sołtys  Dołączył: 19 Kwi 2006
Hi-Matic E a fotografia sceniczna
Czy Hi-Matic E + film o czułości 400iso jest zestawem wystarczającym na nocno-plenerowy koncert?? Oczywiście pewnie to w jakimś sensie zależy również od ilości światła na scenie. Będzie to koncert Sojki więc oświetlenie będzie pewnie raczej stonowane, jednolite niż mocno-migające. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że będę mógł robić zdjęcia bliżej niż publiczność. Niestety maks w tym aparacie jest 500iso, ale może istnieją jakieś magiczne triki, które pozwalają założyć czulszy film do tego aparatu?

Prosiłbym również o porady dotyczące fotografowania w takich scenicznych warunkach, tak techniczne jak i wszelkie inne (np. jak się zachować itd. itd. itd.). Może znacie jakieś linki do galerii "specjalistów" w tej dziedzinie? To co sobie narazie wyobrażam to klasyczne, czarno-białe, nieco ziarniste, kontrastowe kadry, ale DLa też na wszelki wypadek bym wzioł ze sobą ;)
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Jak sam zauwazyles, sporo zalezy od swiatla na scenie.

400 to troche malo. Poza tym automat bedzie ustawial Ci dlugie czasy na malych przyslonach, a wiec istnieje ryzyko duzej ilosci nietrafionych zdjec.
 

sołtys  Dołączył: 19 Kwi 2006
dan napisał/a:
400 to troche malo

no właśnie :roll: Coprawda Spinner zamieszczał zdjęcia nocne na iso400 z ręki z Fki -> http://manufactura.home.p...pic.php?p=31055 więc może jakby się tak sprężyć to dałoby rade :roll: To jest ten minus, że nie można w żaden sposób sprawdzić jaki jest czas ustawiony tylko chyba tak "na ucho" przy pierwszym strzale :roll:
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
sołtys napisał/a:
dan napisał/a:
400 to troche malo

no właśnie :roll: Coprawda Spinner zamieszczał zdjęcia nocne na iso400 z ręki z Fki -> http://manufactura.home.p...pic.php?p=31055 więc może jakby się tak sprężyć to dałoby rade :roll:

Przy czasie 1/8 (mozna utrzymac bez problemu) i przyslonie 2-2.8 mozna sporo, ale przy statycznych scenach. Wykonawcy na koncercie pewnie beda poruszeni, co nie oznacza, ze zdjecia beda zle 8-)

sołtys napisał/a:
To jest ten minus, że nie można w żaden sposób sprawdzić jaki jest czas ustawiony tylko chyba tak "na ucho" przy pierwszym strzale :roll:

Nie ma zadnej informacji?
 

sylwiusz  Dołączył: 19 Kwi 2006
sołtys napisał/a:
dan napisał/a:
400 to troche malo

no właśnie :roll: Coprawda Spinner zamieszczał zdjęcia nocne na iso400 z ręki z Fki -> http://manufactura.home.p...pic.php?p=31055 więc może jakby się tak sprężyć to dałoby rade :roll:

Nawet calkiem dlugie czasy da rade z Hi-Matica, bo to naprawde delikatna migaweczka jest :-) Tylko trzeba pamietac, ze do ludzi to trzeba choc te 1/60 s miec ;-)

Cytat
To jest ten minus, że nie można w żaden sposób sprawdzić jaki jest czas ustawiony tylko chyba tak "na ucho" przy pierwszym strzale :roll:

Oj Soltys, da rade - w momencie jak sie dioda w wizjerze zmienia z zielonej na czerwonej to ostrzezenie, ze czas bedzie dluzszy niz 1/30 i trzeba sie dobrze zaprzec ;-)
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
sylwiusz napisał/a:
Oj Soltys, da rade - w momencie jak się dioda w wizjerze zmienia z zielonej na czerwonej to ostrzezenie, ze czas bedzie dluzszy niz 1/30 i trzeba się dobrze zaprzec ;-)

Full auto to jednak lipa :-?
 

sylwiusz  Dołączył: 19 Kwi 2006
dan napisał/a:
Full auto to jednak lipa :-?

I tak i nie. Tak, bo nie masz kontroli nad pewnymi rzeczami. Nie, bo w momencie kiedy trafi Ci sie "once in a lifetime" moment, nie bedziesz psioczyl, ze cos recznie ustawiles, co utrudnilo Ci uchwycenie tego momentu ;-)
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
sylwiusz, ale to nie tak dziala :-) Ja w swojej 11-tce standardowe ustawiomne mam A i parametrami steruje blokujac ekspozycje (np. chce miec mala GO, kieruje obiektyw w cien i odwrotnie). Ale czasem niezbedna jest wieksza precyzja w doborze parametrow i wtedy przydaje sie chocby pol-manual 8-)
 

Spinner  Dołączył: 22 Mar 2006
Ale jak F-ka kosztuje Cie jakies 50zl to nie ma co narzekac... No i jest maluuuuutka:-)

Pzdr
Spinner
 

sylwiusz  Dołączył: 19 Kwi 2006
No i nawet E, ktora jest troszke wieksza od F jest mniejsza od 11-tki a kosztuje tez jakies grosze ;-)
 

Spinner  Dołączył: 22 Mar 2006
sołtys napisał/a:
Czy Hi-Matic E + film o czułości 400iso jest zestawem wystarczającym na nocno-plenerowy koncert??


Sprobowac warto - ja robilem rozne fotki o zmroku, czy w metrze:

http://www.spinner.pentax...index.php?id=29
http://www.spinner.pentax...ndex.php?id=376
http://www.spinner.pentax...index.php?id=24
http://www.spinner.pentax...index.php?id=40

wsio z reki - poprobuj, moze wlasnie "zamazanie postaci" da Ci odpowiedni klimat, power zdjec na koncercie - nie wiem skad Sylwiuszowi sie 1/60 wziela... ;-)

Pzdr
Spinner
 

sylwiusz  Dołączył: 19 Kwi 2006
Spinner napisał/a:
wsio z reki - poprobuj, moze wlasnie "zamazanie postaci" da Ci odpowiedni klimat, power zdjec na koncercie - nie wiem skad Sylwiuszowi się 1/60 wziela... ;-)

Ot taka moja wykoncypowana wartosc czasu, coby srednio ruchliwego czlowieka w miare zamrozic ;-) Dluzsze czasy, hmmm tu trzebaby wyczuc, zeby nie wyszedl jeden wielki mazaj z twarzy srtysty jak bedzie kiwal szybko glowa w rytm muzyki ;-) Ale juz np, nieruchoma twarz a rozmazane rece grajace na jakims instrumencie bylyby cool ;-)
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
jak używałem yashicy gtn to ona w nocy ustawiała prawie zawsze czasy dłuższe niż1/30 -
tam był taki światłomierz, że jak było ciemno i punktowe światła, to naświetlał automatycznie na światła tylko!
więc może w tej minolcie też tak jest?
trzeba po prostu sprawdzić
ale i tak 400 bywa mało, zależnie od oświetlenia sceny etc.
wrzuć sobie 1600 albo nawet 3200.. (chociaż pewnie licznik jest ograniczony do 400/800 jak to w starych dalmierzach)

[ Dodano: 2007-05-30, 00:00 ]
sołtys napisał/a:
To jest ten minus, że nie można w żaden sposób sprawdzić jaki jest czas ustawiony tylko chyba tak "na ucho" przy pierwszym strzale :roll:


da się też na oko patrząc w szkło na ile się otwiera migawka :)

bo na ucho może być ciężko, prawie że nie słychać jej w dalmierzach
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
guerilla napisał/a:
jak używałem yashicy gtn to ona w nocy ustawiała prawie zawsze czasy dłuższe niż1/30 -
tam był taki światłomierz, że jak było ciemno i punktowe światła, to naświetlał automatycznie na światła tylko!

Jakos mi sie kupy nie trzyma to co napisales. Skoro ustawial dluzsze niz 1/30, to chyba nie naswietlal na swiatla, co? :-)

guerilla napisał/a:
wrzuć sobie 1600 albo nawet 3200.. (chociaż pewnie licznik jest ograniczony do 400/800 jak to w starych dalmierzach)

Pisal, ze max to ASA500. 3200 to IMO przesada. Zapewne idealny bylby trix@1600 w diafine ;-)

[ Dodano: 2007-05-30, 00:03 ]
guerilla napisał/a:
da się też na oko patrząc w szkło na ile się otwiera migawka :)

bo na ucho może być ciężko, prawie że nie słychać jej w dalmierzach

Jaaasne! Oczywiscie zobaczysz (i uslyszysz takze!) roznice miedzy 1/8 a 1/15 ale skad bedziesz wiedzial jakie czasy porownujesz? :-P
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
dan napisał/a:
Skoro ustawial dluzsze niz 1/30, to chyba nie naswietlal na swiatla, co? :-)


A spytales na jakim filmie i przyslonie, CO?

(mi jaśka GX też ściągała w światła...)
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
alkos napisał/a:
A spytales na jakim filmie i przyslonie, CO?

Czyli ze co, ustawia dluzszy czas, ale tez przymyka przyslone?

Z tego co sie orientuje, to automaty w starych dalmierzach przy dlugich czasach daja najwieksza mozliwa dziure.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
dan napisał/a:
Z tego co się orientuje, to automaty w starych dalmierzach przy dlugich czasach daja najwieksza mozliwa dziure.


A, bo to ful automat byl? A jesli w ogole, to mogl miec iso100. Ze mna sie prosze nie klocic ;-)
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
alkos napisał/a:
A, bo to ful automat byl? A jesli w ogole, to mogl miec iso100. Ze mna się prosze nie klocic ;-)

Zamotales Alkos, ja juz sie pogubilem :-P

Dla mnie jak automat ustawia czasy dluzsze niz 1/30 przy ostrych swiatlach punktowych, to znaczy ze jest cwany - nie daje sie oszukac i nie naswietla na swiatla. Ale ja sie nie znam! :-P
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
aj aj Dan!
czepiłeś się słówka pomylonego:))

oczywiście chodziło mi o KRÓTSZE czasy .

na 100/400. nawet na tmaxie 100 w nocy w wawie dawał czasy krótsze niż 1/30.

oczywiście na otwartej max przysłonie, ale to nie problem bo było mega ostre szkło już od 1.7 i jak coś było kawałek dalej to już było git. a na trixie na 400 czy @800 to już do f4 się przymykalo spokojnie

[ Dodano: 2007-05-30, 02:00 ]
dan napisał/a:

(i uslyszysz takze!) roznice miedzy 1/8 a 1/15 ale skad bedziesz wiedzial jakie czasy porownujesz? :-P


e, szczerze wątpie, w mojej Yashice GTN w nocy na imprezie na było opcji usłyszeć migawki w ogóle nie mówiąc o słuchaniu czy jest 1/8 czy 1/15. po prostu było cyk cichsze 10 razy niż otwarcie mojej zapalniczki zippo. szept nawet zagłuszał. jednym słowem - zależy od aparatu
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
guerilla napisał/a:
aj aj Dan!
czepiłeś się słówka pomylonego:))

oczywiście chodziło mi o KRÓTSZE czasy.

No czepilem sie, bo tak jakby nie wiedzialem ze jest pomylone :-P

Teraz kapuje :-)

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach