matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
6x6 czyli rozważania średnioformatowe
Witam,

W dość niedługim czasie zamierzam zakupić własny średni format. Obecnie użytkuję pożyczonego Pentacona Six z 80 i 120. Mam już na jego temat jakieś zdanie. Niestety nigdy nie miałem styczności z innymi aparatami średnioformatowymi, które można zakupić gdzieś do 500zł. Przeszperałem forum i coś o niektórych body się znajdzie, ale nie ma nigdzie jakiegoś kompendium wiedzy więc może tu coś ciekawego by wyrosło :-)
W związku z tym mam pytanie do wszystkich, którzy mieli styczność z różnymi 6x6 dostępnymi na rynku. W grę wchodzi sprzęt taki jak Six, Kiev 60, oraz dostępne TLR'y od starta 66 zaczynając przez jakieś flexarety po yashici . Interesuje mnie komfort pracy na tych aparatach (szczególnie TLR), bo kiev i six są dość "bliźniacze" jak mi się wydaje. Użyteczność kominków z pomiarem, a szczególnie komfort ostrzenia, który na sixie jest dla mnie dość znikomy :-( Czy w 6x6 spotyka się matówki z klinem lub/i rastrem?
Aaa.. I proszę nie mówcie mi, żebym kupił Pentaxa 67 czy 645 ;-) Nie moja liga finansowa choć gdyby nie to pewnie brałbym pod uwagę.
 

DDspeed  Dołączył: 03 Wrz 2007
Sam interesuję się ostatnio Mamiyą C3/C33/C330 i również z chęcią dowiem się czegoś na ich temat, jak również na temat innych opcji.
 

matb  Dołączył: 02 Lis 2006
matth napisał/a:
Aaa.. I proszę nie mówcie mi, żebym kupił Pentaxa 67 czy 645
Nie powiemy. Zresztą jak nazwy wskazują, to nie są formaty 6x6. Ale czy 130USD za P6x7 to naprawdę nie ta liga finansowa? :evilsmile:
 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
matb, istotnie 67 i 645 to nie 6x6, ale znając offtopowość forum w temacie o średnim musiałyby się przewinąć gdzieś na 3 stronach ;-) 130usd + szkło i wysyłka to nie ta liga. Dolar drogi..
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
poleciłbym Pentax 67 ale już mnie uprzedziłeś :)

(sam kupowałem kiedy dolar stał 2 pln, przy 3 już by mi było szkoda być może :-P )

Polecam ci Kieva 88 - ale tylko takiego który trzyma czasy i ze szczelnymi kasetami, innych nie tykaj!!
 

Cypis aka Piotr  Dołączył: 16 Cze 2008
matth, zdecydowanie polecam Yashice Mat, Mat 124 lub 124G.
Wersję z miernikiem lub bez.
Bardzo dobrze się tym pracuje, matówkę można wymienić na taką z klinem (cena ok. $30)
Ew. kominek (WLF) zamienić na pryzmat (troszkę majsterkowania, nie będzie to zmienianie w locie jak w Rolleflexie).

Alternatywnie Mamiya C220 / C330, wymienna optyka (to już troszke drożej, ale szkła w okolicach $80 - $180), całkowicie mechaniczna, duuuże możliwości makro (wyciąg),
dość łatwo można założyć do niej pryzmat od Kieva/Hassela (moim zdaniem lepsze/wygodniejsze niż markowe), aktualnie szukam takiego z pomiarem światła.
Mamiyą jeszcze nie skończyłem rolki, ale pracuje się dobrze. Wady - cięższa od Yashicy.


ps.
a tu radość w oczach podczas otwierania kolejnej rolki filmu:


:D
 

malyglod  Dołączył: 11 Lip 2007
matth napisał/a:
matb, istotnie 67 i 645 to nie 6x6

Ale wciąż bliżej im do 6x6 niż do 35mm ;-) 67 i 645 też piękne formaty (w szczególności ten pierwszy), oczywiście wypada mieć obrotową kasetę do kadrów pionowych/poziomych.

TLRa Ci odradzę. Ale to czysto subiektywna opinia. Nie wiem, może to przyzwyczajenie do aparatów jednoobiektywowych z pryzmatem/wizjerkiem, ale nigdy nie mogłem się przyzwyczaić do spoglądania w kominek i dziwnie wyważonego korpusu. Dlatego polecę Ci Kieva. 60, 60c, 88, który wybierzesz - będzie dobrze, byleby był sprawny. Psix też jest supa, tyle, że z reguły są one w gorszym stanie i PONOĆ są bardziej awaryjne. No, ale za to jest ich więcej w sprzedaży. Nawet bez działającego pomiaru światła w pryzmacie świetnie mi się foci. I ten mocarny trzask migawki, który przeszywa Cię w momencie naciśnięcia spustu.. ah
 

Kosmo  Dołączył: 11 Mar 2008
za malyglod, polecam Kiev 60
Ja mam Arax-60 (taki tuningowany Kiev60). Bardzo fajny, nad Sixem matówka góruje (jej jasność), a także nie nakłada tych klatek, choć znam to ze słyszenia o Sixach.
No i mocowanie masz to samo co u siebie w Six, a to ma znaczenie, bo nie musisz re-inwestować w szkła. :-)

Sampelki ostatnie z Araxa:
http://www.flickr.com/photos/21348007@N03/ pierwsze 5 kwadratowych, potem niżej Agata w kapturze - większość to 80/2.8 lub 120/2.8

[ Dodano: 2009-01-05, 22:10 ]
matth napisał/a:
pożyczonego Pentacona Six z 80 i 120

ups, nie zaywazyłem, że pożyczony

Acha, jest jeszcze jakiś magik serwisant, reperuje Sixy i serwisuje, a potem sprzedaje na Allegro. http://allegro.pl/my_page.php?uid=3202740

 

Stachu  Dołączył: 27 Kwi 2007
Napisałbym coś, ale mi się nie chce...

żartowałem :-P
Napiszę szybko co mam do powiedzenia i zmykam.
Moim zdaniem TLR vs SLR to kwestia gustu. Ja zdecydowanie wolę SLR. I nie chodzi o kadrowanie przez kominek (bardzo tak lubię), ale o to, jak się pracuje. Myślę, że najbardziej by mi pasowało coś jak Mamiya 67 czy Hassaelblad (nie wiem jak się nazywa taki rodzaj), ale jeszcze takim czymś nie robiłem zdjęć, więc nie wiem. W Pentaconie mam matówkę z rastrem i teraz ostrzenie jest o niebo łatwiejsze.

[ Dodano: 2009-01-05, 22:13 ]
SQ6GIT napisał/a:
Bardzo fajny, nad Sixem matówka góruje (jej jasność)

Zawsze myślałem, że w Siksie to pryzmaty są ciemne, nie matówki... :roll:
 

Kosmo  Dołączył: 11 Mar 2008
Oj, Stachu, ja artysta z wiochy zabitej dechami, skąd mam wiedzieć czym różni się matówka od pryzmatu... ;-) :mrgreen:

No, ale na poważnie - jest jasno... :-)
 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
SQ6GIT, mój egzemplarz nie nakłada klatek i nie mam powodu nie wierzyć właścicielce. Podobno często jest to wina źle założonego filmu (za luźno, lub krzywo), zakładałem sam pierwszy raz w życiu więc będę mógł zweryfikować ;-)
Rozważam właśnie i kieva i sixa (naczytałem się sporo i jak pisałem mam obecnie sixa), ale chciałbym poznać trochę opinie TLR'owców. Zawsze to urozmaicenie jakieś :-) Fotografuję wybitnie dla przyjemności więc brak 10 szkieł do 6x6 nijak by mnie bolał. A zamiast 120/180 wolałbym coś szerokiego o ile w ogóle :-)
Stachu, zdobyć taką matówkę to jakaś większa misja jest?
 

Stachu  Dołączył: 27 Kwi 2007
matth napisał/a:
zdobyć taką matówkę to jakaś większa misja jest?

Czasem się przewijają na Allegro. Nie często, ale jednak. Ja kupiłem za coś koło 50zł razem z drucikiem i śrubkami do montażu.
TLR jest świetny na ulicę (spojrzenia przechodniów bezcenne :-) ), ale i tak jakoś bardziej ciągnie mnie do Pentacona.
 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
A czy po założeniu kominka z pryzmatem łatwiej złapać ostrość? Zenitem robiłem to migiem, P30n jeszcze lepiej, na K10D problemów nie mam, a na tym gadzie mimo, że "ekran" wielki i z lupką to pewności nie mam.. Może to kwestia wprawy?

Jak to wygląda w TLR'ach z matówkami i "łatwością" ostrzenia?
 

Cypis aka Piotr  Dołączył: 16 Cze 2008
matth napisał/a:
Jak to wygląda w TLR'ach z matówkami i "łatwością" ostrzenia?


Z kominkiem i matówką bez klina - słabo, ale idzie, szczególnie na kontrastowych scenach, zawsze jest lupka pod ręką (wbudowana w kominek) (w obu ww.)
Z kominkiem i matówką z klinem - bajka.
Z pryzmatem - łatwiej, sam aparat musisz ponieść wyżej, zasadniczo jak w SLR.
Dlatego pasuje mi pryzmat od Kieva 88 - ma wizjer pod kątem 45stopni od poziomu.
 

Kosmo  Dołączył: 11 Mar 2008
matth napisał/a:
Jak to wygląda w TLR'ach z matówkami i "łatwością" ostrzenia?

C330 - miód... :-)
 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
Cypis aka Piotr, dzięki :-) ostrzyłem kiedyś sixem z pryzmatem, ale tak dawno i rzadko, że nie jestem w stanie porównać do tego co robię teraz bez pryzmatu..

Szkoda, że z kasetami do 88 jest kiepsko, wszędzie czytam, że puszczają światło.. No i mniej go na rynku niż 60 czy sixa, a ceny wyższe :-|

O, na allegro właśnie poszła mamiya C33 pro. Czyżby ktoś od nas? ;-) Szkoda, że z dość długim szkłem, bardziej pasuje mi standard, ale nawet z 3sec się zastanawiałem :-)

I jeszcze pytanko odnośnie czasów w TLR'ach. Tam jest migawka centralna jak mniemam. W tej cenie nic ponad 1/500 chyba nie znajdę?
 

Cypis aka Piotr  Dołączył: 16 Cze 2008
matth napisał/a:
I jeszcze pytanko odnośnie czasów w TLR'ach. Tam jest migawka centralna jak mniemam. W tej cenie nic ponad 1/500 chyba nie znajdę?

Kojarzę jakiś obiektyw z migawką centralną 1/600 - ale to nie w ww.
Tutaj masz 1/500.
 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
Szkoda, przy załadowanej czterysetce przy jaśniejszej scenie brakuje czasów :-/ to samo mam w P30n gdzie max to 1/1000
 

Kosmo  Dołączył: 11 Mar 2008
matth, jeszcze jedna uwaga, może wiesz, a może nie:
- Kiev 60 ma mocowanie ekwiwalentem do Pentacon Six
- Kiev 88 ma mocowanie ekwiwalentem chyba do Hasselblad, o ile dobrze pamiętam
tak czy owak, mocowania różne, poanalizuj ceny szkieł, bo wejść w body to jedno, a dalsze konsekwencje mogą być obciążające finansowo, z tego co mi się obiło o uszy, szkła CZJ z mocowaniem Hasselblad mogą być droższe od tych CZJ z mocowaniem Six

[ Dodano: 2009-01-05, 23:46 ]
matth napisał/a:
Szkoda, przy załadowanej czterysetce przy jaśniejszej scenie brakuje czasów :-/ to samo mam w P30n gdzie max to 1/1000

dlatego filtr szary lub polar się przydaje, chyba nawet szary w Kalejnarze 150/2.8 jest w komplecie
 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
SQ6GIT, tak wiem, że 88 ma inny bagnet.. Szkieł jest mniej. Pomimo, że dwie kasetki z różnymi filmami to fajna rzecz to raczej poszedłbym w 60/six'a. Co do filtra to.. wiadomo, ale na razie ciąga mnie tu i ówdzie na zwiedzanie sprzętu i coś nie ma miejsca na zakup takich gratów jak filtry ;-)

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach