hijac3k  Dołączył: 13 Maj 2007
ostrzenie na nieskończoność
witam!
zastanawiam się jakie znaczenie ma otwarcie przysłony w przypadku ostrzenia na nieskończoność...
rozumiem, że przysłona jest odpowiedzialna za głębie ostrości, czyli fotografując krajobraz chcemy, aby widoczne bylo wszystko (duża głębia ostrości) czyli możemy fotografować tylko przy największych wartościach przysłony.
Co będzie jak będe robił krajobraz przy przysłonie rzędu 1.7 lub 3.5? Jak mozna obliczyć głębię ostrości przy ostrzeniu na nieskończoność dla danej przysłony?
 

PiotrR  Dołączył: 03 Maj 2006
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Zamiast na nieskończoność można ustawić ostrość na hiperfokalną, czyli taki punkt, przy którym dla danej przysłony głębia ostrości będzie sięgała nieskończoności. Głębia będzie większa niż przy ostrości na nieskończoność.

Aha, powyższy link, to pierwsze co mi wyskoczyło po wpisaniu w google "dof calculator" :)
 

hijac3k  Dołączył: 13 Maj 2007
powiedzcie proszę, czy dobrze rozumiem ten kalkulator, chcę się upewnić
aparat: k100d
obiektyw: ogniskowa 18mm (kit)
przysłona: 11
ostrość: nieskończoność

Jeśli chciałbym teraz ustawić osobę to minimalna odlegość na której bedzie akceptowalna ostrość to jest 1,43m?

Lepiej w takim przypadku ustawić przysłonę 11 czy może 22? Przy przyslonie 22 ostro jest juz od 0.72m.

Jak w takim razie w przypadku krajobrazu dobierać wartość przysłony?
 

PiotrR  Dołączył: 03 Maj 2006
Wg. tego kalkulatora przy ogniskowej 18 i przysłonie 11, jeśli ustawisz ostrość na 1,45 m. to będziesz miał głębię od 0,72 do nieskończoności. To jest właśnie hiperfokalna. A np. dla przysłony 8 masz przy ostrości na 2,04 głębię od 1,02 do nieskończoności. Zobacz sobie obrazki na dole.
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Zobacz dla takich danych
aparat - k100d
ogniskowa - 18mm
przesłona - 11
odległość ostrzenia -1,5m
 

bEEf  Dołączył: 28 Gru 2006
hijac3k, dobrze, ale nie do końca.

Wpisujesz tak, jak wpisałeś, faktycznie. Ale masz tam też Subject distance, czyli na ile ustawiłeś na pierścieni ostrości. Domyślnie jest na 10stóp lub 10metrów, jak przełączysz jednostki.

Więc idziedz dalej - odczytujesz obliczoną wartość Hyperfocal distance (w tym wypadku 1.45m) i wpisujesz ją w Subject distance, , dajesz jeszcze raz Calculate. Wychodzi od 0.72 do niesk.

I to jest właśnie hiperfokalna - nadal masz do nieskończoności. Ustawiasz 1.45m na pierścieniu ostrości i masz maksymalny zakres głębi.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
bEEf napisał/a:
I to jest właśnie hiperfokalna - nadal masz do nieskończoności.


Obys sie nie zdziwil :-P

Hiperfokalna liczona jest przez producentów dla "wizualnej" ostrosci wzgledem odbitki 10x15... Przy 1:1 na monitorze bedzie mial mydlo.


(szczegolnie ze wiekszosc obiektywow przy f:16 i f:22 rysuje słabiuuutko...)
 

PiotrR  Dołączył: 03 Maj 2006
Tia, ale przy tym podejściu można sobie całą głębię ostrości wsadzić i założyć, że jak ostrzysz na nieskończoność, to będziesz miał ostre może coś trochę bliżej niż bardzo daleko, ale o tych postaciach na bliskim planie można zapomnieć.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
PiotrR napisał/a:
Tia, wiem, ale przy tym podejściu można sobie całą głębię ostrości wsadzić i założyć, że jak ostrzysz na nieskończoność, to będziesz miał ostre może coś trochę bliżej niż bardzo daleko, ale o tych postaciach na bliskim planie można zapomnieć.


Tak, ale przy krajobrazach w ktorych wazny jest dalszy plan NAPRAWDE nie radzilbym ostrzyc na 1.45m, niezaleznie od przyslony i ogniskowej....
 

hijac3k  Dołączył: 13 Maj 2007
bEEf napisał/a:
Ustawiasz 1.45m na pierścieniu ostrości i masz maksymalny zakres głębi.

:-/
jak ustawie 1,45m na pierscieniu ostrości to krajobraz nie jest ostry. Ostrość jest zgodnie z założeniami ustawiona na 1,45m. A chcę ostro blisko osobe i daleko pagórki. Gdzie jest błąd w moim rozumowaniu?
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
hijac3k napisał/a:
ak ustawie 1,45m na pierscieniu ostrości to krajobraz nie jest ostry. Ostrość jest zgodnie z założeniami ustawiona na 1,45m. A chcę ostro blisko osobe i daleko pagórki. Gdzie jest błąd w moim rozumowaniu?


Jedynym wyjsciem jest kupno aparatu o matrycy wielkosci malego paznokcia. Tam są takie głębie ostrosci, że hej.

Nie zartuje.
 

PiotrR  Dołączył: 03 Maj 2006
Tu masz rację.
A więc należy podać informację podstawową:
Obiektywnie rzecz biorąc NIE ISTNIEJE głębia ostrości. Ostro obiektyw rysuje tylko tam, gdzie jest ustawiona ostrość. Wszędzie bliżej czy dalej rysuje nieostro, ale może być to tak mało nieostro, że klisza/matryca tego nie zarejestruje, a jeśli zarejestruje, to może to nie wyjść przy małym powiększeniu. :-B
Widziałem gdzieś kalkulatory uwzględniające docelową wielkość odbitki.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
PiotrR napisał/a:
Obiektywnie rzecz biorąc NIE ISTNIEJE głębia ostrości.


ot, to... :-)
 

PiotrR  Dołączył: 03 Maj 2006
Tu jest kalkulator uwzględniający wielkość odbitki i odległość, z której odbitka będzie oglądana (bo oglądanie odbitki metr na półtora z odległości 25cm. mija się chyba z celem):
http://www.cambridgeincol...-calculator.htm
 

hijac3k  Dołączył: 13 Maj 2007
PiotrR napisał/a:
Ostro obiektyw rysuje tylko tam, gdzie jest ustawiona ostrość. Wszędzie bliżej czy dalej rysuje nieostro,

Czy to oznacza, ze jak w kadrze chce miec osobę na tle gór, to albo będę miał ostre szczyty daleko, albo postać blisko? Jak Wy fotografujecie w takim przypadku?
 

PiotrR  Dołączył: 03 Maj 2006
Tak jak napisałem: zależy, jak blisko chcesz mieć tę postać, jak dużą planujesz zrobić odbitkę i z jakiej odległości zamierzasz na nią patrzeć.
 

bEEf  Dołączył: 28 Gru 2006
Cytat
jak ustawie 1,45m na pierscieniu ostrości to krajobraz nie jest ostry. Ostrość jest zgodnie z założeniami ustawiona na 1,45m. A chcę ostro blisko osobe i daleko pagórki. Gdzie jest błąd w moim rozumowaniu?

Hm, w niezrozumieniu idei głębi ostrości?

alkos napisał/a:
Obys sie nie zdziwil

Bym się nie zdziwił ;-) alkos, PiotrR, macie oczywiście rację - głębia ostrości to umowna wartość. Ale hiperfokalna przydaje się - choć może faktycznie nie przy krajobrazach. Ale hijac3k pytał, jak uzyskać maksymalną głębię - to odpowiedziałem. Co to jest ta "głębia" to już inna sprawa.
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Ja jestem ciekaw, jak sobie radza ludzie z glebia ostrosci w fotografii produktowej przy wykorzystaniu wielkiego formatu. Odleglosci przemiotowe niewielkie a powierzchnia rejestrujaca obraz duza... Pewnie jakis tilt/shift jest niezbedny?...
 

Lenin  Dołączył: 08 Lut 2007
hijac3k napisał/a:
PiotrR napisał/a:
Ostro obiektyw rysuje tylko tam, gdzie jest ustawiona ostrość. Wszędzie bliżej czy dalej rysuje nieostro,

Czy to oznacza, ze jak w kadrze chce miec osobę na tle gór, to albo będę miał ostre szczyty daleko, albo postać blisko? Jak Wy fotografujecie w takim przypadku?


Witaj!

Używam szerokiego kąta. W granicach 28-40 (dla 135). Głębia ostrości wzrasta wraz ze skróceniem ogniskowej. Ale bez przesady - ogniskowe 24 i mniej, jak np. 20 wprowadzają już pewne "zniekształcenia", które nie zawsze są pożądane.(1)

Dłuższe ogniskowe, imho, w okolicach 50, nie specjalnie nadają się do krajobrazu, ale można. Ustawiam sobie przesłonę gdzieś między 8 a 16, choć może zdarza się i do 22.

Potem używając podglądu głębi ostrości sprawdzam, czy to się nadaje do wciśnięcia spustu migawki. Jeśli nie, to zmieniam swoje ustawienie lub proszę osoby o zmianę.

Bardzo istotna uwaga: nie zawsze uda Ci się wszystko "ustawić" idealnie, zawsze priorytetem jest ostrość twarzy większości osób, bądź tych stojących bliżej. Jeśli ostatni plan (tło) będzie trochę nieostre to i tak zapewne w 99% przypadków zdięcie uznasz za dobre. Na przykład to: http://www.tkdami.net/~rafael/45.jpeg - zrobione 50mm, bo innego nie miałem :-) tło jest trochę nieostre, ale imho w niczym nie przeszkadza w odbiorze.

A tutaj postacie są tak oddalone od obiektywu, że można zapomnieć o DOF, mając ustawioną choćby i F8:
http://www.tkdami.net/~rafael/28.jpeg

W zasadzie pamiętaj, że zdięcie jest płaskie w odróżnieniu do przestrzennego świata. Staraj się zawsze tak je komponować, aby oglądający widział przestrzeń - wprowadzaj coś na pierwszy plan, drugi. Staraj się aby coś to wszystko łączyło, np. jakaś ścieżka, potok.

I jeszcze coś: aby móc przymknąć do F8 i więcej, mając filtr PL i utrzymać to jeszcze w ręku (mimo posiadania ruchomej matrycy lub statywu) trzeba użyć ISO 400, w ostateczności ISO 200. Jeśli matryca, to spoko, ale ze slajdem ISO 50 lub 100 jest już dużo trudniej.


1 - tu jest przykład ujęcia zrobionego z 20mm (dla 135):
www.tkdami.net/~rafael/photos/checiny/d5.html
www.tkdami.net/~rafael/photos/checiny/d6.html
www.tkdami.net/~rafael/photos/checiny/d13.html
 

hijac3k  Dołączył: 13 Maj 2007
Lenin, dzięki za cenne uwagi

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach