M.W  Dołączył: 20 Sie 2008
Narodziny fotografii
Cytat

Nicephore Niepce/Widok z okna pracowni 1827r.

- Pierwsi odbiorcy fotografii z przerażeniem odrzucali dagerotypię jako coś przerażającego w swojej realności i dosłowności. Był to taki typ obrazu, z jakim człowiek do tej pory nie miał do czynienia - mówił historyk fotografii Lech Lechowicz.

Początki fotografii datuje się na 1826 rok, kiedy to Joseph Nicéphore Niépce odtworzył widok z okna swojej pracowni. Pierwsza na świecie fotografia przedstawia spadzisty dach stodoły i rozłożystą gruszę z gołębnikiem. Swoją technikę Niebs nazwał heliografią, czyli obrazem malowanym światłem słonecznym.
7 stycznia 1839 roku Louis Jacques Daguerre (francuski fizyk, dekorator teatralny) ogłosił, że używając srebra i miedzianej płytki wynalazł proces zwany dagerotypem. Datę tę przyjmuje się za dzień narodzin fotografii.
Jak głosi legenda Francuz dokonał odkrycia dzięki swojej żonie, która przez przypadek rozbiła słoik z chemikaliami umieszczony w szafie, gdzie była schowana płytka doświadczalna, wtedy to opary rtęci wyostrzyły obraz.
- Dagerotypy to były obrazy fotograficzne pozytywowe. Od razu po naświetleniu w kamerze fotograficznej obrazu można było (po żmudnym procesie wywoływania) uzyskać obraz pozytywowy - mówił Lech Lechowicz.
Daguerre zaprezentował publicznie swój wynalazek 19 sierpnia 1839 roku. Na zorganizowany w Londynie pokaz przybyły tłumy ludzi i, jak pisała jedna z ówczesnych gazet, “radość zgromadzonych była tak wielka, iż można ją było porównać z euforią po zwycięskiej bitwie”. Tylko malarze wpadli w panikę, zrozpaczony Paul Delaroche stwierdził: “w dniu dzisiejszym umarła sztuka malarstwa”.

Rewolucja w fotografii

W samych początkach fotografii uwieczniano tylko to co się nie ruszało, bo ekspozycja konieczna do zrobienia zdjęcia była bardzo długa. Fotografowano widoki miast, martwe natury. Nicéphore Niépce naświetlał swoje fotografie godzinami. Dagerotypy wymagały krótszej ekspozycji, ale nadal to były całe minuty, później sekundy. Kiedy skrócono czas ekspozycji pojawiły się portrety.
- Od dagerotypii rozpoczęła się historia portretu. Wizerunki wykonane tą techniką stały się początkiem błyskawicznego sukcesu fotografii pierwszej połowy XIX wieku. Fotografia zaczęła docierać wszędzie tam, gdzie docierała cywilizacja europejska - mówił Lech Lechowicz.
Posłuchaj o pionierach fotografii i o tym jak na przestrzeni lat rozwijała się ta dziedzina.
http://www.polskieradio.p...zenie-czlowieka


Madeleine et Andrée, nièce et fille d’Auguste Lumière, en 1910
Plaque Autochrome Lumière 18x24 cm

- Wkrótce świat oszaleje na punkcie koloru i odpowiedzialni za to będą Lumiere’owie – deklarował 109 lat temu znany fotograf Alfred Stieglitz.

Sposób otrzymywania barwnych fotografii na szklanych płytkach odkryli 17 grudnia 1903 roku bracia Louis i Auguste Lumiere. Obaj pracowali w zakładzie fotograficznym swego ojca, Louis jako fizyk, a Auguste w roli kierownika.

W ciągu 77 lat od chwili kiedy Joseph Nicephore Niepce wykonał pierwszą fotografię na świecie, niewiele zmieniło się w opracowaniu praktycznego procesu barwnego. Fotografie nadal były czarno-białe, a kolor wciąż pozostawał domeną malarzy.

Proces, który pozwalał na stworzenie barwnej fotografii francuscy bracia nazwali autochromem. Polegał on na tym, że specjalna szklana płytka pokryta była mikroskopijnymi ziarenkami skrobi ziemniaczanej, zabarwionej na trzy kolory: czerwony, zielony i niebieski. Potem na ten kolorowy filtr nakładano emulsję panchromatyczną do fotografii czarno-białej. W trakcie ekspozycji światło przenikało przez różnokolorowe ziarenka skrobi, a po wywołaniu na pozytywie powstawał barwny obraz w naturalnych kolorach. Tysiące barwnych granulek nadawały zdjęciu kropkowany wygląd impresjonistycznego obrazu.

Ponieważ naświetlanie płyt autochromowych trwało około 3 sekund bracia Lumiere fotografowali głównie krajobrazy, martwą naturę oraz statyczne grupy ludzi.


August and Louis Lumiere

Auguste i Louis w następnych latach udoskonalili swoją metodę i w 1907 roku uruchomili produkcję płyt autochromowych. Technika autochromów szybko zyskała zwolenników. Wśród nich przeważali naukowcy, badacze przyrody, podróżnicy i majętni amatorzy fotografii.

Autochrom święcił swój tryumf przez ponad 30 lat i można powiedzieć, że metoda ta była przodkiem slajdów, które zyskały popularność w latach 70-80 XX wieku.

Współtwórca kinematografu – Louis Lumiere nazwał autochrom największym wynalazkiem swojego życia. Jak twierdził wymagał on najwięcej wysiłku intelektualnego i wyobraźni. Podczas kiedy wynalezienie kinematografu pozwoliło uchwycić ruch, autochrom pozwolił uchwycić kolor. Była to najpopularniejsza metoda fotograficznego przedstawiania życia w jego pełnym zakresie barw.


http://www.fotopolis.pl/i...-tadeusza-rzacy

W Polsce jako pierwszy fotografię barwną zastosował Tadeusz Rząca. Podczas swojej podróży do Francji odwiedził on fabrykę braci Lumiere i tam poznał technikę autochromu. Wykonane przez niego barwne fotografie Krakowa znajdują się w Muzeum Historii Fotografii Miasta Krakowa.
http://www.polskieradio.p...i-odrobina-maki

Hanna Maria Giza- (ur. 14 kwietnia 1948 w Ostrowcu Świętokrzyskim) – polska dziennikarka radiowa, aktorka, autorka adaptacji i reżyser słuchowisk radiowych.

Lech Lechowicz - Wieloletni kurator zbiorów fotograficznych Muzeum Sztuki w Łodzi, historyk mediów, zajmuje się historią i teorią fotografii (fotografią, filmem, video, technikami cyfrowymi) zwraca uwagę na ważne aspekty fotografii kolekcjonerskiej. Autor kilkudziesięciu prac, artykułów, recenzji i tekstów krytycznych w katalogach wystaw dotyczących problemów sztuki nowoczesnej XX wieku, szczególnie wzajemnych relacji między tradycyjnymi dyscyplinami artystycznymi a nowymi mediami (fotografią, filmem i video).

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach