Markus  Dołączył: 21 Mar 2007
  Zdjęcia wodospadów,strumieni i rzek praktycznie...
Od jakich ustawień aparatu (czas naświetlania,przesłona), i jakie filtry zastosować? aby zdjęcie wodospadu,strumyka miało piękne rozmycie?
Czy zdjęcia warto lekko niedoświetlać tak aby uniknąć przepaleń?
Jeśli tak to o ile ev korygować ekspozycję?
Mój aparat to Samsung GX-1S + D-Xenon 18-55.
Ma też kilka filtrów Marumi 52 mm.
Polaryzacyjny DHG,szarą połówkę,UV MC,szary ND8.
Z tego co wiem przydają się głównie polar ewentualnie szary...
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
Markus, masz cyfre to zrob pare prob - wsadz wszystko przed obiektyw i osiagaj czasy jak najdluzsze...(powiedzmy 1s.-4s.) ale to zalezy od tego co chcesz osiagnac - przepisu uniwersalnego brak
 

milo  Dołączył: 01 Sie 2006
Rozmycie bystro plynącej wody uzyskasz juz przy 1/10. Filtr polaryzacyjny bardzo wskazany, pomoze Ci uniknac takze przepalen odbic w wodzie.
 

cotti  Dołączyła: 20 Kwi 2006
Tak, jak napisał Fafniak - zależy od konkretnego przypadku wodospadu/strumyczka, cyfra daje Ci możliwość zrobienia wielu ujęć

Polar w przypadku daje ciekawe efekty - nakręć i pobaw się, zobaczysz, jak zmienia się wygląd wody. Szary umożliwi Ci jeszcze dłuższą ekspozycję

Masz całkiem sporo tych nakrętek, więc na pewno zdziałasz coś ciekawego.
 
Markus  Dołączył: 21 Mar 2007
Chodziło mi głównie o początkowe ustawienia od których warto rozpocząć eksperymenty.
 

cotti  Dołączyła: 20 Kwi 2006
dobierz tak przesłonę, żeby czas był dłuższy... czyli np. ową 1/10 żeby uzyskać. Nie sądzę, żebyś to utrzymał (a zresztą, zaraz najdzie Cię ochota, żeby czas wydłużyć), więc jeszcze do zestawu statyw polecam. Nie koryguj od razu ekspozycji, tylko sprawdź, co Ci wyjdzie na automacie, potem, w zależności od osobistych preferencji i życzeń, skoryguj ekspozycję

[ Dodano: 2007-04-06, 13:09 ]
plus, oczywiście, rób w rawach, ew. błędy będziesz mógł próbować zniwelować później ;-)
 
Markus  Dołączył: 21 Mar 2007
Bardzo dziękuję za wszystkie podpowiedzi :-)
Jak tylko będę miał okazję postaram się wcielić w praktykę...
 
rychu  Dołączył: 08 Paź 2006
Re: Zdjęcia wodospadów,strumieni i rzek praktycznie...
Markus napisał/a:
Od jakich ustawień aparatu (czas naświetlania,przesłona), i jakie filtry zastosować?

Z filtrami pokombinuj jaki efekt uzyskasz - polar z pewnością. Co do czasów - podane przez Fafniaka to będziesz miał watę nie wodę i nie będzie to podobne do wodospadu. Zależy też co kto lubi. Osobiście lubię lekko rozmyte, uchwycone w locie rozbryzgi, białe smugi jakoś mdłe są - 1/30 - 1/2s w zależności od wartkości strumyczka.
 
Markus  Dołączył: 21 Mar 2007
Chciałbym uzyskać coś takiego :

http://onephoto.net/info.php3?id=394984

Niestety ale exif wycięty a sam autor nie kwapi się do odpowiedzi :roll:
 

milo  Dołączył: 01 Sie 2006
Statyw na pewno...
Jakies f11 czas 1"?
 

Tok'Ra  Dołączył: 11 Lip 2006
Mysle, ze na takie pytanie nikt nie odpowie - bo to swiadomy eksperyment jest :mrgreen:
Fotografia to malowanie swiatlem. W aparacie masz tryby manualne do eksperymentowania. Musisz wpuscic swiatlo do puszki - masz na to wiele
sposobow :mrgreen:

P - Zdajemy się na program aparatu, ale możemy zmienić wartości
czasu i przesłony w sposób zależny od siebie. Aparat zawsze wpuści
do środka tę samą ilość światła gdyż wydłużając czas naświetlania
zwiększa się wartość przesłony, a skracając czas zmniejsza się
wartość przesłony. Dzieje się to automatycznie.

Tv - preselekcja czasu. Ustawiamy sami czas otwarcia migawki,
a automatyka aparatu dobiera nam przysłonę tak, aby zdjęcie było
właściwie naświetlone (mamy pełną kontrolę nad ruchem!).
Tryb ten często jest nazywany automatyką czasu.

Av - preselekcja przesłony. Ustawiamy przysłonę, a aparat dobiera
czas - my kontrolujemy głębię ostrości. W tym wypadku mówimy
o automatyce przesłony.

M - My decydujemy o wszystkim. Wybieramy i czas otwarcia
migawki i przesłonę.

I teraz tak. Jak masz wodowspad, to mozesz go zrobic tak, zeby
kropelki byly widziane kazda osobno - ale warunkiem takiej zabawy jest
krotki czas naswietlania - ale na tyle dlugi, by zapisac ostry obraz.
Mozesz wydluzyc czas naswietlania, i wtedy zamiast wody masz mgliste
warkocze strumieni.
Generalnie, jak masz przeslone, to prawidlowe naswietlenie przy
srednich warunkach terenowych uzyskasz gdy bedziesz mial takie nastawy:

srednica dziury - AV(przeslona) - TV (czas) 1/
- O - 4 - 250
- 0 - 5,6 - 125
- c - 8 - 60
- o - 11 - 30
- , - 16 - 15
- . - 22 - 8

Wiec jak masz taka tabelke, i wiesz jak wpuszczac swiatlo do puszki to
eksperymentujesz. Ustawiasz przeslone np. na 8, i jak dasz czas 30, to masz
wode w warkoczach, a jak dasz czas 250 - to masz kropelki.
To oczywiscie teoria - ale sprawdz ja w praktyce :mrgreen:

Robisz foty w RAW, a potem mozesz je pomietosic tak, ze zaden filtr nie jest potrzebny.
Tym bardziej, ze gdzies kiedys bawilem sie jakims programikiem, co symulowal stosowanie roznych filtrow - i to samo mozna bylo uzyskac programowo - za wyjatkiem jednej cechy - jak ktos leniwy i zawsze chce miec niebieskie niebo to zaklada UV, a jak ktos robi foty przez szyby lub wode - to zaklada polara :mrgreen:
 

Chmarski  Dołączył: 28 Mar 2007
Pełnego automatu bym unikał. Musi być dość ciemno by uzyskać efekt.

Priorytet przesłony (Av) - im mniejsza dziurka tym większe rozmycie płynącej wody w wyniku wydłużenia czasu. Do tego niziutkie ISO. Statyw właściwie niezbędny.
W przypadku jasnego światła może być niezbędny filtr ND (np. 8).
 

Tok'Ra  Dołączył: 11 Lip 2006
Warto tez poczytac o mozliwych patentach przy obrabianiu:
http://www.thinsite.net/tutorials/index.php
 

djack  Dołączył: 22 Kwi 2006
cotti i milo, czy wyście się zmówili z tymi awatarami?
 

milo  Dołączył: 01 Sie 2006
djack napisał/a:
cotti i milo, czy wyście się zmówili z tymi awatarami?


cotti mnie bezczelnie nasladuje :P
 

noel  Dołączył: 15 Wrz 2006
Wodospad do dość trudny temat, wbrew pozorom. O przepały bardzo łatwo nawet z filtrami. Osobiscie zawsze mierzę na wodę i koryguję "do góry". Czas bardzo często sporo powyżej 1/10 sek. Tutaj i tutaj masz przykłady.

Markus, patrząc na przykład, który podałeś można by sądzić, że czas był ok. 1 sek.
 

Istreed  Dołączył: 04 Lut 2007
W sumie żeby robić zdjęcia wodospadów to trzeba się do indywidualnego przypadku dostosować i sprawdzić jak wyjdzie, nie radził bym przeginać z czasem, go za długa ekspozycja czasem wygląda nieciekawie. Przydatnym sprzętem est statyw i polar. Połówkowy tabac też wskazany ;)
Przykładowo TO robiłem z ręki 1/8 f 32 iso 100.
 

cotti  Dołączyła: 20 Kwi 2006
milo napisał/a:
djack napisał/a:
cotti i milo, czy wyście się zmówili z tymi awatarami?


cotti mnie bezczelnie nasladuje :P


chyba chcesz dostać pisanką ;-)
 

milo  Dołączył: 01 Sie 2006
Cytat
chyba chcesz dostać pisanką ;-)


uwazaj bo oddam nadgryzionym barankiem :roll:
 

daro  Dołączył: 20 Kwi 2006
Markus napisał/a:
Chciałbym uzyskać coś takiego :

mi to wygląda na HDR - coraz więcej takich zdjęć się ostatnio pojawia. Starsznie trudno przy tak dużej rozpietości tonalnej zrobic jedno dobrze naświetlone zdjęcie...stosując autobracketing i odpowiednio nakładając zdjęcia można wyciągnąć ciekawe efekty...

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach