Yeti  Dołączył: 04 Lip 2007
67marek napisał/a:
Yeti piszesz jak profesor do przedszkolaka. Fotografuję pejzaż od wielu, wielu lat i doskonale wiem jak się to robi i wiem co chcę osiągnąć.

W porządku - ale dlaczego zatem zadajesz pytanie przedszkolaka, całkowicie sprzeczne z tym co zacytowałem?
Fafniak napisał/a:
napisze jeszcze raz - nie wiem co to sa obiektywy pejzazowe

nic dodać nic ująć
Czy jak oglądasz jakieś dobre zdjęcie krajobrazowe, to natychmiast zadajesz sobie pytanie jakim do licha obiektywem zostało zrobione?
 
67marek  Dołączył: 15 Mar 2009
Yeti napisał/a:
Czy jak oglądasz jakieś dobre zdjęcie krajobrazowe, to natychmiast zadajesz sobie pytanie jakim do licha obiektywem zostało zrobione?


Jasne, że zadaję sobie takie pytanie, zwłaszcza jeśli fotografia mi się w szczególny sposób podoba. Analizuję wszystko: światło, kadr, perspektywę, barwę ale także aparat i obiektyw jakim było zrobione. Głównie na analizie zdjęć, które uważam za dobre uczyłem się i uczę fotografii.
Nie kupiłem jeszcze ani jednego obiektywu czy aparatu zanim nie obejrzałem dziesiątek, setek wykonanych tym sprzętem fotografii. Z tego właśnie powodu nigdy jeszcze nie kupiłem żadnej nowości. Wolę poczekać na efekty jakie uzyskują inni danym sprzętem i potem decyduję się na zakup.
Jasne jest, że "jakie to szkło?" nie jest pierwszym pytaniem, które nasuwa mi się kiedy patrzę na jakiś pejzaż. Chcę jednak to wiedzieć.

Oczywiście zgadzam się, że dobrą fotografię pejzażową można zrobić także obiektywem do makro. Dużo jednak łatwiej zrobić to szkłem o bardziej pejzażowym przeznaczeniu. To jednak bardzo teoretyczna dyskusja w którą wolałbym się już nie zagłębiać.

Każdy z nas będzie miał nieco inne zdanie i doświadczenia w tej materii ;-)
 
Robert  Dołączył: 19 Lis 2006
67marek napisał/a:

Mimo tych wad 17-40 jest wręcz idealnym szkłem do pejzażu. Znakomicie ostry i wiernie odwzorowujący barwę. Świetnie sprawuje się przy fotografii pod światło w czym przewyższa swego droższego i młodszego brata EF 16-35mm f/2.8 L USM II.

Można powiedzieć, że to szkło stanowi w jakimś sensie definicję optyki do pejzażu.


dokładnie, myślałem wręcz o zakupie jakiegoś C20d + to szkło, specjalnie dla krajobrazów
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
co do wiernego odworowania barw przez 17-40 to bede mial wlasne zdanie :-P (raczej odrotne od tych zamieszczonych wczesniej) tym bardziej w duecie z c20D
 

Benek  Dołączył: 18 Wrz 2008
Panowie fafniak, yeti - wasz przykry protekcjonizm, niczym niewytłumaczalna niechęć zrozumienia czyjegoś pytania i niczym nie sprowokowany zaczepliwy ton bardzo niemiło mnie zdziwiły. Moim zdaniem to niestosowne, zwłaszcza wobec kogoś, kto na forum debiutuje.
 
67marek  Dołączył: 15 Mar 2009
Robert napisał/a:
dokładnie, myślałem wręcz o zakupie jakiegoś C20d + to szkło, specjalnie dla krajobrazów


Tak się skład Robercie, że miałem kiedyś 20D. W związku z tym podpowiadałbym do APS-C raczej EF-S 10-22mm. Jeżeli chcesz naprawdę wykorzystać zalety 17-40 to koniecznie z pełną klatką. Tu proponowałbym starego i zawsze dobrego 5D, którego ceny nie są aż tak astronomiczne.
17-40 da na 20d zapewne dobrą jakość obrazu i świetną ostrość ale nie zapewnia aż tak bardzo szerokiego kąta. Chyba, że nie bardzo Tobie na tej szerokokątności zależy.

[ Dodano: 2009-03-16, 17:34 ]
Fafniak napisał/a:
co do wiernego odworowania barw przez 17-40 to bede mial wlasne zdanie (raczej odrotne od tych zamieszczonych wczesniej) tym bardziej w duecie z c20D


Za przekłamania barwne duetu EF 17-40 + EOS 20D bardziej odpowiedzialna jest puszka niż obiektyw. Canon juz tak ma, że nieco ociepla i podbija saturację w przeciwieństwie do Nikona. Trzeba tu trochę nauczyć się pracować z BB by uzyskać wiernośc barw (o ila nam na niej zależy).
Programiści Canona chyba kiedyś pracowali na Velvii :mrgreen:
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
67marek, zamieszczalem kiedys zestawienie pentax istD z 16-45 f4 i c20D z 17-40 - dla mnie to co zaproponowal canon to byla zupelna porazka i bynajmniej nei chodzilo tu o kolory/nasycenie velvii

szkoda ze usunalem jzu ze swoejej stronki to porownanie.
 
67marek  Dołączył: 15 Mar 2009
Fafniak faktycznie szkoda, że nie mogę zobaczyć tego porównania, ciekawi mnie.
Barwa w obrazie to kwestia bardzo indywidualnych preferencji i nie zawsze okreslenie "wierne odwzorowanie barw" bedzie znaczyło to samo dla różnych odbiorców. Oczywiście można ustalić określone algorytmy, którymi w sposób powiedzmy "laboratoryjny" zmierzymy tę wiernośc.
Dla mnie w pewnym, ograniczonym zakresie manipulowanie barwą jest jednym ze środków fotograficznego fyrazu. Barwa jest jednak tą składową fotografii w której można łatwo przedobrzyć.

Nie chciał bym na forum Pentaxa wdawać się w dyskusję na temat wyższości jednego systemu nad innym. Z oczywistego względu, że za mało o P wiem.

Moge jednak posłużyć sie linkiem aby zademonstrować jak wspaniale w kwestii koloru sprawuje się duet C20D + 17-40L.
Galeria w linku jest autorstwa mojego kolegi z innego forum.

http://photo.net/photodb/...user_id=2179945

Wiele z tych fotografii wykonanych zostało 20d + 17-40mm
 
Robert  Dołączył: 19 Lis 2006
Fafniak napisał/a:
zamieszczalem kiedys zestawienie pentax istD z 16-45 f4 i c20D z 17-40 - dla mnie to co zaproponowal canon to byla zupelna porazka i bynajmniej nei chodzilo tu o kolory/nasycenie velvii


o co chodziło ? nie możesz tego odgrzebać ?
 

tanthalos  Dołączył: 04 Gru 2008
67marek napisał/a:
Fafniak faktycznie szkoda, że nie mogę zobaczyć tego porównania, ciekawi mnie.
Barwa w obrazie to kwestia bardzo indywidualnych preferencji i nie zawsze okreslenie "wierne odwzorowanie barw" bedzie znaczyło to samo dla różnych odbiorców. Oczywiście można ustalić określone algorytmy, którymi w sposób powiedzmy "laboratoryjny" zmierzymy tę wiernośc.
Dla mnie w pewnym, ograniczonym zakresie manipulowanie barwą jest jednym ze środków fotograficznego fyrazu. Barwa jest jednak tą składową fotografii w której można łatwo przedobrzyć.

Nie chciał bym na forum Pentaxa wdawać się w dyskusję na temat wyższości jednego systemu nad innym. Z oczywistego względu, że za mało o P wiem.

Moge jednak posłużyć sie linkiem aby zademonstrować jak wspaniale w kwestii koloru sprawuje się duet C20D + 17-40L.
Galeria w linku jest autorstwa mojego kolegi z innego forum.

http://photo.net/photodb/...user_id=2179945

Wiele z tych fotografii wykonanych zostało 20d + 17-40mm


a ja myslalem ze P_i_t_t [login z cyberfoto] robi zestawem EOS 5D + Canon 17-40 ??
 
67marek  Dołączył: 15 Mar 2009
obecnie tak ale do niedawna focił 20D. Większość starszych fotografii z PN to te z dwudziestki
 

JanZ.  Dołączył: 30 Paź 2008
wracając do tematu:

67marek napisał/a:
(...) Na pewno na pierwszy ogień pójdzie 35mm lub 45mm.
Co do filtrów to już wydałem na nie majątek :-/ Mam nadzieję, że dadzą się zapiąć do szerokich obiektywów 67 bez winietowania.


jak juz wspomniano, 35mm to "fiszaj" wiec nie wiem czy to aż tak dobry pomysł kupować go na początek, choć to na pewno kwestia indywidualnych upodobań. 45mm i 55mm juz imho o wiele bardziej przydatne. Na liście zabrakło jeszcze szkła 75mm/4,5, które tez sie nieźle sprawdza przy landskejpach :) A tego zooma, mając do wyboru takie stałki, to bym na starcie odpuścił...
 
67marek  Dołączył: 15 Mar 2009
JanZ - chyba dam sie przekonać :-D
Zapytam jeszcze o miejsce gdzie można szukać tych szkieł? Pomijając oczywiście allego i ebay bo tam sprawdzam regularnie. Może jakieś "systemowe" miejsce?
 

JanZ.  Dołączył: 30 Paź 2008
67marek napisał/a:
(...) Może jakieś "systemowe" miejsce?


Nie wiem dokładnie co masz na myśli, mówiąc "systemowe miejsce", ale jeśli spodziewasz sie jakiegoś firmowego sklepu/komisu, gdzie będa dysponować całą małośmiganą szklarnią to muszę Cie rozczarować ;) Allegro/ogłoszenia/fora takie jak to; tylko tak coś znajdziesz

Odnośnie allegro, to leży tam właśnie 55mm/4 i jak szukasz koniecznie szerokiego kąta to od tego szkiełka bym zaczął, jest chyba najbardziej uniwersalne :)
 
Kazek  Dołączył: 04 Wrz 2008
67marek
Mam 67II i szkła 35,45,55,90,105,135,165,200,300 i zoom 55-100.
Do pejzażu:
35 to fish-eye czasami używam bo pięknie zniekształca i super rysuje
45 rewelacja
55 jeszcze lepszy
zoom 55-100 to najlepszy obiektyw Pentaxa tylko cholernie ciężki i jeszcze ma jedną
wadę to filtry fi 95
Do zooma na LEE musisz mieć redukcję fi 95 i nasadkę szerokokątną.
Jeśli masz pytania do P67II - pytaj odpowiem na wszystkie.
Kazek

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach