K-3, K-5 i parę słoików po musztardzie.
http://500px.com/jarekc
----------------------------------
Kocham robić to, co robię, nic innego nie umiem,
polityki nie kumam, filozofii nie rozumiem.
Imperator napisał/a:Nic nie podbijam w aparacie, od początku robię w rawach i z założenia wszelkie zabiegi foto robię na kompie. Więc histogram na lcd może mi podpowiedzieć np czy nie ma przepalow, zgadza sie?
Teoretycznie macie rację, ale praktyka jak to często bywa jest bardziej zagmatwana. Rozmawiałem z laboludkiem, którego zainteresowanie tematem nie kończy się na wlaniu chemii i założeniu papieru. Twierdzi on, że poprawnie skalibrowany lab daje zupełnie inne wyniki bezpośrednio po kalibracji i godzinę później, nie mówiąc już o dłuższych okresach czasu. Do tego dochodzi kwestia niestarannego wypłukiwania chemii i ostatecznie okazuje się, że jeśli zakładamy na poważnie świadomą pracę z kolorem to laby można na dzień dobry skreślić.jaad75 napisał/a:Dokładnie, choć różnica wynikająca z właściwości medium (światło emitowane vs. odbite) zawsze będzie i trzeba ją brać pod uwagę.Generic napisał/a:Ale polegać będzie ono na narzuceniu na niego profilu dostarczonego przez lab (ale żeby swój zrobili, a nie ze strony producenta papieru ściągnęli). Wtedy będzie już na monitorze widać co tracimy i jak jesteśmy ograniczeni i nie będzie niespodzianek, że na monitorze było inaczej a na papierze jest inaczej, pewnie lab jest głupi.
No właśnie po to mówię o tych wartościach prześwietlenia dla świateł, żeby można bylo olać histogram w aparacie i zdać się na spot i wskazania światłomierza. Jeśli zawsze mierzysz spotem najwyższe światła, to zawsze możesz stosować podane wartości korekty ekspozycji i i zawsze będziesz miał scenę opisaną możliwie największą ilością bitów. Na podglądy i histogramy w aparacie możesz wogóle nie patrzeć, bo masz korektę która sparawdzi się w RAW i sprawdzi się za każdym razem jeśli w te najwyższe światła trafisz spotem. To ostatnie, to w zasadzie jedyna rzecz, która wymaga nieco praktyki.pool80 napisał/a:Zapis w RAW, tryb jpg "naturalne", starać się jak najniższe ISO dawać, i podgladać histogram w aparacie. Można jeszcze podświetlanie przepałów i niedoświetleń włączyć. Co komu pasuje. Stosować po prostu metodę naświetlania do prawej (histogramu) i bedzię ok. A jak juz bardzo trudne warunki występują to bracketing. pozdr.
Czyli marnujesz mnóstwo bitów. Śnieg, jeśli jest najjaśniejszym elementem sceny można naświetlać znacznie wyżej i dzięki temu znacznie lepiej zarejestrujesz ciemne elementy sceny.pool80 napisał/a:Ja tam puki co to zimowym plenerze podciągam do max +1EV. A tak to raczej K-X poprawnie sobie naświetla w środku histogramu. W postprosecie sobie można poprawiać.
W EETR chodzi właśnie o to, by naświetlać wyżej, niż granica, którą sugerują przepały na podglądzie, tak by w pełni wykorzystać zakres RAW.RiddlerPL napisał/a:Aczkowliej jak ustawienia przy tworzeniu tego podgladu masz max neutralne to powinna być dosyć wiarygodna wskazówka. RAW ma szerszy zakres więc jeżeli ten malutki jpg będzie OK to sam RAW tym bardziej.
To fakt. Najbezpieczniejsza jest własna skalibrowana drukarka.kasza napisał/a:ostatecznie okazuje się, że jeśli zakładamy na poważnie świadomą pracę z kolorem to laby można na dzień dobry skreślić.
K-5IIs, K-5, K10D+D-BG2+KatzEye+0-ME53
DA10-17/3.5-4.5, DA12-24/4, FA31/1.8 Limited, FA35/2, FA43/1.9 Limited, FA50/1.4, FA77/1.8 Limited, DFA100/2.8 Macro, DA*200/2.8
AF-540 FGZ
Użyj kompensacji ekspozycji (w M przesuwa zero światłomierza). Nie sądzę, że +3EV, to górna granica świateł w RAW dla K-x.pool80 napisał/a:+3EV bo tyle mam max na drabince w k-x
Problem w tym, że matrycowy da Ci inną ekspozycję wzgledem świateł w zależności od zawartości sceny, czyli raz górne światła będą ok, raz prześwietlone, a innym razem niedoświetlone. Spot na światła zawsze zarejestruje całość sceny tak samo względem najwyższych świateł i zagwarantuje wypełnienie całego zakresu dynamicznego, umozliwiając zarejestrowanie cieni w najwyższej możliwej rozdzielczości bitowej, przy jednoczesnym zachowaniu maksimum informacji w światłach.pool80 napisał/a:daje mi takie samo naswietlenie jak matrycowy 0EV.
K-5IIs, K-5, K10D+D-BG2+KatzEye+0-ME53
DA10-17/3.5-4.5, DA12-24/4, FA31/1.8 Limited, FA35/2, FA43/1.9 Limited, FA50/1.4, FA77/1.8 Limited, DFA100/2.8 Macro, DA*200/2.8
AF-540 FGZ
Tak zrobiłem tryb M plus kompensacja ekspozycji. Ale pisze że zakres korekty mam od minus 3 do plus3 a dalej to migają wskaźniki i nie wiem jak moge dać np plus 3,5 np.jaad75 napisał/a:Użyj kompensacji ekspozycji (w M przesuwa zero światłomierza). Nie sądzę, że +3EV, to górna granica świateł w RAW dla K-x.
kasza napisał/a:Teoretycznie macie rację, ale praktyka jak to często bywa jest bardziej zagmatwana. Rozmawiałem z laboludkiem, którego zainteresowanie tematem nie kończy się na wlaniu chemii i założeniu papieru. Twierdzi on, że poprawnie skalibrowany lab daje zupełnie inne wyniki bezpośrednio po kalibracji i godzinę później, nie mówiąc już o dłuższych okresach czasu. Do tego dochodzi kwestia niestarannego wypłukiwania chemii i ostatecznie okazuje się, że jeśli zakładamy na poważnie świadomą pracę z kolorem to laby można na dzień dobry skreślić.
Aparaty szczęścia nie dają...
Nie wiem jak to jest rozwiązane w K-x, ale jeżeli masz zakres kompensacji ekspozycji do +3EV (w M przesunięcie zera o tę wartość), a drabinka ekspozycji pokazuje np. do +2EV, to sumaryczny zakres kompensacji (prawy koniec drabinki) daje ekspozycję +5EV... Zresztą, nie musisz kombinować, po prostu dodaj sobie w te parę działek w górę w pamięci..pool80 napisał/a:Tak zrobiłem tryb M plus kompensacja ekspozycji. Ale pisze że zakres korekty mam od minus 3 do plus3 a dalej to migają wskaźniki i nie wiem jak moge dać np plus 3,5 np.
K-5IIs, K-5, K10D+D-BG2+KatzEye+0-ME53
DA10-17/3.5-4.5, DA12-24/4, FA31/1.8 Limited, FA35/2, FA43/1.9 Limited, FA50/1.4, FA77/1.8 Limited, DFA100/2.8 Macro, DA*200/2.8
AF-540 FGZ
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme created by opiszon, powered with Bootstrap and VanillaJS.
Strona używa plików cookie. Jeśli nie zgadzasz się na to, zablokuj możliwość korzystania z cookie w swojej przeglądarce.
my.pentax.org.pl