RiddlerPL napisał/a:Panowie - poróbcie troszke odbitek i wtedy oceńcie co jest dla was akceptowalne a co nie. Nie jakies cyferki i syntetyczne testy, ale odbitki. To powinno być najwazniejsze - wasza percepcja. szczególnie, że odbitki z labu też mają jakiś limit tonalności - może sie nagle okazać, że jakiekolwiek zyski nie macie na różnych kombinacjach to i tak je stracicie bo lab nie wydoli. A do tego zmarnujecie sporo czasu i nerwów. A ewentualny zysk mozę po prostu nie zrekompensowac wam tej straty. Ja do pewnego czasu też tak się bawiłem (optymalizacja optymalizacji) ale na szczęście mi przeszło. Liczy się temat, zaś ewentualne niewielkie braki dynamiczne są zwykle akceptowalne i nie stwarzają kłopotu tak długo jak długo sam temat skupia na sobie uwagę. Weźcie do ręki jakieś lepsiejsze wydawnictwo (np znany żurnal np jak focicie fashion) - zdjecia tam będa pełne takich "niedoróbek" itp. I to często autorstwa naprawde znanych foto. I wiecie co? Nikomu to zwykle nie przeszkadza, tylko jakims pixelpeeperom i innych technoonanistom. Zdjęcie się liczy, treść.
K-x, K-5II, 18-55 II, Sigma 100-300/4, Tamron 2.8 17-50, Pentacon 1.8/50, Jupiter-37A/3,5/135, jakiś statyw, monopod i coś do błyskania.
Jeśli "nie wydoli", to są tylko dwie możliwości: 1 - niewłaściwe przygotowanie pliku, 2 - nieumiejętna obsługa laba.RiddlerPL napisał/a:może sie nagle okazać, że jakiekolwiek zyski nie macie na różnych kombinacjach to i tak je stracicie bo lab nie wydoli.
2/3EV głębszy zakres, to już nie jest tak mało.pool80 napisał/a:RiddlerPL, a mnie świadomość że można o jeden promil lepiej ustawiajac na iso 100 sprawiła wielka radość
K-5IIs, K-5, K10D+D-BG2+KatzEye+0-ME53
DA10-17/3.5-4.5, DA12-24/4, FA31/1.8 Limited, FA35/2, FA43/1.9 Limited, FA50/1.4, FA77/1.8 Limited, DFA100/2.8 Macro, DA*200/2.8
AF-540 FGZ
jaad75 napisał/a:Jeśli "nie wydoli", to są tylko dwie możliwości: 1 - niewłaściwe przygotowanie pliku, 2 - nieumiejętna obsługa laba.
Aparaty szczęścia nie dają...
jaad75 napisał/a:Byłbym tylko ostrożny z tym przepalaniem o 3.7EV, jeśli korekcja świateł jest wyłączona - to już poziom, gdzie odzyskanie dobrej jakości szczegółów może być utrudnione. Sprawdź też jak skalibrowany jest światłomierz w Twoim egzemplarzu aparatu - mogą tu występować pewne różnice, ale znając ogólne zasady, powinieneś sobie bez problemu poradzić z odpowiednią adaptacją tej techniki do dowolnego aparatu dowolnej firmy.
K-3, K-5 i parę słoików po musztardzie.
http://500px.com/jarekc
----------------------------------
Kocham robić to, co robię, nic innego nie umiem,
polityki nie kumam, filozofii nie rozumiem.
Imperator napisał/a:Rozumiem też, że w miarę zwiększania czułości, a co za tym idzie, zmniejszania się zakresu dynamicznego, wartość korekcji należy odpowiednio zmniejszać?
Pozdrawiam
6x6 - 24x36 - FF - APS-C - malutki dron
jaad75 napisał/a:Poza tym techniczna jakość zdjęcia ma się nijak do jego tematyki, czy kompozycji - to są kompletnie różne sprawy.
plwk napisał/a:
Rozumiem, że to trzeba sprawdzić doświadczalnie dla stosowanych wartości ISO.
K-3, K-5 i parę słoików po musztardzie.
http://500px.com/jarekc
----------------------------------
Kocham robić to, co robię, nic innego nie umiem,
polityki nie kumam, filozofii nie rozumiem.
przepraszam, rozpiętość tonalna zwiększa się o 2/3EV między iso 200 a 100? w K-X?jaad75 napisał/a:2/3EV głębszy zakres, to już nie jest tak mało.
Dokładnie, choć różnica wynikająca z właściwości medium (światło emitowane vs. odbite) zawsze będzie i trzeba ją brać pod uwagę.Generic napisał/a:Ale polegać będzie ono na narzuceniu na niego profilu dostarczonego przez lab (ale żeby swój zrobili, a nie ze strony producenta papieru ściągnęli). Wtedy będzie już na monitorze widać co tracimy i jak jesteśmy ograniczeni i nie będzie niespodzianek, że na monitorze było inaczej a na papierze jest inaczej, pewnie lab jest głupi.
Tak, różnice w kalibracji światłomierzy między poszczególnymi egzemplarzami mogą wynosić nawet w okolicach 1/3EV.Imperator napisał/a:Czyli ze względu na różne "zachowanie" się światłomierza w poszczególnych egzemplarzach K-5 wartość korekcji EV mam sobie ustawić doświadczalnie?
Dlatego mówię o ~+3.5EV - bywa, że przy +3.6EV przepałów jest już ciut za dużo.Imperator napisał/a:Przed chwilą robiłem szybkie testy i dla +3,3 EV, ISO-80 i wyłączonej korekcji świateł, mniej więcej trafiłem i najjaśniejsze fragmenty są blisko prawej krawędzi histogramu. :)
To jest akurat bez znaczenia, bo ciągnąc cienie uzyskasz ten sam efekt. Jak pisałem wcześniej - pewne różnice wystąpią w przypadku naświetlania z korekcją świateł, ale jeśli używasz ISO80, to one też Cię nie interesują.Imperator napisał/a:Czy włączona korekcja cienia ma jakieś znaczenie? Powinna być włączona dla uzyskania najlepszych rezultatów?
Jest to prawdopodobne, że będą jakieś różnice w wysokich czułościach, chociaż akurat zakres dynamiczny maleje zdecydowanie od strony cieni, a nie świateł.Imperator napisał/a:Rozumiem też, że w miarę zwiększania czułości, a co za tym idzie, zmniejszania się zakresu dynamicznego, wartość korekcji należy odpowiednio zmniejszać?
Tak wynika z pomiarów DxO. Dokładniej to spada o 0.61EV w porównaniu z ISO100.pool80 napisał/a:przepraszam, rozpiętość tonalna zwiększa się o 2/3EV między iso 200 a 100? w K-X?
K-5IIs, K-5, K10D+D-BG2+KatzEye+0-ME53
DA10-17/3.5-4.5, DA12-24/4, FA31/1.8 Limited, FA35/2, FA43/1.9 Limited, FA50/1.4, FA77/1.8 Limited, DFA100/2.8 Macro, DA*200/2.8
AF-540 FGZ
Pozdrawiam
6x6 - 24x36 - FF - APS-C - malutki dron
CytatDlatego mówię o ~+3.5EV - bywa, że przy +3.6EV przepałów jest już ciut za dużo.
plwk napisał/a:Dla mojego K-7 też korekcja wychodzi na poziomie 3,3 do 3,5. Korekcja wyznaczona doświadczalnie dla najniższego ISO sprawdza się oczywiście dla całego zakresu bo jest to korekcja wskazań światłomierza.
K-3, K-5 i parę słoików po musztardzie.
http://500px.com/jarekc
----------------------------------
Kocham robić to, co robię, nic innego nie umiem,
polityki nie kumam, filozofii nie rozumiem.
Oczywiście, zawsze możesz źle ocenić umiejscowienie najwyższych świateł fotografowanej sceny.Imperator napisał/a:czasem może się zdarzyć, że wycelujemy na światła ale po zrobieniu zdjęcia i wyświetleniu go dostrzeżemy przepalenia zupełnie gdzie indziej. Wtedy należy zmniejszyć korekcję. Też tak mieliście?
Trochę masz za duże te różnice w światłach... No, ale skoro tak Ci wychodzi... Mam nadzieję, że to wyniki z RAW, a nie z histogramu na tylnym LCD?...Imperator napisał/a:U mnie wygląda to tak:
ISO-80 +3.3 EV
100-400 +3.0
800-1600 +2.7
3200-6400 +2.3
Histogram w aparacie pokazuje zakres dynamiczny dla JPG przy założonym WB - nie należy się nim szczególnie przejmować jeśli używasz RAW.Imperator napisał/a:I przy okazji pytanie - czy histogram podglądu w aparacie obejmuje cały zakres dynamiczny, czy tylko +/- 2 EV?
Niekoniecznie, bo headroom w światłach może być różny dla różnych czułości. Choć akurat w K-5 nie zauważyłem znaczących różnic.plwk napisał/a:Korekcja wyznaczona doświadczalnie dla najniższego ISO sprawdza się oczywiście dla całego zakresu bo jest to korekcja wskazań światłomierza.
K-5IIs, K-5, K10D+D-BG2+KatzEye+0-ME53
DA10-17/3.5-4.5, DA12-24/4, FA31/1.8 Limited, FA35/2, FA43/1.9 Limited, FA50/1.4, FA77/1.8 Limited, DFA100/2.8 Macro, DA*200/2.8
AF-540 FGZ
Pozdrawiam
6x6 - 24x36 - FF - APS-C - malutki dron
To w sumie prawidłowe zjawisko...plwk napisał/a:W moim K-7 w całym zakresie ISO jest praktycznie tak samo.
K-5IIs, K-5, K10D+D-BG2+KatzEye+0-ME53
DA10-17/3.5-4.5, DA12-24/4, FA31/1.8 Limited, FA35/2, FA43/1.9 Limited, FA50/1.4, FA77/1.8 Limited, DFA100/2.8 Macro, DA*200/2.8
AF-540 FGZ
jaad75 napisał/a:Histogram w aparacie pokazuje zakres dynamiczny dla JPG przy założonym WB - nie należy się nim szczególnie przejmować jeśli używasz RAW.
jaad75 napisał/a:Mam nadzieję, że to wyniki z RAW, a nie z histogramu na tylnym LCD?...
K-3, K-5 i parę słoików po musztardzie.
http://500px.com/jarekc
----------------------------------
Kocham robić to, co robię, nic innego nie umiem,
polityki nie kumam, filozofii nie rozumiem.
Masz narzędzia do wolania RAW - widzisz ile możesz odzyskać, przy jakiej ekspozycji...Imperator napisał/a:Jak z rawa uzyskać informację nt. prawej krawędzi? Przecież jak się "gołego" RAWa wrzuci do CR albo LR to histogram będzie podobnie wyglądał, zgadza się?
K-5IIs, K-5, K10D+D-BG2+KatzEye+0-ME53
DA10-17/3.5-4.5, DA12-24/4, FA31/1.8 Limited, FA35/2, FA43/1.9 Limited, FA50/1.4, FA77/1.8 Limited, DFA100/2.8 Macro, DA*200/2.8
AF-540 FGZ
Imperator napisał/a:jaad75 napisał/a:Histogram w aparacie pokazuje zakres dynamiczny dla JPG przy założonym WB - nie należy się nim szczególnie przejmować jeśli używasz RAW.
Szkoda, że nie bawiłem się aparatem po uzyskaniu tej informacji...
CytatWarto jednakże pamiętać, że w pliku RAW jest (zapewne - inne firmy tak robią) zaszyty plik jpg (rozdziałki ani stopnia komresji nie znam) stworzony w oparciu o zadane parametry. Taka szybka "prevka" jakby. Poza tym jak aparat ma zaróno plik RAW jak i jpg to na podgladzie pokaże ten 2-gi (tak mu łatwiej). W ten sposób możemy zostać wprowadzeni w błąd względem pliku RAW. Tzn. np. jak mamy wybrany profil "jasne" to dane wyświetlane na jpg (np histogram) przy podgladzie pliku będa inne niźli zapisany RAW (ten ostatni będzie zauważalnie ciemniejszy). Będą odnosiły się do tego jpg (programowo rozjaśnionego w aparacie) a nie oryginalnego RAW. Dlatego jak zależy ci na poprawnym pliku RAW a ciagle jeszcze polegasz na podglądzie aparatu (nie naświetlasz 100% poprawnie bez tego) lepiej mieć ustawienia jpg max neutralne (jak najlepiej oddające zawartość RAW-a). Wtedy to co będziesz ogladaćna wyświetlaczu będzie bliższe prawdzie
K-3, K-5 i parę słoików po musztardzie.
http://500px.com/jarekc
----------------------------------
Kocham robić to, co robię, nic innego nie umiem,
polityki nie kumam, filozofii nie rozumiem.
K-5IIs, K-5, K10D+D-BG2+KatzEye+0-ME53
DA10-17/3.5-4.5, DA12-24/4, FA31/1.8 Limited, FA35/2, FA43/1.9 Limited, FA50/1.4, FA77/1.8 Limited, DFA100/2.8 Macro, DA*200/2.8
AF-540 FGZ
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme created by opiszon, powered with Bootstrap and VanillaJS.
Strona używa plików cookie. Jeśli nie zgadzasz się na to, zablokuj możliwość korzystania z cookie w swojej przeglądarce.
my.pentax.org.pl