Carlos Cruz  Dołączył: 14 Sty 2009
Proporcje powinny byc rowne chodzi o otrzymanie neutralnej szarosci.
 

JackDeJack  Dołączył: 21 Gru 2007
CHodzi o to by kolor był neutralny czyli nie zawierał żadnej składowej kolorystycznej a jedynie jakby to powiedzieć luminancję z zakresu biel-szarość-czerń.
Czyli w przestrzeni Lab mieć wartość L=ileśtam, a i b bliskie zeru jak to tylko możliwe.

Na filmikach ze strony Whibala jest to bardzo ładnie wytłumaczone.
 

Gwiazdor  Dołączył: 05 Mar 2007
Kupiłem szarą folię Oracal (w sklepie dla platyków). Mieli tylko jeden kolor "szary" więc z wyborem nie było problemu. ;-)

Tak wygląda to w pomiarach:
L=59,48
a*=-0,96
b*=-1,78

Niby słabo (jest lekko niebiesko-ziekona, czyli zdjęcia wyjdą lekko ocieplone), ale odchyblenie standartowe (z 15 pomiarów):
L=0,069
a*=0,009
b*=0,42

czyli folia jest całkiem równomierna.
Zmierzyłem też lika przypadkowych kartek:
L= 91,39 | 93,57 | 91,48 | 94,04
a*=1,57 | 1,16 | 1,04 | 1,13
b*=-6,79 | -5,94 | -5,39 | --6,00

Jak widać ta folia daje znacznie lepsze wyniki. W dodatku jest tania, bo około 10zł za metr kwadratowy.
 

JackDeJack  Dołączył: 21 Gru 2007
Moja szara badziewiara to w pomiarach mniej więcej wygląda tak:
L=59
a*=<0,1
b*=<0,1

Gdyby jeszcze była odporna ba blikowanie od lampy to bym był całkiem happy, a tak musze pamiętać o ustawianiu pod odpowiednim kątem.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Moze by ja tak zmatowic drobnym papierem? :-)
 

nopik  Dołączył: 02 Lis 2007
Ja kiedys, używając jeszcze kompakta z blaku laku ustawiłem balans na papucie koloru szarego, efekt w żarowym lepszy niz z balansu automatycznego.
 

a_czacha  Dołączył: 04 Wrz 2007
Trzeba po prostu zakupić folię szarą matową. Mniej więcej MACal 8288-05 pro (Agate Grey) firmy Mactac lub odpowiednik. Musiałbym skoczyć obok do magazynu i pogrzebać, to może coś bym wyczaił z innych firm. Ta akurat ma RAL 7038, ale ral jest mało że tak powiem precyzyjny. W każdym razie dałem na plastikowej karcie z tego kółko plus jeszcze dwa (biały matowy i czarny matowy) i wyszło profesjonalnie. Na pewno nic nie blikowało. Papier ścierny tylko pogorszy sprawę.
Papucie mogą jednak okazać się niepraktyczne, ze względu głównie na gabaryty i czasem zapach. Poza tym słyszałem, że niektórzy używają kart np w kościele. Nie wiem jak by przyjęto wyjęcie papucia z torby i fotografowanie go w takim wnętrzu.
P.S. Firma Avery - 544 EM Mist Grey
firma 3M Series 30, nr 30-930.
Są to chyba najbardziej zbliżone szarości. Oczywiście nic żadnym kolorymetrem nie mierzyłem, bo i po co. Do amatorskich zastosowań jest to w porządku, jak ktoś chce mieć dokładnie właściwe kolory, to może kupić kartę profesjonalną.
Ewentualnie Nopik poświęci swoje papucie i zrobi interes na upłynnieniu chętnym ich fragmentów :mrgreen:
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Np: QP card 102
Wartości Cie L*a*b:
35*0*0 (bardzo ciemny szary)
48*0*0 (ciemny szary)
80*0*0 (szary)
95*0*0 (biel)

WhiBall Lab 74,0,0



A tutaj kalkulator można przeliczyć.
 

milo  Dołączył: 01 Sie 2006
Poczekajcie, ale czy tutaj ktokolwiek uwzglednil kwestie ze to powinna byc 18% szarosc? [zebu to mialo sens]
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
milo napisał/a:
Poczekajcie, ale czy tutaj ktokolwiek uwzglednil kwestie ze to powinna byc 18% szarosc? [zebu to mialo sens]


A mierzymy światło czy balans bieli?
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Taka karta to ekstra bajer. I dla mnie ma ekstra waskie zastosowanie ;-) Poza studiem nigdy nie wyciagnalem WhiBala :-P

 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Ale do światła to powinno być 82% szarość . ;-)
Ponoć do WB najlepsze ma być jasno szare tak więc może to być i 18% czyli w Lab 82,0,0
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
McGregor napisał/a:
Ponoć do WB najlepsze ma być jasno szare tak więc może to być i 18% czyli w Lab 82,0,0

Hmm... A nie moze byc jakiekolwiek szare? Powiedzmy w zakresie L=15-85%?
 

Gwiazdor  Dołączył: 05 Mar 2007
Z moich doświadczeń wynika, że może być dowolnie jasne, ale lepiej działa jeśli jest prawie białe.
 

JackDeJack  Dołączył: 21 Gru 2007
Ma być pomiędzy bielą i czernią bez żadnego zafarbu, czyli składowej kolorystycznej.
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
dan napisał/a:
McGregor napisał/a:
Ponoć do WB najlepsze ma być jasno szare tak więc może to być i 18% czyli w Lab 82,0,0

Hmm... A nie moze byc jakiekolwiek szare? Powiedzmy w zakresie L=15-85%?


Jasna sprawa ale może powyżej 40 . Producenci aparatów mówią o zwykłym białym papierze a różni producenci takich kart (oczywiście każdy mówi że to on ma rację ;) ) zaczynają od L w okolicach 40.
 

milo  Dołączył: 01 Sie 2006
Cytat
A mierzymy światło czy balans bieli?


no ale po co nosic 'szara karte' ktora nie mozemy pomierzyc ekspozycji?!
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
milo napisał/a:
no ale po co nosic 'szara karte' ktora nie mozemy pomierzyc ekspozycji?!


Tylko do WB. Czy to takie dziwne?
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Milo może wersja dwustronna :idea: Jak ta Kodaka ?
Bo widzisz mierząc ekspozycję mierzymy ilość światła na umownym poziomie 18% odbitego , a w WB chodzi o pomiar temp.barwowej i tu zależy nam na dużej ilości tego światła stąd biały lub jasno-szary. (na pewno o tym wiesz ale ktoś inny może nie ;-) )
 

JackDeJack  Dołączył: 21 Gru 2007
McGregor, pomierzyłem te twoje próbki. Niestety zostały w samochodzie a juz łazić mi się nie chce na parking, bo zdy...ny jestem jak koń po westernie, więc z pamięci.
Ta beżowa to porażka ;-) już ten biały papier jest lepszy.
Ta szara folia jest całkiem, całkiem wartości Lab odpowiednio 80; 0,75; 0,50 (może coś z ab na minusie) więc nie jest tak słabo.
W rewanżu wyślę ci kawałek mojego badziewia Lab 59; 0,1; 0,1

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach