alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
radekone napisał/a:
Czyli te probki bieli i czerni ktore sobie wybierzesz beda granicznymi na odbitkach?


Beda granicznymi dla wyswietlonej skali LED. Przy normalnej kalibracji pełna skala to od 5 do 90% szarosci - czyli zeby uzyskac pelna czern albo biel, trzeba wyjsc poza skale. Tyle ze nie do konca wiadomo o ile - dla gradacji 5 na przyklad wystarczy tylko troche, dla 00 - duzo wiecej.

Tak jak ustawilem, wszystko wiadomo od razu.
 

technik219  Dołączył: 25 Sty 2009
alkos - - czy próbowałeś to samo zrobić za pomocą światłomierza wyskalowanego w liczbach przysłonowych? Mierząc światło padające dla czerni i bieli określasz kontrast kadru i na tej podstawie możesz określić potrzebną gradację papieru. Tylko czas naświetlania musiałbyś ustalić na pasku. :?:
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
technik219 napisał/a:
czy próbowałeś to samo zrobić za pomocą światłomierza wyskalowanego w liczbach przysłonowych? Mierząc światło padające dla czerni i bieli określasz kontrast kadru i na tej podstawie możesz określić potrzebną gradację papieru.


Tak to wlasnie dziala, ale nie probowalem.

technik219 napisał/a:
Tylko czas naświetlania musiałbyś ustalić na pasku.


No wlasnie tego tez mi sie nie chce. Poza tym daje mi to duzo wiecej - swietny zegar ciemniowy (wyłącza zarowke ciemniowa gdy wlacza powiekszalnik), do tego nie musze nic przeliczac przy zmianie gradacji - "trzyma" mi ekspozycje swiatel w miejscu i pokazuje gdzie przesuwaja sie wybrane srednie tony / cienie.

Po prostu wygoda, czysta wygoda :-) 15 odbitek zrobilem w 3h ostatnio zamiast w 7....
 

technik219  Dołączył: 25 Sty 2009
alkos napisał/a:
Po prostu wygoda, czysta wygoda :-) 15 odbitek zrobilem w 3h ostatnio zamiast w 7....

Za 300 funciaków trudno, żeby nie było wygodnie.
Dotychczas gradację dobierałem na wyczucie. Twoja maszyna nasunęła mi powyższy pomysł. Jak znowu wejdę do ciemni, spróbuję mojego (tańszego) sposobu.
Powiedz mi jeszcze co z kadrami, na których nie masz pełnej rozpiętości tonalnej, np. zdjęcia we mgle - nie masz czerni. Jak na siłę rozciągniesz "histogram" będzie kicha. W tym przypadku musisz robić próbki ręcznie.
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
technik219 napisał/a:
np. zdjęcia we mgle - nie masz czerni.


Zdjęcie we mgle które nie ma mocnego punktu czerni, akcentu - jest słabe po prostu i nie warte odbijania :mrgreen:
 

technik219  Dołączył: 25 Sty 2009
guerilla napisał/a:
Zdjęcie we mgle które nie ma mocnego punktu czerni, akcentu - jest słabe po prostu i nie warte odbijania :mrgreen:

Kwestia gustu, pozwolę sobie zauważyć.

[ Dodano: 2009-10-29, 19:33 ]
Albo blondynka na średnio jasnym tle :-P . Czy też nie warto odbijać?
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
technik219 napisał/a:
Jak na siłę rozciągniesz "histogram" będzie kicha.


Nie rozciagam go na sile - mierze najjasniejszy i najciemniejszy punkt i ustawiam je tam gdzie chce, np. w 1/4 i 3/4 skali...
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
alkos napisał/a:
technik219 napisał/a:
Jak na siłę rozciągniesz "histogram" będzie kicha.


Nie rozciagam go na sile - mierze najjasniejszy i najciemniejszy punkt i ustawiam je tam gdzie chce, np. w 1/4 i 3/4 skali...


No i dlatego nie masz szczegółów w cieniach, nad czym wielu oglądających regularnie boleje :-o
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Cytat
No i dlatego nie masz szczegółów w cieniach, nad czym wielu oglądających regularnie boleje


O czym ty mowisz? Przeciez przy takim ustawieniu jak powyzej wychodzi szara odbitka, mgla we mgle.

A szczegoly w cieniach to wymysl burzujow :-P
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
Przecież się smieję :-P
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Sorki, nastapila deinterpretacja emotek :-P
 
dsk  Dołączył: 19 Mar 2008
alkos napisał/a:
Sorki, nastapila deinterpretacja emotek :-P

Czyli miałeś je już zinterpretowane, ale postanowiłeś odinterpretować? :roll: 8-)
 

michalwochna  Dołączył: 31 Sty 2007
A ja wczoraj wylicytowałem Focomata 1c, tylko, że wcześniejszy model niż Twój Alkosie, tak przynajmniej widzę po obrazkach. W każdym bądź razie mam nadzieję, że będzie mi dobrze służył. Za tydzień jadę do Polski, przywiozę swojego El-Nikkora, kuwety, menzurki, zegar i mam nadzieję, że będę miał zajęcie na długie, zimowe, irlandzkie wieczory.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Suuper, gratki :-) Ile dales? Bo taki dokladnie jak moj - z szuflada na filtry - to chodzi w kosmicznych kwotach...

http://cgi.ebay.co.uk/ws/...=tab%3DWatching

(moj byl w gorszym stanie, musialem go troche sztukowac tu i owdzie ;-) )
 

michalwochna  Dołączył: 31 Sty 2007
alkos napisał/a:
Suuper, gratki :-) Ile dales?

Niecałe 70 euro, więc myślę, że to przyzwoita cena. Tym bardziej, że zakup ten był zupełnie spontaniczny, zapomniałem nawet, że złożyłem ofertę, a zdziwienie było tym większe, gdy dostałem potwierdzenie o wygranej.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Bardzo ładnie :-)
 
Leszek  Dołączył: 08 Lis 2009
Witam wszystkich na forum.
Jak kalibrujesz kontrast papieru? W instrukcji napisano żeby ustawić czas na 15 sek. i naświetlić papier przez Step wedge zmieniając gradację w powiększalniku.
Pytanie jest takie. Czy faktycznie należy stosować stały czas czy postąpić podbnie jak przy offsecie tj, zmierzyć czas miernikiem i zmieniać gradację papieru w analyserze i ustawiać odpowiednia gradację na głowicy?
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Leszek napisał/a:
Jak kalibrujesz kontrast papieru? W instrukcji napisano żeby ustawić czas na 15 sek. i naświetlić papier przez Step wedge zmieniając gradację w powiększalniku.


No wlasnie nie moglem tego rozgryzc na poczatku, ale w koncu wykminilem tak :-)

1. Ustawiasz gradacje 5.
2. Robisz probki dla calego klina - 4,8,16 i 32 sekundy.
3. Wybierasz taki czas, przy którym przejscie tonalne jest jak najblizej srodka. Jesli nie jest, otwierasz lub przymykasz przyslone i probujesz jeszcze raz :-)
4. Na ustalonym czasie naswietlasz klin na kolejnych gradacjach: 4, 3, 2, 1, 0 i 00
5. Sprawdzasz ile stopni klina daje sie odczytac miedzy pierwsza szaroscia a przedostatnia czernia (można liczyć w połówkach, jesli nie mozesz sie zdecydowac na konkretne pole). Wynik mnożysz przez 15 i otrzymujesz wartosc ISO R, ktora wprowadzasz do Analysera :-)
 
Leszek  Dołączył: 08 Lis 2009
Dziękuję za informacje.
Używam papieru Tetenal i ustalanie czasu dla gradacji 2 jest b.dobre jednak jak przechodzę na gradację wyżej lub niżej muszę znowu korygować czas naświetlania. Używam Magnifax-a z głowicą kolorową. Z informacji w instrukcji wynika niemożliwość stosowania gradacji połówkowych. Zastanawiam się czy nie kupić filtrów podobiektywowych Ilforda.

pozdrawiam
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Leszek napisał/a:
Z informacji w instrukcji wynika niemożliwość stosowania gradacji połówkowych.


Nie wiem czy rozumiem cie dobrze, ale Analyser pracuje na "połówkach" - jedynie kalibrację przeprowadza się dla pełnych stopni (czasy dla "połówek" są uśredniane)

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach