CanisLupus  Dołączył: 10 Sty 2007
  Przeterminowane slajdy - wasze uwagi
Siemanko :-)

Czy ktoś z forumowiczów urzywa przeterminowanych slajdów i negów B&W.

Jakie jest wasze zdanie na temat ich jakości, czy bardzo różnią się od tych z ważnym terminem.
Może potrzebne są korekty naświetlania, tylko w którą mańkę :?:

Proszę o wyjaśnienia,jestem zielony wtym temacie - jak trawa na wiosnę. 8-) :roll: :mrgreen:
 

szpajchel  Dołączył: 20 Kwi 2006
No ja trochę robiłem na przeterminowanej Agfie CT Precisa 100 (slajd). Miały chyba z rok po terminie ważności, trzymane w temp. pokojowej. Gdy je dostałem, wsadziłem do lodówki i zużywałem przez kilka miesięcy. Nie zauważyłem żeby było z nimi coś nie tak. Nie stosowałem żadnej korekcji. Być może u mnie w pracy wala się jakaś Provia 400, długo po terminie, nie trzymana w lodówce :-x - kiedyś ją widziałem, może wpadnie w moje ręce, to sprawdzę.
Robiłem też na Provii 100, kilka miesięcy po terminie, ale trzymanej w lodówce. Absolutnie bez zarzutu.
Moim zdaniem wszystko zależy od tego, jak takie materiały są przechowywane. Niska temperatura spowalnia przebieg wielu reakcji chemicznych, a więc i procesy odpowiedzialne za "starzenie się" materiałów światłoczułych; niektórzy nawet zamrażają filmy, ja nie probowałem. Tu i ówdzie spotyka się informacje, że można i kilka lat po terminie, byleby filmy siedziały w lodówce.
W każdym razie, wszelkie materiały foto przechowuję w lodówce, a naświetlone staram się jak najszybciej wywołać. Nie przejmuję się kilkumiesięcznym przekroczeniem terminu ważności.
Jeśli masz możliwość, przekonaj się sam, będziesz miał własne zdanie. To nie jest żywność, żeby się bać o zdrowie czy nawet życie. Ale jeśli coś ma być na "okazję życia", to bym raczej nie ryzykował.
 
CanisLupus  Dołączył: 10 Sty 2007
Dzięki Szpajchel ;-)

Trafiło w moje łapki kilkanaście sztuk velvi 50 przeterminowanej o 3, 4 lata.
Filmy były trzymane w lodówce, tak więc postanowiłem wydać te marne grosze na sprawdzenie.