Marooned  Dołączył: 14 Paź 2006
ZbyszekB napisał/a:

[ Dodano: 2015-11-04, 21:21 ]
Marooned napisał/a:
A co za układ wymyśliłeś, że potrzebujesz tyrystora?
Żeby posterować elektrozawór 12V sterownikiem który na wyjściach ma 5V musi mieć układ dopasowujący (najlepiej tranzystorowy). Ale tyrystory to absolutnie zły wybór - podejrzewam pomyłkę. ;-)
Ja formalnie z zawodu elektronik ;-) więc mi tłumaczyć nie trzeba, dlatego moje zdziwienie i pytanie o układ.

Z wyjścia uC nie steruj niczym bezposrednio, bo spora szansa, ze upalisz procka. Generalnie 3 opcje: tranzystor bipolarny, polowy albo optoizolator. Nie ma sensu wywazac otwartych drzwi, wiec proponuje oprzec sie na dostepnych w necie rozwiazaniach.
Wyjscie uC przez rezystor ograniczajacy prad bazy, tranzystor bipolarny npn, emiter do masy, kolektor do zaworu, a ten do zasilania. Rownolegle z zaworem dioda katoda do plusa, anoda do kolektora. Bedzie zwierac napiecie indukujace sie na cewce w chwili wylaczenia.
Drugie wyjscie uC albo tak samo albo dla bezpieczenstwa przez optoizolator. Zamiast diody i zaworu, lampa blyskowa.
Reszta to oprogramowanie i guzikologia.
 

ZbyszekB  Dołączył: 27 Wrz 2010
DeKa napisał/a:
Hm. Nigdzie nie mogę znaleźć informacji jak jest przy zamkniętym i otwartym.
Sam zawór jest zamknięty gdy nie ma prądu.

Znalazłem tylko informację, że na pinach I/O wyjście/wejście maksymalnie 40mA a rekomendowane 20mA.
Zawór ma 540 mA.
Masz jakąś dokumentację modułu? Masz jakiś miernik napięcia albo najlepiej multimetr?
Cytat
Lampę założyłem na kostkę (jest tam fotocela ale nie będzie potrzebna). Do kostki jest podłączony kabelek. Do kabelka przyłożyłem baterię ( zwykłego paluszka) Zadziałało.
Samo zwarcie nie wystarczy? Trzeba podać napięcie?
DeKa napisał/a:
Co chcę zrobić? ...
Dla mnie wszystko jest jasne co chcesz zrobić. Wiem na czym polega fotografowanie takich kropelek. ;-) Cała problem polega teraz na detalach technicznych. Jakbym miał ten twój sprzęt na biurku to na 100% już by wszystko działało. :-P Zdalnie będzie trudniej ale może jakoś Ci pomogę. :-)

[ Dodano: 2015-11-05, 14:28 ]
Marooned napisał/a:
Ja formalnie z zawodu elektronik ;-) więc mi tłumaczyć nie trzeba, dlatego moje zdziwienie i pytanie o układ.
Tak przypuszczałem ale i tak informacja może się przydać innym którzy czytają ten wątek. :-P
 

DeKa  Dołączył: 09 Kwi 2008
Marooned napisał/a:

Drugie wyjscie uC albo tak samo albo dla bezpieczenstwa przez optoizolator. Zamiast diody i zaworu, lampa blyskowa.
Reszta to oprogramowanie i guzikologia.


Raczej tak samo. Z tym, że:
ZbyszekB napisał/a:
Samo zwarcie nie wystarczy? Trzeba podać napięcie?


No właśnie jak sprawdziłem, to samo zwarcie jednak wystarczy.
O to też zapytałem dzisiaj w elektronicznym. Sprzedawca mi zaproponował przekaźnik.
Uuu. Tu znowu zadanie domowe muszę odrobić bo przekaźnik który mam ja ma 8 nóżek.
Ogarnę jakoś chyba jak go podłączyć. Tu chyba minimalny prąd będzie potrzebny.

Mam 4 kolory diod. Oporniki 1k OM, 320 OM i 560 OM.

Tranzystory mam na 1A.
Symbol BC639. Jak teraz googluję to są one typu PNP a ja chyba potrzebuję NPN.
Poza tym sprzedawca powiedział, że baza jest z prawej strony (czyli kolektor, emiter, baza?).


ZbyszekB napisał/a:
Dla mnie wszystko jest jasne co chcesz zrobić. Wiem na czym polega fotografowanie takich kropelek.


A tutaj sam piszesz:
ZbyszekB napisał/a:
ale i tak informacja może się przydać innym którzy czytają ten wątek. :-P


Więc może ktoś inny też skorzysta. Dlatego to co Wam w większości i mnie niekiedy wydaje się oczywiste dla kogoś może być pomocne. Warto więc opisywać ile się da. Łopatologicznie najlepiej.

Kod programu powinienem zrozumieć i zrobić. Bawię się już diodami, kolorami, miganiem, opóźnieniem.
To w miarę pojmuję.
Teraz pobawię się w rozrysowanie schematu. Na razie z jednym zaworem.

Marooned, ZbyszekB, :-B :-B
 

Marooned  Dołączył: 14 Paź 2006
Jeśli to nie jest jakaś stara lampa, która ma wysokie napięcie na pinie, to odpuść sobie przekaźnik. To wprowadzanie kolejnych opóźnień, a zależy Ci na szybkości i powtarzalności. Zwieraj lampę przez wspomniany optoizolator, a wygląda to mniej więcej tak.

Jak już kupiłeś pnp zamiast npn, to musisz odwrócić logikę, tak jak tutaj.
 

ZbyszekB  Dołączył: 27 Wrz 2010
DeKa napisał/a:
No właśnie jak sprawdziłem, to samo zwarcie jednak wystarczy.
O to też zapytałem dzisiaj w elektronicznym. Sprzedawca mi zaproponował przekaźnik.
Uuu. Tu znowu zadanie domowe muszę odrobić bo przekaźnik który mam ja ma 8 nóżek.
Z tego co widzę musisz przestać pytać o radę tego sprzedawcy w elektronicznym bo to strata czasu. Widać że ma małą wiedzę i daje niezbyt dobre rady. :-P

Przekaźnik to dodatkowy problem i lepiej kupić tak jak napisał Marooned optoizolator a dokładniej optotranzystor.

Podlinkowany przez niego układ będzie się do tego świetnie nadawał. Jak widać na poniższym rysunku po lewej podpinasz masę sterownika a tam gdzie podane jest 5V przez przełącznik to zamiast przełącznika podpinasz port sterownika. Po prawej stronie podpinasz masę lampy (szyna stopki) a "schutter" do środkowego styku lampy. Możesz też użyć fotoceli którą wcześniej pokazywałeś ale musisz upewnić się gdzie jest masa. Pamiętaj żeby nie łączyć masy sterownika z masą lampy!


DeKa napisał/a:
Tranzystory mam na 1A.
Symbol BC639. Jak teraz googluję to są one typu PNP a ja chyba potrzebuję NPN.
Poza tym sprzedawca powiedział, że baza jest z prawej strony (czyli kolektor, emiter, baza?).
Drugi powód żeby nie pytać więcej sprzedawcy. :evilsmile:
Tobie jest potrzebny tranzystor npn. I niestety:
Marooned napisał/a:
Jak już kupiłeś pnp zamiast npn, to musisz odwrócić logikę, tak jak tutaj.

... to nie zadziała gdy sterownik jest zasilany z 5V a elektrozawór z 12V. :-P

W dodatku tranzystor BC639 ma duży prąd ale małe wzmocnienie i będzie problem go posterować bezpośrednio z portu żeby tranzystor się szybko załączał (może się spalić).
To ja proponuję abyś do tego BC639 dokupił jakiś nisko prądowy (max 100mA) tranzystor npn i z tych dwóch tranzystorów zrobimy coś w stylu przeciwsobnego układu darlingtona. Jutro spróbuję przygotować jakiś schemat żebyś wiedział jakie rezystory dokupić.

DeKa napisał/a:
A tutaj sam piszesz:
ZbyszekB napisał/a:
ZbyszekB napisał/a:
ale i tak informacja może się przydać innym którzy czytają ten wątek. :-P

ale i tak informacja może się przydać innym którzy czytają ten wątek. :-P

Więc może ktoś inny też skorzysta. Dlatego to co Wam w większości i mnie niekiedy wydaje się oczywiste dla kogoś może być pomocne. Warto więc opisywać ile się da. Łopatologicznie najlepiej.
Ja pisałem w sensie że dokładnie rozumiem na czym polega problem więc mogę przystąpić do rozwiązywania bez dalszych tłumaczeń. Jak już będzie gotowe rozwiązanie to wstawimy go dla innych. ;-)

No i nie odpowiedziałeś mi czy masz czym zmierzyć napięcie. A to ważne!
 

Marooned  Dołączył: 14 Paź 2006
ZbyszekB napisał/a:
... to nie zadziała gdy sterownik jest zasilany z 5V a elektrozawór z 12V.
Racja, racja.. umknął mi ten "szczegół" ;-)
 

DeKa  Dołączył: 09 Kwi 2008
ZbyszekB napisał/a:
To ja proponuję abyś do tego BC639 dokupił jakiś nisko prądowy (max 100mA) tranzystor npn i z tych dwóch tranzystorów zrobimy coś w stylu przeciwsobnego układu darlingtona.


To może go wyeliminujemy i kupię jeden właściwy npn?
EDIT: Grrrr. Nie iwem jak sprawdzałem, może jakąś cyferkę źle wpisywałem wcześniej. Jednak ten tranzystor który mam to NPN.

ZbyszekB napisał/a:
No i nie odpowiedziałeś mi czy masz czym zmierzyć napięcie. A to ważne!


Mam miernik. Taki najprostszy ale wystarczy.

ZbyszekB napisał/a:
Przekaźnik to dodatkowy problem i lepiej kupić tak jak napisał Marooned optoizolator a dokładniej optotranzystor.


Nie bardzo rozumiem jego roli.

Marooned napisał/a:
To wprowadzanie kolejnych opóźnień, a zależy Ci na szybkości i powtarzalności.


Przecież przekaźnik podepnę do kolejnego wyjścia z arduino i będę mógł niezależnie sterować opóźnieniem czasu na nim czyli błyskiem. Więc ewentualne opóźnienie, które będzie (może) generował przekaźnik zrekompensuję sobie mniejszym lub większym opóźnieniem.

I nie muszę się chyba tutaj się przejmować, który kabelek z fotoceli to masa?
To tylko moja teoria. Jak się mylę to nie krzyczcie.

 

Marooned  Dołączył: 14 Paź 2006
W bardzo ogromnym uproszczeniu można przyjąć, że optoizolator i przekaźnik pełnią taką samą funkcję. Pozwalają załączać i rozłączać układ odseparowany galwanicznie (nie mający kontaktu elektrycznego z układem sterującym).
My tylko podpowiadamy, możesz robić wedle uznania. Póki nie zakrzywisz czasoprzestrzeni i nie wytworzysz czarnej dziury, droga do eksperymentów wolna :)
 
tomek_j  Dołączył: 04 Lis 2010
DeKa - może dużo prościej będzie jak ci ktoś to zrobi? Zacinasz się na prostym układzie sterowania cewką elektrozaworu. A co będzie z najprostszym programem?

Jeżeli jednak się upierasz ,ze by samodzielnie , to zastosuj popularny tranzystor BD139 w 16 grupie wzmocnienia. Połącz emiter z masą, bazę z linią portu przez opornik 1k a kolektor z jednym końcem cewki. Drugi koniec cewki do +12V.Równolegle do końców cewko połącz diodę 1N4007 w kierunku zaporowym ( K do 12V, A do kolektora tranzystora)
Jak wystawisz na porcie "1" tranzystor zacznie przewodzić i zawór się otworzy. "0" na porcie tranzystor przestanie przewodzić i zawór się zamknie. Stany "1" i "0" możesz zasymulować podając na opornik (zamiast z uC) napięcie +5V, lub 0V
 

DeKa  Dołączył: 09 Kwi 2008
tomek_j napisał/a:
prościej będzie jak ci ktoś to zrobi?


Myślałem o tym wcześniej.

tomek_j napisał/a:
Zacinasz się na prostym układzie


Ale cały czas do przodu.

tomek_j napisał/a:
A co będzie z najprostszym programem?


Tutaj jest prościej.

tomek_j napisał/a:
Jeżeli jednak się upierasz ,ze by samodzielnie


Myśl o tym, żeby komuś to zlecić wyparowała. Potrzebowałem pomocy, żeby to zrobić. Byłem/jestem zdeterminowany.

tomek_j napisał/a:
to zastosuj...


Dzisiaj postanowiłem złapać byka za rogi. Zacząłem to wszystko łączyć. Brat do mnie przyjechał pomagać i kibicować bo też się zainteresował.

Właśnie gdy stanęliśmy na podłączeniu z użyciem tranzystora odczytałem Twój post i nagle wszystko zadziałało.
Użyłem części troszkę innych (w sensie parametry) ale najważniejszy był schemat.

Brakowało mi w tym diody prostowniczej, którą podłączyliśmy tak jak pisałeś. Równolegle do + i -.
Z pomocą przyszedł popsuty robot syna. Tutaj widać nawet płytkę z której odlutowałem diodę.

Program króciutki i prosty.


void setup() {
  pinMode(8, OUTPUT); //ZAWÓR
  pinMode(9, OUTPUT); //LAMPA
  pinMode(7, INPUT_PULLUP); //Przycisk jako wejście
  digitalWrite(8, LOW); //Wyłączenie zaworu
  digitalWrite(9, LOW); //Wyłączenie lampy
}
 
void loop()
{
  if (digitalRead(7) == LOW) { //Jeśli przycisk wciśnięty
    digitalWrite(8, HIGH); //Otwarcie zaworu
    delay(500); //opoznienie Kap
    digitalWrite(8, LOW); //Zamknięcie zaworu
    delay(800); //Czekamy na drugie otwarcie (druga kropla)
    digitalWrite(8, HIGH); //Otwarcie dla drugiej kropli
    delay(200); //Kap
    digitalWrite(8, LOW);
    delay(1000); // Dwie krople się zderzają i lampa czeka na wyzwolenie
    digitalWrite(9,HIGH); //Błysk
    delay(20);
    digitalWrite(9,LOW);
  }
}


Wartości czasowe są byle jakie bo chcieliśmy sprawdzić czy to w ogóle będzie działać.

Teraz pora na poskręcanie tego i poustawianie, dobranie czasów itd.

Na zdjęciu wygląda to na chaos i plątaninę. Zrobię zgrabniejsze, ładniejsze, mniejsze. Ważne, że działa.
Na początku będzie zabawa z jednym zaworkiem ale dwa jadą do mnie więc też znajdzie się dla nich miejsce.

Przekaźnik zamontowałem na innej płytce. Na stykówce się nie mieści. Przycisk (to niebieskie) też może przeniosę na płytkę i polutuję. Będzie się lepiej trzymał. Na stykówce przydałyby się zworki zamiast kabelków. Opornikom poobcinam nóżki.
Do końca jeszcze trochę ale najtrudniejsze już mam zrobione dzięki Wam.
Moi drodzy. Należy się Wam beczka :-B
Zrobię schemat graficzny jak i opracowanie kosztów itd. ale to za "chwilę".
Zrobię też normalne zdjęcia na których będzie więcej widać.

5.
 

Marooned  Dołączył: 14 Paź 2006
DeKa napisał/a:
Brakowało mi w tym diody prostowniczej, którą podłączyliśmy tak jak pisałeś. Równolegle do + i -.
->
Marooned napisał/a:
Rownolegle z zaworem dioda katoda do plusa, anoda do kolektora.

Równolegle z zaworem!, nie z zasilaniem :) przepnij anodę z masy do kolektora tranzystora.
Ta dioda zwiera ujemne napięcie, jakie wytwarza się na cewce w chwili odłączenia. I skoro uparłeś się na przekaźnik, to taką samą diodę również równolegle do cewki przekaźnika. Bez tego istnieje ryzyko uszkodzenia układu (szpilki z cewki potrafią mieć sporą amplitudę).

 

DeKa  Dołączył: 09 Kwi 2008
Marooned, zmęczony już byłem.
Racja,Ty i tomek_j wyraziliście się jasno.
Nie ma znaczenia jaka dioda? Nie mam drugiej diody prostowniczej ale mam LEDowe.

6. Mój schemat. Tutaj większe.



7. Poprawiony schemat.Tutaj większe.
 

Marooned  Dołączył: 14 Paź 2006
DeKa napisał/a:
Nie ma znaczenia jaka dioda? Nie mam drugiej diody prostowniczej ale mam LEDowe.
Na schemat dziś czasu nie mam, ale.. nie, nie, nie.. LED sobie zostaw do mrygania. Dlaczego się nie nadają wykracza poza zakres tego wątku.
 

DeKa  Dołączył: 09 Kwi 2008
Już wszystko poskładane. Pierwsze próby pokazuję tutaj.
Jest to dalekie od tego co chcę uzyskać no ale już zaczynam nad tym panować.
Jest tutaj dużo rzeczy, które mają wpływ na ostateczny wygląd. Dużo zmiennych.

8.


9.
 

Lustro  Dołączył: 10 Lip 2013
9 gdyby nie ta bańka z boku, była by super :-o
 

DeKa  Dołączył: 09 Kwi 2008
Dzięki.
Tak jak pisałem wcześniej. Kropelki będę pokazywał tutaj.

Podsumowanie kosztów.

Zestaw klon arduino. Taki podstawowy zamówiony na aliexpres 22 zł.
Zawór. Na razie jeden też zamówiony u Chińczyków - 27 zł. Najdroższa rzecz ze wszystkich. Jadą do mnie jeszcze dwa takie zawory.
Króćce do zaworów. 2 x 4,5 zł.
Baterie 9V - 14 zł. Można to pominąć bo można zastosować jakieś stare zasilacze.
Kabel 5m - 5 zł.
Płytka drukowana 7 zł. (nie trzeba stosować).
No i garść drobnicy. Transformatory, oporniki, przekaźnik, termokurczki, klej, kawałek węża gumowego, wtyczki i inne śrubki i opaski zaciskowe 10-30 zł

Podsumowując wyszło około 100 zł + :-B
Można zrobić taniej bez problemu. Można oczywiście drożej ;-)

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach