fanmario  Dołączył: 23.10.2007
Cytuj
espresso napisał/a:
Że tak zapytam, kompozycja to jaka szkoła?
Obiektyw fajny. To fakt niepodważalny. Nawet chyba kiepskich partii nie było.

Nie znęcaj się, ze mnie też fotograf jest do dupy...
Teraz i na mnie przyszedł czas, wracam do kliszy aby ponownie nauczyć się myśleć...
 

irek83  Dołączył: 11.10.2014
Cytuj
K-1 + Limited 77mm F1,8 na F2.8
 
Grzechotnik  Dołączył: 27.10.2008
Cytuj
espresso napisał/a:
Że tak zapytam, kompozycja to jaka szkoła?

A ile ich znasz ?
Bo jeśli tylko trójpodział to kiepsko :evilsmile: ,
Na szybko doliczyłem się 19 ale, że skleroza mnie już powoli dotyka więc obawiam się, że to nie wszystkie których mnie uczono.

 

irek83  Dołączył: 11.10.2014
Cytuj
K-1 + Limited 77mm F1,8
 

espresso  Dołączył: 30.04.2007
Cytuj
Grzechotnik napisał/a:
A ile ich znasz ?
Tej nie znałem, ale to chyba opracowanie autorskie.
irek83 napisał/a:
K-1 + Limited 77mm F1,8
Ładne b&w. Ten obiektyw dopiero na FF rozwija skrzydła. Podobnie jak 43 oraz 31. Doceniłem to kiedyś po podpięciu tych obiektywów pod analoga. Później nawet nie chciało mi się ich podpinać pod APS-C.
 
Grzechotnik  Dołączył: 27.10.2008
  Cytuj
espresso napisał/a:
Tej nie znałem, ale to chyba opracowanie autorskie.

Czytam i nie wierzę :shock:
Jeśli w pierwszym zdjęciu nie zauważyłeś kompozycji opartej na zasadzie znanej od 2500 lat, diagonalnego ułożenia twarzy opartego na magicznej liczbie 1,618 to nie wiem czy jest sens dyskutować. Może czas sobie coś przypomnieć :)

Mała uwaga: Każda kompozycja a raczej zastosowanie jednej lub kilku reguł kompozycji jest autorska w przeciwnym wypadku to kopia lub plagiat.
Elementy kompozycji jak linie, kształty, bryły, światłocień, fakturę, kolor, przestrzeń, perspektywę łączy się dowolnie i to tworzy całość zgodną z tym co autor chce przekazać.
Kompozycję mamy min innymi:
Zamknięta lub otwartą,
Jedno lub wieloplanową,
Dynamiczną lub statyczną,
Wertykalną, horyzontalną lub diagonalną,
Symetryczną lub asymetryczną,
i kilka innych jak sztafaż, kompozycja jedno lub wielofigurowa, portret, półpostać, portret zbiorowy, kompozycja pasowa, itd.
Do tego dochodzą środki wyrazu i ich wzajemne relacje,
Używa się ich dowolnie jedną lub łącząc kilka.
Do tego dochodzi kształt pola obrazowego, koło, kwadrat, prostokąt leżący lub stojący, dyptyk, tryptyk itd,
Podstawowe techniki kompozycyjne to:
- najbardziej znany choć stosunkowo młody trójpodział opisany w 1797 przez Smitha,
- zasada nieparzystości,
- niemiecki Gestalt, mało znany w fotografii (a szkoda) za to szeroko wykorzystywany w grafice i manipulacji reklamowej, są to koncepcje estetyczne opisane przez Rudolfa Arnheima jego prace dotyczyły psychologii widzenia i odbioru dzieł sztuki.
- i najstarsza z nich (której właśnie nie zauważyłeś) :shock: czyli boska proporcją, złoty podział, sectio aurea opisany już w starożytnej Grecji 2500 lat temu, to właśnie owa liczba 1,618
- oraz też pochodząca ze starożytnej Grecji i wywodząca się ze złotego podziału, złota spirala,
i kilka innych mniej lub bardziej znanych.
itd, itp.
 

espresso  Dołączył: 30.04.2007
Cytuj
fanmario napisał/a:
Nie znęcaj się, ze mnie też fotograf jest do dupy...
Teraz i na mnie przyszedł czas, wracam do kliszy aby ponownie nauczyć się myśleć...

To mamy coś wspólnego.
Grzechotnik napisał/a:
Czytam i nie wierzę
Małej wiary jesteś... ;-)
Grzechotnik napisał/a:
Mała uwaga
Jeśli to wiedza nabyta to szacunek. Jeśli wiedza googlowa to też uznanie.
 
Grzechotnik  Dołączył: 27.10.2008
Cytuj
espresso napisał/a:
Jeśli to wiedza nabyta to szacunek.

Jaki szacunek?
Ja chyba cholera stary jestem bo połowę tego to jeszcze z podstawówki pamiętam, nauczycielka plastyki wbijała nam to do łba a, że ja antytalencie plastyczne jestem to chociaż teorie musiałem znać :mrgreen:
 

M.K  Dołączył: 26.08.2007
Cytuj
Grzechotnik, ładnie to opisałeś. W LR jest możliwość wyświetlania siatek zgodnych z głównymi kompozycjami. Nie pamietam skrótu klawiaturowego, ale w menu pomoc jest opisany ten skrót. Trzeba tylko byc w dziale edycji.
 

espresso  Dołączył: 30.04.2007
Cytuj
Grzechotnik napisał/a:
bo połowę tego to jeszcze z podstawówki pamiętam
to tym bardziej chylę czoła...
 
Grzechotnik  Dołączył: 27.10.2008
Cytuj
irek83
Modela to masz :)
W ostatnim trochę inaczej bym kadrował - mały patrzy w prawo, więc więcej przestrzeni powinien mieć właśnie z prawej, fotka nabrałby dynamiki. Wprawdzie kadr 1:1 w portrecie praktycznie wymusza symetrię więc z tą asymetrią ostrożnie trzeba. W portrecie wzrok oglądające podświadomie wędruje ku oczom modela, a kierunek spojrzenia modela odciąża kadr. No chyba, że coś w z prawej w kadr właziło i równowagę by zaburzyło to trudno.
 
foto  Dołączył: 03.05.2013
Cytuj
 

irek83  Dołączył: 11.10.2014
Cytuj
f2.0





f1.8





Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach