M.W  Dołączył: 20 Sie 2008
Andrej Balco
Cytat

http://andrejbalco.com/

Balco urodził się w 1973 roku na Słowacji, gdzie do dziś mieszka i pracuje. W latach 90. studiował na kierunku związanym z resocjalizacją i opieką społeczną, w 2001 roku zaczął zaś uczyć się fotografii w Instytucie Twórczej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w Opawie. Studia skończył w 2006 roku i od tamtej pory konsekwentnie za pomocą zdjęć eksploruje sprawy społeczne.
Pierwsze studia, które rozpoczął Balco nie pozostały bez wpływu na jego dalszą karierę, fotografa interesują przede wszystkim przemiany społeczne i zjawiska, dotyczące zwykłych ludzi, żyjących wokół niego. W 2004 roku Słowak stworzył cykl pt. "Przedmieścia" (Suburbs), dotyczący mieszkańców słowackich blokowisk. Dwa z pięciu i pół miliona mieszkańców Słowacji mieszka w mrówkowcach, rozrzuconych bliżej i dalej centrów miast. Balco postanowił za pomocą aparatu zbadać, kim są ludzie, zamieszkujący te bloki, jaki prowadzą tryb życia, chciał w ten sposób także przełamać (istniejący także w Polsce) stereotyp, szufladkujący lokatorów blokowisk gdzieś na marginesie społecznym. Cykl "Przedmieścia" powstał w ramach działalności słowackiego fotografa w międzynarodowej grupie Sputnik Photos.


Słowackie blokowisko w obiektywie Andreja Balco.

Zdjęcia, które nagrodzono w Łodzi to projekt, który Balco zrealizował w Brazylii. Jak sam przyznaje, od dzieciństwa był zafascynowany Ameryką Południową, szczególnie Argentyną. Możliwość realizacji projektu fotograficznego na brazylijsko-argentyńskim pograniczu była więc dla niego szczególną przyjemnością, swoistym spełnieniem marzeń. Podczas pobytu w Brazylii Balco zainteresował się, podobnie jak w przypadku cykli, które realizował we własnym kraju, trybem życia mieszkańców. Cykl "Domésticas" skupia się więc na ludziach i na tym, jak kontrastowe jest brazylijskie społeczeństwo. Fotograf zestawił ze sobą portrety służby oraz właścicieli eleganckich posiadłości, przedstawicieli dwóch bardzo do siebie oddalonych szczebli społecznej drabiny. Wszystkich pokazał właściwie w ten sam sposób, a jednak każdy widz natychmiast wyczuwa, kto pochodzi z nizin, a kto jest bogaczem.


Domésticas, fot. Andrej Balco

Portrety brazylijskiej służby domowej konfrontują pana i służącego, dwa środowiska i dwa charaktery, rzeczywistość i marzenia. Na wielu zdjęciach widać coś na kształt linii dzielącej te dwa odmienne style życia. To wrażliwy i głęboki portret, choć poczucie humoru Balco, jego skłonność do przesady, a nawet sarkazmu, są doskonale widoczne.
Portrety zadziwiają swoją dostojnością i monumentalnością. Wybrane fotografie połączone są w historie dające nam obraz dwóch różnych światów: luksusu klasy średniej i standardu latynoamerykańskiego, które przeplatają się z ujęciami życia na ulicy,
można przeczytać w opisie łódzkiej wystawy.


Everest 2 / Andrej Balco

Przyglądając się pracom Andreja Balco widać doskonale, że swoje osobiste zainteresowanie sprawami społecznymi doskonale umie on połączyć z tak dla naszych południowych sąsiadów charakterystycznym poczuciem humoru i dystansem do siebie. Bardzo klasyczne, często czarno-białe zdjęcia Balco sprawiają czasem wrażenie, jakby powstały wiele lat temu, jednak mówią o sprawach jak najbardziej współczesnych. I nierzadko uniwersalnych, dotyczących nie tylko Słowaków.

Autor: Anna Cymer
http://www.swiatobrazu.pl..._spoleczny.html


Velké Karpušany / Andrej Balco
From the series Suburbs, 2004

O cyklu „Suburbs” pisze:
„Ponad dwa miliony, czyli ponad jedna trzecia Słowaków żyje w wielkich kompleksach bloków mieszkalnych.. W latach 70. ostatniego stulecia budownictwo blokowe stanowiło 97% całego budownictwa mieszkalnego. Dla porówniania w Czechach było to 70%, w Polsce 50%. Skupiłem się na analizie i obserwacji, kto mieszka w takim budownictwie. Jacy ludzie i czy możemy ich uważać za typ „ludzi z bloków”. W trakcie pracy wielokrotnie spotykałem się z opinią, że życie w blokowiskach jest naznaczone przez klisze, jak łazienki, połamane skrzynki pocztowe i szarość. Próbowałem uniknąć tej uproszczonej wizji i zamiast niej wypunktować tamtejszą barwność, różnorodność i żywotność.”


Pezinok /Andrej Balco
From the series Suburbs, 2004

Andrej Balco (1973, Słowacja)
Pierwotnie wykształcił się w zakresie pracy socjalnej (Uniwersytet w Trnavie), co zdecydowanie wpływa na jego twórczość fotograficzną. Później studiował fotografię (Uniwersytet Śląski w Opavie; fotografia – w tamtejszym Instytucie Twórczej Fotografii ITF). Chętnie podejmuje temat grup społecznych, jak w cyklu „Suburbs” („Przedmieścia”) z 2004 r., powstałym w ramach jednego z projektów międzynarodowej grupy Sputnik Photos, i najnowszym zbiorze portretów z brazylijskich domów pt.: „Domésticas” („Służący”; 2008;), który podczas Międzynarodowego Festiwalu Fotograficznego w Łodzi zdobył Grand Prix. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych („Suburbs” był pokazywany m.in. na wystawie Behind Walls podczas festiwalu Noorderlicht 2008 w Leuwarden, Holandia), nagradzany w konkursach na Słowacji, w Czechach, Japonii, Nowej Zelandii.
Reprezentuje go Agencja Anzenberger w Wiedniu.
Mieszka na Słowacji w Pezinok.
http://www.profotografia....-w-galerii-2pir

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach