McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
  Szara karta dla ubogich
Osobiście od początku używałem zwykłej białej kartki do ustawienia WB w aparacie. Jednak efekt często był nie taki jak bym chciał. Jestem amatorem i mój aparat i zabawki do niego dokupowane nie zarabiają na siebie a cena wzornika szarości odstrasza mnie skutecznie. Szczególnie gdy jest to wzornik z papieru za 60 lub ponad 100 zł.
Zadałem sobie pytanie z czego oni robią te wzorniki i jaki ogólnie dostępny materiał spełnia te wymogi ?

Folie do wykonywania oznakowań :idea:
- kolory według wzornika RAL
- wykonywane według norm ISO
- kolory są powtarzalne tz. że produkowane dziś i kilka lat w przód i w tył muszą być takie same.
- wytrzymałość nie na noszenie w kieszeni ale na warunki atmosferyczne gwarantowane zachowanie właściwości przez kilka lat (na dworze !).

Mój wybór padł na
MACtac i ich produkt MACal 8300 Pro są to folie samoprzylepne do oznakowań graficznych jedne z najlepszych na świecie i dostępne w każdym mieście używane przez firmy reklamowe.

Ja okleiłem nią starą kartę bankomatową z celowniczkiem dla AF z ciemno szarej a oto wyrób:





Stosuję ją z manualnym pomiarem WB , punktowo odwracając się plecami do źródła światła. Przy f50-60mm wystarczy wyciągnąć ręką. Efekty rewelacyjne zwłaszcza przy sztucznym świetle. Polecam
 

JackDeJack  Dołączył: 21 Gru 2007
Zapytam czy mierzyłeś to jakimś spectrofotometrem (czy jak tam to sobie ludzie nazywają) ? Czy raczej wierzysz że ta szarość jest neutralna na słowo ?
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Widzisz nie mam możliwości (lub nie znam) wykonania takich pomiarów. Opieram się wyłącznie na założeniu że tak być powinno i na efektach dużo lepszych niż biały papier.
Jeżeli ktoś ma dostęp do takowych technik pomiarowych to mogę przesłać próbkę w zwykłym liście. Sam też jestem bardzo ciekaw wyniku.
 
Carlos Cruz  Dołączył: 14 Sty 2009
Co do pomiarow jakie nalezy wykonac wystarczy ci swiatlomierz do swiatla padajacego i odbitego, jezeli wyniki sie zgadzaja przy tym samym ustawieniu karty, to jest to 18% szarosci... Co do wykonania nie znam tych materialow ale mam podejrzenie ze jezeli jest to folia to moze ona blikowac, odbijac swiatlo i zafalszowac pomiary, najlepsza jest do tego faktura matowa. Z tego co widzialem to balans bieli ustawia sie przy uzyciu bialej kartki, ale co ja tam wiem :mrgreen:

Ja znalazlem dobra kieszonkowa szara karte w fotoskoda.cz za jakies 10 pln
 

JackDeJack  Dołączył: 21 Gru 2007
Ostatnio mnie do Łodzi nie ślą :-(
Jak chcesz wydać kilkagroszy na list to adres ci puszczę na PW.
Próbka małej wielkości wystarczy.
BTW - ile płaciłeś ?
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Carlos Cruz Folia ta jest akurat w macie i nie daje żadnych blików. A co do pomiaru to chodzi tu nie o ilość światła jakie odbija tylko o widmo kolorystyczne jakie odbija :-/
JackDeJack Podaj adres to wyślę ci próbkę. Ja po prostu mam kontakt z moją starą firmą i ścinek dostałem ale to są ceny rzędu 10zł za m2 Cennik Kupuje się to to na mb a szerokości mają od bodaj 60cm do 1,5m. Wiecie ile "szarych kart" można z takiego metra zrobić :mrgreen: .
Gdyby tylko szara była "szara" :-?
 

Żaba  Dołączył: 08 Cze 2006
ciekawy pomysł :-D
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Dodam jeszcze że w tej branży stosuje się tkzw spienione PCV. Też objęte zakresem RAL jednak podstawowym. I szare PCV =3mm do złudzenia przypomina karty WhiBal ;-) . Oczywiście bez możliwości porównania i obmierzenia nie mam jak tego zweryfikować. Zresztą większość nabywców tych kart czy to kodaka WhiBala czy nawet Macbeta musi wierzyć ich sprzedawcom na słowo że spełniają takie a nie inne kryteria i że za nimi stoją labolatoria aparatura i w ogóle ;-) .
 
Carlos Cruz  Dołączył: 14 Sty 2009
Wystarczy ze sfotografujesz taka karte po ustawieniu balansu w/g niej i sprawdzisz w PS probnikiem skladowe koloru jezeli wartosci rgb beda rowne znaczy ze jest idealnie szara.
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Przecież proces ustawiania WB polega właśnie na zrównaniu tych wartości. Nawet jak wezmę żółtą i na nią ustawię WB to aparat zrobi z niej szarą :-/ . Chyba że coś pokręciłem albo źle cię zrozumiałem.
 
Carlos Cruz  Dołączył: 14 Sty 2009
Racja nalezaloby sfotografowac ja w kontrolowanych warunkach ustawiajac odpowiedni WB, warto byloby miec kolorymetr, wnetrze oswietlone zarowymi zrodlami swiatla na odpowiednim balansie powinno byc dobre do sprawdzenia.
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Jak by nie patrzeć to D... zawsze z tyłu i potrzebny nam zaufany wzorzec któremu nadal będziemy wierzyć na słowo honoru :-D . Ja liczę na pomiar JackDeJack i to z nadzieją że tylko trochę się rozczaruję, bo nie wierzę w doskonałość.

[ Dodano: 2009-01-22, 18:41 ]
Znalazłem odpowiedniki folii w RAL oraz wartości CieLab dla RAL
 

Gwiazdor  Dołączył: 05 Mar 2007
Potrzebny jedynie kolorymetr. Mam taki pod ręką, ale nie mam tej folii. ;-) Jest to gdzieś do dostania wysyłkowo? Bym kupił i pomierzył.
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Wczoraj przestudiowałem powyższe tabele i ciut mnie to ostudziło :-(
Najlepszym dawcą szarości z palety RAL byłby Ral 7047 RGB 217.214.219 Lab 81.0.0
Nie znalazłem go jednak wśród materiałów reklamowych. Opcją może się okazać dobra farba z mieszalnika w tym kolorze.
Co do nabycia folii to w Gdańsku na bank jest taki sklep Gwiazdor. Pytaj o folię ploterową permanentną w macie ewentualnie banerową nadzieja jest że to co nas interesuje jest wśród foli szarych nie będących odpowiednikiem RAL bo w nim tylko ten 7047 jest w 100% jasno szary.
 

a_czacha  Dołączył: 04 Wrz 2007
Gwiazdor, jak będą problemy, to Ci mogę podesłać próbki. Coś zawsze mam tu pod ręką...
 
hellrider  Dołączył: 18 Lis 2008
obczajajcie chlopaki czy ta szara jest szara, bo pracuje jako operator ploterow solwentowych, i u mnie takiej folii jest od groma ;)

PS. MACtac to nie jest jedna z najlepszych foli, jesli by byla to moja firma nie zmienila by dostawcy ;) Sa folie lepiej przyjmujace solwent i lepiej oddajace kolory w druku wielko-formatowym To tak na marginesie 8-)
 

a_czacha  Dołączył: 04 Wrz 2007
Drukujesz solwentowo na szarej folii? :shock:
 
hellrider  Dołączył: 18 Lis 2008
Szarej, bialej, pomaranczowej, zalezy co kto chce :)
 

tomecki  Dołączył: 22 Kwi 2006
Być może pobieżnie przeczytałem ten topic, ale jaka folia jest potrzebna? Tzn. jak się fachowo nazywa ten szary kolor, a może jakiś nr koloru albo coś?
 
hellrider  Dołączył: 18 Lis 2008
najlepiej wiedziec jakie sa skladowe koloru szalrego, w zaleznosci czy to jest RGB czy CMYK. Ile procent danego red, green, blue potrzeba do uzyskania szarego. Typowego szarego. To samo w CMYK. tylko ze mamy jeszcze dodatkowo czarny do operowania. Jak by ktos wiedzial z czego konkretnie sklada sie ten szary, szary to moglbym wydrukowac jakas probke na folii matowej dokladnie z takimi skladowymi procentowymi jakie potrzeba do tego Grey ;)

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach