Tomcior  Dołączył: 17 Mar 2010
AF 540 FGZ z K5 problem z błyskaniem na II kurtynę
Jak w temacie. Czy w/w zestaw może w trybie manualnym zarówno aparatu jak i lampy błyskać na drugą kurtynę ? Przełączając body na II kurtynę i lampę efekt jest taki, że albo lampa pozostaje w trybie M i na I kurtynę, albo przechodzi na P-TTL na II kurtynę. Wtedy nie mam już możliwości regulacji mocy. O co chodzi?
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
Tak to niestety wygląda - błyskanie na drugą kurtynę, to wyłącznie tryb P-TTL.
 

Tomcior  Dołączył: 17 Mar 2010
A czy to w takim razie jest rozwiązane w nowszej wersji tej lampy? Czy to taka przypadłość Pentaxa, czy w innych systemach są większe możliwości w tym zakresie?
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
Nie wiem, nie używałem 540-tki w wersji II. Nie przypuszczam jednak, żeby to zmienili...
 

rey  Dołączył: 12 Paź 2009
Może ktoś w skrócie pomoże. Uprzedzam, że zadam kilka głupich pytań, ale nie potrafię skutecznie okiełznać tandemu K-5 + AF540FGZ :-?

Zakupiłem tytułową lampę już po raz drugi - poprzednio zniechęciłem się nieprzewidywalnością naświetlania. Nadal marzy mi się skromnie bezproblemowe korzystanie tego body i lampy :evilsmile: Jakiś czas temu poganiałem z Nikonem D5300 z jakąś lampą zewnętrzną i tam praca w trybie auto działała więcej niż poprawnie, tylko pojedyńcze kadry były niepoprawnie naświetlone, reszta praktycznie do drobnych poprawek. Nie mając doświadczenia z Nikonem walczyłem przy jakiś ustawieniach auto i dawała radę.

Czy w pomieszczeniach najprościej używać body w trybie M oraz ISO 100 czy 200 z minus 1,5 EV, dla zdominowania światła zastanego?
Czy lampa najprościej w P-TTLU z odchylonym palnikiem i odbłyśnikiem w zależności od kąta padania dla poprawienia naświetlenia pierwszego planu?

Nie pytam o niuanse związane z uzyskaniem bardziej zaawansowanych efektów na poziomie mistrza - to później, życzył bym sobie więcej poprawnie naświetlonych kadrów, reszta przyjdzie później.

Dzięki za każdą wskazówkę, chyba, że temat nie jest taki prosty jak by się mógł wydawać w tym systemie 8-)
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
rey napisał/a:
body w trybie M oraz ISO 100 czy 200 z minus 1,5 EV

W trybie M dobrać ISO, aby było minus 1 do 1,5 EV.
rey napisał/a:
Czy lampa najprościej w P-TTLU z odchylonym palnikiem i odbłyśnikiem w zależności od konta padania dla poprawienia naświetlenia pierwszego planu?

Zależy od wielkości pomieszczenia, odległości od ścian i sufitu i ich kolorów.
 

rey  Dołączył: 12 Paź 2009
plwk, dzięki.

No tak, duże pomieszczenia i większe odległości potrzebują więcej światła, to wydaje się być oczywiste. A jak wygląda ustawienie korekty mocy błysku w ustawieniach body oraz w ustawieniach lampy? Domyślam się, że jest jakaś zależność między tymi ustawieniami. Przy stałym ustawieniu -1 do - 1.5 EV dla ekspozycji w body (dla zdominowania zastanego) w jaki sposób powinno się dobierać ustawienia korekty mocy dla błysku w body (na krzyżaku) i lampy zewnętrznej?

Z bliska na lampie na minus, przy dalszych na plus?
 

MarWoj  Dołączył: 15 Mar 2007
rey, ja ustawiam -0,3-0,7 w aparacie (dla P-TTL) i zwykle wystacza. Czasem na lampie dodatkowo -0,5EV. Wszystko zależy od otoczenia, zastanego światła, obiektu.
 

rey  Dołączył: 12 Paź 2009
Dzięki za wskazówki, będę działał.
Z DA35/2.4 najkrótszy czas, jaki mogę ustawić to 1/90s, gdzie ten najkrótszy czas synchronizacji 1/250s? :-P
 

MarWoj  Dołączył: 15 Mar 2007
rey napisał/a:
gdzie ten najkrótszy czas synchronizacji 1/250s


W manualu ? ;)
 

powalos  Dołączył: 20 Kwi 2006
rey, musisz go ustawić manualnie. w każdym innym przypadku korpus będzie dobierał czas uwzględniając światło zastane i lampa będzie wykorzystywana jako "doświetlacz".
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Również ISO, przy autoISO, będzie dobierane, bez uwzględnienia lampy.
 

Lenin  Dołączył: 08 Lut 2007
MarWoj napisał/a:
rey, ja ustawiam -0,3-0,7 w aparacie (dla P-TTL) i zwykle wystacza. Czasem na lampie dodatkowo -0,5EV. Wszystko zależy od otoczenia, zastanego światła, obiektu.
W korpusie (K-01) mam ustawione - i nie zmieniam - -2EV. Działa dla wbudowanej.
Jeśli podłączę 360FGZ (bo tylko taką mam z p-ttl), to w niej muszę ustawić korektę.
I nie sądzę, aby w innych korpusach było inaczej.

powalos napisał/a:
rey, musisz go ustawić manualnie. w każdym innym przypadku korpus będzie dobierał czas uwzględniając światło zastane i lampa będzie wykorzystywana jako "doświetlacz".
Tu jest tak:
- lampa w trybie "slow": korpus ustawia sobie ekspozycję jak dla światła zastanego - należy patrzeć na czas, bo będziemy mieli rozmazanie - pstrykanie w tym trybie w zasadzie ogranicza się do statywu, chyba że damy b. wysoką czułość.
- lampa w trybie nie-slow: korpus dobiera ekspozycję z takim czasem, aby nie było poruszenia (1/20 dla 18mm, 1/60 dla 55mm itp.), w praktyce cała scena jest oświetlona wyłącznie lampą, czyli wszysko poza pierwszym planem ciemne, chyba że damy b. wysoką czułość.

rey napisał/a:
Czy w pomieszczeniach najprościej używać body w trybie M oraz ISO 100 czy 200 z minus 1,5 EV, dla zdominowania światła zastanego?
Czy lampa najprościej w P-TTLU z odchylonym palnikiem i odbłyśnikiem w zależności od kąta padania dla poprawienia naświetlenia pierwszego planu?
Najlepiej, jak odpowiesz sobie sam. Ja tylko podpowiem:
- Robisz fotę w trybie innym niż M, ustawiając czas tak, aby nie był za długi, bo będzie rozmycie. Ustawiasz sobie korektę na -.
lub
- Robisz fotę w trybie M, ustawiając czas tak, aby nie był za długi, bo będzie rozmycie.
- Patrzysz na efekt i albo zmieniasz korektę ekspozycji, albo parametry T i A w trybie M. Ewentualnie zmieniasz czułość.
- Włączasz lampę i robisz fotę z lampą. Jak znam życie i pentaksy, to w lampie ustaw korektę na minus.
W praktyce u mnie wygląda to tak, że lampę mam w trybie p-ttl z korektą-1.5, czy -1EV. A ekspozycję w body sobie sam dobieram. Z tym, że ja używam K-01, a więc mam podgląd na ekranie z histogramem na żywo (miałem napisać live, ale wolę po polsku).

Jeżeli chcesz błyskać w sufit, to nie może on być zbyt wysoki, bo natężenie oświetlenia spada z kwadratem odległości, po drugie musi być jasny, a najlepiej biały. Kolory na suficie dadzą zafarb, czy dominatę, na zdięciu. Tak więc nie zawsze możesz błyskać w sufit i musisz mieć tego świadomość.
 

rey  Dołączył: 12 Paź 2009
Niestety , nie kumam używania tej lampy :roll:

Aparat z kotem 18-55 w trybie manualnym 35mm, F5,6, 1/180, ISO ustawiane ręcznie na 100, ustawienie lampy w body - tryb błysku błysk włączony.
Lampa pod kątem 60 stopni z odbłyśnikiem (ta biała nimi blenda) w górze, w trybie P-TTL A-zoom, korekta dla lampy w body -0,3EV, korekta w lampie na 0,0EV a zdjęcia i tak niedoświetlone. Nie wiem o co biega, sufit biały ok. 2m nad głową, odległość ok 3m.

Jak to działa, bo mi się regulację skończyły :-P

Czy jak lampę ustawiam na drugą kurtynę w body trzeba przestawić na ten sam tryb?
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Czy fw w aparacie i lampie są najnowsze?
rey napisał/a:
Lampa pod kątem 60 stopni z odbłyśnikiem (ta biała nimi blenda)

Z tym odbłyśnikiem lampa pionowo.
rey napisał/a:
Czy jak lampę ustawiam na drugą kurtynę w body trzeba przestawić na ten sam tryb?

Nie.
 

rey  Dołączył: 12 Paź 2009
Cytat
Czy fw w aparacie i lampie są najnowsze?

Dobre pytanie, tylko jak sprawdzić wersję oprogramowania w lampie? W K-5 mam 1.16.
 

Lenin  Dołączył: 08 Lut 2007
rey napisał/a:
Aparat z kotem 18-55 w trybie manualnym 35mm, F5,6, 1/180, ISO ustawiane ręcznie na 100, ustawienie lampy w body - tryb błysku błysk włączony.
Lampa pod kątem 60 stopni z odbłyśnikiem (ta biała nimi blenda) w górze, w trybie P-TTL A-zoom, korekta dla lampy w body -0,3EV, korekta w lampie na 0,0EV a zdjęcia i tak niedoświetlone. Nie wiem o co biega, sufit biały ok. 2m nad głową, odległość ok 3m.

Jak to działa, bo mi się regulację skończyły :-P

Czy jak lampę ustawiam na drugą kurtynę w body trzeba przestawić na ten sam tryb?

1. Strzelając z lampy w pomieszczeniu w jakim celu chcesz błysku na na drugą kurtynę? Efekty? Ustawiasz "normalnie" lub HSS.
2. Mając lampę założoną na korpusie, parametry błysku ustawiasz w lampie!
3. AF360FGZ wyświetla "zasięg", czyli zakres odległości, w jakich automatyka lampy jest w stanie poprawnie zadziałać. Aby to sprawdzić, musisz ustawić palnik na wprost. Przy jakimkolwiek innym ustawieniu palnika - czyli oświetleniu przez odbicie - musisz przyjąć odległość obiektu od obiektywu x2.
4. I wreszcie, co wynika z pkt. 2, ustawiasz korektę w lampie, przecież chyba możesz w AF540FGZ dać dużo na (+).
5. Jeżeli pkt. 4 nie jest skuteczny, podnieś czułość.

Czy parametry ekspozycji ustawiłeś wg. światłomierza? Ile ev było niedoświetlone?
 

rey  Dołączył: 12 Paź 2009
1. Strzelając z lampy w pomieszczeniu w jakim celu chcesz błysku na na drugą kurtynę? Efekty? Ustawiasz "normalnie" lub HSS.
Gdy próbuję złapać więcej zastanego przy fotografowaniu przy dłuższych czasach, żeby zamrozić postać na końcu naświetlania, możliwe,
że niepotrzebnie

2. Mając lampę założoną na korpusie, parametry błysku ustawiasz w lampie!
Będę pamiętał
3. AF360FGZ wyświetla "zasięg", czyli zakres odległości, w jakich automatyka lampy jest w stanie poprawnie zadziałać. Aby to sprawdzić, musisz ustawić palnik na wprost. Przy jakimkolwiek innym ustawieniu palnika - czyli oświetleniu przez odbicie - musisz przyjąć odległość obiektu od obiektywu x2.
Czyli odległości podawane przez lampę są wartościami dla lampy na wprost?
4. I wreszcie, co wynika z pkt. 2, ustawiasz korektę w lampie, przecież chyba możesz w AF540FGZ dać dużo na (+).
1EV. W mieszkaniu o wysokości pomieszczenia poniżej 3m obiekty w odległości 3-5m wymagają podciągnięcia korekty lampy max. na "+". Jak to działa w takim razie w wysokich pomieszczeniach, trzeba dodawać mocy błysku na "+" w ustawieniach body dla lampy???
5. Jeżeli pkt. 4 nie jest skuteczny, podnieś czułość.
Podniesienie czułości rzeczywiście działa. Tak samo jak przy mocno przymkniętych obiektywach - lampa już nie daje rady doświetlić nawet na max. podciągniętej korekcie siły błysku w lampie

Czy parametry ekspozycji ustawiłeś wg. światłomierza? Ile ev było niedoświetlone?[/quote]
5EV i więcej
 

Lenin  Dołączył: 08 Lut 2007
rey napisał/a:
Gdy próbuję złapać więcej zastanego przy fotografowaniu przy dłuższych czasach, żeby zamrozić postać na końcu naświetlania, możliwe,
że niepotrzebnie
Jeśli chcesz taki efekt to:
1. Lampa wbudowana w korpus, ustawiasz slow sync. Pisałem o tym wcześniej. Efekty mogą daleko odbiegać od oczekiwanych, bo korpus ustawi światło na zastane, czasy będą za długie i będziesz miał wszystko fatalnie rozmyte. Jeżeli robisz z ręki, to czasy imho nie powinny być krótsze niż 1/10 - 1/30. Możesz dać korekcję ekspozyji na minus, lub:
2. Jak wyżej, z tym, że ustawiasz w puszce tryb M, najpierw dobierasz sobie T,A i ISO i próbujesz, a potem doświetlasz lampą.
rey napisał/a:
Czyli odległości podawane przez lampę są wartościami dla lampy na wprost?
TAAAK. Lampa nie wie, w jakiej odległości jest sufit i nie zna jego parametrów. I chyba też nie zna kąta odchylenia palnika. Zresztą, wtedy linijka z "zasięgiem" nie wyświetla się.
rey napisał/a:
Podniesienie czułości rzeczywiście działa. Tak samo jak przy mocno przymkniętych obiektywach - lampa już nie daje rady doświetlić nawet na max. podciągniętej korekcie siły błysku w lampie
(...)
rey napisał/a:
5EV i więcej
-5ev to imho zdecydowanie za mocno. Nic z zastanego nie załapie się. Zacznij od takiej prostej rzeczy: tryb M, ustaw ekspozycję tak, aby była scena niedoświetlona -2,5 do -1ev. Następnie lampa w P-TTL na wprost, a potem w sufit.

[ Dodano: 2017-09-24, 18:34 ]
Panie i Panowie!
Okłamałem! Ale już się poprawiam:

Jest tak! Przed chwilą sprawdziłem z lampą AF360FGZ:
1. Jeżeli w korpusie jest ustawione: Manual discharge, czyli "normalny" błysk, to puszka nie uwzględnia światła zastanego.
2. Jeżeli w korpusie jest ustawione: Slow sync, to puszka uwzględnia światło zastane.

Jest to więc ustawienie globalne, dotyczy lampy wbudowanej, jak i zewnętrznej.

Biję się w pierś poraz drugi:
Korekcja błysku w korpusie ma wpływ na lampę zewnętrzną. Co ciekawe, w lampie korekcja +/- też działa :?: :?: :?: I obie te korekcje sumują się :!: :!: :!: :!:
Jedyne ustawienie niezależne, to błysk na drugą kurtynę. Trzeba to ustawić w lampie zewn. - ustawienie w puszce nic nie zmienia.
Dalej: w trybie M niedostępne jest ustawienie "slow".
 

unbreakable  Dołączył: 16 Paź 2012
Czołem,

Mam problem z AF-540FGZ - nie błyska, ani na test, ani na modeling, ani podłączona do aparatu, lampka na czerwoni się nie świeci - reszta działa. W środku słychać tylko tykanie jak w zegarku. Ma może ktoś jakiś pomysł :/

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach