manfred  Dołączył: 31 Sty 2009
Negatyw czy slajd nad morze - wakacje? Portret i krajobrazy
Cześć. Luźny temat - luźne pytanie.
Wybieram się nad morze w wakacje i oczywiście zabieram ze sobą analoga.
Być może doradzilibyście co kupić, chociaż pewnych faworytów mam.
Przepraszam jeśli był już taki temat.

Rok temu robiłem na Portrze 160, zdjęcia wyszły niezłe, szczególnie portrety, fantastyczna rozdzielczość zdjęć i taki efekt, który zawsze mi się podoba w negatywie - tło jest takie "szklane" (?). Ciężko mi to wyjaśnić, inna plastyka obrazu, być może inaczej szkło pracuje po prostu na takim formacie.
Zdjęcia wyszły ok, ale trochę sprane kolory - wina szkła, labu, negatywu, sam nie wiem. Możliwe też, że moja, bo trochę niedoświetlony był jednak. Prawdopodobnie wszystko po trochu. Wiem, że ten negatyw nie bije saturacją po oczach, ale jednak potrafił z kolorowych spodni zrobić szare, stawiam jednak na winę labu.
Ektara nie chcę, bo jednak sprawia, że skóra różowieje, co bym nie robił. Trzeba ewentualnie ściągać ten efekt po skanowaniu.

Myślałem o slajdzie, ale nie wiem czy gra warta świeczki - wrażliwość na naświetlanie.
Superia 200 najbardziej uniwersalna? :mrgreen:
 

powalos  Dołączył: 20 Kwi 2006
manfred, ja w czasach gdy fotografowałem głównie na filmach, to zawsze miałem co najmniej dwa korpusy. Jeden ze slajdem a drugi z negatywem B&W lub barwnym. Jeżeli slajdy masz zbyt jasne to raczej je prześwietliłeś. Kiedyś ktoś mi poradził, ze jeżeli chce się mieć bardzo nasycone kolory na przezroczach to lepiej je ciut (1/3-1/2 EV) niedoświetlić. Niestety tu tolerancja na prawidłową ekspozycję jest niezbyt duża w porównaniu nawet do barwnego negatywu. Nad morzem i na plaży dochodzi jeszcze jeden problem z naświetlaniem, bo trzeba wydłużyć czas naświetlania co najmniej o 1 EV. Ot taka kołomyja. Pzdr.
 
rychu  Dołączył: 08 Paź 2006
Pytanie czy zabierasz też lustrzankę syfrową ?
Zupełnie nie rozumiem o co chodzi z tymi szkłami.
 

skaarj  Dołączył: 18 Mar 2016
Ja bym bral portre lub fuji pro (ten jest zimniejszy) - popatrz na roznice w filmach w sieci.
Jesli BW to pomysl nad Adoksem Silvermax - niestety tylko 135, 120-tek nie robia. Fantastycznie zachowuje sie przy silnych kontrastach. Nie moge sie doczekac P30-tki Ferranii, tez ma szanse byc super do takich warunkow.

Nad slajdem bardzo powaznie sie zastanow czy warto - sprawdz kto Tobie to wywola i za ile. Nie jest juz latwo.

pz
 

manfred  Dołączył: 31 Sty 2009
rychu napisał/a:
Pytanie czy zabierasz też lustrzankę syfrową ?
Zupełnie nie rozumiem o co chodzi z tymi szkłami.


Zabieram cyfrówkę również, analog jako dodatek jedzie.

powalos napisał/a:
a w czasach gdy fotografowałem głównie na filmach, to zawsze miałem co najmniej dwa korpusy. Jeden ze slajdem a drugi z negatywem B&W lub barwnym. Jeżeli slajdy masz zbyt jasne to raczej je prześwietliłeś. Kiedyś ktoś mi poradził, ze jeżeli chce się mieć bardzo nasycone kolory na przezroczach to lepiej je ciut (1/3-1/2 EV) niedoświetlić. Niestety tu tolerancja na prawidłową ekspozycję jest niezbyt duża w porównaniu nawet do barwnego negatywu. Nad morzem i na plaży dochodzi jeszcze jeden problem z naświetlaniem, bo trzeba wydłużyć czas naświetlania co najmniej o 1 EV. Ot taka kołomyja. Pzdr.


Właśnie ja nad morzem w tamtym roku ustawiłem z tego co pamiętam prześwietlenie profilaktycznie o 1/2 lub 1/3 EV. Slajdów nie używałem tam, jedynie poza wakacjami się bawiłem to wychodziły dobrze. Dziękuję za porady. Dwóch body nie mogę wziąć, bo lecę samolotem (nie ma gdzie).
skaarj napisał/a:
a bym bral portre lub fuji pro (ten jest zimniejszy) - popatrz na roznice w filmach w sieci.
Jesli BW to pomysl nad Adoksem Silvermax - niestety tylko 135, 120-tek nie robia. Fantastycznie zachowuje sie przy silnych kontrastach. Nie moge sie doczekac P30-tki Ferranii, tez ma szanse byc super do takich warunkow.

Nad slajdem bardzo powaznie sie zastanow czy warto - sprawdz kto Tobie to wywola i za ile. Nie jest juz latwo.


Dzięki, też się skłaniam w stronę negatywu jednak, pewnie padnie znowu na Portrę. Ciekawostka ten negatyw BW - zainteresuję się nim przy najbliższej okazji, ostrzę też zęby na T-MAX'a.

Ogólnie chciałem założyć taki luźny temat, nie jadę na profesjonalną sesję, a stwierdziłem, że być może zapomniałem jeszcze o jakimś innym negatywie co jest na rynku.
 

szpajchel  Dołączył: 20 Kwi 2006
manfred napisał/a:
Superia 200 najbardziej uniwersalna?

Coś mi się przypomina, że dwusetki, obojętnie czyjej produkcji, to jakieś takie niefajne były.
Nie wiem, co bym teraz zabrał na taki wyjazd. Pewnie to, co mam w lodówce :mrgreen: -slajdy jeszcze ze starych forumowych akcji.
Jeśli chodzi o negatyw kolorowy, nowy, ze sklepu, to bym wybrał... Sam już nie wiem: http://canadianfilmlab.co...ortra-and-fuji/

Bierzesz pod uwagę użycie filtrów (UV, polaryzacyjny)?
 

tref  Dołączył: 05 Wrz 2006
manfred, slajd albo bw. Olej kolor na negatywie.
Ostatnio na wszystkie wypady morskie biorę slajd.

[ Dodano: 2017-06-21, 17:17 ]
BW weź w góry, do lasu. Na morze i nad morze slajdzik i śledziki.
 

Enzo  Dołączył: 20 Gru 2006
tref napisał/a:
Olej kolor na negatywie.

Ma rację. Kup sobie coś z Foveonem i nie będziesz musiał dwóch aparatów ze sobą wozić ;-)
 

manfred  Dołączył: 31 Sty 2009
szpajchel napisał/a:
Coś mi się przypomina, że dwusetki, obojętnie czyjej produkcji, to jakieś takie niefajne były.
Nie wiem, co bym teraz zabrał na taki wyjazd. Pewnie to, co mam w lodówce :mrgreen: -slajdy jeszcze ze starych forumowych akcji.
Jeśli chodzi o negatyw kolorowy, nowy, ze sklepu, to bym wybrał... Sam już nie wiem: http://canadianfilmlab.co...ortra-and-fuji/

Bierzesz pod uwagę użycie filtrów (UV, polaryzacyjny)?


Jeśli już to UV. Co do dwusetek niestety również tak mi się kojarzy, duże ziarno i tyle :-) Mimo to Superia nie jest taka zła. Fuji dają ogólnie chłodniejsze barwy.

tref napisał/a:
manfred, slajd albo bw. Olej kolor na negatywie.
Ostatnio na wszystkie wypady morskie biorę slajd.

Enzo napisał/a:
Ma rację. Kup sobie coś z Foveonem i nie będziesz musiał dwóch aparatów ze sobą wozić ;-)



No to ładnie, teraz już mam mętlik. Myślałem nad zakupieniem Provii, ale do portretów raczej odpada :-)
 

wuzet  Dołączył: 12 Sie 2009
velvia
 
rychu  Dołączył: 08 Paź 2006
Jak już Koledzy zauważyli, dał bym sobie spokój z kolorem na kliszy. Chyba, że masz zacięcie do ramkowania slajdów, fakt są piękne, ale to droga zabawa teraz. Do kliszaka BW, jeśli krajobrazy to Across lub coś Ilforda, moim zdaniem HP5 daje duże możliwości naświetlania i wołania regulacji kontrastu. Trix uniwersalny.
 

manfred  Dołączył: 31 Sty 2009
rychu napisał/a:
Jak już Koledzy zauważyli, dał bym sobie spokój z kolorem na kliszy. Chyba, że masz zacięcie do ramkowania slajdów, fakt są piękne, ale to droga zabawa teraz. Do kliszaka BW, jeśli krajobrazy to Across lub coś Ilforda, moim zdaniem HP5 daje duże możliwości naświetlania i wołania regulacji kontrastu. Trix uniwersalny.


Dzięki za opinię, ale z radością sięgam po kolorowe negatywy ciągle, BW znad morza latem trochę do mnie nie przemawia, prędzej w górach, jesienią/zimą :->
 

tref  Dołączył: 05 Wrz 2006
manfred, provia, velvia - bardzo dobrze. Pisząc olej kolor pisalem o negatywie, a nie o pozytywie:) olej portrę i kup velvię.

Właśnie do slajdów kolorowych zachęcam. Drogo i mało, ale pięknie.

[ Dodano: 2017-06-21, 23:41 ]
Jeśli bw to hp5 lub trix. No, może delta 100 albo foma 200, ale tych dwóch ostatnich nie forsuj.
 

skaarj  Dołączył: 18 Mar 2016
tref sprobuj sobie Silvermaksa - moje zdjecia z 35 mm z PPD sa z niego. Szkoda, ze nie robia 120.
Normalnie zakochalem sie :)

pz

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach