matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
alkos, na moim plaszczaku C 8800F ostrość przy skanowaniu jako slajd też jest lepsza :-)
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
guerilla napisał/a:
dzisiaj poradziłem sobie z bandingiem (który jest przypadłościa skanera/ów a nie vuescana tak btw) - po prostu obróciłem pasek z filmem i zniknął.

Kurde, musze sprobowac! Chociaz nastawiony jestem sceptycznie :-P To brzmi jak czary-mary-hokus-pokus a nie logiczna metoda na pozbycie sie tych pasow :-P

Zastanawiam sie, czy nie sa one spowodowane kurzem wew. skanera...

[ Dodano: 2009-03-04, 20:33 ]
No i dupa. Obrocenie paska nie pomoglo.

Zainstalowalem skaner na laptopie z XP, odpalilem go na oryginalnym sterowniku i oprogramowaniu i... banding tez jest. Tzn czasem jest, czasem go nie ma :-? Ze tez zawsze musi byc jakis problem z tymi skanerami. Wrrr.... :evil:
 
kefa  Dołączył: 13 Mar 2008
To i ja wrzucę porównanie fuji superia 400 x-tra przeterminowana.
1. skan z labu

2. skan metoda alkosa

 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
kefa, trochę z kontrastem przedobrzyłeś
 
kefa  Dołączył: 13 Mar 2008
matth, moze troche ;-)
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
kefa napisał/a:
matth, moze troche ;-)


i brajtnes zajechało za daleko ;-)
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Ok, podjalem decyzdje i ostatecznie wybralem soft Minolty + metode Alkosa.

Po kilku obrobionych plikach mam efekty lepsze niz z SilverFasta. Przede wszystkim mniejszy kontrast! Faktycznie SilverFast czesto go przewalal. Przy NPC 160 naswietlanym na 100 nie bylo tak zle, ale Pro 400H naswietlony nominalnie i zeskanowany pod SilverFastem mial nienaturalnie duzy kontrast (sztucznie podbity).

Oprocz nizszego kontrastu zyskalem takze na czasie, bo zapuszczam batcha w Dimage Scan Utility i cale skanowanie ogranicza sie tylko do zmiany paskow. Zadnych podgladow, ustawien i innych czynnosci, ktore bardzo wydluzaja caly proces skanowania.

Jeszcze taki maly przykladzik:

SilverFast + NegaFix (NPH 400):




Metoda Alkosa:

 
kefa  Dołączył: 13 Mar 2008
2 bardzo naturalnie i chyba o to tak naprawde chodzi
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
wydaje mi się czy masz niebo w paski ?


próbowałeś skanować silverfastem do 48bit linear i potem alkosowo? Może to zniknie banding?
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
guerilla napisał/a:
wydaje mi się czy masz niebo w paski ?

No przeciez pisalem juz kilka razy, ze banding mnie nie opuszcza. 6 regularnych paskow (magenta i cyjan), widocznych na jednolitych kolorystycznie fragmentach klatek. Wystepuja niezaleznie od softu i ustawien.

Tu masz lepszy przyklad:
http://pentax.org.pl/viewtopic.php?p=431649#431649
 
dagio  Dołączył: 29 Lis 2006
Moja obserwacja:

Pyt: Dlaczego metoda Alkosa działa najlepiej?

Odp: Bo daje nam w efekcie cały histogram z zapasem, bez żadnego przycięcia.

Uzasadnienie: Jak wielu z nas zdążyło już zauważyć Film ma to do siebie, że ma zupełnie inne histogramy dla każdej składowej. Co więcej, najważniejsze są znaczne różnice początku i końca histogramu dla każdej składowej. Skanując metodą Alkosa dostajemy wszystkie 3 kompletne histogramy, możemy je przyciąć niezależnie do tego samego punktu odniesienia w obrazie. Wyrównujemy je, dzięki temu dostajemy bdb kolory.

Pyt: Dlaczego skanowanie negatywu jako negatyw nie daje dobrych kolorów?

Odp: Żaden z programów w przypadku skanowania negatywu jako negatyw nie zostawa żadnego zapasu w światłach histogramu, lub w cieniach, lub w światłach i cieniach na raz. Bez zapasu nie będzie dobrych kolorów.

Uzasadnienie: Taki na przykład Nikon Scan przycina nam światła, cienie zostawia z zapasem.. problem w tym, że on przycina histogram RGB w światłach, zamiast niezależnie R i G i B. Jak podejrzymy sobie histogramy kanałów takiego zdjęcia widzimy, że jedna składowa jest na przykład przycięta idealnie, a druga ewidentnie ma clipping (wycięto za dużo).

Lekarstwo: Jedynym ratunkiem kolorów na takim zdjęciu, byłoby zanalizowanie histogramu tej składowej, która jest najbardziej przycięta i zaobserwowanie dokładnego stopnia wypalenia danego koloru (Levels -> ALT + prawy suwak na światłach w PS, wystarczy nacisnąć, by sprawdzić co jest przepalone) następnie przełączając się na 2 pozostałe kanały dobieramy stopień przycięcia analogiczny jak dla tej pierwszej, czyli ma być przepalone to samo i tyle samo. Gdy zrobimy to dokładnie, dostaniemy przepalenie w najwyższych światłach, natomiast relacje pomiędzy kolorami będą poprawne, jak przy wykorzystaniu metody Alkosa. Pozostaje nam zmniejszyć kontrast globalny środkowym suwakiem dla całego RGB jak w metodzie Alkosa.

To są moje własne rozważania i doświadczenia, żeby jednak nic nie tracić w światłach zamierzam wykorzystywać metodę Alkosa, bo daje kontrolę nad wszystkim, a samo skanowanie przebiega sprawnie.

Poniżej przykład użycia metody Alkosa:
1. Zdjęcie z mojego bloga, skanowane w labie:


2. Zdjęcie zeskanowane za pomocą Vuescan do RAW (Tiff 48 RGB) + akcja Alkosa.

 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Bardziej podoba mi sie zdjecie z labu :-D Wole nasycone kolory po prostu. Dlatego skany obrobione metoda Alkosa delikatnie poprawiam, tj. podginam krzywa i zwiekszam nasycenie.

Poza tym, na pierwszym zdjeciu widze niskie, mocne slonce, ktore daje cieple swiatlo. Na drugim nie ma tego ladnego swiatelka.
 

blazejs  Dołączył: 24 Wrz 2008
Ja po skonczonej akcji prawie zawsze robie jeszcze delikatna poprawke na krzywych, lekkie zwiekszenie nasycenia (tak max. na +15) i korekte nasycenia konkretnych skladowych zeby pousuwac jakies dominanty jakie jeszcze zostaja. No i z tym ustawieniem jasnosci/kontrastu z akcji trzeba tez uwazac i nie robic automatycznie - czesto ustawiam jasnosc na 0 a kontrast prawie zawsze +10 wiecej. I to jest jedno z najlepszych ustawien bo w Silverfascie i wtyczce Canona praktycznie zawsze mialem swiatla wyjarane, a tu moge jeszcze sporo uratowac. Acha, i ja skanuje RAWy w Silverfascie jako slajdy 48-bit..
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
dan napisał/a:
Poza tym, na pierwszym zdjeciu widze niskie, mocne slonce, ktore daje cieple swiatlo. Na drugim nie ma tego ladnego swiatelka.


To tez zauwazylem - musze dodawac +5 zoltego w swiatlach w wiekszosci zdjec. Ale mysle ze to po prostu charakterystyka CCD minolty albo cos... ;-)
 
dagio  Dołączył: 29 Lis 2006
alkos, powiedziałbym ogólniej.. ta metoda poprawia "balans bieli" na filmie, unaturalnia kolory, ale do poprawnej wartości bezwzględnej. Natomiast czasem światło jest żółte, czasem jest trochę bardziej żółte itp, kwestia jest więc jak chcemy ten niuans przekazać, musimy go uwzględnić w trakcie, lub po, albo nam na nim nie zależy.

[ Dodano: 2009-03-14, 22:33 ]
A jako dowód, metoda jest kapitalna i przy odrobinie wprawy na prawde potrafi naprawić kolory:

(zdjęcie w akcji Alkosa zostało dostosowane ręcznie na składowych RGB, a następnie korygowane w Color Balance na cieniach i półcieniach by uzyskać naturalne kolory)

Jednakże zdjęcie wyżej wcale nie wygląda tak, jak faktycznie było, czyli ciemny wieczór i mocne żółte światlo oświetlające wystawione towary. Akurat temu drugiemu zdjęciu niżej bliżej do widzianej sytuacji:

(zdjęcie w akcji Alkosa w kroku z Levels zostło potraktowane przyciskiem Auto, nie było modyfikowane w Color Balance w żaden sposób)

No i jest to właśnie taki niemal etyczny problem. Czy pokazujemy ładnie i poprawnie, ale nie do końca tak, jak to pamiętamy? Pewnie zależy od okoliczności i tego czy robiąc zdjęcie jesteśmy świadomi, że będziemy chcieli pokazać kolory jak w białym świetle.
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
dagio napisał/a:

No i jest to właśnie taki niemal etyczny problem. Czy pokazujemy ładnie i poprawnie, ale nie do końca tak, jak to pamiętamy? Pewnie zależy od okoliczności i tego czy robiąc zdjęcie jesteśmy świadomi, że będziemy chcieli pokazać kolory jak w białym świetle.


Odpowiedź jest prosta - należy obrabiać negatywy po tak długiej przerwie, żebyśmy zapomnieli jak było "w rzeczywistości" ;-)

Swoją drogą Alkos - ja muszę dawać więcej niż +5 na żółtym... za każdym razem. Myślę że moja minolta, jako starszy i słabszy model ma jeszcze większe zaniebieszczenie skanów ;-)
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
dagio napisał/a:
(zdjęcie w akcji Alkosa w kroku z Levels zostło potraktowane przyciskiem Auto


Gdybys zamiast auto wskazal skrajne swiatla i cienie pipetka, powinno byc lepsze. Zreszta w gornym za duzo magenty a w dolnym zieleni :-P
 
dagio  Dołączył: 29 Lis 2006
alkos, niuanse w stylu +3 i -4 to jeszcze nie dla mnie.. poza tym następny większy zakup po szkle to będzie zapewne monitor.

[ Dodano: 2009-03-16, 01:18 ]
Takie niuanse były dla mnie "magią" aż postanowiłem wprowadzić w życie metodę, któa daje zadowalające efekty, jeśli chodzi o pozbycie się dominaty..

No to do dzieła krok po kroku:

1. Po operacji alkosa i bez zabawy w Color Balance dostaję zdjęcie jak niżej
(moja Ś.P. Babcia, w wieku 94 lat na zdjęciu)


2.Zmnijszamy zdjęcie do 100pix na dłuższym boku.


3. Z Menu filtrów wybieramy Noise->Median i dajemy maksymalną wartość 100.


4. Teraz najważniejsze.Wybieramy Levels (Poziomy) z menu Image. Wybieramy środkową pipetę i klikamy na obszar, jednolity, by uzyskać tam szarość (u mnie widać są 2 rozgraniczone obszary spowodowane nierównym oświetleniem, wybieram więc prawy górny bo tam jest białą ściana). Klikamy więc, pokazuje nam się taki obrazek:


NIE ZATWIERDZAMY! Po wybraniu pipetą szarości rozwijamy po kolei każdy z kanałów Levels i odczytujemy (zapamiętujemy/zapisujemy) wartości środkowego suwaka. Zaznaczyłem je na rysunku:


5. teraz klikamy Anuluj, cofamy operację Median, cofamy operację pomniejszenia. Wchodzimy ponownie w Levels (Poziomy) i wpisujemy w odpowiednich miejscach odpowiednie wartości liczbowe wcześniej zapisane. W efekcie dostaniemy poprawione kolorystycznie zdjęcie:


Z lepszym lub gorszym skutkiem działa to zawsze. Mi jest ciężko "na oko" stwierdzić dominate, więc mi to bardzo ułatwia zadanie. Gdy mamy ogólnie ciemne zdjęcie, to taki placek medianowy mozemy rozjasnic zanim uzyjemy szarego probnika.
To chyba wszystko. Nie wiem czy podbnie nie dziala Auto balans bieli w aparatach ;-) Mozliwe tez, ze ktos juz opisywal ta metode, mysle jednak ze warto ja tu podac.
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
strasznie komplikujesz sprawę - trzeba zrobić rozmytą warstwę, potem do tego adjustment layer i kliknąc pipetą na ta breję co wyszła. Potem jakiś tam tryb mieszania i voila ;-) ale ta metoda działa tylko do uśrednionych kadrów - tzn jak masz nocne klatki, albo z mocną przewagą jakiegoś koloru - np. las albo neony to nic ci po niej - uśrednianie nic nie da...

[ Dodano: 2009-03-16, 01:27 ]
o - znalazłem nawet linkę do tutoriala tego :


http://www.markushartel.c...ral-colors.html
 
dagio  Dołączył: 29 Lis 2006
guerilla, oczywiście, do miksu kolorystycznego nie ma dobrej metody.. możliwe że komplikuję, ale nie każdy używa warstw itp.. a tak jest na piechotę i może nawet w gimpie da to radę zaaplikować ;-)

[ Dodano: 2009-03-16, 01:31 ]
Aha, co do linka.. jednak mediana to nie jest usrednianie... mediana da Ci obszary o roznym swietle, placki takie.. i to wlasnie pokazuje, ze mozesz wybrac ktory ma byc szary a reszta sie dostosuje.. samo rozmycie usrednianie daje Ci jeden placek i nie jest to dostatecznie dobre

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach