tapirek  Dołączył: 14 Wrz 2006
Może wsadzę kij w morwisko, ale... ciekawe czy ktokolwiek z forum wypstrykałby do końca tego roku choć rolkę Kodachrome, gdyby nie to, że "kultowy" materiał znika z rynku... Nie zdziwiłbym się, gdyby Kodak zarobił na nim więcej od teraz do końca sprzedaży niż w ciągu ostatnich 3-4 latek ;)
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
tapirek napisał/a:
ale... ciekawe czy ktokolwiek z forum wypstrykałby do końca tego roku choć rolkę Kodachrome, gdyby nie to, że "kultowy" materiał znika z rynku...
Oczywiscie, ze nie. Ale skoro juz wiadomo, ze to koniec, chyba nie ma nic zdroznego w ochocie skosztowania materialu, zanim bedzie za pozno. Chcialem sprobowac Kodachrome odkad usylszalem o tym magicznym procesie, labie w Szwajcarii i legendzie o koszcie wywolania wliczonym w kazda rolke. Teraz mam po prostu motywacje. Z tego samego powodu sprobowalem polaroida i nie zaluje.
 

tapirek  Dołączył: 14 Wrz 2006
dzerry napisał/a:
nie ma nic zdroznego w ochocie skosztowania materialu


Oczywiście, że nie ma i życzę wszystkim jak najlepszych zdjęć :)
Można by nawet zrobić album (chociażby w formie pdf-a) pod hasłem Pentax@Pl żegna się z kodachromem ;)
 
kefa  Dołączył: 13 Mar 2008
tapirek napisał/a:
Można by nawet zrobić album (chociażby w formie pdf-a) pod hasłem Pentax@Pl żegna się z kodachromem ;)
Wierzę, że powstanie z tego coś wspólnego jeszcze nie wiadomo w jakiej formie ale coś się z tego urodzi.
 

jorge.martinez  Dołączył: 16 Maj 2007
Cytat
Wierzę, że powstanie z tego coś wspólnego jeszcze nie wiadomo w jakiej formie ale coś się z tego urodzi.

Mam nadzieję, że akcja zamawiania i wysyłania filmów do wołania wypali. Ufam, że nasz młody kolega Konstal udźwignie ciężar kodachromowej trumny :-P
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
dobrze że nie jest z Białegostoku. Bo na pewno by się nie udało ;-)
 
M.W  Dołączył: 20 Sie 2008
Digital kills off Kodachrome era
http://www.youtube.com/watch?v=OC-AFUSeCKk

No more KODACHROME Slide Film !
http://www.youtube.com/watch?v=vpzsEBdDXl4

Steve McCurry: Change is good
http://www.youtube.com/wa...2sIVXU8q1o&NR=1
 
Desmond  Dołączył: 07 Paź 2008
tapirek, w moim przypadku masz 100% racji.
Ja o tym slajdzie za wiele nie słyszałem, ryję w plesni dopiero od niedawna (tj. o 3,5 rolek), ale po tym że mają go przestać produkować moja chęć jego zakupienia mocno wzrosła. Ale niestey, nie stać mnię póki co ...

Hehe, juz to widzę, jak ostatnie rolki tego filmu będą osiągać super ceny na aukcjach ... wiecie co, to nie głupi interes jest na przyszłość :-B
 
Konstal  Dołączył: 03 Cze 2009
Cytat
Mam nadzieję, że akcja zamawiania i wysyłania filmów do wołania wypali. Ufam, że nasz młody kolega Konstal udźwignie ciężar kodachromowej trumny
Tragarz ze mnie słaby ale wierzę że się uda :D

Desmond napisał/a:
Hehe, juz to widzę, jak ostatnie rolki tego filmu będą osiągać super ceny na aukcjach ... wiecie co, to nie głupi interes jest na przyszłość
Dlatego się rzuciłem.
 
M.W  Dołączył: 20 Sie 2008
"Jak większość fotografów robiących zdjęcia do druku, fotografujący dla National Geographic stosują do większości zadań materiały odwracalne."

"W przeszłości standardem obowiązującym wśród fotografów National Geographic był materiał Kodachrome 64 , choć do fotografowania przy słabym świetle często stosowano Kodachrome 200.Jednak obecnie częściej sięga się po materiały o czyłościach ISO 50 i 100 oraz Ektachrome E200 (o bardziej neutralnym balansie barwnym)" (Szkoła Fotografowania NG).

Zastanawiam się jak to obecnie wygląda, czy wszyscy fotografowie robią już tylko cyfrą, czy można jeszcze robić na slajdach czy już tylko cyfrą bo taki jest wymóg redakcji.
Czy robiąc materiał cyfrą dla NG, fotograf musi je obrobić (Raw) sam, czy oddaje surowy plik grafikowi.
Czy grafik obrabiając plik cyfrowy ma ustalone zasady np. obróbka nie odbiegająca od tych z negatywów czy slajdów"
Jak to obecnie wygląda ?
 

baqers  Dołączył: 10 Kwi 2008
M.W, Bardzo słuszne pytania. Przyłączam się do prośby o wyjaśnienie.
 

tapirek  Dołączył: 14 Wrz 2006
M.W napisał/a:
Zastanawiam się jak to obecnie wygląda, czy wszyscy fotografowie robią już tylko cyfrą, czy można jeszcze robić na slajdach czy już tylko cyfrą bo taki jest wymóg redakcji.
Czy robiąc materiał cyfrą dla NG, fotograf musi je obrobić (Raw) sam, czy oddaje surowy plik grafikowi.
Czy grafik obrabiając plik cyfrowy ma ustalone zasady np. obróbka nie odbiegająca od tych z negatywów czy slajdów"
Jak to obecnie wygląda ?


Cyfra na pewno pojawia się i w NG, ale wydaje mi się, że Velvii dłuuugo nic nie zagrozi jako dominującemu materiałowi. Jak są materiały reportażowe, pokazujące ludzi, jakieś wydarzenia itp. to pewnie tam można znaleźć cyfraka, ale "zapierające dech w piersi krajobrazy" to raczej średni albo duży format i Velvia.

Swego czasu była nawet jakaś afera, że fotograf/fotoedytor/grafik (nie jestem pewien kto) "przesunął" jedną piramidę z Gizy, żeby im się lepiej komponowało zdjęcie z pionowym kadrem okładki.

Doczytałem trochę - o ironio - ta checa z piramidami była jeszcze przed erą cyfrową bo jeśli wierzyć Wikipedi w 1982 roku.
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
tapirek napisał/a:
Cyfra na pewno pojawia się i w NG, ale wydaje mi się, że Velvii dłuuugo nic nie zagrozi jako dominującemu materiałowi.
Nie sadze. Wiekszosc slawnych fotofgrafow NG juz dawno robi na cyfrze, ze Stevem McCurry na czele. Wydaje mi sie, ze nawet w NG film juz dawno umarl. Trzeba byc naprawde chorobliwym pasjonatem albo ewangelista filmu, zeby w dzisiejszych czasach robic kilkumiesieczne zlecenia na drugim koncu swiata na slajdzie. POtem to wywolac, zeskanowac, wyedytowac - nie sadze, ze jakikolwiek biznes na swiecie bylby sklonny ponosic takie koszty dla idei. Zreszta jakiej idei - to tylko nosnik.
 
cezex  Dołączył: 01 Cze 2009
Cześć
przypadkiem odnalazłem pudło ze starymi slajdami. Część ORWO a część Kodachrome 64. Ponad 20 lat. I wiecie co? Orwo trzyma kolory a Kodachrome wygląda jak ORWO z gabloty w PRL-u. Nigdy nie przebywały w żadnym rzutniku, przechwowywane w miarę przyzwoicie. A pamiętam, że gdzieś czytałem o legendarnej trwałości Kodachrome. Zdaje się, że w trakcie procesu emulsja jest doświetlana jakoś a barwniki są w kąpielach, tzw. "dye transfer". No i robią (robiły) to tylko 3 laboratoria.
Cez
 
M.W  Dołączył: 20 Sie 2008
cezex masz skaner?.

Właśnie jak to jest z tą wytrzymałością diapozytywów (E6,K14), negatywów (C-41), filmów tradycyjnych czarno-białych, diapozytywów czarno-białych (Agfa Scala 200x,FOMAPAN R 100) które z tych filmów najlepiej nadają się do archiwizacji?

"Emulsja Scala 200 wywoływana w oryginalnym procesie Scala prowadzi do uzyskania przeźroczy o bardzo dużej trwałości."
http://fotonegatyw.com.pl...&psz=10079&pcz=
Tą scale to jeszcze produkują, czy już tylko na magazynie?
 
cezex  Dołączył: 01 Cze 2009
Mam słaby skaner CoolScan II na dodatek bez podajnika FH-2, tylko pojedyńcze slajdy w ramkach.
Moim zdaniem, jakikolwiek materiał oparty na srebrze wytrzyma dużo dłużej niż kolorowy.
Z tym Kodachromem była taka historia o ile pamiętam, że porządny barwnik jest zrobiony z takich długich łacuchów węglowodorów, że nie da się go umieścić bezpośrednio w emusji, tak jak jest w E-6 i C41 (gdzie barwniki są zrobione z krótszych łańcuchów czyli mniej trwałe), więc wymyślili proces w którym barwnik jest umieszczany w emulsji w procesie wywoływania. Nie bierzemy tu pod uwagę żelatyny, której substytutu chyba jeszcze nie ma, a biorąc pod uwagę, że zbliża się kres tej technologii nikt się tym na pewno nie zajmuje. Te Kodachromy miałem przez przypadek, wywołałem je w miarę szybko, (cena wywołania wliczona), no i teraz po latach okazuje się, że "niebałdzo".
Cez
 
M.W  Dołączył: 20 Sie 2008
Na temat trwałości:

"Często jestem pytany o trwałość filmów E6 w porównaniu do Kodachrome. Slajdy Kodachrome wykazują najmniejszą utratę jakości o ile są trzymane w idealnych warunkach - w całkowitej ciemności w 15°C i przy względnej wilgotności powietrza wynoszącej 40 procent. Jednak w przypadku częstego wystawiania filmu na działanie światła np. podczas wyświetlania w rzutniku lub oglądania na podświetl arce filmy E6 wykazują wyższą trwałość niż Kodachrome."

http://akson.sgh.waw.pl/~smalaz/ksiazka/r06.html
 

PiotrB.  Dołączył: 19 Kwi 2006
Troche sie pogubilem, mowicie o tym typie filmu?
http://www.biccamera.com/...E=0041778602492
 
M.W  Dołączył: 20 Sie 2008
To jest film do światła sztucznego


i Proces E6

a my dyskutujemy o tym

Kodachrome 64 1974- 2009
Proces K14

jest jeszcze


Proces E6

Chyba jest nawet starszy od kodachrome 64 bo znalazłem zdjęcia które były robione nim już w 1972 roku
tu są zdjęcia robione tym slajdem, bardzo specyficzne:
http://www.trekearth.com/...cat=film&id=504

[ Dodano: 2009-07-21, 19:08 ]
Kapitalnie uchwycone
Date Taken: 1977-05-04
Camera: Minolta SRT 100, Minolta MD 50mm, Kodak Ektachrome 64
http://www.trekearth.com/gallery/photo463902.htm
 
Konstal  Dołączył: 03 Cze 2009
Ten ektachrome 64 bez T zostal 2 lata temu wycofany, niedawno kupilem 2 rolki na alledrogo z data 06/2009. W sprzedazy ma go chyba 1 japonski sklep ale zapewne po wysokich cenach.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach