Piotrek  Dołączył: 20 Mar 2006
PENTAX - oznaczenia obiektywów
Jak wiadomo po literach SMC-PENTAX (czyli Super Multi Coated) pojawiaja się literki oznaczające wersję obiektywu. Poniżej krótkie objaśnienie tych oznaczeń:

- K - choć lierki K na obiektywie nie uświadczysz, były to pierwsze obiektywy Pentaxa z mocowaniem na bagnet K (ulubiona seria Spinnera :mrgreen: ), w dużej części to są najlepsze Takumary z bagnetem. Najlepiej wykonana seria manualna, bardzo solidne, ostrzenie ręczne nimi to kompletny odlot, jako jedyna seria posiada podstawowe krótkie szkła (24/2,8 28/3,5 35/3,5 35/2 50/1,4 55/1,8 55/2 itd) z rozmiarem filtra 52mm.

- M - piękne, małe szkiełka wprowadzone wraz z korpusami serii M, filterki podstawowych szkiełek 49 mm (i tak zostało do dziś), mniejsze i lżejsze od K choć jeszcze odpowiednio solidne ;-)

- M* - szkła "profi" - oznaczenie najwyższej jakości szkieł
(znalazłem tylko taki jeden - M* 300)

- A - seria wprowadzona wraz z korpusami serii A - najmniej solidna z manualnych, pierścienie przysłon w części już niestety plastikowe, za to ma styki i pozycję "A" na pierścieniu przysłon - można więc sterować przysłoną z korpusu czy stosować pomiar matrycowy automatyką przysłony

- A* - szkła "profi"

- F - pierwsza ganeracja szkiel AF - Niezbyt piekne, ale czesto solidnie wykonane, niestety pierscienie ostrzenia sa dosc waskie i niewygodne bez wzgledu na to czy to zoom, czy stalka. Nie ma jednomyslnosci co do tego czy Pentax juz w F wprowadzil koder odleglosci ostrzenia? trzebaby rozebrac najlepiej jakas stalke F i zobaczyc czy ma kilka rzedow nierowno poukladanych na obwodzie korpusu stykow?

- F* - szkła "profi" - najwyzszej klasy szkla z serii F o profesjonalnym zacięciu. Na szczescie w przeciwienstwie do popularnych odpowiednikow maja szerokie, wygodne pierscienie ostrzenia nie obracajace się w czasie pracy AF, przelaczenie na reczne ostrzenie nastepuje poprzez przesuniecie calego pierscienia ostrzenia, przy czym tutaj to samo trzeba uczynic na korpusie. Oczywiscie rewelacyjna jakosc wykonania, na zawodowym poziomie. Charakterystyczny dla tej serii jest bialy kolor obudowy.

- FA - druga generacja szkieł AF - część szkieł z funkcją Power Zoom - silnik do transfokacji / seria obiektywow AF, ktora pojawila się wraz z wejsciem na rynek II generacji korpusow AF Pentaxa, czyli serii Z. Wygladaja na wskros nowoczesnie, stalki sa wykonane bardzo ladnie mimo uzycia wiekszej ilosci tworzyw, gorzej z zoomami, gdzie wiekszosc jest jednak bardzo plastikowa i wiele z nich "rozklekotuje" się po jakims czasie. Na szczescie kilka zoomow jak FA 20-35/4, czy FA 28-105/3.2-4.5 reprezentuje zupelnie dobry poziom wykonania. W tej serii po raz pierwszy pojawila się pamiec z zapisanymi charakterystykami MTF danego szkla, pozwalajacy na optymalne wykorzystanie programu MTF w topowych korpusach (Z1, Z1P, MZ-S i *istD). Przypomne tylko, ze jest to program, gdzie aparat sam dobiera w zaleznosci od warunkow oswietleniowych, przeslony przy ktorych obiektyw charakteryzuje się najwieksza ostroscia. W tejze serii takze pojawilo się kodowanie odleglosci ostrzenia - na dlugo zanim zaczelo się to pojawiac w szklach Minolty czy Canona i na rok przed Nikonem. Zoomy serii FA wyposażone w silniki do zmiany ogniskowej pozwalały na zmianę tejże w czasie ekspozycji, a także na automatyczną zmianę ogniskowej w czasie prowadzenia obiektu w kadrze, tak aby zachować jego początkową wielkość. (W Z1p + FA 100-300 Power Zoom działał całkiem nieźle - choć nie idealnie...)

- FA* - szkła "profi" - profesjonalnej klasy szkla FA. Byly z razu projektowane jako w pelni profesjonalne, uszczelniane obiektywy do profesjonalnego, uszczelnianego korpusu AF. Niestety z jakiegos powodu Pentax prjekt zarzucil i powstal amatorski korpus o zawodowych kmozliwosciach - czyli Z1 a szkla FA* pozostaly bez uszczelnien. FA* ch*** się znakomita jakoscia wykonania z duza iloscia metalu w obudowie. Przelacznik AF/MF dziala jak w serii F*, z tym ze tutaj w korpusach serii Z i nowszych nie trzeba przelaczac się na reczne osrtzenie na kropusie. Charakterystyczne dla serii FA* jest malowanie obudowy na kolor zlocisto-szampanski oraz metalowa tabliczka z wyrysowana formula optyczna danego obiektywu.

- FA Limited - szkla za ktore Pentax przez wiele osob zostal nazwany japonska Leica. Majstersztyki sztuki optycznej. zostaly zaprojektowane przy aktywnym wspoludziale jednego z najbardziej znanych japonskich fotografow (kraza legendy, ze 77/1.8 ma taka ogniskowa dla uczczenia 77 urodzin tego fotografa ;-) ). ch*** się rewelacyjna jakoscia wykonania (metal, metal, metal), doskonalymi parametrami optycznymi oraz nieprzecietnym, chyba juz kultowym wygladem :-)

- FAJ - pochodna serii FA pozbawiona pierścienia przysłon dla obniżenia kosztów produkcji. W sumie powstały tylko trzy takie szkła (FAJ 18-35/4-5.6 AL, FAJ 28-80/3.5-5.6 AL, FAJ 75-300/4.5-5.8 AL) jako najtańsze obiektywy kitowe. I dobrze, że więcej nie ;-)

- DA - seria dedykowana do cyfranek z matryca wielkosci APS-C, rzuca obraz mniejszy o klatki filmu 35 mm, a wiec na analogu moze wystapic winietowanie, nawet do zaczernienia rogow. Za to dzieki temu zostaly zoptymalizowane pod katem matrycy APS-C, dzieki czemu nawet dosc tanie zoomy maja niezla osrtosc w rogach klatki. Bardzo dobra jakosc wykonania nawet w najtanszym modelu, wbudowany koder odleglosci i MTF. Poraz pierwszy pojwail się tutaj QSF (Quick Shift Focus) czyli mozliwosc reczego przeostrzania bez koniecznosci przelaczania czegokolwiek. Brak pierscienia przyslon.

- D-FA - nowa seria, dotychczas powstaly w niej tylko dwa szkla macro. ch*** się wyjatkowo malymi rozmiarami i waga, sa optymalizowane do cyfry ale dzialaja tez na analogu. Jakosc wykonania srednia - sporo platiku, zachowany pierscien przeslon, naturalnie wbudowany koder odleglosci i MTF. Jest tez QSF.

- DA Limited - nowa seria szkiel z serii Limited, tym razem dedykowanych do cyfry. Doskonala jakosc wykonania (glownie metal), sa badzo kompaktowe, brak pierscienia przyslon, wbudowany koder odleglosci i MTF oraz QSF.

- DA* - szkła "profi" - profesjonalnej klasy szkla DA. Projektowane jako w pełni profesjonalne, uszczelniane obiektywy do profesjonalnego, uszczelnianego korpusu AF. Jak cała seria DA są przystosowane do matryc APS-C, choć z testów wynika, że winietowanie jest różne w różnych zakresach ogniskowych (w szkłach zmiennoogniskowych). Mają QSF, obsługują zarówno tradycyjny silnik AF jak i SDM (Supersonic Drive Motor)
 

tref  Dołączył: 05 Wrz 2006
jak ktoś chce, może poczytać na fotopolis, własnie się pojawiło
[widać, że P staje się popularny]

oznaczenia
 
jpserwis  Dołączył: 12 Wrz 2006
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
jpserwis, - jednoczesnie z takimi bledami ze zal dupe sciska
 
jpserwis  Dołączył: 12 Wrz 2006
Może, ale nie słyszałem nigdy o KF.
Niech ktoś bardziej rozeznany napisze do autora by poprawił błędy, bo opis dość obszerny i może się komuś przydać.
 

l_uka  Dołączył: 20 Kwi 2006
Piotrek napisał/a:
Nie ma jednomyslnosci co do tego czy Pentax juz w F wprowadzil koder odleglosci ostrzenia? trzebaby rozebrac najlepiej jakas stalke F i zobaczyc czy ma kilka rzedow nierowno poukladanych na obwodzie korpusu stykow?

sprawdzilem F70-210 oraz F50 - oba maja kodowanie odleglosci ostrzenia. Nie potrzeba do tego rozbierac szkla - wystarczy uruchomic najglupszy mozliwy program (AutoPict lub cos podobnego), ktory zmienia wybor automagicznego programu (makro->zielony->portret->krajobraz). Ze szklami F dziala tak samo jak z FA oraz DA.
 

gam  Dołączył: 08 Paź 2010
espresso napisał/a:
Piotrek napisał/a:
FA 100-300 Power Zoom
proszę o info o oznaczeniach przełacznika na korpusie obiektywu P; A; AS



na przykładzie PZ-1 ... z cyfrówkami nie działa :-P
 

tomekl  Dołączył: 25 Maj 2006
Sprawdziłem organoleptycznie oglądając obiektyw od środka SMC F50/1.7 ma styki do kodowania odległości (oczywiście z dokładnością do kilku przedziałów)

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach