Co zadecydowało o moim wyborze systemu Pentax?
Reklama w prasie
1% Complete
1 (1%)
Znajomi, posiadacze pentaxów
8% Complete
6 (8%)
Opinie innych użytkowników (internet, usenet)
18% Complete
14 (18%)
Współczynnik cena/jakość dostępnej optyki (kompromis)
12% Complete
9 (12%)
Wybrałe(a)m świadomie, ponieważ spełniał moje oczekiwania
35% Complete
26 (35%)
Głównie kompatybilność mocowania obiektywów
24% Complete
18 (24%)
 
vector  Dołączył: 02 Maj 2006
więc zmieniła się kalibracja światłomierzy (może i pomieszałem z kartą). W takim razie jak wytłumaczysz wszczechwiedzący różnice pomiędzy MTL5B, ME Super, MZ-3 i Sekonic L-608? Chcesz mi powiedzieć, że z każdego "światłomierza" wyjdzie tak samo i wywołasz swój film tak samo jak zwykle? Obyś się nie zdziwił.... Pomiędzy MZ-3 (ustawiony na CW) a ME była spora różnica przy tych samych szkłach. ME dawał niższą wartość ekspozycji. Oczywiście, że mając tylko ME lub coś podobnego z biegiem czasu skoryguje się to w procesie wywoływania ale jak masz dwa body, to ja bym zrobił próby... Mówiąc prościej - jak się z ME przesiądzesz na MZ będziesz miał wszystkie filmy prześwietlone. I nie pieprzę tylko sprawdziłem to na swoich 12 spieprzonych negatywach.
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
vector napisał/a:
takim razie jak wytłumaczysz wszczechwiedzący różnice pomiędzy MTL5B, ME Super, MZ-3 i Sekonic L-608?

Bo kazdy swiatlomierz jest troche inny? Bo Practica i Pentax moze byly rozjustowane? Bo CW Practiki, Pentaxa i MZ-3 sa rozne? O jakich roznicach my mowimy? I to jeszcze w kontekscie negatywow.

vector napisał/a:
Mówiąc prościej - jak się z ME przesiądzesz na MZ będziesz miał wszystkie filmy prześwietlone. I nie pieprzę tylko sprawdziłem to na swoich 12 spieprzonych negatywach.


Jesli wierzysz w to, ze mozna przeswietlic negatyw, przy typowej scenie, polecam test - naswietl np Superie 400 na 100 - jesli zauwazysz jakas roznice, to tylko na plus.

vector napisał/a:
I nie pieprzę tylko sprawdziłem to na swoich 12 spieprzonych negatywach.


Sorry, ale pieprzysz. Przeciez nie wystrzeliles 12 negatywow na szare karty Kodaka. Albo miales zepsuty swiatlomierz, albo migawke, albo popelniales bledy w ekspozycji. Przeciez to jest tylko wartosc umowna.

Wydaje mi sie, ze po prostu nie do konca rozumiesz idee pomiaru swiatla i wprowadzasz ludzi w blad. Podkreslam, nie ma zadnej koniecznosci korekcji ekspozycji w gore w starych aparatach.

pozdrawiam

Jarek
 

Marek  Dołączył: 21 Kwi 2006
Poczytajcie sobie tutaj:
http://akson.sgh.waw.pl/~smalaz/ksiazka/r02.html
Miłej lektury! :lol:

[ Dodano: 2006-05-30, 11:30 ]
Zresztą nie wierze, aby jakieś różnice rzędu 1/2EV w dokładnościach światłomierzy różnych aparatów mogły być zauważalne na negatywie. Na slajdzie to co innego.
Pozdrawiam
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
Marek napisał/a:
Poczytajcie sobie tutaj:
http://akson.sgh.waw.pl/~smalaz/ksiazka/r02.html


No i niczego nowego sie nie dowiedzialem. Nie sprzeczam sie z toba o technike wyboru ekspozycji, tylko o twoje twierdzenie o starych aparatach. Kazdy swiatlomierz jest inny. Gdyby wszystkie swiatlomierze wahalyby sie tylko o te 5 pktow procentowych, kazdy aparat z pomiarem TTL kosztowalby 10 tys dolarow, bo w rzeczywistosci jest to grubo ponad 10 pktow - to po prostu nie ma znaczenia. Pomiar jest tylko jednym z setek czynnikow w lancuszku, na ktorego koncu i tak jest twoja indywidualna percepcja i czynniki zewnetrzne, ktorych nie skalibrujesz za Chiny.

Po prostu nie masz racji. Uzywalem wielu aparatow, czesto rownolegle (MX, ME Super, p30, SuperA, LX, P645, MZ-5n, MZ-M) i nigdy sie z tym nie spotkalem, bo nie robie zdjec szarych kart w warunkach laboratoryjnych. Jesli nawet jest jak mowisz, to nie moze to miec wplywu na absolutna poprawnosc ekspozycji rownomiernie oswietlonej sredniej sceny, a juz na pewno nie wygeneruje roznicy 1.5 EV i ewidentnie zle naswietlonych negatywow.

pozdrawiam

Jarek

[ Dodano: 2006-05-30, 11:50 ]
Marek napisał/a:
Poczytajcie sobie tutaj:
http://akson.sgh.waw.pl/~smalaz/ksiazka/r02.html


sorry, myslalem, ze odpowiadam Vectorowi ;-)
 
vector  Dołączył: 02 Maj 2006
 
dzerry napisał/a:
Jesli wierzysz w to, ze mozna przeswietlic negatyw, przy typowej scenie, polecam test - naswietl np Superie 400 na 100 - jesli zauwazysz jakas roznice, to tylko na plus.


:mrgreen: no cóż - ten cytat wiele wyjaśnia 8-)

[ Dodano: 2006-05-30, 12:12 ]
ps. szarej karty w plenerze nie użyłem ani razu jeszcze. używam wyłącznie do balansu bieli u ustalania czułości negatywów.
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
vector napisał/a:
no cóż - ten cytat wiele wyjaśnia


A probowales? Jesli nie zalezy mi na szczegolach w bielach, tylko na nasyconych kolorach, regularnie przeswietlam negatywy o 1 EV. Przy 2 EV nie bedzie wiekszej roznicy. Co innego niedoswietlenie, tego negatywy kolorowe rzeczywiscie nie lubia, ale -1EV to jeszcze nie jest tragedia.

Proponuje pozbyc sie probowek i szarych kart i wyjsc na swiat.

Jarek

p.s. co do cz-b to juz w ogole sie nie wypowiadam, bo tutaj jeszcze dochodza zmienne z dwoch procesow, a co za tym idzie, wyluskanie tych 5% jest po prostu niemozliwe.
 
vector  Dołączył: 02 Maj 2006
dzerry napisał/a:

p.s. co do cz-b to juz w ogole się nie wypowiadam, bo tutaj jeszcze dochodza zmienne z dwoch procesow, a co za tym idzie, wyluskanie tych 5% jest po prostu niemozliwe.


nareszcie coś trafiło pod czaszkę... dla mnie fotografia jest czarno-biała. Kolor to abstrakcja. I swoje uwagi skierowałem pod BW. Kolor (zwłaszcza negatyw) możesz sobie naświetlać jak chcesz, lab i tak ci zrobi ładne odbitki... :>
 

Spinner  Dołączył: 22 Mar 2006
Cholerka - ja to mam chyba jednak fuksa, naswietlalem i slajdy i negatywy kolorowe oraz B&W masa manuali z serii A i M a takze Spotmaticami i mi sie kurka udawalo bdb...:-P Moze po prostu trzeba poznac swoj CW, wiedziec gdzie mierzyc i kiedy dac korekcje lub ew. przejsc na manual jesli pracuje sie w automatyce??:-P

Pzdr
Spinner
 
vector  Dołączył: 02 Maj 2006
ja tylko chciałem zaznaczyć, że są takie "krzaczki". Co z tego że dasz korektę, jak i tak pomiar był zaniżony o 1 EV :) To o czym piszesz jest oczywiste. Tylko jak się kupiło ME na dzień przed wyjazdem to nie było kiedy stestować. dla przykładu z XA wychodziło OK :)

[ Dodano: 2006-05-30, 12:56 ]
a dla koloru (negatyw) to nie robi żadnej różnicy sobie można robić takie testy jak tu http://akson.sgh.waw.pl/~smalaz/ksiazka/r02.html
 

Marek  Dołączył: 21 Kwi 2006
Kiedyś rozpętałem taki wątek na pl.rec.foto:
http://groups.google.com/...........+Velvia
Jak widać wiele uzyskałem odpowiedzi, wiele punktów widzenia, trochę zarozumiałości jak też ignorancji i czepialstwa, ale wniosek jest taki, że generalnie da się dysponując tylko CW mierzyć większość scen, nawet jak się ma slajd załadowany :-)
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
A ja chcialem zaznaczyc, ze to co piszesz jest prawda, poza generalizacja, ze dotyczy to akurat starych aparatow, ktore jakoby maja inaczej skalibrowane swiatlomierze. Jesli masz skalibrowany negatyw cz-b, to w momencie zmiany swiatlomierza cala kalibracja idzie sobie na wakacje - i nie ma znaczenia, czy zmienisz MZ-3 na ME Super, czy na EOSa 50.

Twoja generalizacja jest po prostu nieprawdziwa i niebiezpeczna, jak zreszta kazda ;-) . Poza tym, jesli wierzysz, ze swiatlomierze sa zestandaryzowane w przedziale +/- 5 % odbitego swiatla, to sie bardzo mylisz.

Cytat z "Light Measurement Handbook" (http://files.intl-light.com/handbook.pdf) rozdzial Calibration
"An overall uncertainty to absolute of 10% or less is considered very good for
radiometry equipment, and is usually only achievable by certified metrology
labs. An uncertainty of 1% is considered state of the art, and can only be
achieved by NIST itself."

A to jest radiometria w warunkach labowych. Wierzysz, ze zwykle swiatlomierze sa dokladniejsze?

pozdrawiam

Jarek
 
vector  Dołączył: 02 Maj 2006
bo najlepszy doradca to własne doświadczenie, a macanie zawsze grupowe :)

[ Dodano: 2006-05-30, 14:29 ]
dzerry napisał/a:
A to jest radiometria w warunkach labowych. Wierzysz, ze zwykle swiatlomierze sa dokladniejsze?

najwięcej mają do powiedzenia Ci którzy najmniej wiedzą. Co z tego że cytujesz tu jakieś cuda na swoje usprawiedliwienie, a filmy oddajesz do labu, gdzie naprawiają wszystko co spieprzyłeś... 8-)
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
vector napisał/a:
Co z tego że cytujesz tu jakieś cuda na swoje usprawiedliwienie, a filmy oddajesz do labu, gdzie naprawiają wszystko co spieprzyłeś... 8-)


Ja piernicze, kolejny internetowy jasnowidz - skad to wiesz? Brakuje argumentow, to jedziemy personalnie. Czy ty naprawde nie rozumiesz tekstu czytanego? Twierdzenie, ze niedoswietliles 12 filmow z powodu 5% roznicy w kalibracji pomiaru swiatla w starych aparatach jest wierutna bzdura i beda to tak dlugo pisal, poki tego nie zrozumiesz. Przeciez i 13 i 18% miesci sie w jednej strefie.

pozdrawiam

Jarek
 
vector  Dołączył: 02 Maj 2006
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: 8-)
 

Michu  Dołączył: 18 Kwi 2006
Chłopaki - lubię Was.
 

Piotrek  Dołączył: 20 Mar 2006
chyba dzerry w koncu poznal sie na vectorze :mrgreen:
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
dobry flejm raz na jakis czas nie zaszkodzi ;-)

dzerry
 
vector  Dołączył: 02 Maj 2006
jesteście okropni ;)
 

Michu  Dołączył: 18 Kwi 2006
Tam okropni. Przynajmniej coś się dzieje.
Tak patrząc na to forum, jak to wszyscy są dla siebie tacy landrynkowaci, milusi i w ogóle teletubisiowi, to po prostu dreszcze przerażenia po plecach popierdzielają z góry na dół. Na szczęście Wy chłopaki pokazaliście jakiś ludzki odruch.
Dzięki Wam za to.
 
vector  Dołączył: 02 Maj 2006
to dobrze, że nie dyskutowalismy przy piwie :-D

[ Dodano: 2006-05-31, 11:04 ]
BTW czy ktoś wyjął stare pudełka z szafy i sprawdził? Ja nie mam już ME i nie moge zrobić porównania na żółtej ścianie w biurze :) Co by się już szarej karty nie czepiać, która odbija 18% tylko w założeniach :) Tak naprawdę nigdy nie odbija 18% chyba, że jest prosto z fabryki i nie widziała światła dziennego :->

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach