Kamosor  Dołączył: 06 Gru 2011
[K10D] Problem z odwzorowaniem kolorów
Witam serdecznie,
Zwracam się z uprzejmą prośbą o pomoc w rozwiązaniu problemu. Wykonuję zdjęcia odzieży przy markowych lampach studyjnych, ale mój Pentax K10d nie radzi sobie z wiernością kolorów pośrednich. Zamiast turkusu otrzymuję kolor niebieski, zamiast czerwono-bordowego otrzymuję czerwony itd.

Działania jakie podjąłem:
- ustawiałem WB na zakres: auto, lampa błyskowa, ręcznie od 5000 - 5800,
- ustawiałem nasycenie barw, kontrast,
- ustawiłem WB na wzorniku kolorów,
- sprawdzałem WB w PS, a następnie w aparacie,
- sprawdziłem przy różnych ekspozycjach,
- sprawdziłem przy kolorach sRGB, i AdobeRGB,
- mam najnowsze oficjalne oprogramowanie aparatu.

Mimo to nie mogę uzyskać naturalnego odwzorowania koloru bez ręcznej (na oko) korekcji kolorów w PS.

Czy Pentax K10d nie radzi sobie z kolorami - zakłamuje, lub wymaga za każdym razem dodatkowego dostrajania w danym zakresie balansu bieli każdego koloru?

Czy ktoś używał CBL Lens 110 do korekcji balansu bieli?

Jak rozwiązać ten problem?

Z góry dziękuję za pomoc.
 

andybond  Dołączył: 13 Lip 2009
Kamosor, wydaje mi się,że pełną kontrolę nad kolorem uzyskasz,robiąc fotki w PEF-ach,zwłaszcza że przywiązujesz wielką wagę do odwzorowania barw. Z przestrzenią nie kombinuj i pracuj w sRGB.

[ Dodano: 2012-01-27, 12:20 ]
Kamosor napisał/a:
nie radzi sobie z wiernością kolorów pośrednich. Zamiast turkusu otrzymuję kolor niebieski, zamiast czerwono-bordowego otrzymuję czerwony itd

Jeszcze jedno-monitor masz na pewno dobrze skalibrowany? Obrazom na wyświetlaczu aparatu nie ma co przywiązywać większej wagi.
 
Kamosor  Dołączył: 06 Gru 2011
Dziękuję za odpowiedź. Spróbuję w PEF. Mam skalibrowany monitor Eizo. Wyświetlacz aparatu rzeczywiście zakłamuje, dlatego patrzę tylko na histogram. W każdym razie dziś przetestuję CBL Lens 110, gdyż się okazało, że mam dystrybutora w mieście. Mam nadzieję, że to rozwiąże mój problem.
 

dag-d1  Dołączyła: 22 Mar 2011
To ja nawiązując do problemu :
mam w k-x ustawione robienie zdjęć w DNG , z poprzedniego wpisu od Andybond-a wnioskuję że ustawiając PEF-y uzyskam bardziej naturalne barwy?
 

pawgra  Dołączył: 29 Maj 2008
dag-d1,
dag-d1 napisał/a:
ustawiając PEF-y uzyskam bardziej naturalne barwy
nic bardziej nie uzyskasz poza "bardziej" obrazki pod kontrolą ;-)

zarówno PEF jak i DNG to cyfrowe negatywy - oba zawierają dokładnie taką samą porcję informacji i tylko od Twojej obróbki finalnej zalezy to co uzyskasz "na wyjściu"

 

andybond  Dołączył: 13 Lip 2009
dag-d1 napisał/a:
wnioskuję że ustawiając PEF-y uzyskam bardziej naturalne barwy?

dag-d1,nie. Podałem rozszerzenie PEF,bo nie orientuję się czy K10D zapisywał również w DNG.Oba rodzaje plików to cyfrowe "negatywy" czyli wierne kopie tego co zarejestrowała matryca. Jest to zatem surowiec który należy poddać obróbce.
 

pawgra  Dołączył: 29 Maj 2008
andybond, you're late ;-)
 

andybond  Dołączył: 13 Lip 2009
Kruca fak :evil: pawgra, you're win :-B
 

yusuf  Dołączył: 19 Kwi 2006
Nie chciałbym się czepiać, ale
andybond napisał/a:
you're win

zdaje się być niezbyt poprawne :mrgreen:
 
Kamosor  Dołączył: 06 Gru 2011
Ważne aby poprawne były kolory zdjęć robionych k10D :)
 

dag-d1  Dołączyła: 22 Mar 2011
OK, dzięki za info, bo się wystraszyłam że mam puszkę żle ustawioną ;)
 

andybond  Dołączył: 13 Lip 2009
dag-d1 napisał/a:
OK, dzięki za info, bo się wystraszyłam że mam puszkę żle ustawioną ;)

dag-d1, jak sobie ustawisz.tak się wyśpisz ;-) najważniejsze żeby nikt z postronnych nie rozregulował ci puszkę ;-)
 

pawgra  Dołączył: 29 Maj 2008
andybond, etam ;-)
 
RiddlerPL  Dołączył: 19 Sty 2008
Jeżeli zalezy ci na 100% wierności to polecam:

Link

Passport + RAW DNG + soft do profilowania jego (w zestawie z passportem) da ci tę dokładność. Bo jednak każda matryca ma jakiś zafarb (zależy od dobor filtra Bayera przez producenta), obiektwy podobnie (czasami niewielki ale zawsze, z przyczyny powłok np.). No i dokładnie trzeba dobierać oświetlenie (poprawianie złej ekspozycji też ma wpływ na kolory) a i jak najmniejsze ISO pomaga. Poza tym ważne jest gdzie robisz zdjecia (kolor otocznia - ściany/sufity/podłogi itp.) a i nawet w co ty jesteś ubrany (kolor ciuszków).
Podobnie z lampami - te mniej markowe zmieniają temp barwną (czasami znacznie) zaleznie od siły błysku czy czasu pracy (rozgrzewają się). Do tego końcówki (np softy) też potrafią dodac swoje 3 grosze do zafarbu (i też potrafi to zależec od mocy błysku).
 

Apas  Dołączył: 26 Sty 2007
O ile pamiętam, kolory w K-10 były "trudne". Jak pisali koledzy powyżej - pracuj w RAW (nie ważne, PEF czy DNG, jeden pies de facto). Osobiście zapomniałem o JPG w moich puszkach. RAW to wprawdzie więcej czasu spędzonego nad postprodukcją (bo nie da się go użyć "prosto z puszki") i więcej dysków do kupienia, ale w zamian masz pełną kontrolę nie tylko nad kolorami, ale także nad masą innych parametrów zdjęcia i zawsze możesz naprawić każdy nieudany eksperyment. Szczerze mówiąc nie wyobrażam sobie pracy nad płatnym zleceniem tylko w JPG (choć sa tacy, którzy praktykują tę metodę).
Poza tym, jeśli kolor jest dla Ciebie szczególnie ważny, koniecznie skalibruj monitor i raczej unikaj AdobeRGB, bo lubi robić niespodzianki, choć potencjalnie daje większe możliwości niż sRGB.
Dla całkowitej pewności ja bym jeszcze po ustawieniu świateł w studio i ekspozycji na aparacie strzelił fotkę jakiegoś "balansownika bieli", do kupienia za grosze w necie (najlepiej 18% grey) - bo ustawianie w aparacie balansu na temperaturę deklarowaną przez nawet najlepszego producenta lamp to jednak trochę ryzyko, gdyż temperatura barwowa zmienia się zależnie od wieku lampy, koloru ścian w studio czy nawet delikatnych zafarbów na tłach czy softboxach. Kiedyś robiłem nawet taki esperyment by się przekonać, ile jest rodzajów bieli i czerni i wierz mi, że byłem zaskoczony wynikami ;-) . Potem do fotki z "balansownikiem" ustawiasz temperaturę dla całej serii zdjęć zrobionych na tych samych ustawieniach.

Słyszałem kiedyś jeszcze taką teorię, która może być prawdziwa w przypadku studio. Jesli masz aparat na auto WB i pstrykasz JPG, to aparat wylicza punkt bieli w momencie pomiaru światła, a wtedy palą się w lampach piloty, często o innym odcieniu, niż błysk zasadniczy oświetlający plan. Niby nic, trza by to zweryfikować, ale moze być kolejny minus dla JPG.
 

modrzew  Dołączył: 07 Gru 2008
Apas napisał/a:
(nie ważne, PEF czy DNG, jeden pies de facto).

No nie tak do końca, ale nie jest to akurat związane z "zawartością fotograficzną" obu tych typów plików ;-)
 
RiddlerPL  Dołączył: 19 Sty 2008
Apas napisał/a:
Słyszałem kiedyś jeszcze taką teorię, która może być prawdziwa w przypadku studio. Jesli masz aparat na auto WB i pstrykasz JPG, to aparat wylicza punkt bieli w momencie pomiaru światła, a wtedy palą się w lampach piloty, często o innym odcieniu, niż błysk zasadniczy oświetlający plan. Niby nic, trza by to zweryfikować, ale moze być kolejny minus dla JPG.


Pomiar światła RGB to tylko Nikony chyba mają. Pentax tego nie ma (mierzy tylko siłę światła) więc nie wiem jakby miał ten WB ustawiać bez udziału matrycy. Zresztą jak masz RAW to możesz obrabiając go w puszce użyć opcji AutoWB a wtedy na pewno nie mierzysz światła (bo np. mozęsz mieć założony dekielek)...

Zaś różnica pomiędzy PEF a DNG jest zauważalna. Szczególnie w K10. PEF jest kompresowany bezstratnie a DNG nie więc ten pierwszy zajmie zauważalnie mniej. Za to DNG jest rozpoznawany prawie przez każdy program do obróbki RAW (takze te najstarsze) a PEF niekoniecznie. Np soft dołaczony do kalibratora X-rite o jakim pisałem wczesniej wymaga plików DNG (innych nie uznaje) więc PEF-a (ale takze NEF-a CRW itp) trzebaby konwertować na potrzeby profilowania. Zaś DNG z Pentaxa nie tzreba tykać.
 

adriano210  Dołączył: 13 Kwi 2009
reset do fabrycznych na wszelki wypadek :), k10 powinien mieć lepsze kolorki niż k20
 
Kamosor  Dołączył: 06 Gru 2011
Dziękuję wszystkim za wsparcie i cenne uwagi :). Właśnie jestem po testach "balansownika kolorów i bieli" i widzę odpowiednią poprawę w tonacji kolorów -> oszczędność czasu w postprodukcji. Teraz Pentax rządzi. Oczywiście wszystko ustawione na sRGB, strój na czarno, zabudowa styropianem planu zdjęciowego. Poza tym nie ufam w pełni swemu zmysłowi postrzegania kolorów i czuję się pewniej przy "balansownikach". Może szara karta w studio też by wystarczyła, ale przy tonacjach kolorów każdy detal się liczy. Na pewno Passport + RAW DNG + soft będą spełniałyby swoją funkcję, ale działają pod PS i inne programy Adobe. Zastanawiam się nad programami graficznymi konkurencyjnych firm i do podjęcia ostatecznej decyzji wstrzymam się z zakupem doskonałego Passpotra.

PS.
Wymieniłem świetlówki przy stanowisku komputerowym na 5500 k, ale nadają się tylko do bardzo orientacyjnego porównania tonacji kolorów ze światłem studyjnym.
 

Apas  Dołączył: 26 Sty 2007
RiddlerPL napisał/a:


Pomiar światła RGB to tylko Nikony chyba mają. Pentax tego nie ma (mierzy tylko siłę światła) więc nie wiem jakby miał ten WB ustawiać bez udziału matrycy. Zresztą jak masz RAW to możesz obrabiając go w puszce użyć opcji AutoWB a wtedy na pewno nie mierzysz światła (bo np. mozęsz mieć założony dekielek)...

Przeca pisałem, że to usłyszana teoria, której nijak nie weryfikowałem i może być prawdziwa dla Nikonów czy nowszych Canonów (też uwzględniają kolor sceny), niekoniecznie dla Pentaxów. Mogłem ją zresztą od jakiegoś użytkoenika Nikona usłyszeć ;-)


RiddlerPL napisał/a:
Zaś różnica pomiędzy PEF a DNG jest zauważalna. Szczególnie w K10. PEF jest kompresowany bezstratnie a DNG nie więc ten pierwszy zajmie zauważalnie mniej. Za to DNG jest rozpoznawany prawie przez każdy program do obróbki RAW (takze te najstarsze) a PEF niekoniecznie. Np soft dołaczony do kalibratora X-rite o jakim pisałem wczesniej wymaga plików DNG (innych nie uznaje) więc PEF-a (ale takze NEF-a CRW itp) trzebaby konwertować na potrzeby profilowania. Zaś DNG z Pentaxa nie tzreba tykać.


Nie chodziło mi o różnice "techniczne" między formatami, bo te są oczywiste, ale o różnice w zawartości informacji - i tutaj niezależnie, czy obrabiam PEF czy DNG, z obu jestem w stanie tyle samo wyciągnąć.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach