Markus  Dołączył: 21 Mar 2007
Chłodzenie procesora ciąg dalszy... Mały problem...
Miałem swego czasu podobny temat ale został on zamknięty.
W końcu kupiłem sobie nowy wiatraczek na CPU :
TG1366 Model HP-928.
Posmarowałem CPU Arctic Silver 5 i zamontowałem to ustrojstwo na Phenom 4X.
Płyta Asus M2N-E.
Temp. przy zamkniętej obudowie CPU spadła o jakieś 3 C ale cisza jest 1600 obrotów zamiast ok. 4000.
Temp. płyty wzrosła o 2-3 C :-)
Jak otworzę obudowę to w idle CPU ma 37 C przy temp. otoczenia 26 C.
Mam tylko mały problem PC Probe wskazuje mi dziwne wartości obrotów.
Raz jest ok. 1600 potem na 1 sek. pojawia się 0 w CPUID hardware monitor pojawia się w tym czasie wartość maks. 675000 RPM.
Wiatraki pracują stabilnie i nie zwalniają więc nie wiem co jest grane.
Bios najnowszy z marca 2010.

Może problemem są tylko 3 kabelki dochodzące do gniazda CPU Fan na płycie?

Boxowy cooler miał 4 kable?

Ten TG1366 ma od jednego wiatraka 3 a od drugiego 2 złączka i znów 3 do połączenia z płytą.
Ostatecznie jest 3 zamiast 4 na jakie jest gniazdo ??

Może jeden 92 mm podłączyć do innego gniazda?
Bo teraz 2 szt. 92 mm pracują na 1600 RPM na jednym CPU Fan?
Złączka była w zestawie...
 

k33l  Dołączył: 20 Lut 2010
To że przekłamuje obroty to się nie przejmuj, pewnie układ kosztuje kilka centów to nie ma się co spodziewać cudów.
To czy są 3 czy 4 kable wynika z zastosowanego wentylatora, ten co ma 4 kable posiada funkcję PWM i inaczej odbywa się sterowanie jego obrotami niż ten co ma 3 kable.
 

volender  Dołączył: 15 Wrz 2008
wiatraki z 3 pinami pasują do gniazd z 4rema, i na odwrót.

4ty pin jest wykorzystywany do sterowania obrotami wiatraka przez płytę główną,
za pomocą PWM (pulse width modulation), natomiast w niektórych płytach, w biosie możesz ustawić, czy ma sterować poprzez 4ry piny (PWM), lub 3 piny (napięciem zasilającym wentyla) - może masz odwrotnie ustawione, czyli wiatrak masz 3pinowy, a w biosie pwm (czyli 4pinowy).

U mnie na płycie intela (intel robi ubogie płyty) na ten przykład nie mam możliwości wyboru.

Kiedyś miałem starą płytę z 3pinami, i wentyl z regulatorem obrotów (opornik), no i czasem tak skakało wskazanie obrotów.
Ostatecznie nie przejmuj się tym, bo to tylko błędny pomiar. Dopóki bios nie zacznie Ci załączać pełnych obrotów wentylatora na skutek tych przekłamań, to nie mają one znaczenia. IMO :-) .
 

catar  Dołączył: 16 Gru 2009
Tak jak koledzy napisali powyżej, w zależności czy wtyczka ma 3 czy 4 piny to inaczej odbywa się sterowanie wentylatorem.
Wentylator żeby zaczął się kręcić potrzebuje tylko zasilanie (dwa kabelki) dodatkowy 3 jest po to by płyta gł wiedziała jak szybko wentylator się kręci. Regulacja w tym przypadku odbywa się poprzez zmniejszenie napięcia zasilającego wentylator.

Jeśli są 4 piny to do wyżej wymienionych kabli dochodzi jeszcze sygnał sterujący (PWM). W takim wypadku zamiast zmniejszać napięcie zmienia się sygnał sterujący silniczkiem.

To tak w skrócie.
Tak jak koledzy pisali, można podłączyć 3pin zasilacz do 4pin gniazdka i vice versa. Czasami 4pin wentylatorki nie kręcą się po obniżeniu zasilania.

W twoim wypadku pewnie masz jeden wentylator z kabelkami tylko do zasilania, a drugi ma wszystkie 3 kabelki, całość podłączona jest przez przejściówkę do jednego gniazdka. Wentylatory masz podłączone pewnie przez dodatkowe kabelki do płyty do jednego gniazdka. Jeden z wentylatorów przekazuje w ten sposób informacje o obrotach ale płyta jeśli zmieni zasilanie to będzie sterowała oboma.

Jeśli rozdzielisz je i jeden z nich podłączysz do innego gniazda to ten bez 3 kabla będzie chodził ci na maks obrotów (płyta nie będzie wiedziała jak szybko się kręci i da mu całe 12V) ale drugi będzie zmieniał prędkość w zależności od napięcia jakie dostanie.... W efekcie będzie ci całość chodziła niewydajnie i głośniej.

Nie przejmuj się tym, że prędkość wentylatora skacze, to pewnie wina informacji jaka idzie w wentylatora, lub lekkich spadków napięcia bo płyta może stwierdzać, że nie musi kręcić wiatrakami ile fabryka dała.
 

Effendi  Dołączył: 20 Kwi 2006
Duża, dobrze wentylowana buda i można podłączyć ten wentyl pod 5V. Jest cicho i nie trzeba kombinować z kablami, przejściówkami i monitoringiem.

Temperatury masz jakieś dziwnie niskie. Czym mierzysz?
 

volender  Dołączył: 15 Wrz 2008
Effendi, też mam takie na core i3 - gdy jeden z rdzeni jest wyłączony (automatycznie w stanie nic-nierobienia systemu).

[ Dodano: 2010-07-13, 21:48 ]
ps - ja tam nie lubię dużych bud - micro atx jest dla mnie za duże ;-)
 
Markus  Dołączył: 21 Mar 2007
Obudowę mam normalnego rozmiaru ATX do mniejszej nie wiem czy zmieścił by się mój cooler procesora (Arctic Cooling Silentium T1)
http://www.arctic-cooling...D=117&page=spec

Standardowo w obudowie są 2 wentylatory w tylnej części a zasilacz jest z przodu chłodzony innymi dwoma wentylami.
Oprócz tego ażurowa jest tylna część obudowy.

Ponieważ chipset płyty głównej chłodzony jest pasywnie oraz karta graficzna.
Zamontowanie dużych wiatraków z TG1366 zaburzyło nieco obieg powietrza w obudowie.

http://www.proline.pl/?prodid=ASUS+M2N-E

Temperatura płyty wzrosła z 41 do 44 C ale za to procesora spadła z 47 do 44 C.Otwarcie boku obudowy prowadzi do spadku temp. CPU do 37 C a MB 41 C.

W każdym razie procesor pod maks. obciążeniem osiąga maks. 62 C a poprzednio osiągał 65 C :-) (zamknięta obudowa).

Temp. mierzę CPUID Hardware Monitor oraz PC Probe wyniki są identyczne z tym że CPUID Hardware Monitor podaje je dokładniej temp. każdego rdzenia HDD itp.
 

k33l  Dołączył: 20 Lut 2010
Masz porządek z kablami w środku?
Tak przeglądam sobie zdjęcia tej obudowy i jest to jakiś nowy wymysł konstrukcyjny z zasilaczem przy przedniej ściance i dwóch wentylatorach w miejscu normalnie zamontowanego zasilacza.
Z tego co tam pooglądałem to przyczyną wysokich temperatur może być brak zimnego powietrza bo może dostać się ono tylko samodzielnie przepychając przez perforowane dno na tyle obudowy. Przy dobrze wentylowanej obudowie temperatury niższe osiągane są przy zamkniętych bokach niż przy otwartych.
Rozwiązaniem może być zamontowanie 12cm wentylatora wolnoobrotowego na bocznej ściance na wysokości chipsetu bądź wyżej przed wentylatorem od procesora zapewniając mu dostęp zimnego powietrza.
Do tego pomyśl o podniesieniu obudowy o jakiś 1cm do góry, zwiększy się przestrzeń pod nią i wypychane ciepłe powietrze z zasilacza powinno lepiej się rozchodzić i nie zapychać wylotu.
 
Markus  Dołączył: 21 Mar 2007
Tak popatrzyłem na schemat teoretycznego obiegu powietrza :
http://www.arctic-cooling...ath=4_0&mID=117 i chyba znalazłem przyczynę.
Chłodzenie procesora wieje w tą samą stronę co 2 wentyle na górze obudowy.
Rozwiązaniem było by obrócenie radiatora na procesorze wtedy wciągane było by zimne powietrze do środka a górą wychodziło by ciepłe.
Niestety ale te rozwiązanie ma swoje wady.
Temp. chipsetu MB zmalała by ale ciepłe powietrze wiało by na kości pamięci (mają one radiatory metalowe (Geil) i wszystkie napędy HDD,FDD i CD.
Co prawda część ściągana była by w dół przez wentylatory zasilacza ale to też podniosło by jego temp. o kilka stopni.
W moim przypadku najprościej było by zmienić bok obudowy na ażurowy albo zrobić w nim duży otwór na zasysanie powietrza z zewnątrz.
Cooler boxowy CPU wiał na procesor i w płytę główną i przez to temp. MB była niższa...i obieg powietrza był zgodny z tym zaprojektowanym...
 

Effendi  Dołączył: 20 Kwi 2006
Projektant tej obudowy chciał być oryginalny. Obieg powietrza jaki sobie wymyślił jest chory. Przepływ powinien być w jednym kierunku, a tu powietrze ma zakręcać o 180 stopni...
Do tego te nieszczęsne wiatraczki 80mm. To nie może być ciche i chłodne. Nie grzeją Ci się napędy?

Za radiatorem wytnij dziurę (niektórzy wolą nazywać ją otworem), zrób tunel z czegokolwiek i niech dmucha do tyłu - powinno być chłodniej. Przed dyskami wskazana kolejna dziura i niskoobrotowy wentyl 12cm. Możesz też ustawić cooler żeby dmuchal w górę i tam wyciąć następną gustowną dziurę. :-)
Najlepiej sprzedaj to coś i kup Anteca/Chiefteca. Za 400zł, a za tyle stoi ta obudowa na skąpcu, jest olbrzymi wybór.
 
Markus  Dołączył: 21 Mar 2007
HDD ma 39 C.
Z tym zakręcaniem to faktycznie dziwny pomysł ale obudowy zmieniać nie będę.

Nie chce mi się wszystkiego rozkręcać i przekładać.

Prościej odkręcić i zdjąć bok w okresie letnim :-)

Głośna też nie jest chociaż nie mam zbyt dużego porównania...

Dzięki Waszym radom przynajmniej nie przejmuję się obrotami wentyla na CPU a różnica między 4000 a 1600 jest już słyszalna...

[ Dodano: 2010-07-14, 13:33 ]
ps.Może ktoś wie gdzie jest w necie poradnik jak wyciąć gustowną dziurę w boku obudowy ?
 
Kuzyn Mygosi  Dołączył: 08 Wrz 2008
Effendi napisał/a:

Najlepiej sprzedaj to coś i kup Anteca/Chiefteca.
Najlepsze rozwiązanie. Bo z tego co widzę to tamten kolega ma jakąś pomyłkę nie obudowę (zmiana kierunku strumienia o 180st ?).
 

catar  Dołączył: 16 Gru 2009
Jak tak patrzę na projekt tej obudowy, trochę to przypomina niektóre rozwiązania Della, ale tam zawsze są odpowiednie tunele powietrzne.
Przy tej obudowie żeby się nie na kombinować a trochę poprawić ruch powietrza musiałbyś ustawić wentylatory na procesorze tak by ssały powietrze z zewnątrz i zrobić przegrodę tak jak na tym obrazku (zielone kreski).
.
Zrobisz to z tektury to się nie namęczysz i od razu sprawdzisz czy są efekty.

Bok możesz zrobić na kilka sposobów. Ale, trochę się trzeba namęczyć. Najlepiej i z najmniejszymi szkodami tnie się boki obudowy przy pomocy szlifierki modelarskiej. Znajomy ciął wyrzynarką z porządnym ostrzem do metalu, ale pomagały mu dwie osoby ściskające blachę obok cięcia pomiędzy drewnianymi klockami. Zapobiegło to gięciu się blachy. Możesz też po prostu wyciąć otwór nożycami do metalu i potem krawędzie wyrównać gumowym młotkiem.

Temat rzeka :-)
 
Markus  Dołączył: 21 Mar 2007
Jak znajdę chwilę czasu to Wam wrzucę zdjęcie do omówienia pt.:" Jak nie powinno się konstruować obudowy do komputera PC " :-)

Obudowa ta nie jest zła po wycięciu otworu z boku temp. powinny być ok.

Te zakręcanie powietrza ładnie wygląda na obrazku i faktycznie jest pomysłem chybionym.

Do zmiany went. na CPU nic się zbytnio nie przegrzewało a teraz też jest w granicach normy.

Pozdrawiam Marek
 
Kuzyn Mygosi  Dołączył: 08 Wrz 2008
catar napisał/a:
Jak tak patrzę na projekt tej obudowy, trochę to przypomina niektóre rozwiązania Della,
Ja tam widzę w DELL jednokierunkowy obieg. ... albo źle "czuję"
 

catar  Dołączył: 16 Gru 2009
Delle są różne, co prawda wielokierunkowy obieg to zwykle w małych pudłach widziałem, ale... zawsze są tunele powietrzne więc nie robi to wielkiej różnicy czy powietrze leci prosto czy robi parę zakrętów. Bez tuneli można zapomnieć by to działało lepiej niż zwykła 'niewentylowana' buda.
 
Markus  Dołączył: 21 Mar 2007
Jak się zdecyduję na robienie otworu to trzeba będzie go czymś zaślepić..

Znalazłem takie coś :
http://www.cooling.pl/gri..._category=31_46

Można też dodać jakieś podświetlenie np.:
http://www.cooling.pl/rev...category=139_50

Zastanawiam się tylko jak zasilana jest taka katoda z zasilacza 4 pinową wtyczką czy ze slotu PCI ?
Może ktoś ma coś takiego i doradzi.
 

k33l  Dołączył: 20 Lut 2010
Jeżeli chcesz mieć choinkę to lepiej założyć świecący wentylator bo katody to mają rację bytu jeżeli w boku obudowy jest okno z pleksy.
Co do nowej obudowy to naprawdę się zastanów, w tej wymianie zasilacza możesz chyba pomarzyć, teraz najgorszy scenariusz to pada zasilacz i co, do wymiany cała buda?
Ani to ATX ani BTX, jakiś chory wymysł projektanta, ale żeby ciepłe powietrze kierować do dołu to trzeba mieć mocną wizję :D
 
darkduch  Dołączył: 29 Cze 2008
Jeśli chodzi o pokazywanie obrotów i spadanie do 0 to błędem może być też niedokładność pomiaru. Swego czasu komputer brata nie chciał się włączać, jak ustawił mniejsze obroty bo "widział" (komputer) że wiatrak się rzekomo nie kręci.
 
Markus  Dołączył: 21 Mar 2007
Dla wszystkich chętnych do obejrzenia wnętrze obudowy mojego PC :-)

Mój PC

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach