hitman1986  Dołączył: 17 Mar 2008
umiejętnie użyte surface blur
 

SlicaR  Dołączył: 28 Kwi 2013
 

Michu  Dołączył: 18 Kwi 2006
Absolutnie żadnego rozmywania faktury skóry. Poprawny wizaż załatwia sprawę, przy widocznych problemach dermatologicznych (np. trądzik) używam punktowo pędzla korygującego (healing brush).
 

hitman1986  Dołączył: 17 Mar 2008
Jasiek Matacz, hm, mixera nie próbowałem, nawet nie wiedziałem, że istnieje :P Następnym razem spróbuję tego narzędzia, choć pewnie z racji tego, że już dziewczyn raczej nie fotografuję, szybko to nie nastąpi ;-)

AAaa, no i najważniejsze - podstawową sprawą przed wygładzaniem twarzy jest jej korekta przy użyciu jakiegoś stempelka czy łatki - ja zazwyczaj używam łatki i pędzla korygującego, ale co kto lubi :)
 

Rafi  Dołączył: 25 Mar 2007
Jasiek Matacz napisał/a:
nie zapominaj że rozmawiasz z amatorami ;-)


Ja jako naprawdę amator (choć to może też za dużo ;-) ) w zasadzie (chyba, że raz na parę lat ktoś sobie... zażyczy z rodziny/znajomych) nie wygładzam, bo nie widzę takiej potrzeby...

Można o obróbce teoretycznie, a można (z) przykładami.
Może więc wrócę do ostatniego rc371 - myślę, że nada się jako przykładowe zdjęcie. Po uwagach różnych w rc jeszcze trochę pobawiłem się z moją wersją. Po przeczytaniu tego tematu także (ale całościowo - ciągle w myśl zasad rc, czyli bez punktowej obróbki) minimalnie "wygładziłem" skórę (choć pewnie Wy o "poważniejszych" ingerencjach piszecie ;-) ). Uważam, że jeśli już, to "max" tyle - dla potrzeb rc oczywiście... No ale zdaję sobie sprawę, że ktoś inny może mieć "potrzeby" zupełnie inne ;-)

Skoro plik w RAW udostępniony, myślę, że można go i tu "wykorzystać" w celach poglądowych, prawda?

Porównanie (dla ułatwienia moja wersja): bez zmian vs. wygładzona
 

Penteusz  Dołączył: 27 Mar 2012
Retusz, szczególnie skóry twarzy to najczęściej skomplikowany proces, wymagający znajomości i stosowania niejednokrotnie wielu technik.
Bo nie da się poprawnie zrobić retuszu przeciągając jedynie suwak czegoś tam.
Poza tym cały zabieg wymaga cierpliwości, wyczucia i dobrego oka, przy tym należy mieć na uwadze, że wyuczone, rutynowe sztuczki najczęściej nie zdają egzaminu przy retuszu wielu portretów, gdyż właściwie każdy z nich jest inny i wymaga bardzo indywidualnego podejścia.
Każda skóra może być inna, na każdej z nich spotkamy innego rodzaju plamy, nierówności, "wady", o świetle i kolorystyce już nie wspominam.
Dlatego też trzeba do każdego efektu, poprawiającego portret, mieć w palecie osobną warstwę, najlepiej całkowicie zamaskowaną tuż po dodaniu efektu. On może być nawet przerysowany, gdyż i tak do jego zaistnienia na tym, co widzimy, potrzebny jest (zazwyczaj miękki i o małym kryciu) pędzel. którym będziemy pokrywać czasem niewielkie nawet powierzchnie.
Przy czym przydaje się manipulacja suwakami Opacity i Fill, a często i opcjami mieszania warstw.
Przy czym nie należy rezygnować z żadnych dostępnych filtrów, czy warstw korekcyjnych, gdyż w zależności od indywidualnych cech portretu każde z nich może okazać się przydatne tak jak np. wspomniany w wątku Surface Blur, a nawet Gaussian Blur. Ten ostatni okazuje się bardzo przydatny do rozmywania efektów na aktywnej masce warstwy.
A przykłady niestandardowych technik?
Np. utworzenie nowego kanału Alfa, gdzie uwydatnimy (i często wyostrzamy) jedynie krawędzie, by móc je w odpowiednim momencie "dodać" do obrazka, eliminując działanie rozmycia właśnie na krawędziach.
Często stosuję tę technikę (z reguły architektura, natura), gdyż jak wiadomo efekty rozmycia/ostrzenia widoczne są na całej powierzchni obrazka, a tu wyostrzam jedynie krawędzie, środki pozostawiając nienaruszone.
I tu wtrącę jedną uwagę o zaznaczeniach: zawsze powinny być one kontrolowane za pomocą funkcji Refine Edge. To pomaga uniknąć niechcianych niespodzianek na wyodrębnionych częściach obrazka.
Dość ekstremalnym sposobem na retusz jest również zrobienie dwóch zdjęć tego samego ujęcia, przy czym "poprawka" byłaby na domkniętej przysłonie i maksymalnie ostra, by wydobyć jak najwięcej szczegółów w samej strukturze skóry (i na przykład oka i jego oprawy) - po to, by w późniejszym procesie móc "dodać" niektóre elementy na rozmyte powierzchnie i umiejętnie je ze sobą połączyć.
O retuszu niejedną pozycję napisano, a tu po prostu nie ma miejsca, by opisywać całe procesy, gdyż sensu to za bardzo nie ma w obliczu tego, że musimy być świadomi, iż każdy portret wymaga całkiem indywidualnego podejścia. Trzeba go jedynie dobrze i w każdym aspekcie zanalizować przed podjęciem pracy.
 

hitman1986  Dołączył: 17 Mar 2008
Jasiek Matacz napisał/a:
niestety nie każdy m dostęp do wizażystki, nie zapominaj że rozmawiasz z amatorami

Jeśli chcesz zrobić dobre zdjęcie, to obecność wizażystki, czy to na sesji prywatnej czy komercyjnej jest niezbędna. Bez wizażystki to sobie można cykać u cioci na imieninach
 

Penteusz  Dołączył: 27 Mar 2012
hitman1986 napisał/a:
Jeśli chcesz zrobić dobre zdjęcie, to obecność wizażystki, czy to na sesji prywatnej czy komercyjnej jest niezbędna.


Dobre zdjęcie nie zależy od wizażystki.
Jej obecność (a właściwie dobry efekt jej starań) na pewno jest potrzebna, ale "niezbędna" to już chyba ciut za dużo.
 

hitman1986  Dołączył: 17 Mar 2008
Penteusz, ok, "niezbędna" to rzeczywiście za mocne słowo. Ale z pewnością jest bardzo pożądana.
 
darkduch  Dołączył: 29 Cze 2008
dodge&burn:
http://nienna1990.deviant...art-1-101369803
http://nienna1990.deviant...art-2-101370039

http://nienna1990.deviant...orial-106238762
http://nienna1990.deviant...Tones-139589141

efekty autorki powyższych tutoriali:
http://nienna1990.deviant...F10180753&qo=10
http://nienna1990.deviant...2F10180753&qo=4

tutaj jakiś inny tutorial (nie stosowałem)
http://lore03.deviantart....orial-324698306

Ogólnie była kiedyś grupa retouch masters na deviantart ale chyba już jej nie ma, a były zbiory bardzo dobrych prac :-(

Kiedyś tam zrobiony retouch przezemnie: http://www.youtube.com/watch?v=IgTwBByym1Y& (sam lightroom chyba jeszcze wtedy)
 
Antoni  Dołączył: 27 Maj 2014
Ode mnie link http://youtu.be/ldhG9fmgC7o
Generalnie polecam ten kanał, mimo iż skierowany głównie na zabawę fotografią to jest parę perełek poświęconych samemu retuszowi. Rzeczowo, profesjonalnie, z humorem.
 

romeck  Dołączył: 18 Lut 2011
Nie wygładzam.

Co najwyżej wyostrzam plik selektywnie omijając skórę.
Dlatego wyostrzanie, wygładzanie, szumowanie w Lr mam ustawione na zero.

Sorry, że nie pomogłem w temacie... :)

[ Dodano: 2014-12-09, 17:40 ]
Podpisujem siem we całości w tem cytacie:
Michu napisał/a:
Absolutnie żadnego rozmywania faktury skóry. Poprawny wizaż załatwia sprawę, przy widocznych problemach dermatologicznych (np. trądzik) używam punktowo pędzla korygującego (healing brush).
 

pyciar  Dołączył: 29 Cze 2007
to ja też rzucę linkiem (tylko nie mówcie że jestem leń i mi się nie chciało pisać - ja po prostu jeszcze tego nie umiem ale autor pokazał całą pracę krok po kroku od ustawienia modelki po wydruk):
Portret - tutorial
w tym temacie szczególnie "Skin Retouching & Wavelet Decompose"
Dwa minusy:
- opis po angielsku
- GIMP zamiast photoshopa ale myslę że większość funkcji działa podobnie i da się wykonać to samo

PS
Rafi napisał/a:
Skoro plik w RAW udostępniony, myślę, że można go i tu "wykorzystać" w celach poglądowych, prawda?

Można :) i na marginesie - strasznie mocno wyostrzasz a do tego dziwnym algorytmem - o ile na materiale to nie razi to w miarę gładka powierzchnia tła robi się jak posypana solą
 

el Burakos  Dołączył: 12 Gru 2009
Jasiek Matacz, zrób tak jak pisał Penteusz, czyli wyselekcjonowanie twarzy i otwarcie w nowej warstwie-na masce czarnym pedzlem ustawionym na hardness 0 przejedz po oczach nosie ustach brwiach itd dalej filtr - gaussian blur daj na 5-7 (choc to zawsze zalezy od zdjecia i moga byc inne wartosci)- i widzisz ze wychodzi niezle mydlo, teraz wystarczy dac opacity na 60-70%. ja tak robie i mnie ten efekt najbardziej odpowiada. oczywiscie przed wygładzaniem nalezy pozbyc sie niedoskonalosci skory.
 

Rafi  Dołączył: 25 Mar 2007
pyciar napisał/a:
strasznie mocno wyostrzasz a do tego dziwnym algorytmem - o ile na materiale to nie razi to w miarę gładka powierzchnia tła robi się jak posypana solą

Zdaję sobie sprawę, że zazwyczaj stosunkowo mocno (o ile plik źródłowy na to pozwala) ostrzę. Pliki pełnej wielkości prawie zawsze przy użyciu Google (Nik) Sharpener Pro. Ten plik był wyostrzony pod kątem monitora - niestety szczegółowych ustawień już nie pamiętam, a sprawdzić kiedyś zastosowanych parametrów nie można...

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach