Kris_69  Dołączył: 28 Sie 2014
  [K-5] K5 z drugiej ręki i problemy z AF
Witam.

Bardzo przepraszam za tak długi post, ale chciałem przedstawić dokładnie moje problemy z K5.
Moja przygoda z pentaxem zaczęła się pod koniec czerwca tego roku.
Nabyłem z drugiej ręki K5 z kitowym obiektywem SMC.DA 18-55 AL WR.
Korpus w momencie zakupu miał na liczniku około 9700 według informacji PhotoMe i był z 2012 roku.
Po zakupie odrazu ochoczo rozpocząłem testy nowego sprzętu ,jednak pierwotna euforia szybko wyparowała ponieważ większość zdjęć była mydlana.
Pomyślałem wtedy ,że widocznie ten kitowy obiektyw tak słabo ostrzy i że trzeba będzie kupić coś lepszego.
Zbliżały się wakacje, a ja przypomniałem sobie o kuzynie który ma pentaxa wiec pożyczyłem od niego DA 55-300 bez WR.
I znowu wielkie rozczarowanie bo po całodniowej sesji większość zdjęć również mydlana. Niby jest ostrość a jej nie ma.
Pomyślałem że uniwersalne szkła do najlepszych nie należą i pewnie dlatego tak wychodzi.
Podniosłem znacznie ISO nawet do 800 czy 1600 robiąc zdjęcia w pełnym słońcu, tylko po żeby domknąć przysłonę i mieć szybką migawkę.
Ale i ten manewr nie przyniósł oszałamiających rezultatów.
Pogodzony z tym faktem przefociłem urlop, a po powrocie do domu pożyczyłem stałkę Pentaxa 1.4/50 gdyż wiele się naczytałem o jej zaletach.
Pomyślałem teraz to będą naprawdę ostre foty i zacząłem cykać. Kiedy wrzuciłem sobie zdjęcia do kompa okazało się że są niewiele lepsze od tych wykonanych kitem.
I złość mnie wzięła wielka, bo albo ja już nie potrafię zrobić poprawnie technicznego zdjęcia, albo kupiłem jakiś bubel.
Zacząłem studiować forum i dokopałem się do wątku o problemach z AF w K5 i zrozumiałem, że to jest również problem mojej puchy.
Pobrałem najnowsze oprogramowanie , po wgraniu reset puchy, reset mikro regulacji choć wartości były na 0 i zabrałem się za testy.
Na pierwszy ogień poszła stałka, zacząłem od tablicy testowej focccal 22 ale nie miałem do tego serca i spróbowałem test bateryjkowy.
Tutaj poszło troszkę lepiej tak mi się przynajmniej wydawało ustaliłem że mam BF na jakieś +5.
Zabrałem się za kita i przy 55 okazało się że znowu wychodzi BF na +10 i brakuje skali, więc nic nie poradzę tak zostawiłem.
Kiedy próbowałem ustalić AF dla ogniskowej 18 to wyniku nie rozumiem bo po celowaniu ostrością na bateryjki, okazało się że bateryjki są zupełnie nieostre, a ostrość dopiero gdzieś z tyłu sam nie wiem gdzie.
Być może źle wykonywałem ten test - tutaj też do Was prośba - warto by było zrobić wątek przyklejony jak krok po kroku się do tego zabrać.
Ja początkowo ustawiałem 8 bateryjek przylegająco do siebie, potem stwierdziłem że może powinny być troszkę rozstrzelone i tak próbowałem ustawiać.
Wyczytałem również o sposobie korekcji polegającej na trybie LV nawet z linkiem do jakiegoś artykułu i fotką ale do końca nie zrozumiałem co i jak trzeba z tym zrobić.
Metodą chałupniczą wydedukowałem że trzeba najpierw wyostrzyć obiekt w trybie LV zrobić fotkę a potem przełączyć się na AF i jeśli pierścień ostrości nie zmieni swojego położenia to jest ok.
Tak też zrobiłem postawiłem puche po piwie tryb LV fota i potem AF i ostrość pozostała na miejscu, więc fota.
Po przegraniu zdjęć znowu szału nie ma i ręce mi opadły. Dodatkowo przy tej zabawie odkryłem nowy feler.
Przy robieniu kolejnej foty testowej na jednolitym niebie zobaczyłem mały punkcik, pomyślałem że to pewnie jakiś paproszek na szkle.
Obejrzałem szkło i nic nie znalazłem ,wiec mając drugi obiektyw zmiana to samo ujęcie i zonk znowu punkcik.
Stwierdziłem że to nie wina szkieł tylko puchy, więc czyszczenie matrycy po wielokroć oglądanie nic nie ma .
Powtórka fotki i niestety punkcik dalej sobie siedzi. I tutaj już wody mi odpłynęły bo miało być tak pięknie a wyszło jak zwykle. Jednak po kolejnych testach okazało się że ten punkcik zaczyna być widoczny w momencie przymknięcia przysłony do około 9 i potem im bardzie przymykam tym jest wyraźniejszy.
Do tej pory miałem Canona Power Shot IS5 i fotki wychodziły naprawdę ostre ,jednak słaba szybkość, marne iso użyteczne jedynie 100 skłoniło mnie do szukania czegoś lepszego.
Podoba mi się w tej puszce ergonomia, jakość wykonania, bardzo wysokie użyteczne iso , ale co mam zrobić aby w końcu zdjęcia zaczęły być ostre.
Robię zdjęcia tylko w RAW bo JPG są dla mnie nie do przyjęcia.
Bardzo proszę szanownych forumowiczów o pomoc bo naprawdę nie wiem co z tym fantem zrobić.


Podczas oczekiwania na rejestrację troszkę grzebałem na forum i wyszło że ten puncik to na 90% jest brud na matrycy, na zdjęciu doszukałem się jeszcze paru innych bladszych.Nie wiem czy to trafna diagnoza,więc prosże Was o potwierdzenie.
Co do problemu z Af to już mi ręce opadają
Poniżej zamieszczam link do fotki z tym punkcikiem o którym pisałem

Fotka

I tutaj mam parę pytań do szacownego grona.

1.Czy istnieje możliwość, aby to samo zdjęcie wykonane z LV i AF było jednakowej ostrości, bo u mnie LV jest zawsze lepsze niż AF nawet po korekcji.
2.Czy to normalne że zdjęcia z LV są zawsze jaśniejsze od AF pomimo tych samych warunków ekspozycji.
3.Czy u Was też wszystkie zdjęcia wymagają korekcji ekspozycji na + w RAW bo ja mam 99% wszystkich fotek.
4.Jak prawidłowo skorygować AF w trybie debug mode, żeby czegoś nie zepsuć.


5.Czy jest jakis pentaxianin w Krakowie,który w realu zechciałby przetestować moja puche i udzielił złotych rad.

Na dziś wystarczy i dziękuję wszystkim którzy doczytali do końca.
Będę wdzięczny za wszelkie wskazówki i porady .

Pozdrawiam
 

bakulik  Dołączył: 20 Kwi 2013
Kris_69 napisał/a:
Podczas oczekiwania na rejestrację troszkę grzebałem na forum i wyszło że ten puncik to na 90% jest brud na matrycy, na zdjęciu doszukałem się jeszcze paru innych bladszych.Nie wiem czy to trafna diagnoza,więc prosże Was o potwierdzenie.

Menu -> Zakładka z kluczykiem nr 4 -> Dust Alert/Ostrzeżenie o kurzu -> wyceluj w sufit i naciśnij migawkę -> dowiesz się, gdzie i ile brudów siedzi na matrycy.

Co do pytań:

Ad 1. Możliwe, jeśli obie metody ostawiania ostrości są tak samo skuteczne. ;-) W przypadku problemów z układem AF, zdjęcia zrobione w trybie LV przeważnie są lepiej nastawione na ostrość.
Ad 2. W obydwóch przypadkach pomiar światła realizowany jest inaczej, więc moga być różnice w naświetleniu.
Ad 3. Też przeważnie muszę ostawiać korektę ekspozycji na plus; światłomierz zdaje się starać nie prześwietlić zdjęcia.

Jeśli zaś chodzi o problemy z AF w trakcie robienia zdjęć: Czy używasz tylko środkowego punktu? Czy przekadrowujesz po ustawieniu ostrości? Czy masz świadomość, że punkty AF są większe, niż ich oznaczenia w wizjerze?
 
Kris_69  Dołączył: 28 Sie 2014
Jeśli chodzi o Dust Alert to testowałem kilka razy czasem wyjdzie jakiś jeden pyłek lub dwa, ale w zupełnie innych miejscach, jeśli to pomoże to mogę wrzucić fotkę poglądową.

Jak do tej pory korzystałem tylko z środkowego punktu AF.
Nie przekadrowuję po ustawieniu ostrości.
Tak mam taką świadomość choć nie wiem ile tak naprawdę są większe.

Nie mogę sobie poradzić z tym AF. I brak mi pomysłów jak sobie z nim poradzić.
Testując obiektyw 50/1.4 ustaliłem wyszło mi że BF +5, jednak inny razem wyszło że powinien być na 0. Skasowałem korektę i z dzieciakiem w plener ta sama ekspozycja prawie taki sam kadr i 3 z 6 zdjęć miód malina pozostałe 3 lekkie mydło.Niestety większość zdjęć mydli aż nagle 1 lub 2 idealna ostrość. O co tu chodzi. :!:
 

Dada  Dołączył: 01 Mar 2007
ad.3 Raczej nie zdarzało mi się.
ad.5 Możemy spróbować się umówić, ale najwcześniej to ok.9-11 września
Kris_69 napisał/a:
okazało się że ten punkcik zaczyna być widoczny w momencie przymknięcia przysłony do około 9 i potem im bardzie przymykam tym jest wyraźniejszy.
To nawet na 100 %, a nie 90 paproch na matrycy.
Reszta jak bakulik pisze. Weź poprawkę jeszcze na fakt, że z kompakta, czy tam megazooma zdjęcia zawsze wyglądają na ostrzejsze (mocno ostrzone w oprogramowaniu aparatu).

[ Dodano: 2014-09-01, 00:44 ]
Cytat
a sama ekspozycja prawie taki sam kadr i 3 z 6 zdjęć miód malina pozostałe 3 lekkie mydło.Niestety większość zdjęć mydli aż nagle 1 lub 2 idealna ostrość. O co tu chodzi.
Czekasz, aż stabilizacja się potwierdzi ? (łapka zaświeci w wizjerze na zielono)
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
Najlepiej byłoby, gdybyś wrzucił te nietrafione zdjęcia. Kontrolujesz czas naświetlania?
 

bakulik  Dołączył: 20 Kwi 2013
Kris_69 napisał/a:
Tak mam taką świadomość choć nie wiem ile tak naprawdę są większe.

Wygląda to jakoś tak:



Kris_69 napisał/a:
Niestety większość zdjęć mydli aż nagle 1 lub 2 idealna ostrość.

Być może jest to kwestia poruszenia, jak piszą koledzy wyżej, może też problemy z AF, które niestety się zdarzają. Pokaż kilka zdjęć ostrych i nieostrych wraz z danymi EXIF, może będzie łatwiej pomóc.

A przy okazji – kontaktowałeś się z poprzednim właścicielem i przedstawiłeś mu problem?
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Przedmuchaj czujniki AF, może jest tam jakiś paproch.
 
Kris_69  Dołączył: 28 Sie 2014
Dada napisał/a:
. Weź poprawkę jeszcze na fakt, że z kompakta, czy tam megazooma zdjęcia zawsze wyglądają na ostrzejsze (mocno ostrzone w oprogramowaniu aparatu).


Gdzieś na forum też o tym czytałem i pomyślałem ,że może przesadzam, ale jak udało mi się zrobić jakimś przypadkiem ostre zdjęcie zgodnie z moimi zamiarami to ono stało się dla mnie wyznacznikiem ostrości
Dada napisał/a:
Czekasz, aż stabilizacja się potwierdzi ? (łapka zaświeci w wizjerze na zielono)

Tutaj przyznaję że nie zawsze patrzę na łapkę, jakoś wydaję mi się że świeci zawsze.

bakulik napisał/a:
Być może jest to kwestia poruszenia, jak piszą koledzy wyżej, może też problemy z AF, które niestety się zdarzają. Pokaż kilka zdjęć ostrych i nieostrych wraz z danymi EXIF, może będzie łatwiej pomóc.

A przy okazji – kontaktowałeś się z poprzednim właścicielem i przedstawiłeś mu problem?


Staram się zwracać uwagę na szybkość migawki, nadrabiając iso, więc teoretycznie powinno być ok.
Z właścicielem się nie kontaktowałem , bo kupiłem aparat na OLX a w zasadzie poza portalem i ciężko mi znaleźć kontakt do właściciela - ale może spróbuję go jakoś namierzyć.
plwk napisał/a:
Przedmuchaj czujniki AF, może jest tam jakiś paproch.


Rozumiem że trzeba zaopatrzyć się w gruszkę- jutro spróbuje.

Z fotkami walczę cały czas bo nie mogę się dogadać z picasa web nijak nie wyskakuje mi z boku to okienko z linkami do zdjęć, może jakiś inny hosting.A póki co podpowiedzcie mam wrzucić rawy czy nieobrobione jpg.
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Kris_69 napisał/a:
nie mogę się dogadać z picasa web nijak nie wyskakuje mi z boku to okienko z linkami do zdjęć

Kliknij prawym na zdjęciu i wybierz Kopiuj adres obrazka. W skopiowanym adresie parametr sxxx zmień na s700.
 
Kris_69  Dołączył: 28 Sie 2014
No to tak testowo wrzuciłem na szybko kilka fotek.

1.To jest ostrość jaka mi się marzy
Tutaj to samo jak dla mnie lepiej nie trzeba

Poniżej fotka prawie identyczna ale już zaczyna mydlić najpierw były trzy takie i nagle zonk te dobre , a warunki prawie takie same.

Niby ostre ale do wcześniejszego nie bardzo

Niżej fotki jakich większość mi wychodzi:

Tutaj też niby jest ale daleko do ideału
Tutaj podobnie
Tak samo tutaj

I jeszcze fotka zrobiona na statywie, tego ujęcia wykonałem chyba 4 sztuki i wszystkie wyglądają podobnie.

Statyw

Postaram się wybrać więcej przykładów fotek, tylko chciałem sprawdzić czy dobrze będzię działał hosting na imgur.

Dziękuję Wszystkim za zainteresowanie i pomocną dłoń. :-D
 

zlaskovik  Dołączył: 13 Maj 2008
Testowanie ostrości na fotach dziecięcych twarzyczek bywa złudne. Dzieci maj łagodne rysy i często zdjęcia wydają sie mydlane. Jak dla mnie foty które wrzuciłeś są ok. Niestety przesiadką z kompaktu wymaga zmiany myślenia i nauczenia się sposobu ustawiania ostrości. Stosuj czasy co najmniej 2x ogniskowa, której używasz i nie koniecznie otwieraj obiektyw do pełnej dziury - używaj ogniskowych z zakresu 4,5-8. Problemem moze byc mała głębia ostrości - przy niskich wartościach przesłony np. 1,8 a nawet 2,8, wtedy czasami nawet drobny ruch aparatem powoduje że przesuwajsz płaszczyznę ostrości i fota wydaje się nieostra. Pamiętaj też że wysokie iso powoduje degradacje szczegółów co rownież moze potęgować odbiór zdjęcia jako nieostrego.
 

bakulik  Dołączył: 20 Kwi 2013
Kris_69 napisał/a:
No to tak testowo wrzuciłem na szybko kilka fotek.

Szkoda, że bez EXIF, nie wiadomo czym i przy jakich ustawieniach zrobione.

Kris_69 napisał/a:
1.To jest ostrość jaka mi się marzy
Tutaj to samo jak dla mnie lepiej nie trzeba

Zgadza się, jest dobrze.

Kris_69 napisał/a:
Niby ostre ale do wcześniejszego nie bardzo

Modelka mogła się ruszyć po ustawieniu ostrości, ewentualnie fotograf się „kiwnął”. ;-)

Kris_69 napisał/a:
Tutaj też niby jest ale daleko do ideału

Jak wyżej.

Kris_69 napisał/a:
Tutaj podobnie

IMHO – OK, ewentualnie jak wyżej, ale niewiele.

Kris_69 napisał/a:
Tak samo tutaj
Statyw

Ostrość ewidentnie przed obiektem, wygląda, jakby AF głupiał przy zbyt obfitym oświetleniu/zbyt dużym kontraście. Ewentualnie punkt AF zahaczył o obiekt bliższy, niż chciałeś (włosy, barierka).
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
Jest tam kilka minimalnie nietrafionych, ale jak dla mnie raczej obiekt wyszedł z GO. Dwa ostatnie wyglądają zarówno na poruszone, jak i nietrafione.
 
Kris_69  Dołączył: 28 Sie 2014
bakulik napisał/a:
Szkoda, że bez EXIF, nie wiadomo czym i przy jakich ustawieniach zrobione.


Proszę w tym zakresie o jakąś wskazówkę, bo nie wiem jak mam poprawnie wstawić zdjęcie z EXIF czy dobrze rozumiem że mam podlinkować RAWY.

zlaskovik napisał/a:
Pamiętaj też że wysokie iso powoduje degradacje szczegółów co rownież moze potęgować odbiór zdjęcia jako nieostrego.


Zdaję sobie z tego sprawę ale od zawsze mam problemy ze światłem sztucznym dlatego wolę podnieść iso i wykorzystać światło zastane.

Postaram się jutro wrzucić fotki przy domkniętej przysłonie i zobaczycie że wcale nie jest lepiej.
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
Kris_69 napisał/a:
czy dobrze rozumiem że mam podlinkować RAWY.
Nie, po prostu nie kasować exifów, albo poszukać hosta, który tego nie robi.
 

M.K  Dołączył: 26 Sie 2007
Praca z dzieckiem i pentaxem - ostrzysz jednym punktem af, wybranym przez siebie przewidując jak chcesz skomponować kadr, ustawiasz wstępnie ostrość - w okolicach oczu modela jeśli to ma być portret z ostrą twarzyczką, po wstępnym ustawieniu puszczasz całkowicie spust. Jeśli jesteś zdecydowany na wykonanie fotografii wciskasz spust ponownie, to wciśnięcie musi być zdecydowane, jednym palcem, nie całą dłonią, tak, aby nie szarpać całym aparatem bo poruszysz fotkę...czyli aparat poprawia ostrość i wyzwala migawkę. Dlaczego tak? Jeśli pracujesz z dzieckiem, które się porusza, lub Ty sam się poruszasz, a jest niewielka GO to praktycznie - jak koledzy wcześniej piszą - powstaje mozaika w ostrości. Ty się przesuniesz, dziecko się przesunie - to są 2-4-6 cm. I po Twojej wymarzonej ostrości. Wykonując taką czynność jak opisałem z ponownym wciśnięciem spustu migawki - minimalizujesz przesunięcia praktycznie do zera.
Inna sprawa, że te pokazane fotografie jeśli idzie o ostrość wcale nie są takie złe - no kwiatki na balkonie czy ostatni portret - tutaj faktycznie jest ff. Reszta jest ostra z niewielkimi przesunięciami lub bardzo ostra w punkt włącznie z panienką i bańkami. Tutaj chyba źle zaklasyfikowałeś jako nieostre.
Z innej beczki...pentax k5 nie z każdym rodzajem światła się lubi. Jeśli korygowałeś go w domku...i jeszcze żarówka świeciła...lub nie było wystarczająco dużo światełka...dopiero k5II ma to poprawione. Można żyć z tym, a nawet zarabiać. Trza okiełznać bestię!!! Powodzenia.
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Picasa od pewnego czasu wycina exify.
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
M.K napisał/a:
Praca z dzieckiem i pentaxem - ostrzysz jednym punktem af, wybranym przez siebie przewidując jak chcesz skomponować kadr, ustawiasz wstępnie ostrość - w okolicach oczu modela jeśli to ma być portret z ostrą twarzyczką, po wstępnym ustawieniu puszczasz całkowicie spust. Jeśli jesteś zdecydowany na wykonanie fotografii wciskasz spust ponownie, to wciśnięcie musi być zdecydowane, jednym palcem, nie całą dłonią, tak, aby nie szarpać całym aparatem bo poruszysz fotkę...czyli aparat poprawia ostrość i wyzwala migawkę.
Kombinujesz jak koń pod górę.
Rozpinasz AF spod spustu migawki, ustawiasz AF-C i używasz tylnego przycisku AF pod kciukiem. Oczywiście wybierasz punkt najbliższy temu, co chcesz mieć ostre w kadrze. Jeśli chcesz, możesz dodatkowo przyspieszać przeostrzenie AF-C w każdej chwili poprzez przyciskanie i zwalnianie przycisku. Puszczenie przycisku działa jak AF-L (czyli np. trzymanie wciśniętego spustu do połowy w tradycyjnym ustawieniu) i możesz również przekadrowywać nie wychodząc z trybu AF-C. Robisz zdjęcie wtedy, gdy moment jest odpowiedni, a nie wtedy gdy autofokus Ci na to pozwoli, bo spust działa całkowicie niezależnie of niego.
 
domingo30gda  Dołączył: 01 Wrz 2014
witajcie

tez mam "problem" jak Kris
zdobyłem niedawno P. K5 i od poczatku zauwazyłem "mydlenie" jeszcze wieksze niz w poprzednim body N. - tyle ze mnie to bardzo nie przeszkadza bo jpg uzywam tylko jako podglad rawów - sa zapisywane w słabej jakosci i niskim rozmiarze

mysle ze moze Kris chodzi ci tez o to co widac tutaj (mozna otworzyc w pelnym rozmiarze o ile przegladarka pozwala i spojrzec na słoje drewna na budzie czy słup)
to jest i troche przeswietlone ale nie o to chodzi
https://www.flickr.com/ph...03/15094011836/

vs to co tutaj
https://www.flickr.com/ph...03/14930313479/

posłuzyłem sie do tego znaczna ingerencją w systemową wywoływarke w body
w domyslnym ustawieniu jest jak dla mnie rowniez nieakceptowalna

https://www.flickr.com/ph...03/15116697522/

przy takim ustawieniu trzeba dokonac korekcji expozycji na -3/4 lub -1
bo o ile w domyslnym ustawiniu (tony jasne /ciemne) k5 na tendencje raczej do niedoswietlania
to w takim przeswietli


tu poprawione Twoje tak mniej wiecej by wyszly gdyby je wywoływało ustawione body
a nawet lepiej bo wiele z tego silnie skompresowanego pliku sie nie dalo osiagnąc
pogladowo roznica
stare
https://www.flickr.com/ph...03/14931882047/
nowe
https://www.flickr.com/ph...03/14931793260/

ps
pamietaj ze wplywajac tak silnie na ustawienia dokonujesz niejako musowo korekty ekspozycji na duzy - wiec skracasz czas naswietlania i o ile body sobie poradzi z wywolaniem to miej na uwadze ze wyciagajac do zewnetrznego programu raw masz lub mozesz miec ciemniejszy raw niz przypuszczasz
czytaj wyjdziesz dobrze na jpgu co nie rowna sie zawsze i wsszedzie wyjdziesz rownie dobrze na rawie

ps 2
proponuje tez ustawic balans bieli - sprawdz czy lepiej pasuje z Twoim obiektywem
dla slonca - przechodzisz w kratke ustwien i od srodkowego punku zjezdzasz dwa stopnie w dół i dwa stopnie w prawo - punkt pomiarowy w stronie fioletowo pomaranczowej

 

M.K  Dołączył: 26 Sie 2007
jaad75 napisał/a:
Kombinujesz jak koń pod górę.
Rozpinasz AF spod spustu migawki, ustawiasz AF-C i używasz tylnego przycisku AF pod kciukiem. Oczywiście wybierasz punkt najbliższy temu, co chcesz mieć ostre w kadrze. Jeśli chcesz, możesz dodatkowo przyspieszać przeostrzenie AF-C w każdej chwili poprzez przyciskanie i zwalnianie przycisku. Puszczenie przycisku działa jak AF-L (czyli np. trzymanie wciśniętego spustu do połowy w tradycyjnym ustawieniu) i możesz również przekadrowywać nie wychodząc z trybu AF-C. Robisz zdjęcie wtedy, gdy moment jest odpowiedni, a nie wtedy gdy autofokus Ci na to pozwoli, bo spust działa całkowicie niezależnie of niego.


Jeśli o af w k5 można mówić średni to af-c jest w nim porażką. To nie jest żadna kombinacja - tylko stara szkoła przewidywania połaczona z af. I tyle. AF-C w pentaxie da jeszcze gorsze efekty niż af-s z wciśniętym i zapamiętanym miejscem ustawienia. Oczywiscie przypisanie af do tylnego guziczka z af-l to dobry pomysł. Ale trzymanie go tez powoduje ze aparat zapamiętuje ustawienie.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach