FraZa  Dołączył: 25 Kwi 2006
Problem z kolorowym światłem
Mam pytanie - jak robić zdjęcia Pentaxem DL na koncertach?
Chodzi mi głównie o to jak sobie radzić z kolorowym oświetleniem, szczególnie pomarańczowym i czerwonym?
Ostatnio fotografowałem jazzowy koncert w małym klubie, byłem przy samych muzykach, oświetlenie głównie pomarańczowe. Zdjęcia robiłem w opcji priorytetu przysłony. Wiem, że w takich sytuacjach zdjęcia sa zbyt doświetlone, ale manualnie nie chciało mi się bawić, podglądać na wyświetlaczu. Ze statywu, na ISO 1600, czasem 800, w RAW, oczywiście bez lampy.
Problemem jest zbyt duża ilość koloru pomarańczowego na zdjęciach, i co najgorsze - jednobarwne plamy np. na twarzy czy rękach muzyków. W photoshopie nic nie daje sie z tym już zrobić, nawet jak się przyciemni zdjęcie.
Czy to jest tylko kwestia prześwietlenia w priorytecie przysłony? Czy jakaś wada martycy pentaxa? Nie robiłem zdjęć żadną inna lustrzanka cyfrową, więc nie mam porównania
 

szpajchel  Dołączył: 20 Kwi 2006
A co z balansem bieli?
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
szpajchel napisał/a:
A co z balansem bieli?


To a'propos koloru, natomiast co do "plam" to przeswietlenie - kiedy masz na glownym obiekcie mocne, punktowe swiatlo, zawsze koryguj w dol..
 

Bronek  Dołączył: 04 Wrz 2006
Re: Problem z kolorowym światłem
FraZa napisał/a:

Czy to jest tylko kwestia prześwietlenia w priorytecie przysłony? Czy jakaś wada martycy pentaxa? Nie robiłem zdjęć żadną inna lustrzanka cyfrową, więc nie mam porównania


nie wiem dokladnie jak wyglada zdjecie o ktorym piszesz, ale przypuszczam ze moze byc to przepalenie kanalu czerwonego. Czyli inaczej przeswietlenie, jednej ze skladowych, wynikajace z przekroczenia pojemnosci tonalnej matrycy - maksymalny sygnal i juz, tak jak czysty celuloid na przeswietlonym slajdzie. Tyle ze w technologii cyfrowej nastepuje to indywidualnie dla kazdego kanalu. Naprawic sie nie da (wylaczywszy zmudne reczne retuszowanie w PS albo wywolywanie RAW specjalnymi programami ktore same to wyretuszuja), na przyszlosc sprawdzaj histogram po zrobieniu zdjecia i ew. pstrykaj znowu z korekcja. Przepalenie kanalu (podobnie jak np. mora) to cecha technologii cyfrowej, nie ma zwiazku ze stosowanym typem matrycy czy modelem aparatu. Z zastrzezeniem, ze niektore aparaty sa mniej podatne, poniewaz (w trybach automatycznej ekspozycji) rzadziej przeswietlaja albo maja wieksza pojemnosc tonalna. Wybor programu nie ma nic do rzeczy, podobnie jak "matryca Pentaxa" (Pentax nie ma swoich matryc, jak wiekszosc producentow kupuje matryce od Sony). Chociaz w K10D moze nastapic pewne zwiekszenie pojemnosci tonalnej, ze wzgledu na 22bitowy przetwornik analogowo-cyfrowy, ale i matryca w tym nowym aparacie nie jest ta sama co uzywana przez innych producentow.

Najlepiej na przyszlosc pamietac ze cyfra jest podatna na przeswietlenie podobnie jak slajd. Dobra rada na unikniecie przepalen, podczas fotografowania bardzo kontrastowych motywow, to stosowanie niskich czulosci (zwiekszanie czulosci zmniejsza pojemnosc tonalna matrycy) oraz na podstawie histogramu, korekcja w dol (czyli "push processing"), oczywiscie w RAW. Oczywiscie nie ma sensu tego robic tam gdzie przepalenie nie razi (odblaski swiatla na blyszczacych elementach), ale przepalenia jednego kanalu (lub dwoch) sa jak zauwazyles szczegolnie paskudne i to wlasnie ich nalezy sie wystrzegac najbardziej. Przepalenie trzech kanalow to czysta biel, co oczywiscie tez oznacza przeswietlenie, ale nie zawsze jest wada techniczna (odblaski).

Podobne zjawisko wystepuje np. przy fotografowaniu zachodu slonca (zielona otoczka dookola zoltej otoczki dookola bialego slonca - przepalenie kanalu zielonego, przepalenie kanalow zielonego i czerwonego, przepalenie wszystkich kanalow) . Oczywiscie podczas obrobki RAW czesc z takich bledow jest automatycznie korygowana; niektore programy robia to specjalnie dobrze (ale nie dodaja brakujacych danych, po prostu maja rozbudowana heurystyke zgadywania koloru w punkcie przepalenia), a wiekszosc robi wystarczajaca dobrze dla normalnych sytuacji.
 

FraZa  Dołączył: 25 Kwi 2006
balans bieli miałem ustawiony automatyczny, ale nawet zmiany przy obróbce RAW-a dużo nie dają w przypadku tych plam
czyli rozumiem, że te plamy to jest kwestia prześwietlenia i robić zdjęcia na manualnych ustawieniach z blokadą expozycji na ciemniejszym punkcie?
Chodzi mi głównie o to czy to jest wina moich umiejętności, czy Pentax po prostu tak ma, że 6 mln martyca nie wyrabia i podbarwia sztuczne światło i robi plamy przy lekkim prześwietleniu?

[ Dodano: 2006-11-09, 12:10 ]
Bronek - dzięki za wyjaśnienia. Czy sugerujesz usawienia manualne z lekkim niedoświetleniem zamiast priorytetu przysłony w takich sytuacjach?
Niestety ISO trzeb austawiać wysokie, bo muzycy się ciągle ruszają i zdjęcia przy słabszym koncertowym oświetleniu nawet ze statywem, przy dużej przysłonie wychodza nieostre przy niższych ISO

"na podstawie histogramu, korekcja w dol (czyli "push processing"), oczywiscie w RAW." - chodzi ci o korekcję w Photoshopie? Czy podgląd histogramu na wyświetlaczu aparatu?
 

Bronek  Dołączył: 04 Wrz 2006
FraZa napisał/a:
Chodzi mi głównie o to czy to jest wina moich umiejętności, czy Pentax po prostu tak ma, że 6 mln martyca nie wyrabia i podbarwia sztuczne światło i robi plamy przy lekkim prześwietleniu?


najlepiej wystaw gdzies jednego RAWa (plik PEF), sprobuje uratowac w CameraRaw i powiem co z nim jest nie tak. Najpewniej przepalenie jednego kanalu, czyli cecha technologii cyfrowej ktora jest podatna na przepalenia, tak jak slajd. Ale juz o tym pisalem ...
 

emigrant  Dołączył: 20 Wrz 2006
FraZa napisał/a:
z blokadą expozycji na ciemniejszym punkcie


Na jaśnieszym. Bo jeśli tak, jak piszesz - to właśnie przepali.
 

Bronek  Dołączył: 04 Wrz 2006
Tak jak pisalem (ile mozna powtarzac?) , cyfra na przeswietlenie reaguje jak slajd, tylko gorzej ;-) Czyli zasada naswietlania na swiatlo stosowana przy slajdzie, obowiazuje rowniez w cyfrze. Pomiar matrycowy implementowany w wiekszosci DLSRow o tym "nie wie", a to dlatego ze dobry pomiar na swiatlo musi byc wykonany inteligentnie przez operatora, a nie aparat.

[ Dodano: 2006-11-09, 11:29 ]
Acha, oczywiscie w przypadku cyfry wygodniej jest naswietlac na histogram, ale jezeli ktos dobrze sobie radzil ze slajdem to moze po prostu trzymac sie starych nawykow.
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
FraZa, - 90% koncertow oswietlanych sztucznie mozesz robic na 3200K (zachowasz klimat)- bedzie ok. wiekszosc tych lampek to swiatla efektowe wiec nie mozesz oczekiwac prawidlowych barw.....
Jedynym problemem jest pzepalenie...ale to juz powyzej ci wyjasnili
 

FraZa  Dołączył: 25 Kwi 2006
Fafniak - na 100% nie pamietam ale chyba w dl-u nie ma ustawiania na temperaturę? tylko na rodzaj światła
 

Bronek  Dołączył: 04 Wrz 2006
FraZa napisał/a:
Fafniak - na 100% nie pamietam ale chyba w dl-u nie ma ustawiania na temperaturę? tylko na rodzaj światła


w takim razie "swiatlo zarowe", bo jezeli zamiarem operatora swiatla bedzie oswietlenie sceny bialym kolorem, to wlasnie mniej-wiecej tego uzyje. Zreszta, to nie ma znaczenia, przeciez i tak robisz w RAW.
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Zgadza się - w DL-u mozna ustawić tylko na rodzaj światła. Najbliższe wartości do 3200K to Tungsten (2850K) i z drugiej strony Fluorescent W (4200K).
 

FraZa  Dołączył: 25 Kwi 2006
w sumie tak
popastwię sie jutro trochę nad tymi raw-mai z koncertu
najgorsze z tego co pamiętam jest to, że twarz to jednobarwna, pomarańczowa plama i mogę tylko kolor zmienić balansem bieli
tak w ogóle to Pentax nawet przy dziennym świetle ma małe problemy z czerwoną barwą
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
plwk napisał/a:
Fluorescent W (4200K).
- przy tym nastawie to takze chyba widmo jest roche "kopniete" - tego raczej nie uzywac
wlaczyc zarowke i JECHAC - potem przy RAW-ach sie troche suwakami pogmera :D
 

Bronek  Dołączył: 04 Wrz 2006
FraZa napisał/a:
Bronek - dzięki za wyjaśnienia. Czy sugerujesz usawienia manualne z lekkim niedoświetleniem zamiast priorytetu przysłony w takich sytuacjach?

niekoniecznie, rownie dobrze moze byc priorytet przeslony albo inny program, ale z korekcja naswietlenia na minus. Chyba DL ma przycisk na obudowie do tego? Co do czulosci - nie wychodz poza 800 albo 400 z korekcja (w aparacie) -1 do -2EV. Bedzie wiekszy szum, ale to da sie wygladzic podczas obrobki RAW, a wydaje mi sie ze w takich warunkach (kolorowe silne swiatlo) priorytetem jest unikniecie przepalen jednego kanalu.

FraZa napisał/a:
"na podstawie histogramu, korekcja w dol (czyli "push processing"), oczywiscie w RAW." - chodzi ci o korekcję w Photoshopie? Czy podgląd histogramu na wyświetlaczu aparatu?

korekcja na minus w aparacie i podglad histogramu w aparacie (chociaz nie wiem czy i jak tam widac przepalenie jednego kanalu, moze byc problem). Oczywiscie, przy wywolaniu RAW korekcja w druga strone.
 

FraZa  Dołączył: 25 Kwi 2006
niestety w dl-u nie ma korekcji naświetlenia na obudowie, znikomy dostęp do waznych funkcji z przycisków na korpusie to chyba największa wada ds, dl, K100. D chyba miała ich więcej.
Niestety jak pisałem w małych klubach jest kiepskie oświetlenie i trzeba z ISO 1600 często korzystać żeby nieporuszone zdjęcia zrobić

Tak mnie dziś natchnęło - czy antyszejk coś by pomógł żeby zmniejszyć ISO? bo on chyba jest tylko do redukowania trzęsących się rąk i na statywie nic nie daje?
 

Bronek  Dołączył: 04 Wrz 2006
FraZa napisał/a:
niestety w dl-u nie ma korekcji naświetlenia na obudowie, znikomy dostęp do waznych funkcji z przycisków na korpusie to chyba największa wada ds, dl, K100.

akurat ten przycisk jest obecny w DS, tuz przy spuscie migawki. Coz, pozostaje program reczny albo ustawienie w menu.

FraZa napisał/a:
Tak mnie dziś natchnęło - czy antyszejk coś by pomógł żeby zmniejszyć ISO? bo on chyba jest tylko do redukowania trzęsących się rąk i na statywie nic nie daje?


SR jest zupelnie zbedny na statywie, bo jego funkcja jest "proteza statywu" (a moze raczej monopoda). Niektorzy zauwazaja nawet minimalne rozmycie jako efekt wlaczenia SR przy zdjeciach ze statywu i instrukcja zaleca jego wylaczenie w takich warunkach. Ale oczywiscie, SR ani statyw nie pomoze Ci zatrzymac muzykow na scenie i jakies minimalne czasy musisz stosowac. Chociaz IMHO to jest bardziej kwestia wyboru momentu nacisniecia spustu migawki, niz problem techniczny. Ze strony technicznej (mnie osobiscie, w nieco podobnych warunkach) pomaga bardzo czeste naciskanie spustu i potem, podczas wywolywania RAWow, wybieranie tych 5% zdjec ktore sie udaly.

[ Dodano: 2006-11-09, 14:37 ]
acha, oczywiscie, bardzo jasny i dobry (ostry przy otwartej przeslonie) obiektyw pomaga w takich warunkach najbardziej.
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
W DL-u jest korekcja naświetlania i przycisk jest w tym samym miejscu co w DS-ie.
 

FraZa  Dołączył: 25 Kwi 2006
Nieźle, coś mi się pomyliło albo jeszcze o czymś nie wiem:)
Musi być, bo ds i dl różnią się chyba tylko literką na korpusie i wielkością wyświetlacza
Wczoraj tak na szybko pomęczyłem w fotoszopie jedna fotę z tego koncertu - jak się poprzesuwa tint i potem red hue i saturation, to zaczynają pojawiać się szczegóły i normalna faktura twarzy, tylko barwy robią się dość dziwne
 

Bronek  Dołączył: 04 Wrz 2006
Manipulujac hue & saturation wyrownujesz poziom przeswietlenego kanalu w calym kadrze, w ten sposob zwiekszajac widocznosc pozostalych kanalow. Co do korekcji naswietlenia - to ten przycisk z symbolem +- obok spustu migawki. Wystarczy wcisnac i przy wcisnietym pokrecic koleczkiem z tylu.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach