Blesso  Dołączył: 24 Wrz 2007
Ba! To nawet norma ! Ważny jest przecież naciskacz spustu migawki. ;)
Ale czy ta migawka ma być designend in Pentax - made in Phillipines- to już inna broszka ;)
 
RiddlerPL  Dołączył: 19 Sty 2008
Kilka moich uwag:

#1. Optyczni mieli walniętą K10D i nie umieli/chcieli tego skorygować. Ale to raczej z winy ich lenistwa niźli z powodu jakiejś "mitycznej" niechęci do Pentaxa. No i chłopcy niezbyt lubia czytać instrukcje przez co czasmi miewają kłopot w testach (np kiedyś nie doczytali, że zanim SR zadziała potrzeba chwilke (circa 2 sec od dostknięcia spustu - zapala się stosowna ikonka w wizjerze) poczekać (na ustabilizowanie odczytów czujników czy jakoś tak) przez co miewali dziwne wyniki. Tzn jak puszka ostrzyła dłużej to SR zdążył zatrybic i było si a jak szybciej szłapał ostrość to mieli poruszone zdjęcie. Głupi błąd, co nie? Szcególnie,z e w manualu pisz eo tym wyraźnie.

#2. Różnica pomiedzy K-r i K-5 to nie tylko rozmiar, ale także ergonomia. K-5 ma większość istotnych kontrolek wyprowadzone na obudowe (poiar światła i tryby AF w formie dzwigni) dzięki czemu można je używać prawie bezwzrokowo (poza tym ma monochromatyczny LCD z podstawowymi parametrami który dodatkowo ułatwia pracę). K-r niestety zmusza do grzebania po menu na LCD. Dla mnie ważne. Poza tym K-5 jest metalowy i szczelniony. Czyli wiecej wytrzyma zaś z odpowiednim szkłem można zaryzykować focenie w warunkach deko niesprzyjających (z 16-50/2.8 sprawdziałem na całiem ostrym deszczu i było ok).

#3. K-5 to bardzo cicha puszka (szczególnie w Live View gdzy lustro jest nieruchome a AF naprawde zacny). W porównaniu z nią D90/D300 i EOS 40/50D (te miałem okazje sprawdzać) są hałąśliwe. O ile oczywisćie masz obiektyw z SDM-em. Bez tego niestety słychać wiertarke. Do tego duży jasny wizjer powoduje, że nawet z jasnymi szkiełkami manualne ostrzenie nie jest kłopotem. Wiem, bo sam tak często robię. Zestaw K-5 + kilka malutkich limitedów daje zestaw bardzo dyskretny. Dyskretniejsza od tego chyba tylko jest Leica. To czasami bywa ważne.

#4. Szkiełka Pentaxowe są b.fajne. Tzn stałki, bo z zoomami różnie bywa. I pisze tu nie tyle o ich użytkowaniu (tu choćby brak w większosci napędu SDM może być kłopotem - hałas), ale o dawanym przez nie obrazie. Plastyka (szczególnie bokeh), kontrast, kolory sa naparwde świetne. Nawet w tych szkiełkach nie Ltd. Widywałem już ludki co używału ich (100% manualnie) z puszkami innych producentów. Np 43 Ltd i 77 Ltd z EOS 5D. To coś powinno mówić. Niestety powłoki SMC może kiedyś były niezamowite, jednak czasu upływa i teraz lekko przegrywaja z konkurencją przez co czasami w pracy pod słońce mogą pzregrać z analogicznymi szkłami C i N. Nie jest to duża różnica, ale bywa zauważalna.

#5. Balans bieli kładzie konkurencję na łopatki w 1-2 zdjecia. Pisze o automatyce. Tak skutecznego WB w świetle sztucznym nie widziałem. Dwucyfrowe Canony i 2-3 cyfrowe Nikony chowają się pod kołdrę i ze wstydu nie pokazują. Aczkolwiek niejest on w 100% skuteczny - czasami zdarz amu się załapac dziwny odcień. Ale to jest cena za tę reszte - b.dobrze trafioną (odważniejszy algorytm). I nie sugerowałbym się tu testem K-r na optycznych bo tu wyszła ich awersja to czytania manuali. Auto WB ma dwa poziomy korekcji: lekki dający zdjecia z zafarbem od świateł (by zachowac klimat) i silny - dajacy neutralne barwy. Oni najwyraxniej tego nie doczytali i robili testy na tym pierwszym.

#6. Może deko wad. P-TTL (współpraca z lampami) to aktualnie pięta achillesowa systemu (niektórzy piszą porażka). Daleko jej do P i N (naprawde daleko). Zarówno jej solidność jak i powtarzalność wyników (tendencja to niewłaściwego naświetlania kadru) pozostawiają wiele do życzenia. Poza tym niby w systemie jest wyzwalanie bezprzewodowe od razu (za pomoca wbudowenej lampki a specjalnych sterowników czy drogich lamp) jednak brak tu jakiegoś odpowiednika np Canonowego CLS (grupowanie lamp i sterowanie tymi grupami z poziomy body/sterownika). W Pentaxie masz jedną grupę i tyle. Tak więc Sroobbing byłby deko ograniczony, aczkolwiek da się - wiem sam próbowałem nieraz. No i X-Sync 1/180 sec też nie powala (konkurencja ma często 1/200). Z lampami studyjnymi w plenerz emoże to robić róznice. Ale za to sterujac lampami systemowymi za pomocą AF 540 FGZ możesz używać bezprzewodowo HSS (synchro z krótkimi czasami). Przynajmiej tak mi się wydaje, za bardzo tego nie testowałem. To fajna sprawa.

#7. AF w K-5 jest niezły, ale ciągle zdarza mu się pudłować i miewać problemy z BF/FF zaleznie od światła. Aczkolwiek tu już deko podobnie (mozę ciutkę gozrej, ale niekoniecznie) jak w puszkach semi pro C i N. Minusem za to jest wielkość (powierzchnia) punktów AF. Sa (moim zdaniem) za duże przez co czasami jest problem z dokładnym ostrzeniem. Mierzysz portret na tęczówkę a AF się upiera by ostrzyć na rzęsy (bo sa blizej). I przy małej GO masz problem. Ja w takich sytuacjach wolę manualnie ostrzyć (dzięki dużemu jasnemu wizjerowi to dosyć proste). Ale tam gdzie K-5 ma jedne punkt AF Nikon D300 ma ich 4 (czyli pojedynczy punkt jest znacznie mniejszy. Do tego jeszcze potrafią ze sobą współpracować śledząc (przekazywac cel sobie) w trybie AF.C. Ale do większości zastosowań AF starcza w zupełności. Moim zdaniem.

Uff, ale elaborat wklepałem, jak masz jakieś pytania toi najlepiej na GG lub priv...

Edit: Racja, poprawiłem z siatkówki na tęczówkę.

 
Yura  Dołączył: 03 Kwi 2010
RiddlerPL napisał/a:
Mierzysz portret na siatkówkę

na co??? :evilsmile:
 

Jacek S  Dołączył: 28 Kwi 2008
RiddlerPL napisał/a:
jednak brak tu jakiegoś odpowiednika np Canonowego CLS


Bardziej Nikonowego... W canonie sterowanie lampką z aparatu pojawiło się chyba dopiero w 7d, ale nie wiem czy to takie mądre jest jak w nikonie.
 

argawen  Dołączył: 19 Kwi 2006
RiddlerPL napisał/a:
jednak brak tu jakiegoś odpowiednika np Canonowego CLS (grupowanie lamp i sterowanie tymi grupami z poziomy body/sterownika)
To Canon także to ma ? Myślałem, że Nikon z tego słynie.
 
RiddlerPL  Dołączył: 19 Sty 2008
Jacek S napisał/a:
RiddlerPL napisał/a:
jednak brak tu jakiegoś odpowiednika np Canonowego CLS


Bardziej Nikonowego... W canonie sterowanie lampką z aparatu pojawiło się chyba dopiero w 7d, ale nie wiem czy to takie mądre jest jak w nikonie.


Pisałem, że z poziomu "body/sterownika". Czyli, że niekoniecznie tylko lampka w body. Może starsze body wymagają sterownika, ale jednak mają taką opcję, zaś Pentax nie i nie zapowiada się raczej...
 

Jacek S  Dołączył: 28 Kwi 2008
RiddlerPL napisał/a:
Może starsze body wymagają sterownika, ale jednak mają taką opcję


Nie siedzę w canonie, ale to nie tak że trzeba mieć minimum dwie lampy z wysokiej serii aby jedna wyzwoliła drugą lub body 7d i jedną taką lampę?
 

JackDeJack  Dołączył: 21 Gru 2007
Blesso napisał/a:
Współpraca z lampą błyskową w p-ttlu też czasami może doprowadzić do nerw.
Da się to opanować ;-)
Blesso napisał/a:
W ciemnych kościołach możesz mieć problem z AF
Jak K200D dało radę w kilku to i K5 chyba poradzi :idea:
 
RiddlerPL  Dołączył: 19 Sty 2008
Jacek S napisał/a:
RiddlerPL napisał/a:
Może starsze body wymagają sterownika, ale jednak mają taką opcję


Nie siedzę w canonie, ale to nie tak że trzeba mieć minimum dwie lampy z wysokiej serii aby jedna wyzwoliła drugą lub body 7d i jedną taką lampę?


Jest jeszcze opcja specjalnego sterownika (za 600-800 pln o ile pamietam) pakowanego zamiast lampy w Hot Shoe w body który steruje grupami lamp systemowych. Z różnym skutkiem (podczerwień wymaga by lampy "widziały sterownik"), ale jednak jest...0

JackDeJack napisał/a:
Blesso napisał/a:
Współpraca z lampą błyskową w p-ttlu też czasami może doprowadzić do nerw.
Da się to opanować ;-)


Nie chodzi by opanowywać, ale by wpiąć lampe właczyć ją, body i by działało. Zapomnieć o tym i skupić się na pracy. Tak przy minimum ingerencji (podstawowe korekcje itp). Nie zaś po każdym zdjeciu nerwowo sprawdzac LCD czy znowu nie ma jakiegoś babola. Albo musieć pamietać o tym by zmieniać korekte względem tego czy lampa wali na wprost czy odbija (dla P-TTL-a to powinno TEORETYCZNIE być bez znaczenia, niestety nie jest) i inne obejsćia bugów systemu. W reporterce czasami jest mało czasu a te najwartościowsze ujecia są niepowtarzalne. Deko szkoda je tracić z winy niepewnego sprzętu.
 
Pawelzqx  Dołączył: 22 Mar 2009
U Pentaxa, lampy także działają w grupach w trybie bezprzewodowym. Są bodajże 4 grupy. Niestety, żeby zmienić grupę dla wyzwalania lampą wbudowaną, trzeba najpierw założyć zewnętrzną, zmienić i ściągnąć.
 
RiddlerPL  Dołączył: 19 Sty 2008
Pawelzqx napisał/a:
U Pentaxa, lampy także działają w grupach w trybie bezprzewodowym. Są bodajże 4 grupy. Niestety, żeby zmienić grupę dla wyzwalania lampą wbudowaną, trzeba najpierw założyć zewnętrzną, zmienić i ściągnąć.


Chodzi ci o 4 kanały. Są one po to by mogło pracować na raz do 4 fotografów i sobie wzajelmnie nie przeszkadzać. Mi zaś chdozi o takie ustawienie gdzie masz kilka grup lamp (np A=ekspozycja, B=wypełnienie cieni, C=kontra, D=tło) i możesz ich używać wszystkich na raz. A także zmieniać proporcje pomiedzy nimi w bocy/sterowniku bez ganiania i ustawiania wszystkiego manualnie na lampach.
 

FttSniper  Dołączył: 21 Sty 2011
woow dzięki za solidną dawkę informacji :-o

Nad błyskaniem to tak nie trzeba się zastanawiać dużo, czy to w nikonie czy canonie zawsze błyskałem lampą ustawioną w manual, body też cały ślub czy sesja to manual - nie umiem inaczej, ewentualnie preslekcja przysłony z korektą EV ale to na zewnątrz.

W pentaxie liczyłbym na jego trwałość oraz pancerność, błyskanie w manualu więc starczy lampa o średniej mocy z odchylanym palnikiem we wszystkie strony - i tak błyskam dopiero na sali jak jest diabliście ciemno, z reguły 90% zdjęć na zastanym.
 
RiddlerPL  Dołączył: 19 Sty 2008
FttSniper napisał/a:
woow dzięki za solidną dawkę informacji :-o

Nad błyskaniem to tak nie trzeba się zastanawiać dużo, czy to w nikonie czy canonie zawsze błyskałem lampą ustawioną w manual, body też cały ślub czy sesja to manual - nie umiem inaczej, ewentualnie preslekcja przysłony z korektą EV ale to na zewnątrz.

W pentaxie liczyłbym na jego trwałość oraz pancerność, błyskanie w manualu więc starczy lampa o średniej mocy z odchylanym palnikiem we wszystkie strony - i tak błyskam dopiero na sali jak jest diabliście ciemno, z reguły 90% zdjęć na zastanym.


W takiej sytuacji lampa Pentaxa na 100% ci styknie. Jedynie (jakbym był na twoim miejscu) poszukałbym jakiegoś K-5 usera w okolicy (na pewno jest kilku), najlepiej takiego z lepszą kolekcją słoików i organoleptycznie sprawdził wydajność AF. Bo jedynie to może być dla ciebie ogranicznikiem. Aczkolwiek myślę, że ten z K-5 dawałby radę.
 

FttSniper  Dołączył: 21 Sty 2011
Co do szkiełek do morderczo podobają mi się bodajże 31/1.8 43/1.9 oraz 77/1.8 ^^

Tak realnie patrząc jakby wyszła sigma 85 1.4 z mocowaniem pentaxa to byłoby miło ... miałem na krótko 30 1.4 oraz 50 1.4 i plastyka oraz bokeh był killerowy ^^ wart nie do końca przewidywalnego AF w 30 1.4 ....

Chętnie adopotowałbym 8-16 HSM, 30, 50 oraz 85 w wydaniu sigmy jakby ta ostatnia miała HSM - jedna wada to że trzeba jechać do sigma pro centrum i przebierać żeby dorwać dobrą sztukę ....

Wracając na ziemię: chętnie poprosiłbym o sample w RAW z jakiegoś body co ma więcej niż 6mpx ^^ ze szkieł 16-50 oraz 50 - 135 - o ile te drugie jest naprawdę dobre bez zastanawiania o tyle od pierwszego oczekuję przyzwoietego i celnego AF oraz dobrej ostrości - wiem że brzegi na 16mm 2.8 to kicha ale to szkło nie do krajobrazików dla mnie ... :)
 

MacRayers  Dołączył: 07 Wrz 2008
Blesso napisał/a:
Na śluby/portret brałbym 5D II + zapasowe 40/50D.
Do reszty- jaka najbardziej Pentax ( oprócz wyczynowego/zawodowego sportu- też).

Blesso, zapominasz, że są tutaj użytkownicy wielosystemowi. W czym od czasu K-5 niby lepsze jest 5DMkII (poza wagą i FuFu)? ISO ? Dynamika ? AF ? Jedynie chyba P-TTL daje ciała...
Tak właśnie rodzą się legendy o tym, że Pentaksem się nie da. Gdyby jednak wrzucić napis D300s, 7D to już by się dało. Od czasu K-5 5DMkII nie chce mi się po prostu targać - wcześniej i owszem, tam gdzie ISO było potrzebne (k-7 odstawał mocno w tym zakresie). Większość zdjęć z K-7 o wysokim ISO przerabiałem na BW bo nawet fajnie to wyglądało (vide http://www.youtube.com/watch?v=EkwDjXtUQvk )
Blesso napisał/a:
Nie twierdzę, że w Pentaxie się nie da.

Jeżeli jesteś na pentaxforums.com porozmawiaj choćby z Andim - człowiek robi świetne fotki 5DMkII i Zeissami. Ostatnio bardzo często robi je K-5 i Limitedami serii DA...
Idę znowu sobie na chyba dłuższą przerwę, bo widzę że tutaj jak zwykle te same legendy krążą (no teraz dojdą poplamione matryce - pewnie przez ślimaka, który to uciekał z AF aparatu)....

 

Benek  Dołączył: 18 Wrz 2008
Blesso napisał/a:
Dwa szkła, które wymieniłeś (16-50/ 50-135) nie są demonami prędkości.

Rozumiem, że znasz ten problem z autopsji? :-?

Bo ja podpinałem pod moje body tabuny szkieł i od 16-50 szybszy był tylko - mam wrażenie - DA 40, ewentualnie DA 21.

 
RiddlerPL  Dołączył: 19 Sty 2008
Poszukaj po necie zampli z limitowanej trójki (31, 43, 77), Sigmy przy tym to zabawki (klocki sądząc po rozmiarach). S 85/1.4 może i ma fajna plastykę, jednakże aberracje poza płaszczyzną ostrości jak dla mnie ma stanowczo za duże. Psują one znacząco cały efekt.
Z wymienionych szkiełek tylko 30/1.4 na mocowaniu PK nie ma HSM.
Sigma 85/1.4 jeżeli jeszcze jej nie ma to na PK zapewne wyjdzie niedługo.

Ja mam 16-50/28 i wcale nie uważam by miała jakas kilerską ostrość. Do tego jeszcze łapie łatwo spore flary i łatwo kontrast gubi pod słońce. Jedynie Bokeh ma fajny. Ogólnie to nie lubię tego szkiełka - używam jak muszę i tyle. Ale może to dlatego, że mam dosyć stary egzemplarz a z tymi bywały problemy (do tego trzeba jeszcze doliczyć niewątpliwe zużycie tego mojego). Anyway sugerowałbym raczej stałki. Przy 16 Mpix i dobrej ostrości szkła mozna zawsze sporo kadrować na kompie.
 
Blesso  Dołączył: 24 Wrz 2007
MacRayers- w jednym z poprzednich moich postów napisałem dlaczego 5D II do ślubnej reporterki bardziej się wg mnie nadaje niż K-5 . I nie mówię tu o szumach ani o innych właściwościach matrycy czy samego body. Ani nie tworzę żadnej legendy. Po prostu tak uważam. Bo ...szybkość słoików, odgłos ich pracy, GO, p-ttl ( jeśli manaual - to bez znaczenia), dostęp oraz cena FA-jnych szkieł- czasami robi różnicę.
Napisałem, że prościej będzie zamierzony efekt osiągnąć za pomocą 5D, ale przecież nie spisałem K-5 na strat, ani innego cropowego body.
Benek - wg mnie 16-50 nie jest szybsze od 16-45/4. Mało tego. Jeśli chodzi o ostrość to i tu też bym się zastanowił. Po prostu 16-50 nie powaliła mnie. Przyznaję, 50-135 miałem w body zapięte tylko parę godzin ( i chętnie bym sobie je na nim zostawił na wieki), ale ono również ochów i achów szybkościowych nie powodowało.
Pewien "Kolo" wziąwszy na chwilę me K-7 z DA 60-250 - stwierdził : " zabierz ode mnie tego żółwia" ;)
Wracając do tematu.
K-5 to świetna pucha oferująca bardzo wiele. Z wspomnianymi obiektywami serii FA cud -miód-malina. Któż by nie chciał takiego zestawu? Może nawet fotograf ślubny?
;)
 

MacRayers  Dołączył: 07 Wrz 2008
Cytat
K-5 to świetna pucha oferująca bardzo wiele. Z wspomnianymi obiektywami serii FA cud -miód-malina. Któż by nie chciał takiego zestawu? Może nawet fotograf ślubny?

Kiedy czasami czytam różne posty (nie tylko na tym forum), to dochodzę do wniosków, że fotografów można podzielić na następujące poziomy :
1. Amator - robi dużo pstryków byle czym
2. Świadomy amator - robi fotki kiedy chce i zwraca uwagę na sprzęt doszukując się w nim problemów z efektem końcowym
3. Pełny amator - najważniejszy jest sprzęt a nie fotka
4. Półprofesjonalista - robi byle czym byle była fotka dobra i by dostał z tego na chleb (z masłem)
5. Zawodowiec - nie potrafi obejść się bez światła
6. Pełny zawodowiec - dłużej rozmawia o tym co będzie robił i jak to ma być zrobione niż zajmuje się samą sesją
7...
8...
976 - fotograf ślubny - jest na samym szczycie i jego potrzeby (FuFu i inne takie) determinują rozwój fotografii w całym Wszechświecie. Od tego jak dany sprzęt spisze się podczas fotek ślubnych zależy kariera danego sprzętu. ;-)

 

BAN paradziqs  Dołączył: 05 Sie 2009
a to nie fotograf jest najwazniejszy? :)

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach