korba6  Dołączył: 17 Mar 2007
[*istDS] Problem z naświetleniem w GX-1S
Hmm.. myślałem, że to brak umiejętności więc nie pytalem no ale do dziś mi to sprawia problem więc się odzywam:P
Kiedy w panasie fz20 robiłem fotę wszystko było ok - ziemia naświetlona spoko no i niebieskie niebo. W SAMIE nie mam takiej możliwości :shock: Za kązdym razem gdy mierzę swiatło na czymś ciemniejszym co chciałbym mieć dobrze naświetlone to od razu mam przepały. I nie mówię tu o scenach typu czarny dom na tle słońca :evilsmile: Wygląda to tak, jakbym miał, że to tak nazwę, "baardzo małą rozpiętość tonalną matrycy" :lol: . No i już mnie to wkurza, bo za nic nie mogę tego opanować. Cały czas są przepalenia etc :cry: To chyba żadna wada matrycy, nie? :shock: Mam nadzieję, że to tylko niedouczenie :oops: Macie może jakieś rady? Jak przeglądam archiwalne watki to jednej rzeczy nie rozumiem: piszecie, żeby "mierzyć na światła i ustawić korekcję na +2EV". Przypadkiem nie na cienie? Bo na światła to powstaną jezcze większe przepały?!
Sam ne wiem. Może ktoś pomoże? Za pomoc wirtualne :-B 8-)
PZDR
 

bEEf  Dołączył: 28 Gru 2006
Jak mierzysz na światła, to aparat Ci skróci czas/przymknie przysłonę, więc to logiczne, że trzeba dawać na +, żeby coś w cieniach zostało.
Jeśli chcesz nie mieć przepałów, to nie możesz mierzyć na czymś ciemnym. To nie jest tak, że mierzysz na to, co ma być "dobrze naświetlone". Mierzysz na to, co ma 18% szarości (trawa, mur). Aparat nie ma rozpoznawania obrazów, żeby wiedzieć, że to, na co mierzysz, to opona i ma być czarna. Wyciągnie do średniej (18% szarości) i tyle, a resztę przepali.

Jedynie pomiar matrycowy niby tam próbuje zgadywać, co jest na zdjęciu - ale to raz wychodzi, raz nie, lepiej mieć większą kontrolę nad ekspozycją. Jeśli w panasie miałeś ustawiony pomiar matrycowy (domyślny chyba we wszystkich aparatach), to on już tak kombinował, żeby raczej przepaleń nie było.
 
jpserwis  Dołączył: 12 Wrz 2006
Zostań na razie przy pomiarze matrycowym. Pentax radzi sobie w tym bardzo dobrze.
 

bEEf  Dołączył: 28 Gru 2006
Cytat
Zostań na razie przy pomiarze matrycowym.

...ale jednocześnie trenuj CW i spota. Przy cyfrze to nic nie kosztuje, a opłaca się.
 

SNECZKU  Dołączył: 21 Kwi 2006
Kiedy zmierzysz na światła, światłomierz uzna, że ten obszar ma tzw. średnią jasność czyli ok. 18%, zatem wszystkie ciemniejsze obszary będą niedoświetlone, wprowadzając dodatnią korekcję EV mamy szansę lepiej naświetlić cienie bez prześwietlenia świateł. To rozumowanie muszę sobie przepowiadać codziennie, bo intuicyjnie do mnie nie trafia.
 

zorzyk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Przeczytaj fragment książki Johna Shaw "Fotografia krajobrazu" Korzystanie z pomiaru TTL w aparacie fotograficznym . Rozdział 3 mówi właśnie o naświetlaniu.

[ Dodano: 2007-05-13, 21:04 ]
BTW. Tryb M + pomiar punktowy wg. powyższych zasad + pstryk => kontrola na LCD => wprowadzenie dodatkowej korekty. Efekty gwarantowane.
 

korba6  Dołączył: 17 Mar 2007
Jeeejku jaka szyba odpowiedź :!: Dzięki wszystkim :-) Stawiam wirtualne :-B ! 8-)
Więc tak:

Cytat
Jak mierzysz na światła, to aparat Ci skróci czas/przymknie przysłonę, więc to logiczne, że trzeba dawać na +, żeby coś w cieniach zostało.

Fakt, sorry - nie pomyślałem, zanim napisałem. Logika :roll:

Cytat
BTW. Tryb M + pomiar punktowy wg. powyższych zasad + pstryk => kontrola na LCD => wprowadzenie dodatkowej korekty. Efekty gwarantowane.

Hmm.. musze pomyśleć :-P Bo do tej pory focę na prior. przysłony od czasu kiedy mam lustro - na pansie bawiłem się manualem no i troszkę to wkurzające bylo zmieniać ustawienia co zdjęcie. Na ale nie pamiętam, żeby tam był taki bajer że sam dostraja wartości ;-)
No nic, pójdę poficić to zobaczę.Opisany przeze mnie problem można zauważyć np tu:

Sorry za zdjęcie :mrgreen: Miało być troszkę inaczej no ale zobrazowałem Wam mój kłopot :mrgreen:
PZDR
 

zorzyk  Dołączył: 21 Kwi 2006
W tej scence, to albo będziesz miał ładne światła (czyli dom w tle) albo szczegóły żywopłotu. Cudów nie ma, tu jest bardzo duża rozpietość tonalna. Eksperymentalnie pomiar na ścianę i korekcja +1.5 (+2 ?). albo pomiar tego chodnika w cieniu i korekta -1 do -1.5. Ale to takie gdybanie.
 
jpserwis  Dołączył: 12 Wrz 2006
Widać, że nie za długo fotografowałeś FZ20. To zdjęcie znacznie przekracza objętość tonalną
każdej matrycy wliczając w to FZ20. Żaden pomiar w tej scenie nic nie pomoże, ewentualnie możesz ustawiać ekspozycje na to co jest tematem tego zdjęcia np. klęcząca pani w blasku.
 

l_uka  Dołączył: 20 Kwi 2006
ipserwis, nie wiem jak fz20 ale sa malpy/hybrydy i lustrzanki ostatnio chyba tez, ktore maja digital flash czy tam inne cholerstwo do rozjasniania ciemnych partii obrazu, np cieni wlasnie. Dziala to dziwnie, wyglada jeszcze gorzej, no ale jak ktos nie wie, to wyglada na to, ze w scenie miesci sie sporo wiecej niz te 8EV.
 

bEEf  Dołączył: 28 Gru 2006
korba6, focić w RAW-ach, naświetlać na światła (jasny mur) + korekcja +2, cienie wyciągnąć przy wołaniu RAW-a. Bardzo dużo się da, co udowadnia nie raz RawChallenge. Weź udział - nie pożałujesz.

[ Dodano: 2007-05-14, 08:55 ]
l_uka, o kant buta ten digital flash, poza tym on zawsze działa tylko w jpg (co jest logiczne). To już lepiej nauczyć się obrabiać RAW-y chyba?

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach