mirekin  Dołączył: 03 Gru 2008
27,5' jest bardziej zwrotny niż 29'. To odczucie jest większe, jeśli wcześniej jeździłeś tylko na 26'.
Ale jeśli jesteś dużego wzrostu, to 29' jest lepszą opcją: łatwiej uzyskać optymalną pozycję na mniejszej rozmiarowo ramie. I tak przed zakupem trzeba się choć trochę przejechać i dopasować.
 

wiktor33  Dołączył: 19 Kwi 2006
Color napisał/a:
irek83,
Opory na asfalcie są potężne. Ale na piachu ja jadę, a inni prowadzą ;-)

Opory toczenia nie tyle zależą od grubości opony, tylko od rodzaju bieżnika i od powierzchni jej styku z nawierzchnią, czyli w skrócie - od ciśnienia. Na asfalt trzeba dopompować na maksa, a na piach - spuścić nieco powietrza.
 

galex  Dołączył: 02 Cze 2006
irek83 napisał/a:
ma jedną zembatke na przodzie i 11 na tylnym kole, czy to jest wystarczająca ilość do swobodnej jazdy ?

Nie, nie wystarczy - to teraz 'modne'(podobnie jak 29") rozwiązanie, ale bez sensu trochę...

Daje mniej efektywnych kombinacji, ale też (ze względu na tzw. 'przekosy") zmniejsza żywotność łańcucha.
 

wiktor33  Dołączył: 19 Kwi 2006
mirekin napisał/a:
27,5' jest bardziej zwrotny niż 29'. To odczucie jest większe, jeśli wcześniej jeździłeś tylko na 26'.
Ale jeśli jesteś dużego wzrostu, to 29' jest lepszą opcją: łatwiej uzyskać optymalną pozycję na mniejszej rozmiarowo ramie. I tak przed zakupem trzeba się choć trochę przejechać i dopasować.

Między 26" i 27,5" praktycznie nie ma różnicy w odczuciach z jazdy, natomiast przesiadka z 26" na 29" robi naprawdę ogromne wrażenie, zwłaszcza w trudnym terenie, na ciężkich podjazdach po kamieniach, w błocie i piachu. (efekt „Wow!”). Rower z małym kołem jest może nieco bardziej poręczny w transporcie, niż rower na dużych kołach. Co do zwrotności, to zależy od umiejętności kolarza. Rower na kołach 27,5” ma wszystkie wady zarówno małego, jak dużego koła. Gdybym teraz kupował nowy rower górski, to wybrał bym zdecydowanie duże koło.

[ Dodano: 2018-11-18, 12:33 ]
galex napisał/a:
Nie, nie wystarczy
Cytat

Zgadza się! Wprawdzie producenci chwalą się, że łańcuchy do napędów 10 i 11 lepiej znoszą przekosy, ale potwierdzam własnym doświadczeniem, że napędy 1x10 (11) chodzą dużo krócej, niż 2x10 (11). Nadal zdecydowanie najtrwalszy jest napęd 3x9 (lub 10) z łańcuchem 10 rz. , najlepiej Campagnolo (prawidłowo i regularnie czyszczonym i smarowanym), który doskonale się sprawdza we wszystkich kombinacjach (7, 8, 9 i 10 rz.). Napęd 1x11 jest nieco lżejszy (co może mieć znaczenie tylko na wyścigach), ale za to mniej trwały i sporo droższy.
Co do koła 29”, to nie jest to tylko moda, ale rzeczywista wyższość nad kołami mniejszymi.
 
mirekin  Dołączył: 03 Gru 2008
Zgadzam się, co do problemów w transporcie. Thule 926 na 4 rowery jest za krótkie na 29'.
27,5' mieści się na styk - sprawdzałem.
 
rychu  Dołączył: 08 Paź 2006
Dokładnie co piszą Koledzy. Przerzutka 1x11 fajna ale jaki łańcuch to wytrzyma dłużej. Wielkość koła - z mojego doświadczenia - jeździłem trochę po górach na crosie 700x35c z kolegą na góralu 26'', wyższość tego drugiego uwydatniała się wyłącznie na podjazdach (mnie brakowało przełożenia) i jeździe po bardzo kamienistych, luźnych nawierzchniach. Wszelkie głębokie wykroty błotne, rozlewiska, rzeki pokonywałem bez problemu, kolega na grubszej oponie grzązł. Większe koło jest pewniejsze w prowadzeniu. Nasze panie - góralki przesiadły się już kilka sezonów temu na 29''. Pozostałe nawierzchnie poza grząskim piachem to pestka. Przy hamulcach tarczowych zwrócił bym też uwagę na jakość widelca, ale nie doradzę konkretnego bo tak się nie zagłębiałem w temat, jak problem wyszedł przy chęci zmiany to dałem spokój i hamuję obręczami. Jeżeli producent montuje takie zestawienia seryjnie, to do zwykłych zastosowań pewnie wystarczy. Znawcy będą pewnie kręcić nosami :-D
 

greentrek  Dołączył: 14 Sie 2012
rychu napisał/a:
na crosie 700x35c

Ja swojego Authora trochę podrasowałem, po założeniu mocno klockowych 700x45c mam prawie 29" - i to mi pasuje bardziej niż małe 26" MTB, na którym wygląda się trochę jakby dosiadać jamnika :-?
 

irek83  Dołączył: 11 Paź 2014
greentrek, 700x38C to chyba 28" wydaje mi sie, że ten rozmiar będzie dla mnie ok ( 173 cm wzrostu ), powinno byc całkiem komfortowo.
rychu, rozglądam się jeszcze za czymś z dwoma blatami, takie 2x10 byłoby świetne.
 

greentrek  Dołączył: 14 Sie 2012
irek83 napisał/a:
700x38C to chyba 28" wydaje mi sie, że ten rozmiar będzie dla mnie ok ( 173 cm wzrostu ), powinno byc całkiem komfortowo

Tak, to jest 28" i w połączeniu z ramą 17" o geometrii typową dla crossów [czyli krótszej i wyższej niż MTB] to jest rozmiar dla moich 172cm. Acz co firma to rama może być trochę inna, o różnej wysokości przekroku, dlatego bez przysiąścia na kilku różnych rowerach ja bym w ciemno nie kupował - kwestia upodobania.
Mówiąc "po naszemu" - jak komu K-5 w łapie "siadło", to na KP się wykrzywi ;-)
 

Ryszard  Dołączył: 04 Paź 2006
greentrek napisał/a:
Mówiąc "po naszemu"
... bez AF też można zrobić dobre zdjęcie.
irek83, kup single-speed'a. ;-)

[ Dodano: 2018-11-19, 15:45 ]
irek83, w Dublinie chyba śmiało możesz poszukać jakiegoś lepszego sprzedawcy rowerów, który oferuje "bike fitting" i inne kolarskie delikatesy. Tam Ci podpowiedzą, na co konkretnie zwrócić uwagę. Uwaga, możesz dojść do wniosku, że Twój dzisiejszy budżet to jakiś śmiech i trzeba go podwoić ;-) Tak to działa, jak złapiesz ukąszenie, to marka i typ osprzętu zaczną się liczyć - ale dla przyjemności, czemu nie. Szwagier zaczynał niewinnie, a teraz śmiga po Twoich okolicach na czarnym Canyon'ie z Ultegrą i sobie chwali.
 

irek83  Dołączył: 11 Paź 2014
Ryszard, haha, pójdę jednak na łatwiznę więc single-speed odpada. Jestem wstępnie zdecydowany na cx, ale jeszcze chcę się przyjrzeć trekowi DS4 który ma dwa blaty na korbie, super ramę w fajnym kolorku, blokadę w amortyzatorze z kierownicy i koła przystosowane do systemu bezdętkowego. Fajnie wygląda na ekranie, chce zobaczyć na żywo jak to wygląda i przede wszystkim czy jeździ podobnie jak Cannondale.
 

Ryszard  Dołączył: 04 Paź 2006
irek83 napisał/a:
Cannondale
Raz miałem okazję przejechać się na Lefty'm - dziwne uczucie, pół przedniego widelca :mrgreen:

[ Dodano: 2018-11-19, 17:33 ]
Ale tarcze z hydrauliką hamowały nie-sa-mo-wi-cie.
 

irek83  Dołączył: 11 Paź 2014
Ryszard, haha, oglądałem właśnie big boy, kto to wymyślił :mrgreen:
 

Ryszard  Dołączył: 04 Paź 2006
Zdaniem producenta, Lefty to bardzo poważny projekt, który obcina sporo z masy roweru. Wrażenie jest dziwne, ale nie zauważyłem, żeby tam brakło sztywności i stabilności.
Jako inżynier lubię takie smaczki. Jako konsument już niekoniecznie ;-) Wolę tańsze i prostsze rozwiązania, dlatego od wiosny mam singla właśnie. Prosty jak budowa cepa, że aż nie ma o czym pisać :mrgreen:

[ Dodano: 2018-11-19, 19:20 ]
Po Gdańsku na twardym daje radę. Jedna górka mnie pokonała. Za rok trochę potrenuję i może wtedy wezmę odwet za tamtą zniewagę :-P
 

irek83  Dołączył: 11 Paź 2014
Ryszard, wracają do łask i coraz częściej widuję na ulicy, im dziwniejszy tym bardziej cool

https://goldieoldie.pl/en/bikes/
 

Ryszard  Dołączył: 04 Paź 2006
Unique... Stylish... Ojej :mrgreen:
Od razu +10 do prędkości ;-)
 

fuen  Dołączył: 13 Lis 2012
irek83 napisał/a:
dziwniejszy tym bardziej cool

Szkoda, że jesteś taki niski, mógłbyś zaszaleć - https://dirtysixer.com/ :-D
 

irek83  Dołączył: 11 Paź 2014
fuen, :mrgreen: ale się uśmiałem, czułbym się jak za czasów dzieciństwa jak jeździłem na dziadkowym ukraincu, pedałowało się spod rurki bo przekrok roweru był bardzo wysoki. Jeździłem też z bratem, ja na jednym pedale a on na drugim :mrgreen: to były czasy.
 

komtur  Dołączył: 04 Cze 2008
Ryszard napisał/a:
Wrażenie jest dziwne, ale nie zauważyłem, żeby tam brakło sztywności i stabilności.
Ryszard napisał/a:
Raz miałem okazję przejechać się na Lefty'm - dziwne uczucie, pół przedniego widelca

Wygląda dziwnie, ale to świetna konstrukcja. Zresztą dlaczego dziwnie? W "przyrodzie" występuje wiele takich konstrukcji jednogoleniowych. To tylko w rowerach dość rzadkie. ;-) Poza tym to jeden z najsztywniejszych i najstabilniejszych amortyzatorów do XC. Jeśli w ogóle nie najsztywniejszy. Konstrukcja wewnętrzna też dość niezwykła (łożyska igiełkowe zamiast tradycyjnych "ślizgów"). Nowy model jest jednopółkowy, więc może coś z tej sztywności ubyło, ale tego jeszcze nie wiem.
 
Soosa  Dołączył: 10 Kwi 2009
Chłopaki, może na fotografii się znacie, ale z rowerami to już gorzej ;-) :-B
@wiktor33, bądź bardziej precyzyjny - w rowerach atb/mtb/corss/treking: błoto/piachy ciśnienie około 2,5; ziemia - ciśnienie około 3-3,5, asfalt - ciśnienie 4,5 -5 a widziałem też ludzi co ładowali 6.

@galex, @wiktor
Napęd 1x11 jest dedykowany konkretnym rozwiązaniom i akurat temu do czego przykładowy Cannondale został dedykowany całkowicie wystarczy. 1x11 to przede wszystkim niższa o jeden blat waga. Tutaj macie koronkę 11-42 i blat korbowy 32t - wszystko dedykowane dla amatorów jeżdżących po stosunkowo płaskim terenie (raz że duża przerzutka trochę jest za mała i z podjazdami może być ciężko, dwa że rozkład blatów pośrednich pomiędzy 11 a 42 wskazuje że przerzutka nie będzie lubiła pracy pod obciążeniem i zmiany przełożenia nie będą płynne/będą nadwerężać przerzutkę). Do tego wąska ale agresywna opona która może dać opory na asfalcie ale powinna pokazać swoje możliwości na ścieżce. Moim zdaniem jest to pewnego rodzaju konkurencja dla gravela - bardziej wygodna sylwetka, amortyzowany widelec i tyle - rower do szaleństw po prostych ubitych drogach bez większych podjazdów (typowe Mazowsze), wszystko się zgadza. I według mnie nie jest to rower dedykowany amatorom a raczej osobom które nieco pary już w nogach mają.

@rychu - zależy do czego kombinację 1x11 i koronkę 11-42 wykorzystasz, jeśli MTB to oczywiście że zarżniesz bo nie do tego ten układ jest dedykowany.

W ogóle to zapoznajcie się z ofertą polskich producentów Unibike czy Northtec - uznani polscy producenci, jakościowo nie odstają od zagranicy (Meridy, Gianty i inne "tajwany" według mnie miażdżą) i dobrze wypadają cenowo (szczególnie vs osprzęt).

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach