zorzyk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Kalibracja ACR aby uzyskać poprawne kolory
Wiadome jest powszechnie, ze mało który program do RAW poprawnie oddaje czerwienie. Do Pentaksa znane są z wierności tylko Photolab oraz SilkyPix. Subiektywnie również Bibble jest niemal tal samo dobry.

ACR ma problemy. Tutaj jest podane, jak sobie poradzić posiadając wzornik kolorów Gretag-Macbeth.

Bronek w swoich postach na temat badania zakresu dynamiki K10D oraz DS też podsuwa skrypt wykorzystujacy metode kalibracji ACR w oparciu o wzornik.

Ale z uwagi na brak takiego wzornika bardzo się ucieszyłem z informacji na forum dpreview i nie omieszkałem z nich skorzystać w celach testowych. Mimo, że dane tam pokazane odnoszą się do Canona 5D, to posłużyły mi jako punkt wyjścia.

W skrócie to co należy zrobić aby "skalibrować" ACR przedstawia się następująco:

Na zakładce Calibrate należy ustawić:
Red hue = -9 (oryginalnie -12 daje czerwienie w stronę purpury)
Red saturation = +24
Green hue = -7
Green saturation = +1
Blue hue = 0
Blue saturation = -5

Na zakładce Adjust ustawiamy:
Exposure = -2.5
Shadows = 0 (można zwiekszać stosownie do potrzeb)
Brightness = 150 (!)
Contrast = -25 (można zwiekszać stosownie do potrzeb)
Saturation = +25 (moze być konieczne zmniejszenie jeśli kontrast zostaje zwiększony) .

Curve = Linear

W razie potrzeby zmiany jasnosci należy użyc krzywej.

Dodatkowo autor tej propozycji modyfikuje kształt domyślnej krzywej kontrastu, definiując 4 punkty o następujących współrzędnych (x,y)):
(0,4)
(13,8)
(36,30)
(255,255)

Wynik testowej obróbki zdjeć wg powyższych ustawień::
- w większości zdjęć (ale nie zawsze) pozostaję przy WB as shot.
- kolory sa "bardziej geste" (zawsze miałem problem z wypranymi kolorami),
- czerwienie sa oczywiscie (subiektywnie) bardzo OK,
- zdjęcia sa generalnie jakby "ciemniejsze", ale w dalszym ciągu mam pełną kontrolę nad kontrastem / jasnością.
- wyraz zdjęć nieco się zmienił, ale na plus.

Proszę o przeprowadzenie podobnych testów kto ma ACR. Bardzo mnie ciekawi Wasza opinia.
 

cotti  Dołączyła: 20 Kwi 2006
mój test - jedno zdjęcie zapisałam na auto z ostatniego ACR'a
następnie - wprowadziłam zmiany, które opisałeś, przy WB - jako as shot

tak naprawdę, wszystko zależy od zdjęcia, które przygotowujemy do prezentacji.
dla mnie wersja zaprezentowana była za słaba (i zrobiłam nieco mocniejszą ;-) w wyrazie)

ale, przy przygotowywaniu na czelendz, będę testować te ustawienia :) już sobie zapisałam w acr.

a to pliki:

[ Dodano: 2007-01-07, 17:38 ]
dodawałam w takiej kolejności, jak chciałam, żeby było oglądane, niestety, ustawiło się wszystko od tyłu :(
 

Jarek Dabrowski  Dołączył: 20 Kwi 2006
OK, znalazłem zupełnie przypadkowego rawa i przepuściłem go na kilka różnych sposobów. Jako odnośnik/wzorzec - wynik z PPLa.

1. Pentax Photo Lab - tryb Normal


2. Pentax Photo Lab - tryb Bright


3. ACR 3.6 - Defaults


4. ACR 3.6 - Auto


5. ACR 3.6 - Metoda podana powyżej przez Żorża, bez gięcia krzywej


Na pierwszy rzut oka, ta cała kalibracja wygląda płasko i nieciekawie (na tym przykładzie, przynajmniej) - ale po zwiększeniu Shadows, albo wygięciu krzywej jest dużo lepiej. Zastanawiam się tylko, po co jest -2.5EV i +150 Brightness... i czym sie różni jedno od drugiego.

Jak dla mnie, o ile parametry kalibracji kanałów RGB mogą się przydać, to jednak podstawowymi suwakami wolę machać sam. A i potwierdza się, że tryb Auto w ACR raczej nie nadaje się do niczego, przynajmniej w przypadku Pentaksa.
 

Bronek  Dołączył: 04 Wrz 2006
Jezeli chodzi o kalibracje aparatu, to niestety nie ma "uniwersalnej" kalibracji. Ustawienia działają dla jednego światła, a dla innego już nie. Kto chce mieć kolory oddane idealnie, po prostu fotografuje w danej scenie i świetle kartę do kalibracji (oczywiście nie na wszystkich zdjęciach ;-) ) . Dla przykładu, kalibracja w świetle dzienym przy wcorajszej pogodzie przez szyby (ok 5000K - RAW dostępny dla wszystkich tu http://b.kozicki.pl/album/scena1/IMGP5419.PEF . I co z tego że poruszony , kolory oddaje dobrze :-P ) daje zupełnie inne ustawienia http://b.kozicki.pl/album/scena1/IMGP5419.gif .

 

zorzyk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Niejasno się wyraziłem w moim wystąpieniu - ze to jest punkt wyjścia do dalszej, w sumie uproszczonej obróbki.

Czyli to wygląda tak:
- wczytuję obrazek i parametry j.w.
- zwiekszam ekspozycję / kontrast
- zwykle cienie tez na + zależnie od sytuacji
- kontrola nasycenia, bywa że zmniejszam, ale jest to subiektywna ocena
- przy standardowych zdjęciach rzadko, ale bywa że WB troszkę + lub - (ocena wzrokowa).

Ustawienie swoje autor tłumaczy chęcią uzyskania dobrego zakresu dynamiki i dobrych kolorów. Zgadzam się z Jarkiem, początkowo dają one ekstra-płaski obraz. Dlatego potem zwiększam ekspozycję/cienie/kontrast aby uzyskać subiektywnie kontrastowe zdjęcie o mozliwie duzej iliści szczgółow w cieniach, i dobrym nasyceniu tonów średnich.

Powyższego ustawienia traktuję jako punkt początkowy do dalszego mieszania, Ale Dotychczasowa metoda: ACR auto / ekspozycja ręcznie / WB niemal zawsze na oko dawała zdjęcia o wyblakłych kolorach i spłaszczonym kontraście, potem w PS-ie zwykle manewry nieziemskie. aby kolory jakieś były dla oka. Dodatkowo bardzo trudno było mi zapanować nad najjaśniejszymi światłami, przy ustawieniu j.w. jest to prostsze.
 

Bronek  Dołączył: 04 Wrz 2006
ale rzeczywiście, jakaś prawidłowość zachodzi - w kalibracji Red Hue ma minus, Red Saturation mocno na plus . Podobnie w ustawieniach - kontrast na minus, jasność mocno na plus. To już lepiej fotografować w DNG - wychodzi na to że nie trzeba kręcić w ustawieniach kalibracji, bo jest wystarczająco dobrze zapisana bezpośrednio przez aparat razem z danymi z matrycy. Gdy Adobe wypuści nowe ACR czytające PEFy z K10D to zrobię jakieś porównania, z mocnymi czerwieniami w kadrze.

[ Dodano: 2007-01-07, 18:20 ]
A wiesz Zorzyk co jest ciekawe - od co namniej kilku miesięcy tak robię zdjęcia w ACR z deesa, jeżeli chcę osiągnać dobrą dynamikę. Kontrast mocno w lewo (np -10 ) i potem dodać zdjęciu "uderzenia" przez rozjaśnianie (wcześniej ustawiam WB i ew. poprawkę ekspozycji). Z moich świeżych eksperymentów z kalibracją wychodzi że przypadkowo zbliżyłem się do poprawnej, neutralnej dynamiki sceny - a pomyślałby kto, że gdy w ACR wszystko się ustawi na 0 to jest "neutralnie" :roll:
 

zorzyk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Bronek napisał/a:
(...) Dla przykładu, kalibracja w świetle dzienym przy wcorajszej pogodzie przez szyby (ok 5000K - RAW dostępny dla wszystkich tu http://b.kozicki.pl/album/scena1/IMGP5350.PEF . I co z tego że poruszony , kolory oddaje dobrze :-P ) daje zupełnie inne ustawienia http://b.kozicki.pl/album/scena1/IMGP5350.GIF .

Coś tu nie klapuje z drugim linkiem. I końcówka zdania - chyba coś uciekło. Bronek, napisz to raz jeszcze, ewentualnie jestem słabo kapujący ;-)
 

Bronek  Dołączył: 04 Wrz 2006
zorzyk napisał/a:

Coś tu nie klapuje z drugim linkiem. I końcówka zdania - chyba coś uciekło.


sorki, miało być IMGP5419 . Przez pomyłkę podałem link do poprzedniego RAWa , tego przy świetle halogenowym. Teraz poprawiłem oryginalną wiadomość.
 
jpserwis  Dołączył: 12 Wrz 2006
Ostatnio mając dość ciągłego kręcenia suwakami w ACR wypróbowałem ustawienia zorzyka i przyznam, że od dziś są to moje ustawienia wejściowe.
Czemu jak się wyłączy automatyczne dopasowanie to ACR często mocno przepala mimo, że oryginalnie było OK?
 
Kfan  Dołączył: 02 Mar 2007
Ja EV ustawiłem na -1 niż na -2,5 i zmniejszyłem jasność oraz nasycenie.
Bardziej pasuje do moich pefów które raczej są tak naświetlone żeby nie przepalić czyli w większośći są nieco ciemne.
Kalibracja kolorów na jednych fotkach się sprawdza a na innych nie porównując do efektów z PPL.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach