holmes  Dołączył: 29 Sty 2008
Rajdy samochodowe manualem
Drodzy Forumowicze,

Czy ktoś z Was robi fotki samochodom rajdowym manualnym obiektywem i to jeszcze SMC M ( oczywiście samochodom w ruchu)?

W moim przypadku nie ma mowy żebym zdołał ustawić ostrość jak już rozpędzony samochód będę miał w kadrze ( chyba, że z bardzo daleka na dużej ogniskowej i prostej drodze) więc pomyślałem, że ustawię ostrość "na asfalt" w punkcie w którym będę się spodziewał samochodu i pstryknę jak nadjedzie ( AE-L jakoś zdołam chyba wcisnąć dopiero jak auto będzie w kadrze) - co Wy na to? Wyjdzie ostre ?

Pozdrawiam
 

Michał K  Dołączył: 22 Lut 2007
myśle że zanim wciśniesz to Ci zdąży wyjechać :-) ja bym walił serią jak będzie nadjeżdżał
 

Generic  Dołączył: 09 Lis 2007
Mi się takie udało ostatnio:
http://generic.110mb.com/prz/prz.html

Exakta 28-200 w zakresie raczej powyżej 100mm - to obiektyw z przysłoną auto ale i tak każde było trochę korygowane, mogłem na manualu robić o-\ ale to pierwsze tego typu zdjęcia.
Bez strzelania serią o-) jako dodatkowe utrudnienie miałem tylko kartę 512mb i robiłem w RAW'ach
 

A610  Dołączył: 15 Sie 2007
Re: Rajdy samochodowe manualem
holmes napisał/a:
ustawię ostrość "na asfalt" w punkcie w którym będę się spodziewał samochodu i pstryknę jak nadjedzie

W podobny sposób robiłem pierwsze fotki kompaktem, który sam z siebie ma bardzo dużą głębię ostrości. Ustawiałem światło i ostrość na odcinek drogi polnej, przyjmując że to wzorzec szarości, hehe. Jednym okiem kontrolowałem na LCD kadr, drugim śledziłem samochód, żeby wyczuć, kiedy nacisnąć spust. Oczywiście przede wszystkim łapałem auta w ostrych wirażach, kiedy na moment musiały zwolnić. Jak na pierwsze próby fotografowania to nie najgorzej wyszło.
Większym wyzwaniem była technika ochrony aparatu przed kurzem. Sam kurz daje też ciekawe efekty do focenia.
Pozdro
 

holmes  Dołączył: 29 Sty 2008
Michał K napisał/a:
myśle że zanim wciśniesz to Ci zdąży wyjechać :-) ja bym walił serią jak będzie nadjeżdżał


Mam trochę doświadczenia bo robiłem fotki na rajdach ale Coolpixem 5700. Robiłem tak jak opisałem ale ustawienie ostrości na asfalt powodowało, że w tym miejscu też był pomiar światła - jak wjechał jakiś samochód z dużą ilością np. białego to wychodził prześwietlony ; dlatego myślę, że wciśnięcie AE-L to podstawa.

Oczywiście nie robiłem i nie mam zamiaru roić tak, że ustawiam ostrość na asfalt i nieruchomo czekam, aż nadjedzie - łatwiej śledzić samochód obiektywem i jak nadjedzie w ten punkt "ustawienia ostrości" to pstryknąć. W takim przypadku chyba nic złego się nie stanie jak AE-L wcisnę trochę wcześniej - ważne , że w czasie gdy już duża część samochodu będzie w kadrze.

To fotka zrobiona coolpixem metodą wyżej opisaną - z ostrością średnio się udało, ekspozycja też taka sobie.



A tutaj też coolpix ale już znacznie gorzej :



A wychodzi wam panoramowanie manualem ?
 

matb  Dołączył: 02 Lis 2006
holmes, a po co tego AE-L używać? Ustaw sobie manual i po problemie. No i może spróbuj pułapki ostrości? Nie wiem, czy nie zdąży auto z kadru wyjechać, ale co tam - cyfrę masz, to przecież taka zabawa nic nie kosztuje ;-)
AF to chyba nic nie ma do panoramowania? Już bardziej dobry statyw.
 

holmes  Dołączył: 29 Sty 2008
matb napisał/a:
holmes, a po co tego AE-L używać?
matb napisał/a:
holmes, a po co tego AE-L używać?


hmm, to ja chyba nie do końca wiem jak robić fotki obiektywem M.
Myślałem, że jak mam SMC M, to przełączam na tryb "M", ostrze, ustawiam przysłonę i żeby aparat zmierzył światło wciskam AE-L ?

matb napisał/a:
AF to chyba nic nie ma do panoramowania?


Jak to? Obiekt porusza się z dużą prędkością to chyba łatwiej wykorzystać AF niż samemu ostrzyć ?
 
dsk  Dołączył: 19 Mar 2008
holmes, mierzysz światło zanim samochód nadjedzie, trochę wydłużasz, jeśli droga jest jasna, a samochód ciemny. I potem już światła nie mierzysz. :-P Ewentualnie wprowadzasz jakąś poprawkę czasu, jak zobaczysz pierwsze efekty.
 

holmes  Dołączył: 29 Sty 2008
No właśnie tego się boję, że dobry pomiar światła dla asfaltu nie zawsze będzie dobry dla samochodu - korekcja w zależności od tego czy samochód jasny czy ciemny to jakieś rozwiązanie ale nie wiem jaki akurat samochód nadjedzie ( a jak już z dalsza zobaczę to na rajdzie wszystko szybko się dzieje i nie wiem czy zdążę zrobić korektę).

Wyjdzie w praniu tylko, że autka, które mnie interesują zawsze jadą jako pierwsze i jest ich kilka :-( więc nieudane eksperymenty ....
 
dsk  Dołączył: 19 Mar 2008
Kolor samochodu ma znaczenie, ale nie aż takie. Po prostu musisz się zastanowić, czy to tło, na którym mierzysz czas jest ciemne w stosunku do samochodu, czy jasne. No i najlepiej strzelać w RAW-ach i lekko niedoświetlać. :-) Practice makes perfect! :-P
 
Krzychoo  Dołączył: 13 Wrz 2006
Holmes z tym wciskaniem AE-L jest tak, że czasami w trakcie wycieczki mierzę światło raz i póki warunki oświetleniowe nie zmieniają się dramatycznie to nie mierzę go ponownie. Pomiar światła nie musi być wykonany z zegarmistrzowską precyzją by zdjęcie wyszło, byle tylko był mniej więcej poprawny. Dotyczy to pstrykania w RAW'ach. Przy takim podejściu korekcja +-1,5EV przy wywoływaniu niemal zawsze mi wystarcza.
Zabłądziłem kiedyś na zlot Hondy z Takumarem 135/2.5 i nie miałem większych problemów przy pstrykaniu:




Znajdujesz odpowiednie miejsce, ustalasz kadr, ostrość i czekasz aż wjedzie w niego samochód. Pikuś :-)
 

A610  Dołączył: 15 Sie 2007
holmes napisał/a:
tylko, że autka, które mnie interesują zawsze jadą jako pierwsze i jest ich kilka :-( więc nieudane eksperymenty ....


Na początku jadą auta pilotujące rajd.
Za nimi te Ciebie interesujące, ale raczej sportowo Cię interesują, a ich jazda jest mało fotogeniczna (szybko, prosto, ostro w zakrętach itd. czyli wg mnie fotonuda, poza hopkami).
Dopiero dalej masz ładne, kolorowe autka, które dają niespodziewane efekty...
Dbaj o zabezpieczenie sprzętu, bo może być tak:
 

holmes  Dołączył: 29 Sty 2008
Dzięki za wszystkie odpowiedzi.
 

Raven  Dołączył: 03 Gru 2007
Panoramowanie czy manualem czy AF, dużej różnicy nie robi, a chyba łatwiej samemu ustawić punkt i tam robić zdjęcie. Na razie testuję AF-C i manual.
Rajdami interesuję się już 20 lat, ale fotografuję dopiero od tego roku, więc za dużo rad nie mam, ale:
- warto niedoświetlać o 0,5 czy 1 działkę, zależy od miejsca,
- AE-L, tu trzeba uważac, bo czasami warunki potrafią się zmienić w kilka sekund, ja nie blokuję ekspozycji,
- po ustawieniu ostrości trzeba walnąć testowo i sprawdzić,
- po zrobieniu zdjęcia chowamy aparat za pazuchę, znacznie zminimalizuje to kurzenie sprzętu,
- seria 3kl/s nie zdaje egzaminu przy foceniu szybkiego zakrętu na wprost, trzeba samemu trafić w punkt,
- nie oglądaj rajdu!!! masz robić zdjęcia :-) ,
- statyw? baaaardzo rzadko przydatny i naprawdę mało kto go używa na rajdach,

Pamiętaj, że podstawa to dobre miejsce! Musi być ciekawe ze względu na przejazd samochodu, ale chyba ważniejsze z jakiego miejsca zrobisz zdjęcie.

Ja na razie sporo się uczę, a zwłaszcza chcę dobrze opanować panoramowanie.



 

A610  Dołączył: 15 Sie 2007
Raven napisał/a:

Rajdami interesuję się już 20 lat, ale fotografuję dopiero od tego roku, więc za dużo rad nie mam, ale:
- warto niedoświetlać o 0,5 czy 1 działkę, zależy od miejsca,

Zgadzam się, szczególnie przy jasnych autach, jak niżej:



Raven napisał/a:


- po zrobieniu zdjęcia chowamy aparat za pazuchę, znacznie zminimalizuje to kurzenie sprzętu,

Najlepiej mieć pomocnika trzymającego np. bluzę, którą można szybko przykryć sprzęt
Raven napisał/a:
nie oglądaj rajdu!!! masz robić zdjęcia :-) ,

Święta racja! Rajd zobaczysz w domu na fotkach.
 

Raven  Dołączył: 03 Gru 2007
Trochę OT, ale ja wolę A110 ;-)
 

A610  Dołączył: 15 Sie 2007
Raven napisał/a:
Trochę OT, ale ja wolę A110 ;-)

A610 = Canon A610 - to w temacie czy OT? Moja pierwsza małpka, na której uczyłem się podstaw foto, a zacząłem od Rally of Poland 2006.
trzeba było coś dopasować do nicka, którego nie zamierzam zmieniać
 

holmes  Dołączył: 29 Sty 2008
Cytat
AE-L, tu trzeba uważac, bo czasami warunki potrafią się zmienić w kilka sekund, ja nie blokuję ekspozycji,


Nie rozumiem -AE-L z obiektywem manualnym i trybie "m" nie tylko blokuje ustawienia ale w ogóle robi pomiar światła...
 

Raven  Dołączył: 03 Gru 2007
No chyba że tak, nie znam się na manualach, myślałem, że przycisk tylko blokuje ustawienia.
 
sajko  Dołączył: 21 Paź 2007
Ja robiłem żuzel mką 135 f3.5. najpierw ostrość na glebę dalej światło mniej wiecej i 1sza proba i czyu naświetlenie dobre i efekty oto takie:

http://picasaweb.google.p...772920150171954

Na początku ciężko było sie wstrzelić ale dużo czasu było. chyba się wstrzeliłem z ostrością w obiekt?

światło było chyba na centralnie ważony w trybie M, ustawiłem wszystko i czekałem cierpliwie na ofiarę :P

P.S jak podlinkować obiekt żeby był od razu obrazek widoczny prosto z galerii googli??? tak jak u kolegów powyżej?

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach