popo76  Dołączył: 05 Lut 2008
Sceny o dużej rozpiętości tonalnej
Witam serdecznie.

najpierw zdjęcie:


A teraz moje pytanie. Jak robić zdjęcia w tak trudnych warunkach? :->
Mocne słońce, modelka ubrana na czarno, tło czarne :-/ . Przy tym zdjęciu miałem ustawiony pomiar matrycowy. Wpływu na warunki atmosferyczne nie miałem ;-) , scena całkowicie wypełniona promieniami słonecznymi. Zdjęcie pochodzi z występów tancerzy ze szkoły salsy w Opolu.
Dobra, przejdźmy do sedna. Jak zrobić takie zdjęcie, żeby nie przepalić skóry modelki i mieć w miarę dobrze naświetloną czarną sukienkę? Czy to w ogóle możliwe?
Zdjęcie jest tylko pomniejszone na potrzeby forum i delikatnie skadrowane. Czysty jpeg z aparatu. Reszta w exif.

Będę wdzięczny za wszystkie odpowiedzi.




-- zmieniłem tytuł wątku ---
 
dsk  Dołączył: 19 Mar 2008
Pierwsze co mi przychodzi do głowy, to strzelanie w RAWach i zabawa krzywymi, ale to już pewnie zrobiłeś. ;-)
 

popo76  Dołączył: 05 Lut 2008
Na razie RAW to czarna magia jak dla mnie ale widać, że chyba będę musiał zacząć :-/
Oprócz kadrowania i pomniejszenia nic nie robiłem z tym zdjęciem. Jak już napisałem zdjecie to jpeg prosto z aparatu.

Dzięki i pozdrawiam.
 

malyglod  Dołączył: 11 Lip 2007
Pomiar punktowy (od bidy centralne ważony), w żadnym wypadku nie połączony z punktem AF. Plus AE-L. I wyciągać wnioski z popełnianych błędów.. ;-) innego wyjścia nie ma
 

corn  Dołączył: 02 Wrz 2007
popo76, Jeżeli to jest "żywiec", to nic lepszego chyba nie zrobisz. Wg mnie byłbym zadowolony gdyby mnie się tak udało pogodzić słońce z czernią. Jak byś miał czas to można pomyśleć. Przy pomiarze punktowym: na skórę=X EV, na sukienkę=Y EV. I jezeli X/Y<7, to da się wybrnąć i zrobić kompromisowe naświetlenie, ale w tym przypadku chyba X/Y>7.... na oko, około 10, więc reszta w PS. Co otym sądzisz malyglod, ?

[ Dodano: 2008-05-18, 19:57 ]
Przepraszam, ale dopiero teraz zobaczyłem co masz w EXIF-ie . Przecież ten przepał to masz na własne życzenie....? nie wierzysz, to zobacz cyt.
Make - PENTAX Corporation
Model - PENTAX K10D
DateTimeDigitized - 2008:11:02 17:33:02
Contrast - Hard
Saturation - High
Sharpness - Hard

I datę też zmień sobie w settingu (format), bo kiedyś się zgubisz przy porządkowaniu.
No i już Cię nie odsyłam do PS, tylko do PSP.
 

popo76  Dołączył: 05 Lut 2008
Dziękuję za wszystkie pomocne odpowiedzi :-)

Co do nasycenia to było jedna kreseczke na + (już zmienione na 0 ), kontrast tak samo był ustawiony i też został zmieniony :->
Nie wiem czemu exif pokazuje hard jak tylko jedna kreska była na + :-/ ale nieważne.
Muszę jednak spróbować RAW :-> i nauczyć się obrabiać zdjęcia :-/ (czytaj robić także)
Pozdrawiam i dziękuję.
 

malyglod  Dołączył: 11 Lip 2007
corn napisał/a:
Co otym sądzisz malyglod, ?

Co ja sądzę? Że zależy to od konkretnego przypadku.. Pewne jest jedno, że trzeba myśleć i konsekwentnie postępować w miarę pozyskania doświadczenia.

A swoją drogą, to jeśli natężenie i miejsce padania światła jest jednolite przez dłuższy czas, to warto zainwestować w tryb M - za pomocą AE-L (lub grin batona w przypadku k10) ustawić prędkość migawki w optymalnym punkcie.

No i prawdą jest, że zawsze lepiej niedoświetlić, niż prześwietlić.. Czyli dokładnie na odwrót, niż jest to w przypadku wołania negatywu ;-)


corn napisał/a:
na skórę=X EV, na sukienkę=Y EV. I jezeli X/Y<7, to da się wybrnąć i zrobić kompromisowe naświetlenie, ale w tym przypadku chyba X/Y>7

Oj, stary.. ;-) Po całym dniu z matematyką dyskretną na uczelni nie jestem wstanie patrzyć się na takie rzeczy :mrgreen:
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
przecież wystarczy czytać histogram. a nie liczyć i punktowo mierzyć, bez sensu zupełnie ;-)
 

popo76  Dołączył: 05 Lut 2008
Hisotogram najpierw trzeba rozumieć :-/ I w chwili, w której potrzebujemy po prostu pstryknąć fotkę, bo czas nas goni nie ma możliwości zerknięcia i poprawienia zdjęcia to histogram niewiele mi pomoże. Ja jeszcze tego nie umiem i dlatego pytam.
Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam.
 
dsk  Dołączył: 19 Mar 2008
Histogram to żadna filozofia - po lewej ciemno, po prawej jasno. :-P
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
heh, zwlaszcza jak fotografujesz tancerzy podczas występu to nie masz czasu na korekcję bo ci uciekną ze sceny ;-)

histogram to mus, robisz zdjęcie rzut okiem kciuk na palec ev przekręcasz kółko o ile potrzeba i gotowe. kilka sekund i masz ustawienia których możesz używać przez cały występ. bo jak nie ma chmur to oświetlenie się nie zmienia..
 
Kfan  Dołączył: 02 Mar 2007
Rozpiętość tonalna - klisza albo matryca Fuji (S3/S5 pro) albo Full Format.
Pozostając z tym czym dysponujesz RAW+bracketing ekspozycji i obróbka.
 

popo76  Dołączył: 05 Lut 2008
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi :-) Powiem szczerze, że nie spodziewałem się aż tylu ale jak widać na tym forum można polegać :-B

P.S. bracketing raczej nie wchodzi w rachubę, ponieważ to są sceny dynamiczne. Może tego na tym zdjęciu nie widać ale jak napisałem to występy tancerzy ;-)

W każdym razie wiem już więcej 8-)
Pozdrawiam.
 

WuWu84  Dołączył: 25 Wrz 2007
Kfan napisał/a:
Full Format

He?
 
dsk  Dołączył: 19 Mar 2008
full-frame
 

WuWu84  Dołączył: 25 Wrz 2007
Cytat
full-frame

To się domyśliłem, zastanawia mnie tylko co mu da na przepały wieksza powierzchnia matrycy. Zakładając że będzie wykonana w podobnej technolgi co ta o wymiarach APS-C i podobnych wymiarach elementów światłoczułych.
 

Musical box  Dołączył: 02 Wrz 2007
WuWu84 napisał/a:
podobnych wymiarach elementów światłoczułych.
i tu jest pies pogrzebany bo przy zwiększaniu powierzchni matrycy zostawiając zbliżoną ilość pixeli to wymuszone jest i zwiększenie każdego elementu światłoczułego co się przekłada na zakres tonalny. Chyba że się mylę, jeśli tak to niech mnie ktoś poprawi.
 

WuWu84  Dołączył: 25 Wrz 2007
Musical box napisał/a:
i tu jest pies pogrzebany bo przy zwiększaniu powierzchni matrycy zostawiając zbliżoną ilość pixeli to wymuszone jest i zwiększenie każdego elementu światłoczułego

Kto zostawi? W D3 tak zrobili, ale to korpus reporterski, a Ci raczej wiedzą co im trzeba i nie podniecają się pikselami. Jeśli chodzi o sensor zbliżony wymiarami do filmu małoobrazkowego w aparacie może nie dla ludu, ale troche bliższy ludowi to zapowiedziana matryca Sony ma miec 24 MPix jeśli dobrze pamiętam. To by było na tyle jeśli chodzi o wielkość elementu światłoczułego :-P

A swoją drogą. Jest jakaś odczuwalna różnica w we wraźliwości na przepały między K10/K200 a K100/DS/DL/D z matrycą o większych elementach światłoczułych?
 

ederlezi  Dołączył: 21 Mar 2008
Re: Proszę o poradę
Cytat
Dobra, przejdźmy do sedna. Jak zrobić takie zdjęcie, żeby nie przepalić skóry modelki i mieć w miarę dobrze naświetloną czarną sukienkę? Czy to w ogóle możliwe?


Ja Ci powiem jak ja robie.

1 - podstawowa sprawa - włączasz migacze, dzięki nim na podglądzie widzisz co masz prześwietlone ( niedoświetlenia to mniej poważny problem ) Zdjęcie robisz tak , żeby histogram był przesunięty maksymalnie w prawo , ale nie dotykał krawędzi ( generalnie żaden punkt nie może sygnalizować przepalenia zdjęcia )

2 - takie zdjęcie robisz tylko w formacie RAW i potem bawisz się krzywimi. Jeśli mógłbym Ci coś polecić , to zapoznaj się z Adobe Lightroom. Cena przystępna a triala można potestować, ma świetne narzędzia "Recovery" do wydobywania detali ze świateł i Fill Light do wydobywania detali z cieni. A potem to już zostają przede wszystkim krzywe i zabawa suwakami. Dość ciekawie jest to wytłumaczone na tej stronie:

http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/l/05/07.htm

3 - staraj się robić na nie za wysokich ISO ( jeśli to tylko możliwe ) , potem przy wyciąganiu detali z cieni będą mniejsze szumy.

No i dobrze , jak masz skalibrowany monitor

http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/k/0.htm

Tyle ode mnie. Nie bój się RAW. RAW to nie religia , ale przy dynamicznych scenach jest niezastąpiony.

Pozdrawiam
Ed.
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
bez przesady - to nie sa trudne warunki....
generalnie wyciagam lapsko przed aparat (o ile jestem w tym samym oswietleniu co obiekt) i robie pomiar - potem otwieram o 0,5 dzialki przeslone - to powinno ci zapewnic mozliwosci dosc duze na obrobienie RAWa
Kfan napisał/a:
Rozpiętość tonalna - klisza albo matryca Fuji (S3/S5 pro) albo Full Format.
- nawet w tym przypadku ? No cholender coraz ciekawiej

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach