cotti  Dołączyła: 20 Kwi 2006
Fafniak napisał/a:
widze cotti, ze juz kupilas i wkleilas ten wodospad :-P


no jeszcze nie :oops:
to taka drobna sugestia dla l_uki na Dzień Dziecka ;-)
 

sylwiusz  Dołączył: 19 Kwi 2006
Fafniak napisał/a:
Tomaszttr, - poczytaj w czym pracuje drukarka

To nawet nie kwestia tego "w czym pracuje drukarka", ale gamutu barwnego jej atramentow na okreslonym papierze. Czy jest mniejszy czy wiekszy od Adobe RGB badz sRGB? W czasie wydruku colour management w systemie powinien zamienic przestrzen barwna zrodla na wyjscie, czyli drukarke. Jesli gamut kombinacji atramenty + wybrany papier jest mniejszy badz rowny sRGB, to nie ma za bardzo sensu uzywania Adobe RGB.
 

Korba  Dołączył: 30 Lis 2006
gompky napisał/a:
no to teraz poproszę o wywód, dlaczego Adobe RGB jest przeznaczone do obróbki obrazków do druku, skoro i tak drukuje się w CMYKu, która to przestrzeń barwna jest uboższa od sRGB, a tym bardziej od AdobeRGB, że o problematyce konwersji z przestrzeni do przestrzeni nie wspomnę :evilsmile:

Ja się nie podejmuję. Ale u Dana Margulisa (Photoshop. Korekcja i separacja. Wydanie V.) jest na ten temat ładnych parę stron. Zacytuję tylko fragment:
Przestrzeń sRGB została wybrana jako najlepszy model działania tanich monitorów komputerowych. Z kolei przestrzeń Adobe RGB powstała moim zdaniem jako wynik błędu typograficznego; jej parametry wyglądają tak, jakby ktoś wkleił specyfikacje modelowej przestrzeni RGB do Photoshopa, lecz nie zweryfikował później jej możliwości w praktyce. Trudno się dziwić, że żadna z tych przestrzeni nie stanowi optymalnego wyboru, jeśli chodzi o korekcję kolorystyki zdjęć.

W skrócie można powiedzieć, że na pytanie, która przestrzeń jest lepsza, Dan odpowiada: to zależy. I wyjaśnia od czego zależy :-) . Mnie z tych wyjaśnień wyszło, że dla mnie, lepszą przestrzenią jest sRGB, bo RAW-y z kadyszki przerabiam w jotpegi na ekran lub do labu.
 

sylwiusz  Dołączył: 19 Kwi 2006
gompky napisał/a:
no to teraz poproszę o wywód, dlaczego Adobe RGB jest przeznaczone do obróbki obrazków do druku, skoro i tak drukuje się w CMYKu, która to przestrzeń barwna jest uboższa od sRGB, a tym bardziej od AdobeRGB

A jestes pewien?
Europe ISO Coated FOGRA27 vs sRGB (wyszarzone):

I jeszcze z innego rzutu, zeby bylo lepiej widac, ktore kolory z gamutu CMYK na powlekanym papierze nie sa oddane przez sRGB:


Dla porownania Europe ISO Coated FOGRA27 vs Adobe RGB (wyszarzone):

Jak widac CMYK ma pewien zakres kolorow nie wchodzacych w sRGB, za to przenoszonych w AdobeRGB.

Cytat
że o problematyce konwersji z przestrzeni do przestrzeni nie wspomnę :evilsmile:

Nie taki diabel straszny ;-)
 
gompky  Dołączył: 22 Kwi 2006
Korba, jestem wielbicielem pana Margulisa od dwóch wydań i stąd delikatna prowokacja; można przygotowywac eRGBie, cz nawet LABie, ale w kontekście druku zawsze powinno się mówic o tym, że zdjęcie trafi do CMYKu, a różnice między AdobeRGB a sRGB są czymś zupełnie innym, może nawet mniej istotnym wobec różnic między jakimkolwiek RGBem a CMYKiem. A to co u Dana na samym początku utkwiło mi w pamęci to stwierdzenie, że każde zdjęcie ma ...10 kanałów i można i należy wykorzystywa je w zależności od potrzeb.

[ Dodano: 2008-05-23, 11:25 ]
sylwiusz, nie niestraszny, ale w kontekście druku mowa tylko przestrzeni RGB może wprowadzac w błąd. A z tym ubóstwem to fakt, miałem cokolwiek inne intencje, tak jak widac na tych wykresach RGBy prznoszą tony nie przenoszone przez CMYKa i vice versa - zwracam honor.
 

Korba  Dołączył: 30 Lis 2006
gompky napisał/a:
Korba, jestem wielbicielem pana Margulisa od dwóch wydań i stąd delikatna prowokacja; można przygotowywac eRGBie, cz nawet LABie, ale w kontekście druku zawsze powinno się mówic o tym, że zdjęcie trafi do CMYKu

W trzecim wydaniu Dan pisze m.in. coś w tym guście: po co się męczyć w RGB, skoro i tak na końcu będziesz musiał zrobić CMYK.

W piątym godzi się z faktem, że nawet zdjęcia do naświetlania lub druku (i to nie tylko na drukarkach, ale także w niektórych drukarniach) przygotowuje się w RGB. Pokazuje przy okazji sposoby korekcji zdjęć z użyciem konwersji do różnych przestrzeni RGB (także "fałszywych"). Ale oczywiście nie umiem tego streścić, bo książka ma ponad 600 stron :mrgreen: .
 
Charli1902  Dołączył: 19 Maj 2008
Korba napisał/a:
...u Dana Margulisa (Photoshop. Korekcja i separacja. Wydanie V.) jest na ten temat ładnych parę stron. Zacytuję tylko fragment:
"Przestrzeń sRGB została wybrana jako najlepszy model działania tanich monitorów komputerowych".


Ciekawe spostrzeżenie. Pamiętajmy, że monitory LCD są coraz tańsze (silny złoty) i nadciąga kres 1024 a zaczyna sie rozdzielczość 1600 - która to stanie sie już niebawem standartem.

hmm.. tak sobie myśle, skoro już mam te AdobeRGB w aparacie, to czy nie warto jednak?

Pozdrawiam :-B

 

Stachu  Dołączył: 27 Kwi 2007
Charli1902, masz też RAW w aparacie, a to zdecydowanie warto ;-) .
 

Korba  Dołączył: 30 Lis 2006
Charli1902 napisał/a:
Pamiętajmy, że monitory LCD są coraz tańsze (silny złoty) i nadciąga kres 1025 a zaczyna sie rozdzielczość 1600 - która stanie sie już niebawem standartem.

Jednak, jeśli się nie mylę, Adobe RGB są w stanie pokazać tylko niektóre monitory LCD i rozdzielczość nie ma tutaj nic do rzeczy. Z sRGB też chyba większość paneli sobie nie radzi (a na pewno nie radzi sobie mój monitor). Dan Margulis pisząc o tanich monitorach, dla których najlepszym modelem działania jest sRGB, miał zapewne na myśli monitory kineskopowe (w końcu to jest dość stary standard)
No a w sprawie RAW-ów, to Stachu ma rację :-D .
 
Charli1902  Dołączył: 19 Maj 2008
Cyfrowa "fotografia" zaczęła mnie wkręcać dopiero wtedy, od kiedy pojawił sie RAW, a kiedy pierwszy raz odpaliłem Lightrooma na kompie, to już wogóle poczułem "namiastke ciemni" ;-)

Pozdrawiam
 
icelander  Dołączył: 03 Cze 2007
Charli1902,
i namiastka pozostanie :evilsmile:
 

Korba  Dołączył: 30 Lis 2006
I bardzo dobrze :-P .
Bawiłem się w ciemni w zamierzchłej przeszłości słusznie minionego okresu dziejowego (ostatni raz wdychałem zapach utrwalacza gdzieś w połowie lat osiemdziesiątych) i wspomnienia mam hm... złożone. Np.:
- Te problemy ze stworzeniem w mieszkaniu naprawdę zaciemnionego pomieszczenia.
- Te emocje przy wkręcaniu filmu do koreksu - przy świetle mi wychodziło, a po ciemku prawie zawsze coś poszło, źle.
- Te paprochy, które nie wiadomo skąd ;-) pojawiały się filmie.
- Te wspaniałe powiększalniki Krokus i papiery Fotonbrom.

Może dlatego, że nigdy nie miałem drygu do prac ręcznych, wolę ciemnię cyfrową :mrgreen: .
 

macioh  Dołączył: 28 Gru 2006
cotti napisał/a:
żeby nie mieć takich dylematów, czy srgb czy adobe rgb, można wybrać monitor z obsługą adobe rgb (wyświetla 92% przestrzeni kolorystycznej)

Cena brutto: 17 004.27 ;-)
 

mateo_m  Dołączył: 17 Maj 2007
Chyba zabrakło tu jednej informacji... A moze ja nie doczytałem bo szybko przelecialem po watku.

Jesli mamy obrazek zapisany z profilem AdobeRGB, to jesli otworzymy go w programie, ktory z profili nie korzysta, i nie potrafi skompensowac informacji wyswietlanych na monitor, to takiego obrazka dostaniemy zwykle obrazek bardziej szary i mniej nasycony, ogólnie kolorystycznie do bani. I trzeba o tym pamietac korzystajac z AdobeRGB (z reszta jak z kazdej innej przestrzeni) ze trzeba miec program ktory potrafi korzystac z profili.

A tak BTW, polecam IrfanView, który w najnowszej wersji w koncu sie tego "nauczył" i moze wyswietlac Tiffy i jpegi z wpbudowanym profilem :mrgreen: (Menu Opcje -> Właściwości/Ustawienia -> Podgląd -> Użyj rozszeżonego profilu kolorów dla JPG/TIF (PlugIn))
 
tklecor  Dołączył: 27 Mar 2008
Korba napisał/a:

- Te emocje przy wkręcaniu filmu do koreksu - przy świetle mi wychodziło, a po ciemku prawie zawsze coś poszło, źle.


Krokus 800? ;-) znam to, po kilku latach męczarni zainwestowałem w Kaisera - ale już z 4 lata leży w piwnicy ani razu nie użyty - jeszcze dziewica ;-)

a wracając do tematu, od niedawna (2 miesiące) używam K10D i też miałem problem z przestrzenią barwną. Mój teoretycznie dobry lcd jakoś sobie z tym AdobeRGB nie radzi co mnie nie dziwi - za to stary wysłużony kineskopowy EIZO jakoś lepiej to przetwarzał, ale może to tylko moja wiara w ten monitor ;-) W każdym razie ustawiłem w aparacie sRGB i tak też wypluwam zdjęcia z PS3.

I tutaj jedna rzecz mnie zawsze zaskakuje - przy otwieraniu RAWa PS ZAWSZE wywala komunikat, iż osadzona przestrzeń to AdobeRGB tym czasem przestrzeń robocza (PS i monitor) to sRGB i pyta co z tym fantem zrobić. Sprawdzałem w aparacie - jest sRGB. W każdym razie z uporem maniaka każe mu zmienić na sRGB.



IMHO AdobeRGB raczej nie ma zastosowania - do internetu się nie nada, bo większość monitorów jej nie obsłuży, wszystkie laby z których korzystam też używają sRGB. Padł argument, że do druku - drukarni zawsze oddawałem w CMYKu, może teoretycznie jest lepiej zrobić CMYKa z AdobeRGB, ale wszystkie banki, z których korzystam też sprzedają w sRGB. Więc w tym teoretycznym sporze wybieram sRGB - po prostu bardziej mi się podoba na monitorze i odbitce ;-)
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
mateo_m napisał/a:
to takiego obrazka dostaniemy zwykle obrazek bardziej szary i mniej nasycony, ogólnie kolorystycznie do bani.

Poszedlbym dalej i powiedzial - kolorystycznie z innej bajki.

mateo_m napisał/a:
A tak BTW, polecam IrfanView, który w najnowszej wersji w koncu sie tego "nauczył" i moze wyswietlac Tiffy i jpegi z wpbudowanym profilem

Uff.. nareszcie! Dzieki za info :-)

[ Dodano: 2008-05-24, 12:00 ]
tklecor napisał/a:
IMHO AdobeRGB raczej nie ma zastosowania

Ma zastosowanie:
tklecor napisał/a:
lepiej zrobić CMYKa z AdobeRGB
 

Samp  Dołączył: 23 Kwi 2006
Też bym prosił kogoś obeznanego (Sylwiusz?) o rozszyfrowanie zasady działania dwóch pierwszych punktów we wklejonym powyżej okienku.

Równolegle pytanie - gdy dostajemy profil z labu, w którym będą robić zdjęcia to:
a) czy dołączamy go poprzez "Convert To Profile" (ten labowy) i obróbkę na monitorze (sRGB)
czy też:
b) na koniec obrobienia zdjęcia (pracując w sRGB) robimy "Assign Profile" i dołączamy ów labowy?
czy może:
c) inaczej?
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Samp napisał/a:
Też bym prosił kogoś obeznanego (Sylwiusz?) o rozszyfrowanie zasady działania dwóch pierwszych punktów we wklejonym powyżej okienku.

1. Wyswietla kolory wg. profilu osadzonego w zdjeciu ignorujac domyslna przestrzen robocza (dla koloru) ustawiona w Color Managment szopa.
2. Dokonuje konwersji z przestrzeni w ktorej jest zapisany plik, do roboczej przestrzeni zdefiniowanej w szopie.

Najlepiej przestrzen robocza ustawic na sRGB. Konwersji nie dokonywac, przed uruchomieniem Proof Colors i docelowa obrobka.

Samp napisał/a:
c) inaczej?

1. View -> Proof Setup -> Custom -> Device to Simulate -> tu podlaczamy profil labu = mamy podglad kolorow w profilu labu, czyli widzimy nasze zdjecie odzwierciedlone w calkowitej przestrzeni kolorow, ktora przenosi lab.
2. Obrabiamy plik.
3. Konwertujemy do profilu labu

Wszystko jest bardzo dokladnie i wyczerpujaco opisane tu:
http://www.phototrip.pl/p...le/profile.html


Podawalem juz ten link na poczatku - LEKTURA OBOWIAZKOWA.
 

Samp  Dołączył: 23 Kwi 2006
dan napisał/a:
Wszystko jest bardzo dokladnie i wyczerpujaco opisane tu:
http://www.phototrip.pl/porady/profile/profile.html

Podawalem juz ten link na poczatku - LEKTURA OBOWIAZKOWA.


Wiem, widziałem - przeczytam na pewno - świetne ale długie.
Teraz wolę opcję "spytaj dan'a, a prawdę ci powie". :-P

Siedzę zarobiony nad składem książki, co powinna w poniedziałek iść do druku...
(Zresztą bardzo ciekawa...)

Thx!
 

mateo_m  Dołączył: 17 Maj 2007
Samp, Jeli wolno mnie się wypowiedzieć, to powiem co wiem, najwyżej mądrzejsi mnie poprawią :oops:

Po pierwsze w Photoshopie mamy w Menu Edit-> Color Setings domyslne ustwaienia uzywanych przestrzeni barw. Jesli nic nie zmienialismy to domyslna przestrzenia RGB jest sRGB. Tam sa równiez ustawienia wyswietlanych ostrzezeń co do plikow w ktorych uzyta przestrzen barw jest inna niz domysna.

Teraz co do tych punków:

1. Użyj osadzonego profilu: Photoshop nie konwertuje pliku do przestrzeni roboczej, i pracujemy w AdobeRGB w tym przypadku. Trzeba pamietac o tym co napisalem w poprzednim poscie, i jesli plik ma byc wyswietlany poprawnie na monitorze to skonwerowac go do sRGB i np. zapisac jako nowy plik.

2. Konwersja na przestrzeń roboczą: Photoshop skonwertuje plik do sRGB, przy uzyciu ustawien z Color Setings, z tego co pamietam Relativ Colometric z "Use black poin compensation". Jesli pozniej zapiszemy plik, bedzie on zapisany z profilem sRGB, a wiec poprawnie wyswietlany na monitorze w kazdej przeglądarce.

3. Usuń osadzony profil: absolutnie nie polacem, bo sie moze kolorystyka posypac całkiem.

[ Dodano: 2008-05-24, 12:24 ]
O, Dan był pierwsze :-D

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach