malero  Dołączył: 28 Lut 2012
Pobieżnie przeleciałem wątek, ale nie znalazłem odpowiedzi na problem:
K-x z Heliosem - o ile w domu działa pomiar światła w trybie M (zielony przycisk), to dziś w ostrym słońcu mocno prześwietlał. Dla pełnego otworu dał czas 0.3s. Wizjer był zasłonięty głową:)
ISO100 do 1600. Musiałem ratować się LV + zielony przycisk (pobierał info poprawnie).

Po powrocie do domu znowu działa dobrze w trybie M bez LV.
Czy zdarcie farby, tak żeby styki się zwierały, nie wpłynie jakoś negatywnie na tryb M (nie będę musiał dodatkowo zmieniać wartości przesłony e-pokrętłem?) Pomoże coś w tym przypadku?

Bolec przesłony zablokowany, użycie pierścienia przysłony dozwolone.

EXIF z foto:
http://www63.zippyshare.com/v/89404551/file.html
 

yusuf  Dołączył: 19 Kwi 2006
malero napisał/a:
Czy zdarcie farby, tak żeby styki się zwierały, nie wpłynie jakoś negatywnie

Wpłynie wręcz pozytywnie

malero napisał/a:
nie będę musiał dodatkowo zmieniać wartości przesłony e-pokrętłem?

Nie ma takiej możliwości
 
malero  Dołączył: 28 Lut 2012
@yasuf - działa lepiej na Av, na M jeszcze nie sprawdzałem w takich warunkach jak poprzednio - nadal jestem ciekaw czemu były błędne wskazania światłomierza.
Po operacji zdrapania farby zaczęło coś w środku pracować, to bolec przesłony próbuje ją domknąć?
 

arQ  Dołączył: 10 Mar 2011
malero napisał/a:
Po operacji zdrapania farby zaczęło coś w środku pracować
coś ? a wcześniej jak wcisnąłeś zielony przycisk nie było "hptrryt' (popychacz leci w górę i "domykająć" przysłonę robi pomiar) ?

[ Dodano: 2012-06-30, 12:47 ]
malero napisał/a:
nadal jestem ciekaw czemu były błędne wskazania światłomierza.
niezwarte styki w body ?
 
malero  Dołączył: 28 Lut 2012
arQ napisał/a:
malero napisał/a:
Po operacji zdrapania farby zaczęło coś w środku pracować
coś ? a wcześniej jak wcisnąłeś zielony przycisk nie było "hptrryt' (popychacz leci w górę i "domykająć" przysłonę robi pomiar) ?

Nie, nie było. Sprawdziłem z drugim obiektywem M42, styki nie zwarte - nie ma tego hprryt, zupełna cisza - http://youtu.be/ke51tQdKeSk
Helios, styki zwarte - jest ten dźwięk, tylko chciałem wiedzieć czy to normalne:) - http://youtu.be/Da86xtubM-U
wciskam "+/-" bo wg internetu daje to samo co "Green button"


arQ napisał/a:
[ Dodano: 2012-06-30, 12:47 ]
malero napisał/a:
nadal jestem ciekaw czemu były błędne wskazania światłomierza.
niezwarte styki w body ?

Ale w domu całkowicie poprawnie działał, bez zwartych styków:). Co prawda tylko w trybie M, bo Av działa dobrze dopiero po operacji.
 

disciple  Dołączył: 19 Mar 2008
Pisałem niedawno o manualu Rikenon XR 50mm f2 L (po raz pierwszy działam ze szkłem manualnym). Mam początkujący problem - nie umiem uzyskać ostrości w kadrach typu portret, ujęcia z kilku metrów. Ustawiam przysłonę na f2 lub 2.8, na wizjerze ustawiam ostrość jaką chciałbym ale nie daje to pożądanego rezultatu. Próbowałem przy tym z różnymi czułościami od ISO125 do 800. Martwi mnie to tym bardziej że widzialem opinie, że ten obiektyw jest ostry jak żyletka:) Co więc robię nie tak? Bo chyba przyczyna tkwi w fotografie a nie obiektywie:) Dodam, że widoki typu pejzaże czy widoki wychodzą nieźle.

Druga sprawa, która się łączy z brakiem ostrości, to fakt, że jakość zdjęć wydaje się o tyle nie wystarczająca, że na cropie nie jestem np w stanie odczytać tekstu z tablic informacyjnych, na ścianach, ktore fotografuje z kilku metrów. Tak więc jaka jest tego przyczyna?

Wrzucam zdjęcia. W pierwszym pomnik nie jest ostry, w drugim tekstu nie da się rozczytać pomimo wielu prób, w trzecim ostrość ustawiłem na balustradę, czego nie widać w pełni, a a w czwartym ostrość była na trawie pierwszego planu lecz tego też nie udało sie uzyskac.








W razie potrzeby podam zdjecia w pelnej rozdzielczosci
 

arQ  Dołączył: 10 Mar 2011
malero napisał/a:
Ale w domu całkowicie poprawnie działał, bez zwartych styków:)
a jaką miałeś przysłonę ? generalnie im większą ustawisz na obiektywie, tym błąd pomiarowy może być większy ;-)
malero napisał/a:
Nie, nie było. Sprawdziłem z drugim obiektywem M42, styki nie zwarte - nie ma tego hprryt, zupełna cisza - http://youtu.be/ke51tQdKeSk Helios, styki zwarte - jest ten dźwięk, tylko chciałem wiedzieć czy to normalne:)
powinein być - zobacz czy czasami ten obiektyw na M42 nie blokuje fizycznie popychacza, tak, że ten nie może się ruszyć :mrgreen:
 
malero  Dołączył: 28 Lut 2012
arQ napisał/a:
malero napisał/a:
Ale w domu całkowicie poprawnie działał, bez zwartych styków:)
a jaką miałeś przysłonę ? generalnie im większą ustawisz na obiektywie, tym błąd pomiarowy może być większy ;-)

Na pewno zacząłem od pełnego otworu, nie pamiętam czy zszedłem do 22.


arQ napisał/a:
malero napisał/a:
Nie, nie było. Sprawdziłem z drugim obiektywem M42, styki nie zwarte - nie ma tego hprryt, zupełna cisza - http://youtu.be/ke51tQdKeSk Helios, styki zwarte - jest ten dźwięk, tylko chciałem wiedzieć czy to normalne:)
powinein być - zobacz czy czasami ten obiektyw na M42 nie blokuje fizycznie popychacza, tak, że ten nie może się ruszyć :mrgreen:

Dźwięk pojawił się dopiero po połączeniu styków. Jestem pewien, bo zauważyłem inne działanie:) Jakbym w tym drugim zdrapał farbkę też by chyba zaczął. Zresztą na obiektywie PK bez styków też nie ma tego dźwięku, tzn. nie domyka wcale przesłony, dopiero w LV.
 
okazik  Dołączył: 27 Lis 2007
Witam

Możliwe ze się powtarzam i przegapiłem informacje których poszukuję, dlatego jeśli ktoś widział już takie pytanie prosiłbym odnośnik do topiku.
Zakupiłem do mojego już ostro wyeksplorowanego Pentaxa K100D mój pierwszy manualny obiektyw - Auto Revuenon MC 1:14 50mm bagnet Pentaxa. I mam mały problem z ustawianiem przysłony, a dokładniej gdy obiektyw jest założony na bagnet do końca tj. aż zaskoczy, nie mam możliwości regulacji przysłony (jest ona otwarta) ani z poziomu body ani pierścieniem umieszczonym na obiektywie.
Jednak gdy obiektyw nie jest do końca założony mogę ustawiać przysłonę poprzez pierścień na obiektywie.
Pomiar światła działa prawidłowo i aparat w jednym i drugim przypadku dobrze dobiera czas migawki.

Jeśli ustawiam aparat w trybie M i wciskam przycisk AE-L to przysłona się przymyka i otwiera błyskawicznie.

Ktoś z szanownych forumowiczów orientuje się czy można tak skonfigurować body abym miał możliwość regulacji przysłony po pełnym założeniu obiektywu, najlepiej z poziomu aparatu, bądź w drugiej kolejności z poziomu obiektywu :)
 

skrzek  Dołączył: 28 Lis 2011
okazik napisał/a:
Możliwe ze się powtarzam i przegapiłem informacje których poszukuję, dlatego jeśli ktoś widział już takie pytanie prosiłbym odnośnik do topiku.


A przeczytaj 2 pierwsze posty w tym wątku.
Przysłona się ustawia, ale przymyka dopiero w momencie pomiaru światła, albo naciśnięciu spustu migawki - dlaczego? żebyś mógł widzieć cokolwiek ostrząc na maksymalnie otwartej.
 
okazik  Dołączył: 27 Lis 2007
Dziękuje za odpowiedz.

Czyli używając tego obiektywu powinienem fotografować w trybie M, regulując przysłonę po przez pierścień na obiektywie, a czas naświetlnią dobierać wciskając AE-L ?
 

disciple  Dołączył: 19 Mar 2008
Pytałem Was u góry (30.06.2012) w sprawie obiektywu manualnego, ale niestety nie doczekałem się odpowiedzi / wyjaśnienia co do tej nieosiąganej ostrości szkłem Rikenon XR 50mm f2 L w Samsung GX 10.

Po próbach i testowaniu stwierdzam:
- ustawienia są w porządku, mam zawsze "Use aperture ring" na ON, a dodatkowo aparat pyta się często o "focal lenght" i jest ustawione 50.
- zauważyłem, że nadal nie osiągam ostrości i zdjęcia wychodzą nieostre. Próbując i testując staram się być super uważny (postawa, ograniczanie drgań) ale to na nic, bo po sprawdzeniu w komputerze widzę, że zdjęcia są nieostre. Czasem na nich ma się wrażenie, jakbym nie trafiał ostrością w pożądany obiekt. A zapewniam, że za zażdym razem ustawiam precyzyjnie ostrość w wizjerze i wtedy wykonuję zdjęcie.
- w takim razie zacząłem szukać sam przyczyny - wykonywałem serię zdjęć regulując przy tym kolejno ostrością w lewo i w prawo od tej, która jest idealna w wizjerze. Okazało się, że ostre zdjęcia uzyskałem, gdy delikatnie przekręcam ostrość w lewo od tej którą widzę pierwotnie idealną w wizjerze....

Czy możecie wyjaśnić dlaczego tak jest? Wydaje się to absurdalne, że widząc ostrość w wizjerze, należy ją trochę przesunąć w lewo i wtedy wychodzi poprawne zdjęcie... Zresztą, jest to jak strzelanie w ciemno. Napiszcie proszę o co w tym chodzi? Pzdr. :-)

PS: Czy może miec jakis związek z tym kwestia firmware? Nie aktualizowałem jej nigdy od zakupu aparatu. Przy tym dodam, że kit na tym aparacie działa w porządku.
 

Dada  Dołączył: 01 Mar 2007
Matówka w cyfrze nie służy zasadniczo do ustawiania ostrości i stąd jej dość duża tolerancja w ustawieniu położenia. Dlatego widzisz na niej ostro, a wcale tak nie musi być na matrycy. Rada- wymienić matówkę na matówkę z klinem i skalibrować jej ustawienie.
Firmware nie ma absolutnie nic do tego.
 
bartek79  Dołączył: 21 Lip 2011
disciple, a może pomogłaby korekcja dioptrii w wizjerze?
 

disciple  Dołączył: 19 Mar 2008
Dada napisał/a:
Rada- wymienić matówkę na matówkę z klinem i skalibrować jej ustawienie.

Być może to jest przyczyna. Podaj proszę wskazówki jak to wykonać bo nie mam pojęcia..
Czy mogę wykonać to sam czy robią to tylko serwisy?



bartek79 napisał/a:
disciple, a może pomogłaby korekcja dioptrii w wizjerze?

miałem takie przypuszczenie, ale to chyba nie ten trop
przy mojej niezbyt dużej wadzie wzorku, korekcję w wizjerze mam ustawioną maksymalnie w prawo i tak jest poprawnie dla mojego oka
 

Dada  Dołączył: 01 Mar 2007
disciple napisał/a:
Podaj proszę wskazówki jak to wykonać
http://pentax.org.pl/viewtopic.php?t=19237 i parę innych wątków na ten sam temat.
 
przemi  Dołączył: 03 Gru 2010
A jak lubisz majsterkować,


to jeszcze to
 
adalips  Dołączył: 10 Lis 2012
Ja jeszcze w sprawie styków.Napisałem do serwisu w tej sprawie następujący list:
"Drugie pytanie dotyczy styków.Otóż powiedział mi Pan w serwisie , że nie
można ich zwierać, bo grozi to uszkodzeniem elektroniki.Tymczasem
obiektyw manualny do Pentaxa który mam zwiera je zupełnie odkrytą dupką
.Wszędzie piszą że P k200d bardzo dobrze współpracuje z manualami, a
wszyscy polecają zwierać styki po to by uzyskać porawną pracę tych
obiektywów w Av.Przesyłam niektóre wątki z sieci i zdjęcie mojego
obiektywu - Petri 2,8/28.Będę bardzo wdzięczny za odpowiedź."

Odpowiedź była taka:

"Co do styków - na wybranych punktach znajdują się styki prądowe. Aparat może być zabezpieczony, jednak polecane jest nawet zdejmowanie i zakładanie obiektywu przy wyłączonym zasilaniu. W przypadku wystąpienia stanów nieustalonych może spowodować to uszkodzenie elektroniki aparatu lub driverów."

Posiadam aparat k200d.

wyczytałem wcześniej na tym forum :

"Zwiera styki sygnałowe - czyli te, dzięki którym body otrzymuje informacje z obiektywu. One są po to, by je zwierać - płynie przez nie bardzo niewielki prąd.
Te, które służą do zasilania silnika w obiektywie znajdują się w głębi bagnetu i one nie są zwierane przez przejściówkę/obiektyw. Prąd do nich i tak jest wysyłany tylko wówczas, gdy obiektyw przez styki się "przedstawi" i poinformuje, że ma własny silnik."

Jak więc jest to na prawdę z tym zwieraniem styków?
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Wystają tylko styki informujące o minimalnej i maksymalnej przysłonie obiektywu.
http://kmp.bdimitrov.de/technology/K-mount/Ka.html
 

mizu  Dołączył: 13 Lip 2013
Kłaniam się, mój pierwszy post na forum.

Większość wpisów i pytań jest mocno techniczna. Ja od strony teoretycznej mam pytanie.

Wybierając sobie stare obiektywy na pentaxforums.com często spotykałem się ze stwierdzeniami użytkowników typu "not recommended for dslr". Nie odniosłem wrażenia, że chodzi im o wydłużanie się ogniskowych. O co więc może chodzić?

Sądziłem, iż nie ma żadnych barier przy stosowaniu manualów, poza oczywiście ergonomią. Czy z punktu widzenia jakości obrazka manuale pod dslr-ami są w jakiś sposób ułomne?

Wiem, że z ogniskowymi poniżej 50mm jest problem, bo cośtam pada na coś pod nie takim kątem.

Jakich obiektywów (seria? rok produkcji? producent?) ta zasada się tyczy?

Do mojego świeżo zakupionego body K-7 zakupiłem póki co obiektywy:
-SMC Pentax-M 50mm F=1.7
-Cosina Cosinon Auto MC 135mm F=2.8
jako niby najlepsze dla tych ogniskowych (wypowiedzi użytkowników pentaxforums.com).
Przydałoby się jeszcze coś szerokiego :)

Mając na uwadze powyższe pytanie, czy da rade (dostępność) wybrać coś szerokiego z manuali w rozsądnej cenie lepszego od kita?

Z GÓRY DZIĘKI!

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach