RiddlerPL  Dołączył: 19 Sty 2008
Panowie - poróbcie troszke odbitek i wtedy oceńcie co jest dla was akceptowalne a co nie. Nie jakies cyferki i syntetyczne testy, ale odbitki. To powinno być najwazniejsze - wasza percepcja. szczególnie, że odbitki z labu też mają jakiś limit tonalności - może sie nagle okazać, że jakiekolwiek zyski nie macie na różnych kombinacjach to i tak je stracicie bo lab nie wydoli. A do tego zmarnujecie sporo czasu i nerwów. A ewentualny zysk mozę po prostu nie zrekompensowac wam tej straty. Ja do pewnego czasu też tak się bawiłem (optymalizacja optymalizacji) ale na szczęście mi przeszło. Liczy się temat, zaś ewentualne niewielkie braki dynamiczne są zwykle akceptowalne i nie stwarzają kłopotu tak długo jak długo sam temat skupia na sobie uwagę. Weźcie do ręki jakieś lepsiejsze wydawnictwo (np znany żurnal np jak focicie fashion) - zdjecia tam będa pełne takich "niedoróbek" itp. I to często autorstwa naprawde znanych foto. I wiecie co? Nikomu to zwykle nie przeszkadza, tylko jakims pixelpeeperom i innych technoonanistom. Zdjęcie się liczy, treść.
 

mak400  Dołączył: 23 Kwi 2010
RiddlerPL napisał/a:
Panowie - poróbcie troszke odbitek i wtedy oceńcie co jest dla was akceptowalne a co nie. Nie jakies cyferki i syntetyczne testy, ale odbitki. To powinno być najwazniejsze - wasza percepcja. szczególnie, że odbitki z labu też mają jakiś limit tonalności - może sie nagle okazać, że jakiekolwiek zyski nie macie na różnych kombinacjach to i tak je stracicie bo lab nie wydoli. A do tego zmarnujecie sporo czasu i nerwów. A ewentualny zysk mozę po prostu nie zrekompensowac wam tej straty. Ja do pewnego czasu też tak się bawiłem (optymalizacja optymalizacji) ale na szczęście mi przeszło. Liczy się temat, zaś ewentualne niewielkie braki dynamiczne są zwykle akceptowalne i nie stwarzają kłopotu tak długo jak długo sam temat skupia na sobie uwagę. Weźcie do ręki jakieś lepsiejsze wydawnictwo (np znany żurnal np jak focicie fashion) - zdjecia tam będa pełne takich "niedoróbek" itp. I to często autorstwa naprawde znanych foto. I wiecie co? Nikomu to zwykle nie przeszkadza, tylko jakims pixelpeeperom i innych technoonanistom. Zdjęcie się liczy, treść.

Może to i racja. :mrgreen:


---------------------
Pozdrawiam
 

pool80  Dołączył: 03 Sie 2010
RiddlerPL, a mnie świadomość że można o jeden promil lepiej ustawiajac na iso 100 sprawiła wielka radość :-P
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
RiddlerPL, a co to ma do rzeczy? Przecież rejestracja maksymalnego zakresu tonalnego daje tylko możliwość wyboru, którym zakresom jasności nadamy priorytet, by w docelowamy obrazie pokazać to co chcemy - to nie ma nic wspólnego z pixelpeepingiem, powiedziałbym, że jest wręcz jego odwrotnością. Poza tym techniczna jakość zdjęcia ma się nijak do jego tematyki, czy kompozycji - to są kompletnie różne sprawy.
BTW:
RiddlerPL napisał/a:
może sie nagle okazać, że jakiekolwiek zyski nie macie na różnych kombinacjach to i tak je stracicie bo lab nie wydoli.
Jeśli "nie wydoli", to są tylko dwie możliwości: 1 - niewłaściwe przygotowanie pliku, 2 - nieumiejętna obsługa laba.

[ Dodano: 2012-02-18, 02:12 ]
pool80 napisał/a:
RiddlerPL, a mnie świadomość że można o jeden promil lepiej ustawiajac na iso 100 sprawiła wielka radość :-P
2/3EV głębszy zakres, to już nie jest tak mało.
 

Generic  Dołączył: 09 Lis 2007
jaad75 napisał/a:
Jeśli "nie wydoli", to są tylko dwie możliwości: 1 - niewłaściwe przygotowanie pliku, 2 - nieumiejętna obsługa laba.


Gamut kolorów rejestrowany przez aparat, ma jakąś tam rozpiętość (obecnie bardzo dużą). Gamut dobrego monitora to powiedzmy niemal całe AdobeRGB. Gamut odbitki z labu, co jest różne w zależności od maszyny i papieru (zakładając, że nie wystąpiły błędy kalibracji i procesu) jest na prawdę o wiele, wiele mniejszy.
Więc jeśli wykluczymy nieumiejętną obsługę laba, pozostaje już tylko umiejętne przygotowanie pliku. Ale polegać będzie ono na narzuceniu na niego profilu dostarczonego przez lab (ale żeby swój zrobili, a nie ze strony producenta papieru ściągnęli). Wtedy będzie już na monitorze widać co tracimy i jak jesteśmy ograniczeni i nie będzie niespodzianek, że na monitorze było inaczej a na papierze jest inaczej, pewnie lab jest głupi.
 
Imperator  Dołączył: 25 Paź 2011
jaad75 napisał/a:
Byłbym tylko ostrożny z tym przepalaniem o 3.7EV, jeśli korekcja świateł jest wyłączona - to już poziom, gdzie odzyskanie dobrej jakości szczegółów może być utrudnione. Sprawdź też jak skalibrowany jest światłomierz w Twoim egzemplarzu aparatu - mogą tu występować pewne różnice, ale znając ogólne zasady, powinieneś sobie bez problemu poradzić z odpowiednią adaptacją tej techniki do dowolnego aparatu dowolnej firmy.


Czyli ze względu na różne "zachowanie" się światłomierza w poszczególnych egzemplarzach K-5 wartość korekcji EV mam sobie ustawić doświadczalnie?
Przed chwilą robiłem szybkie testy i dla +3,3 EV, ISO-80 i wyłączonej korekcji świateł, mniej więcej trafiłem i najjaśniejsze fragmenty są blisko prawej krawędzi histogramu. :)

Czy włączona korekcja cienia ma jakieś znaczenie? Powinna być włączona dla uzyskania najlepszych rezultatów?

Rozumiem też, że w miarę zwiększania czułości, a co za tym idzie, zmniejszania się zakresu dynamicznego, wartość korekcji należy odpowiednio zmniejszać?
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Imperator napisał/a:
Rozumiem też, że w miarę zwiększania czułości, a co za tym idzie, zmniejszania się zakresu dynamicznego, wartość korekcji należy odpowiednio zmniejszać?

Rozumiem, że to trzeba sprawdzić doświadczalnie dla stosowanych wartości ISO.
 
Imperator  Dołączył: 25 Paź 2011
jaad75 napisał/a:
Poza tym techniczna jakość zdjęcia ma się nijak do jego tematyki, czy kompozycji - to są kompletnie różne sprawy.

To prawda. Jednak warto mieć technikę dobrze opanowaną, znać możliwości swojego aparatu, żeby w obliczu szansy zrobienia życiowego zdjęcia zachować się profesjonalnie i zarejestrować scenę tak, jak się chce, a nie, że potem totalnie nie da się nic zrobić z fotografią. :evilsmile:

[ Dodano: 2012-02-18, 10:17 ]
plwk napisał/a:

Rozumiem, że to trzeba sprawdzić doświadczalnie dla stosowanych wartości ISO.

Tak mi się wydaje.
 

pool80  Dołączył: 03 Sie 2010
jaad75 napisał/a:
2/3EV głębszy zakres, to już nie jest tak mało.
przepraszam, rozpiętość tonalna zwiększa się o 2/3EV między iso 200 a 100? w K-X?
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
Generic napisał/a:
Ale polegać będzie ono na narzuceniu na niego profilu dostarczonego przez lab (ale żeby swój zrobili, a nie ze strony producenta papieru ściągnęli). Wtedy będzie już na monitorze widać co tracimy i jak jesteśmy ograniczeni i nie będzie niespodzianek, że na monitorze było inaczej a na papierze jest inaczej, pewnie lab jest głupi.
Dokładnie, choć różnica wynikająca z właściwości medium (światło emitowane vs. odbite) zawsze będzie i trzeba ją brać pod uwagę.
Imperator napisał/a:
Czyli ze względu na różne "zachowanie" się światłomierza w poszczególnych egzemplarzach K-5 wartość korekcji EV mam sobie ustawić doświadczalnie?
Tak, różnice w kalibracji światłomierzy między poszczególnymi egzemplarzami mogą wynosić nawet w okolicach 1/3EV.
Imperator napisał/a:
Przed chwilą robiłem szybkie testy i dla +3,3 EV, ISO-80 i wyłączonej korekcji świateł, mniej więcej trafiłem i najjaśniejsze fragmenty są blisko prawej krawędzi histogramu. :)
Dlatego mówię o ~+3.5EV - bywa, że przy +3.6EV przepałów jest już ciut za dużo.
Imperator napisał/a:
Czy włączona korekcja cienia ma jakieś znaczenie? Powinna być włączona dla uzyskania najlepszych rezultatów?
To jest akurat bez znaczenia, bo ciągnąc cienie uzyskasz ten sam efekt. Jak pisałem wcześniej - pewne różnice wystąpią w przypadku naświetlania z korekcją świateł, ale jeśli używasz ISO80, to one też Cię nie interesują.
Imperator napisał/a:
Rozumiem też, że w miarę zwiększania czułości, a co za tym idzie, zmniejszania się zakresu dynamicznego, wartość korekcji należy odpowiednio zmniejszać?
Jest to prawdopodobne, że będą jakieś różnice w wysokich czułościach, chociaż akurat zakres dynamiczny maleje zdecydowanie od strony cieni, a nie świateł.
pool80 napisał/a:
przepraszam, rozpiętość tonalna zwiększa się o 2/3EV między iso 200 a 100? w K-X?
Tak wynika z pomiarów DxO. Dokładniej to spada o 0.61EV w porównaniu z ISO100.
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Dla mojego K-7 też korekcja wychodzi na poziomie 3,3 do 3,5. Korekcja wyznaczona doświadczalnie dla najniższego ISO sprawdza się oczywiście dla całego zakresu bo jest to korekcja wskazań światłomierza.
 
Imperator  Dołączył: 25 Paź 2011
Cytat
Dlatego mówię o ~+3.5EV - bywa, że przy +3.6EV przepałów jest już ciut za dużo.

Zauważyłem, ze czasami korekcja +3,3 EV powoduje już przepały, zmniejszenie do +3,0 już daje najjaśniejsze detale przy prawej krawędzi histogramu.

Wskazana metoda jest ok ale czasem może się zdarzyć, że wycelujemy na światła ale po zrobieniu zdjęcia i wyświetleniu go dostrzeżemy przepalenia zupełnie gdzie indziej. Wtedy należy zmniejszyć korekcję. Też tak mieliście?

plwk napisał/a:
Dla mojego K-7 też korekcja wychodzi na poziomie 3,3 do 3,5. Korekcja wyznaczona doświadczalnie dla najniższego ISO sprawdza się oczywiście dla całego zakresu bo jest to korekcja wskazań światłomierza.


U mnie wygląda to tak:
ISO-80 +3.3 EV
100-400 +3.0
800-1600 +2.7
3200-6400 +2.3

To tylko próby - zobaczymy jak to wyjdzie w praniu.

I przy okazji pytanie - czy histogram podglądu w aparacie obejmuje cały zakres dynamiczny, czy tylko +/- 2 EV?
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
Imperator napisał/a:
czasem może się zdarzyć, że wycelujemy na światła ale po zrobieniu zdjęcia i wyświetleniu go dostrzeżemy przepalenia zupełnie gdzie indziej. Wtedy należy zmniejszyć korekcję. Też tak mieliście?
Oczywiście, zawsze możesz źle ocenić umiejscowienie najwyższych świateł fotografowanej sceny.
Imperator napisał/a:
U mnie wygląda to tak:
ISO-80 +3.3 EV
100-400 +3.0
800-1600 +2.7
3200-6400 +2.3
Trochę masz za duże te różnice w światłach... No, ale skoro tak Ci wychodzi... Mam nadzieję, że to wyniki z RAW, a nie z histogramu na tylnym LCD?...
Imperator napisał/a:
I przy okazji pytanie - czy histogram podglądu w aparacie obejmuje cały zakres dynamiczny, czy tylko +/- 2 EV?
Histogram w aparacie pokazuje zakres dynamiczny dla JPG przy założonym WB - nie należy się nim szczególnie przejmować jeśli używasz RAW.

[ Dodano: 2012-02-18, 13:53 ]
plwk napisał/a:
Korekcja wyznaczona doświadczalnie dla najniższego ISO sprawdza się oczywiście dla całego zakresu bo jest to korekcja wskazań światłomierza.
Niekoniecznie, bo headroom w światłach może być różny dla różnych czułości. Choć akurat w K-5 nie zauważyłem znaczących różnic.

 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
W moim K-7 w całym zakresie ISO jest praktycznie tak samo.
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
plwk napisał/a:
W moim K-7 w całym zakresie ISO jest praktycznie tak samo.
To w sumie prawidłowe zjawisko... :-)
 
Imperator  Dołączył: 25 Paź 2011
jaad75 napisał/a:
Histogram w aparacie pokazuje zakres dynamiczny dla JPG przy założonym WB - nie należy się nim szczególnie przejmować jeśli używasz RAW.


Szkoda, że nie bawiłem się aparatem po uzyskaniu tej informacji... :mrgreen: :roll:

jaad75 napisał/a:
Mam nadzieję, że to wyniki z RAW, a nie z histogramu na tylnym LCD?...

Wstyd się przyznać ale tak. :) Myślałem, że wskazania tego histogramu są konkretne. :)

Jak z rawa uzyskać informację nt. prawej krawędzi? Przecież jak się "gołego" RAWa wrzuci do CR albo LR to histogram będzie podobnie wyglądał, zgadza się?
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
Imperator napisał/a:
Jak z rawa uzyskać informację nt. prawej krawędzi? Przecież jak się "gołego" RAWa wrzuci do CR albo LR to histogram będzie podobnie wyglądał, zgadza się?
Masz narzędzia do wolania RAW - widzisz ile możesz odzyskać, przy jakiej ekspozycji...
 
RiddlerPL  Dołączył: 19 Sty 2008
Imperator napisał/a:
jaad75 napisał/a:
Histogram w aparacie pokazuje zakres dynamiczny dla JPG przy założonym WB - nie należy się nim szczególnie przejmować jeśli używasz RAW.


Szkoda, że nie bawiłem się aparatem po uzyskaniu tej informacji... :mrgreen: :roll:


Na 3-ciej stronie tej dyskusji o tym pisałem:

Cytat
Warto jednakże pamiętać, że w pliku RAW jest (zapewne - inne firmy tak robią) zaszyty plik jpg (rozdziałki ani stopnia komresji nie znam) stworzony w oparciu o zadane parametry. Taka szybka "prevka" jakby. Poza tym jak aparat ma zaróno plik RAW jak i jpg to na podgladzie pokaże ten 2-gi (tak mu łatwiej). W ten sposób możemy zostać wprowadzeni w błąd względem pliku RAW. Tzn. np. jak mamy wybrany profil "jasne" to dane wyświetlane na jpg (np histogram) przy podgladzie pliku będa inne niźli zapisany RAW (ten ostatni będzie zauważalnie ciemniejszy). Będą odnosiły się do tego jpg (programowo rozjaśnionego w aparacie) a nie oryginalnego RAW. Dlatego jak zależy ci na poprawnym pliku RAW a ciagle jeszcze polegasz na podglądzie aparatu (nie naświetlasz 100% poprawnie bez tego) lepiej mieć ustawienia jpg max neutralne (jak najlepiej oddające zawartość RAW-a). Wtedy to co będziesz ogladaćna wyświetlaczu będzie bliższe prawdzie
 
Imperator  Dołączył: 25 Paź 2011
To ja nic nie ulepszalem obrazu w ustawieniach aparatu. Korzystam ze standardowych ustawien. Takze podglad i histogram powinien mi sie wyswietlac podobny. Czyli chyba kamien spadl mi z serca. ;-)
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
Imperator, przykro mi, ale to co widzisz w przeglądowym JPG, nijak ma się do tego co jest w danych RAW. JPG ma stałe powiązane, obcięte i skonwertowane do 8-bitów kanały - już to wystarczy, by różnice były ogromne i nawet UniWB niewiele tu pomoże. Domyślne ustawienia (co jest domyślnie, w K-5 bo nie pamietam? Bright?), to nie jest minimalny kontrast, czy optymalna do wykorzystania DR krzywa tonalna.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach