McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
  Szara karta dla ubogich
Osobiście od początku używałem zwykłej białej kartki do ustawienia WB w aparacie. Jednak efekt często był nie taki jak bym chciał. Jestem amatorem i mój aparat i zabawki do niego dokupowane nie zarabiają na siebie a cena wzornika szarości odstrasza mnie skutecznie. Szczególnie gdy jest to wzornik z papieru za 60 lub ponad 100 zł.
Zadałem sobie pytanie z czego oni robią te wzorniki i jaki ogólnie dostępny materiał spełnia te wymogi ?

Folie do wykonywania oznakowań :idea:
- kolory według wzornika RAL
- wykonywane według norm ISO
- kolory są powtarzalne tz. że produkowane dziś i kilka lat w przód i w tył muszą być takie same.
- wytrzymałość nie na noszenie w kieszeni ale na warunki atmosferyczne gwarantowane zachowanie właściwości przez kilka lat (na dworze !).

Mój wybór padł na
MACtac i ich produkt MACal 8300 Pro są to folie samoprzylepne do oznakowań graficznych jedne z najlepszych na świecie i dostępne w każdym mieście używane przez firmy reklamowe.

Ja okleiłem nią starą kartę bankomatową z celowniczkiem dla AF z ciemno szarej a oto wyrób:





Stosuję ją z manualnym pomiarem WB , punktowo odwracając się plecami do źródła światła. Przy f50-60mm wystarczy wyciągnąć ręką. Efekty rewelacyjne zwłaszcza przy sztucznym świetle. Polecam
 

JackDeJack  Dołączył: 21 Gru 2007
Zapytam czy mierzyłeś to jakimś spectrofotometrem (czy jak tam to sobie ludzie nazywają) ? Czy raczej wierzysz że ta szarość jest neutralna na słowo ?
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Widzisz nie mam możliwości (lub nie znam) wykonania takich pomiarów. Opieram się wyłącznie na założeniu że tak być powinno i na efektach dużo lepszych niż biały papier.
Jeżeli ktoś ma dostęp do takowych technik pomiarowych to mogę przesłać próbkę w zwykłym liście. Sam też jestem bardzo ciekaw wyniku.
 
Carlos Cruz  Dołączył: 14 Sty 2009