fresho  Dołączył: 15 Lut 2008
Grzanie matrycy w kadyszce.
Witajcie.
Temat z pewnością znany i nielubiany ale czy zaobserwowaliście podobne przebarwienia w K20 lub K200 przy wykonywaniu dłuższych ekspozycji?

Pozdrawiam,
Krzych
 
roland  Dołączył: 19 Gru 2007
Re: Grzanie matrycy w kadyszce.
fresho napisał/a:
Witajcie.
Temat z pewnością znany i nielubiany ale czy zaobserwowaliście podobne przebarwienia w K20 lub K200 przy wykonywaniu dłuższych ekspozycji?
Krzych


A możesz podać parametry ekspozycji (czas, ISO) ? Plik nie zawiera EXIF, a bez tych danych trudno coś zawyrokować. Robiłem kadyszką naświetlania do 5 minut (ISO 100) - bez takich przebarwień, moi znajomi co chodzą po kopalniach i jaskiniach, robią kadyszką ekspozycje do 10 minut (oświetlane wieloma błyskami) - zero problemów, na flckr widziałem zdjęcia wykonane kasyszką przy czasie 20 minut (ISO 100) - bez widocznych przegrzań.

pozdrawiam

Remigiusz Żukowski
 

fresho  Dołączył: 15 Lut 2008
Re: Grzanie matrycy w kadyszce.
roland napisał/a:
fresho napisał/a:
Witajcie.
Temat z pewnością znany i nielubiany ale czy zaobserwowaliście podobne przebarwienia w K20 lub K200 przy wykonywaniu dłuższych ekspozycji?
Krzych


A możesz podać parametry ekspozycji (czas, ISO) ? Plik nie zawiera EXIF, a bez tych danych trudno coś zawyrokować. Robiłem kadyszką naświetlania do 5 minut (ISO 100) - bez takich przebarwień, moi znajomi co chodzą po kopalniach i jaskiniach, robią kadyszką ekspozycje do 10 minut (oświetlane wieloma błyskami) - zero problemów, na flckr widziałem zdjęcia wykonane kasyszką przy czasie 20 minut (ISO 100) - bez widocznych przegrzań.

pozdrawiam

Remigiusz Żukowski


Garnek obcina EXIF...

Make - PENTAX Corporation
Model - PENTAX K10D
Orientation - Right top
XResolution - 72
YResolution - 72
ResolutionUnit - Inch
Software - K10D Ver 1.30
DateTime - 2008:11:02 20:08:43
YCbCrPositioning - Co-Sited
ExifOffset - 598
ExposureTime - 1885.0 seconds
FNumber - 4.50
ExposureProgram - Manual control
ISOSpeedRatings - 200
ExifVersion - 0221
DateTimeOriginal - 2008:11:02 20:08:43
DateTimeDigitized - 2008:11:02 20:08:43
ComponentsConfiguration - YCbCr
ExposureBiasValue - 0.00
MeteringMode - Multi-segment
Flash - Flash not fired, compulsory flash mode
FocalLength - 18.00 mm
FlashPixVersion - 0100
ColorSpace - sRGB
ExifImageWidth - 3872
ExifImageHeight - 2592
InteroperabilityOffset - 46036
SensingMethod - One-chip color area sensor
FileSource - Other
SceneType - Other
CustomRendered - Normal process
ExposureMode - Manual
White Balance - Auto
FocalLengthIn35mmFilm - 27 mm
SceneCaptureType - Standard
Contrast - Normal
Saturation - High
Sharpness - Hard
SubjectDistanceRange - Distant view

Maker Note (Vendor): -
Mode - Auto
Quality - Best
ISO - 200
White Balance - Auto

Thumbnail: -
Compression - 6 (JPG)
XResolution - 72
YResolution - 72
ResolutionUnit - Inch
JpegIFOffset - 46160
JpegIFByteCount - 5864
 
roland  Dołączył: 19 Gru 2007
Re: Grzanie matrycy w kadyszce.
fresho napisał/a:

ExposureTime - 1885.0 seconds
FNumber - 4.50
ISOSpeedRatings - 200
FocalLength - 18.00 mm


Pół godziny naświetlania na ISO 200, hmm, tak długich czasów nie robiłem. Podejrzewam też, że zdjęcie zrobione KIT-em, w takim razie lepiej chyba było obiektyw maksymalnie otworzyć uzyskując dwukrotne skrócenie czasu naświetlania i proporcjonalne do tego zmniejszenie szumów i wszelkiego innego badziewia. Sceneria jest taka, że i tak się wszystko załapałoby się w GO na otwartej dziurze a nawet gdyby miało się nie załapać to się rozmaże (drzewa, od naturalnego ruchu liści). Poza tym w zdjęciach nocnych polecam robienie RAW-ów, daje to znacznie lepszy materiał do późniejszego spłaszczenia "gigantycznej" dynamiki, jaka najczęściej pojawia się w zdjęciach nocnych.

pozdrawiam

Remigiusz Żukowski
 

fresho  Dołączył: 15 Lut 2008
Co prawda długo ale na ISO 100 też elektronika grzeje.



Make - PENTAX Corporation
Model - PENTAX K10D
Orientation - Top left
XResolution - 72
YResolution - 72
ResolutionUnit - Inch
Software - K10D Ver 1.30
DateTime - 2008:11:02 21:07:39
YCbCrPositioning - Co-Sited
ExifOffset - 598
ExposureTime - 3131.2 seconds
FNumber - 4.50
ExposureProgram - Manual control
ISOSpeedRatings - 100
ExifVersion - 0221
DateTimeOriginal - 2008:11:02 21:07:39
DateTimeDigitized - 2008:11:02 21:07:39
ComponentsConfiguration - YCbCr
ExposureBiasValue - 0.00
MeteringMode - Multi-segment
Flash - Flash not fired, compulsory flash mode
FocalLength - 21.00 mm
FlashPixVersion - 0100
ColorSpace - sRGB
ExifImageWidth - 3872
ExifImageHeight - 2592
InteroperabilityOffset - 46036
SensingMethod - One-chip color area sensor
FileSource - Other
SceneType - Other
CustomRendered - Normal process
ExposureMode - Manual
White Balance - Auto
FocalLengthIn35mmFilm - 31 mm
SceneCaptureType - Standard
Contrast - Normal
Saturation - High
Sharpness - Hard
SubjectDistanceRange - Distant view

Maker Note (Vendor): -
Mode - Auto
Quality - Best
ISO - 100
White Balance - Auto

Thumbnail: -
Compression - 6 (JPG)
XResolution - 72
YResolution - 72
ResolutionUnit - Inch
JpegIFOffset - 46160
JpegIFByteCount - 6143
 

opiszon  Dołączył: 29 Sty 2008
fresho napisał/a:
Co prawda długo ale na ISO 100
no ale tu masz prawie 2x dłuższy czas (ponad 50 minut), to przy czułości iso100 wynik podobny jak dla iso200
 

fresho  Dołączył: 15 Lut 2008
Re: Grzanie matrycy w kadyszce.
roland napisał/a:
fresho napisał/a:

ExposureTime - 1885.0 seconds
FNumber - 4.50
ISOSpeedRatings - 200
FocalLength - 18.00 mm


Pół godziny naświetlania na ISO 200, hmm, tak długich czasów nie robiłem. Podejrzewam też, że zdjęcie zrobione KIT-em, w takim razie lepiej chyba było obiektyw maksymalnie otworzyć uzyskując dwukrotne skrócenie czasu naświetlania i proporcjonalne do tego zmniejszenie szumów i wszelkiego innego badziewia. Sceneria jest taka, że i tak się wszystko załapałoby się w GO na otwartej dziurze a nawet gdyby miało się nie załapać to się rozmaże (drzewa, od naturalnego ruchu liści). Poza tym w zdjęciach nocnych polecam robienie RAW-ów, daje to znacznie lepszy materiał do późniejszego spłaszczenia "gigantycznej" dynamiki, jaka najczęściej pojawia się w zdjęciach nocnych.

pozdrawiam

Remigiusz Żukowski


Wiem, wiem - wciąż się uczę pstrykać nocą ale chodziło mi głównie o odzwierciedlenie ruchu ziemii. Teraz zastanawiam się nad czasami rzędu 3h - czy nie będą szkodliwe dla migawki?
A co do KITa czasem rozczarowuje a czasem zaskakuje - F/4.5 to aż tak ciemno nie jest ale na pewno ostrzej niż na pełnej dziurze.
 
roland  Dołączył: 19 Gru 2007
Re: Grzanie matrycy w kadyszce.
fresho napisał/a:

Wiem, wiem - wciąż się uczę pstrykać nocą ale chodziło mi głównie o odzwierciedlenie ruchu ziemii. Teraz zastanawiam się nad czasami rzędu 3h - czy nie będą szkodliwe dla migawki?


Jeśli tak, to chyba lepszym rozwiązaniem jest wielokrotna ekspozycja - robisz wiele zdjęć i dodajesz je w post procesie. Ma to oczywiście swoje minusy, największy to taki, że jeśli użyjesz odejmowania ciemnej klatki, to ruch gwiazd będzie nieciągły. Nie stosowałem tej metody, ale widziałem gdzieś w sieci tutorial.


fresho napisał/a:

A co do KITa czasem rozczarowuje a czasem zaskakuje - F/4.5 to aż tak ciemno nie jest ale na pewno ostrzej niż na pełnej dziurze.


Moim zdaniem (wnioski oparte o KIT-a i DA 16-45) w fotografii nocnej (czasy powyżej minuty) zysk ostrości przez przymknięcie obiektywu jest mniejszy niż jego strata spowodowana większymi szumami i poruszaniem się drzew, liści.

pozdrawiam

Remigiusz Żukowski
 

opiszon  Dołączył: 29 Sty 2008
roland napisał/a:
Ma to oczywiście swoje minusy, największy to taki, że jeśli użyjesz odejmowania ciemnej klatki, to ruch gwiazd będzie nieciągły
'
oczywiście można zrobić inaczej, i będzie szybciej niż przy jednokrotnej długiej ekspozycji
robisz kilka ujęć , bez ciemnej klatki, po ostatnim zakładasz dekiel na obiektyw i robisz ciemną klatkę (każda zrobiona klatka ma mieć te same ustawienia)

potem w postprocesie odejmujesz szumy przy pomocy tej ciemnej klatki i łączysz tak odszumione zdjęcia

powinno pomóc ;-)
 

fresho  Dołączył: 15 Lut 2008
opiszon napisał/a:
roland napisał/a:
Ma to oczywiście swoje minusy, największy to taki, że jeśli użyjesz odejmowania ciemnej klatki, to ruch gwiazd będzie nieciągły
'
oczywiście można zrobić inaczej, i będzie szybciej niż przy jednokrotnej długiej ekspozycji
robisz kilka ujęć , bez ciemnej klatki, po ostatnim zakładasz dekiel na obiektyw i robisz ciemną klatkę (każda zrobiona klatka ma mieć te same ustawienia)

potem w postprocesie odejmujesz szumy przy pomocy tej ciemnej klatki i łączysz tak odszumione zdjęcia

powinno pomóc ;-)


OPISZON - wszystko fajnie ale dla mnie to czarna magia bo nigdy nie lubiłem zbyt mocnej ingerencji softem. W PSie przejdzie taka operacja?
Krzych
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
fresho, jezeli mam byc szczery to dziwie ci sie ze masz nadal pentaxa. Jezeli interesuja cie tego typu zdjecia to kupic raczej nalezy canona :roll:
 

MiQ27  Dołączył: 17 Wrz 2007
Fafniak napisał/a:
Jezeli interesuja cie tego typu zdjecia to kupic raczej nalezy canona

Jeżeli interesuje Cię fotografia i chcesz DSLR, należy kupić D40.
Jeżeli interesuje Cię astrofotografia, należy kupić Canona.
Jeżeli interesuje Cię fotografia z lampą, należy kupić Nikona.
Jeżeli interesuje Cię szybki AF, należy kupić Niko... a nie, ostatnio ponoć lepsze jest Sony.
Ciekawe, zaiste ciekawe... ;-)
 

fresho  Dołączył: 15 Lut 2008
Fafniak napisał/a:
fresho, jezeli mam byc szczery to dziwie ci sie ze masz nadal pentaxa. Jezeli interesuja cie tego typu zdjecia to kupic raczej nalezy canona :roll:


Fafniak - Ty mnie tu nie wkręcaj ;)- ja z przyjemnością przesiadłem się na P. po tym jak mój EOS nie wytrzymał zimy za kołem polarnym (padła migawka) a kadyszka pracowała już w temp -40st. A zresztą od zawsze miałem K1000 ;)

Ale wracając do tematu - czy w K200 lub K20 poprawili coś w tej materii?
Krzych
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
fresho, jezeli bede pamietac to moge ci zrobic probe - tyle ze jest dosc zimno i nie wiem ile na balkonie wytrzymam :-P
 

opiszon  Dołączył: 29 Sty 2008
fresho, nie zajmuję się astrofotografią, ale może ten link pomoże

http://www.afterdusk.pl/i...=art&doc=iris01
interesuje cię cały opis, a szczególnie odejmowanie darków

w PS też da się pewnie zrobić, tylko dedykowane oprogramowanie wydaje się chyba do tego celu lepsze
 

hamster  Dołączył: 11 Paź 2006
roland napisał/a:
lepiej chyba było obiektyw maksymalnie otworzyć uzyskując dwukrotne skrócenie czasu naświetlania i proporcjonalne do tego zmniejszenie szumów i wszelkiego innego badziewia.

roland napisał/a:
chyba lepszym rozwiązaniem jest wielokrotna ekspozycja

Sorry ale to wszystko jest ominięciem problemu. Tryb ekspozycji "B" jest po to by możliwe było naświetlanie całą dobę jak się chce.
Fafniak napisał/a:
fresho, jezeli mam byc szczery to dziwie ci sie ze masz nadal pentaxa. Jezeli interesuja cie tego typu zdjecia to kupic raczej nalezy canona :roll:
szczerze ciekawy jestem dlaczego.
 

opiszon  Dołączył: 29 Sty 2008
hamster napisał/a:
Sorry ale to wszystko jest ominięciem problemu. Tryb ekspozycji "B" jest po to by możliwe było naświetlanie całą dobę jak się chce

ale wtedy przyjmujesz na klatę wszelkie niedogodności związane z grzaniem matrycy, OK :?:

ciekawe dlaczego na forach n.t. astrofotografii podawane są przepisy na tworzenie zdjęć przy pomocy multiekspozycji - jakiś powód chyba musi być :?: :?:

widocznie nie każdy ma matrycę w aparacie chłodzoną ciekłym azotem ;-)
 

hamster  Dołączył: 11 Paź 2006
opiszon napisał/a:
ale wtedy przyjmujesz na klatę wszelkie niedogodności związane z grzaniem matrycy, OK :?:
no dobra, przyznaję że nie zgłębiałem problemu. Jednak wychodzę z założenia, że aparat powinien robić poprawne zdjęcia w dostępnych trybach. KaDyszka oferuje czas migawki max 30s, więc 30min to jest 6 EV więcej (poprawcie mnie jeśli źle liczę). Jeśli grzeje się w czasie pół godziny to w jakim czasie się nie będzie grzać? 8 min? (załóżmy) -to jest 4 EV więcej niż daje nam zwykły tryb manual. Moim zdaniem mało.

Z lekka zbulwersowany jestem, bo nie sądziłem, że natrafię na tego typu problemy gdy wreszcie kupie sobie wężyk spustowy
 

Alyjen  Dołączył: 31 Sie 2008
Apteczni się do tego uwiesili w testach K10/20/200
http://www.optyczne.pl/67...85d_ciemny.html

niestety, ten typ tak ma

na pocieszenie, D80
http://www.optyczne.pl/38...zumy_w_RAW.html

a dlatego polecają Canony do astro
http://www.optyczne.pl/36...zumy_w_RAW.html

 

rbucz  Dołączył: 01 Gru 2006
proponuję zanurzyć aparat w ciekłym azocie ;-)

a poważnie temperatura matrycy czy dowolnej elektroniki powinna się ustabilizować w czasie kilku- max. kilkunastu minut. Tak więc będzie różnica między 30s a 5 min ale między 5 min 30 min już niekoniecznie.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach