alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
(proste?) skanowanie negatywow kolorowych - tutorial
Potrzebne będą:

1. negatyw
2. skaner
3. photoshop najlepiej w wersji CS3 lub CS4
4. plik cs_invert.atn
5. plik cs_invert_curve.amp
6. chęć i wolny czas :-P

Ok, no to zaczynamy:

A. Przygotowanie akcji (tylko za pierwszym razem):

1. cs_invert_curve.amp należy wgrać do dowolnego katalogu, najlepiej c:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS4\Presets\Curves\ , coby sie nie zgubil ;-)
2. w PS otworzyć paletę Actions, kliknąć na opcje i wybrać "Load Actions..." a następnie wskazać plik cs_invert.atn
3. Utworzyc nowy dokument (CTRL+N). Rodzaj i wielkosc nie ma znaczenia.
4. Przy akcji, która się pojawi (Invert -> Invert Colour) kliknąć strzałeczkę w dół a następnie dwukrotnie Curves. Kliknąć opcje, "Load Preset", zmienić typ pliku na AMP i wskazać położenie cs_invert_curve.amp. Kliknąć OK.


B: Skanowanie.


1. Bardzo ważny jest plik źródłowy. Jeśli mamy skaner minolty, skanujemy negatyw jako kolorowy slajd z poniższymi opcjami:



Jesli nie mamy minolty, musimy skorzystać ze skanowania RAW w vuescanie. 16 bit (w vuescanie opisane jako 48bit) jest absolutnie konieczne, tak samo jak zero ingerencji oprogramowania skanera w plik (w minolcie: typ linear), w tym Auto Expose (wyłączone)



2. Powinniśmy dostać plik mniej więcej taki:



Zaraz po wczytaniu w PS możemy ruszyć akcję :-) Po automatycznym zaaplikowaniu krzywej odwracającej powinno pojawić się okienko Levels:





3. Przełączamy kanał na Red i przyciągamy skrajne suwaczki do początku i końca histogramu. Wyczucie dobrego miejsca przycięcia wymaga nieco wprawy, ale po paru rolkach całkowicie wchodzi w krew :



To samo robimy z kanałem Green i Blue:







4. Następnie przełączamy kanał na RGB i środkowym suwakiem dostosowujemy jasność (gammę) zdjęcia wg. wlasnego widzimisie:





5. Klikamy ok i otwiera nam się funkcja Brightness / Contrast. Tutaj również dostosowujemy wartości do własnego smaku i konkretnego zdjęcia. Ja poruszam się ogólnie w okolicach 15/25 , ale np. zdjęcia z bardzo małą rozpiętością tonalną (szary murek w pochmurny dzień) wymagają często ustawienia Brightness na 0:





6. Znowu klikamy OK i ukazuje się nam okienko balansu kolorów. Jeśli zdjęcie jest nieco za zimne, przesuwamy suwaczki mniej więcej jak na screenshocie; jeśli za ciepłe - w drugą stronę. Skrzywienie w kierunku magenty/zieleni korygujemy dodatkowo środkowym:







... voila! :-D

 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
No.. Gracje! :-) Da radę to zaaplikować do SilverFasta?

I przydałoby się to podpiąć na samej górze obok totoriala do BW :-)
 

pawelek-79  Dołączył: 06 Wrz 2006
A mi się najbardziej zdjęcie z pkt.5 :-P
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
matth napisał/a:
Da radę to zaaplikować do SilverFasta?


A po co? Silverfast sam daje rade, ino moim zdaniem gorzej :-)

pawelek-79 napisał/a:
A mi się najbardziej zdjęcie z pkt.5


Moze kwestia kalibracji monitora? Dla mnie jest zdecydowanie za zimne.

[ Dodano: 2009-02-28, 00:31 ]
matth napisał/a:
przydałoby się to podpiąć na samej górze


Jasne, zrobione :-)
 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
pawelek-79, Tobie też? :-D

[ Dodano: 2009-02-28, 01:33 ]
alkos napisał/a:
matth napisał/a:
Da radę to zaaplikować do SilverFasta?


A po co? Silverfast sam daje rade, ino moim zdaniem gorzej :-)

No skoro gorzej to chyba lepiej zrobić to lepiej, nie? ;-)

alkos napisał/a:
pawelek-79 napisał/a:
A mi się najbardziej zdjęcie z pkt.5


Moze kwestia kalibracji monitora? Dla mnie jest zdecydowanie za zimne.

A ja lubię takie chłodne 8-)

alkos napisał/a:
[ Dodano: 2009-02-28, 00:31 ]
matth napisał/a:
przydałoby się to podpiąć na samej górze


Jasne, zrobione :-)


:-) :-B :-B
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
wieczorkiem sie pobawie
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Kurde, patrze sobie dzisiaj z rana i widze, ze sie cos kolory pochrzaniły przy robieniu skrinszotow :-/ ogolnie powinno być lepiej, np. tak:

 

Iza  Dołączyła: 01 Paź 2007
alkos, dzięki za ten przewodnik, może wreszcie sama się wezmę za skanowanie moich negatywów. W ten sposób robienie zdjęć już prawie nic mnie nie będzie kosztowało :-D
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Dzieki! :-B

Wieczorkiem przetestuje na swiezo wywolanym NPC :-)
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Koniecznie dajcie znac jak wam wyszlo :-)
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
alkos napisał/a:
Koniecznie dajcie znac jak wam wyszlo :-)


Uzywałem tej metody wcześniej - tzn przycinania każdego z kanałów osobno, ale bez odwracania twoją krzywą, być może to dzięki niej jest lepiej, i nigdy też nie przyszło mi do głowy zapakować tego w akcję :-P

Jest lepiej 1000 razy lepiej niż z silverfasta, 100x niż z colorneg, 10x niż z automatu z Vuescana, i trochę lepiej niż z automatu Minolty - a to ostatnie trochę znaczy bardzo wiele!

Nie wspominając o tym, jak cudownie upraszcza i skraca pracę z negatywem.. wszystko robi się w PS.

Dzięki, że się podzieliłeś ;-)
 
kefa  Dołączył: 13 Mar 2008
ja tez swego czasu zaczałem stosować podobna ale uproszczona metode przycinania kazdego kanalu oddzielnie bazujac na tym tutorialu http://www.computer-darkr...utorial_6_1.htm ale u Ciebie jest kompleksowo i z tymi akcjami fajna sprawa :-D
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Oka, mam foty! Negatyw to Fuji NPC160.

DiMAGE Scan Dual Utility (soft minolty), ustawienia domyslne:



SilverFast z ustawionym NPC160, suwak "Auto tolerance" w 3/4-ych:



DiMAGE Scan Dual Utility (soft minolty), tryb linear + akcja z tutoriala:




Dla mnie SilverFast wygrywa, bo NPC160 to kontrastowy film, i skan wg mnie w najwiekszym stopniu odpowiada temu, co widzialem robiac zdjecie. Aczkolwiek metoda Alkosa takze daje b. dobre efekty :-) Poprobuje z innymi filmami :->

[ Dodano: 2009-03-01, 00:37 ]
Maly updejt.

Wrzucilem do Lightrooma fote przygotowana wg tutoriala. Dalem krzywa na "medium contrast" +5 Vibrance i +5 Saturation:



I teraz ta wersja podoba mi sie najlepiej. Ta z SF-a jest jednak ciut za zielona :-P

 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Kurde, u mnie roznice miedzy softami a moja metoda sa duzo wieksze.. nie wiem jak ty wyciagasz tak niski kontrast z slverfasta :->

[ Dodano: 2009-02-28, 23:46 ]
dan napisał/a:
Ta z SF-a jest jednak ciut za zielona


Sprobowalem odwrocic kilka TRUDNYCH klatek przez akcje i widze, ze w niektorych przypadkach przyciecie do brzegu histogramu nie wstarcza - gdzieniegdzie trzeba pojechac duzo dalej zeby uzyskac dobry balans... wszystko przez pojemnosc tonalna negatywu:



Tu trzeba było osto przyciąć czerwienie przy światłach, żeby neon wygladal jak neon... dociagniete do brzegow histogramu bylo szare i kupowate :-P
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
alkos napisał/a:
nie wiem jak ty wyciagasz tak niski kontrast z slverfasta

Ja tez nie wiem ;-) Nie uzwam automatycznego dostrajania poziomow (taki guzik przypominajacy przyslone). Ale Ty tez pewnie go nie uzywasz :-) Z lenistwa nie zagladalem do zaawansowanych ustawien. Wlasciwie to ustawiam rodzaj filmu, machne suwakiem Auto tolerance i na tym koniec grzebania.

[ Dodano: 2009-03-01, 00:49 ]
alkos napisał/a:
Tu trzeba było osto przyciąć czerwienie przy światłach, żeby neon wygladal jak neon... dociagniete do brzegow histogramu bylo szare i kupowate

Wlasnie, wlasnie. To sa te przypadki, kiedy trzeba troche pomyslec i pokombinowac. Wydaje mi sie, ze SF robi to za mnie ;-)
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
dan napisał/a:
Wydaje mi sie, ze SF robi to za mnie ;-)


Mi sie wydaje, ze czasem za bardzo :-) No bo przeciez skad on ma wiedziec, ze to byl neon? :shock: :->
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
alkos napisał/a:
No bo przeciez skad on ma wiedziec, ze to byl neon?

Pojecia nie mam, skad on to wie. Na razie zauwazylem, ze jesli chodzi o kontrast i ekspozycje, to na skanach daje mi praktycznie to, co widzialem robiac zdjecie. Czasem musze tylko pozbyc sie lekkiej zielonej czy magentowej dominanty. To dotyczy NPC160. Bo z Rossmanem 400-ka jest juz gorzej (ustawialem dla niego Konike Centurie 400 ;-) ).

Prosto ze skanera:

 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Moze to jeszcze kwestia skanera? Twoj jest na ledach czy katodzie?
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
alkos napisał/a:
Twoj jest na ledach czy katodzie?

Katoda... Twoj na LED-ach. Znowu zgonisz wszystko na LED-y? :-P

A powaznie - nie wykluczone, ze to dobry trop.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
dan napisał/a:
Znowu zgonisz wszystko na LED-y?


:-P

dan napisał/a:
A powaznie - nie wykluczone, ze to dobry trop.


Myślę o ciągłości widma i jajach z analizą tejże przez software.

[ Dodano: 2009-03-01, 00:07 ]
Aha - jeszcze jedno: ja sam wołam, w zlewie. I nie robie control stripów :->

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach