citipunk  Dołączył: 18 Lip 2009
Interpolowanie.
Często znajdują się chętni na zdjęcia w dużych rozdzielczościach np 40Mpx.
Jeżeli to panorama albo inna sklejka to nie ma problemu. Da się.

Natomiast jeśli to zwykłe zdjęcie to albo średniak- tylko że to droga zabawka, ewentualnie coś semipro lub... interpolowanie :) Skoro klient chce 40 to niech ma.


Jak "dobrze" zinterpolować zdjęcie żeby nie stracić na jakości. Zwłaszcza że jak to zdjęcie trafi do grafika to podejrzewam że i tak będzie pomniejszane ;). Na necie są tylko ogólne wytyczne bez skupiania się na jakości. Jaki poziom wyostrzenia, jakie ustawienia polecacie.


jak ktoś ma offtop z klientami chcącymi dużo pikseli to też zapraszam :)
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
Zapomniałeś dodać "z ilu pikseli"
Z 24 do 40 - według mnie nie ma problemu. Problem może wystąpić z jakimiś specyficznymi wzorami, ale powiększanie jednym skokiem - to nie jest problem
Natomiast to czego bym przestrzegał to obrabianie PO powiekszeniu. Nie mam w tej chwili przykładu ale miałem przypadek powiększenia problemu który był mało dostrzegalny , ale po powiększeniu stał się widoczny.
Na końcu ostrzenie. Ale to jest juz kwestia końcowego odbiorcy
Do oglądania 1:1 na monitorze mam 60% , 07 , 0

A pod wydruk - konsultacje z fachowcem od druku maszyny
 

citipunk  Dołączył: 18 Lip 2009
Cytat
A pod wydruk - konsultacje z fachowcem od druku maszyny


Jeżeli to fachowiec który chce plik 40 a czasami nawet 120Mpx to może sobie lepiej z nim oszczędzić dyskusji :D W kwestii etyki fotograficznej interpolowanie jest małym oszustwem :)


Fafniak napisał/a:
Zapomniałeś dodać "z ilu pikseli"
Z 24 do 40 - według mnie nie ma problemu.


17-24 na FF z dobrym szkłem.
Zastanawiałem się czy gdyby nie interpolować x2 nie ograniczyło by to artefaktów- z jednego piksela powstały by 4 takie same. czyli bez obcinki kadru masz z 24 Mpx 96 :D I tak poglądówka do zatwierdzenia idzie w wersji ok 1,5-6Mpx. Z głupotą trzeba jakoś walczyć tylko na jakości nie można za bardzo schodzić :)


co do interpolacji to na przykładzie usuwania aberycji zauważyłem ładniej schodzi przed interpolacją bo po nie idzie jej usunąć :)
 

Michu  Dołączył: 18 Kwi 2006
Jakich artefaktów?
Pytanie pierwsze: do czego wykorzystywany będzie tak duży plik. Na PPD przywiozłem wydruki 60x40cm robione z K-5II. I już po wydrukowaniu uświadomiłem sobie, że oddając te pliki, zapomniałem je wyostrzyć. Żadna osoba z oglądających nie zwróciła uwagi na brak szczegółów czy ostrości na papierze...
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
Michu, to nie chodzi zupełnie o to czy ktoś zauważy tylko o świadomość klienta że MAAAA WIEEEELLLLKIIII plik i już :)
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Michu napisał/a:
Żadna osoba z oglądających nie zwróciła uwagi na brak szczegółów czy ostrości na papierze...

Nikt Ci nie powiedział ;-)
 

citipunk  Dołączył: 18 Lip 2009
Fafniak napisał/a:
Michu, to nie chodzi zupełnie o to czy ktoś zauważy tylko o świadomość klienta że MAAAA WIEEEELLLLKIIII plik i już :)


Właśnie o wyostrzeniu po interpolacji zapomniałem dodać. Dokładniej żeby nie przesadzić. jesli masz wymagany plik w 300dpi to klient patrzy na wymiary w cm. Wydaje mu się to małe bo nieogarnia że większe nie są drukowane w tej rozdzielczości.

Co do artefaktów też pytam, kiedyś np wyszła mi zielona linia na krawędzi. To łatwo usunąć, ale coś innego może wychodzić.
 

Gwiazdor  Dołączył: 05 Mar 2007
citipunk napisał/a:
Zastanawiałem się czy gdyby nie interpolować x2 nie ograniczyło by to artefaktów- z jednego piksela powstały by 4 takie same
Sensowne (czyli dające ładne efekty) algorytmy nie działają w ten sposób.
 

citipunk  Dołączył: 18 Lip 2009
OK próba:
Krop oryginału 548x 292- eksport z LR6, wyostrzenie papier błysk- standard:




to jest powiększeni przez LR6- eksport, wielkość 1096 na dłuższym boku, wyostrzenie papier błysk. Moim zdaniem słabiutko :(



to jest zrobione tak: LR6: Zdjęcie-> edytuj w-> PS5
Po otwarciu w PS: Obraz-> rozmiar obrazu -> 1096 i w opcjach wszystko "v" i z menu dwusześcienna wygładzanie. Potem filtr, inteligentne wyostrzanie. Ustawienia: Podstawowe, domyślne, Wartość 76%, promień 2,1 piks, usuń rozmyice gausowskie.

Rozmycie było robione na oko i jest trochę przegięte- widać jak się powiększy to do ok 300% Ale myślę że tędy droga tylko delikatniejsze wyostrzenie trzeba zastosować. LR znam z podręcznika Kelbiego i pisał w nim że do wyostrzania jest lepszy PS- co by się tutaj sprawdzało. Lightroom wyraźnie pojechał po światłach na policzku pod okiem.




Można ściągnąć pierwsze zdjęcie i spróbować samemu dzieląc się wynikami ;)
Wielkość wydruku i tak będzie powiązana z rozdzielczością tego wydruku- im większy tym mniej dpi- ale jak to rozkminimy tak żeby nie wyszło na wydruku że jest interpolowane to dostaniemy się do wyższej półki klientów w której jest mniejsza konkurencja bo nie ma na necie tutoriali jak to dobrze zrobić :D.

[ Dodano: 2015-06-08, 20:39 ]
redbull- zdjęcia mają mieć minimum 5000 px na dłuższym boku i 300dpi- moja matryca ma w poziomie ponad 4900 ale mniej niż 5000- zarzuć tu profil obiektywu, dokadruj.... a płacą gotówką 10 razy więcej niż modelka za wszystkie zdjęcia z sesji do portfolio :P

I zamiast dyskutować czy im się od tego redbulla w głowie poprzewracało trzeba to jakoś zinterpolować :P
 

Michu  Dołączył: 18 Kwi 2006
A myślałeś o programach dedykowanych (np. Sharpener Pro Googla, Genuine Fractals)?
Tutaj filtr górnoprzepustowy+sharpen mask z PSa.
 

citipunk  Dołączył: 18 Lip 2009
Michu napisał/a:
A myślałeś o programach dedykowanych (np. Sharpener Pro Googla, Genuine Fractals)?
Tutaj filtr górnoprzepustowy+sharpen mask z PSa.
Obrazek

znam i myślałem- za bardzo chamski- podobny na tym moim co napisałem że bardzo dobry tylko zły jak powiększysz podgląd do 300% albo coś w tym stylu. Na zdrowy rozsądek ktoś kto chce foty w 60Mpx nie ogląda ich w 180 mpx.

wynika że interpolacja nie jest problemem tylko dyskretne wyostrzenie które przetrwa próbę zrobienia wersji na www

[ Dodano: 2015-06-08, 22:12 ]
sorry zwracam honor- to może być opcja.
jakie dałeś ustawienia na high pass? Te są przeostrzone i nie przejdą. Wyjściowo ma być taka sama ostrość jak na wejściu.


sam dałem ciała bo zdjęcie do ćwiczeń jest nieostre na kiepskim obiektywie. Ale takie są najlepsze- kropki kolorowe na włosach się pojawiają- ci co sprzedają zdjęcia po 20 000 dolców za sztukę takich kropek nie mają.

 

Michu  Dołączył: 18 Kwi 2006
Nie oglądamy zdjęć w 300% powiększeniu. Wydruk w sposób znaczny redukuje wszelkie artefakty i szum. Nie pamiętam jakie dałem parametry - ślęczę nad piwkiem w stanie delikatnej depresji po pepedowej, więc zbytnio się nie przyłożyłem do tego zadania.
 

citipunk  Dołączył: 18 Lip 2009
Michu napisał/a:
Nie oglądamy zdjęć w 300% powiększeniu. Wydruk w sposób znaczny redukuje wszelkie artefakty i szum. Nie pamiętam jakie dałem parametry - ślęczę nad piwkiem w stanie delikatnej depresji po pepedowej, więc zbytnio się nie przyłożyłem do tego zadania.

też mam piwo- tak nad tym tematem kminię że to już 7me :P

kiedyś lubiłem ostrzyć highpassem- kliknij highpass i powinny być te same ustawienia co ostatnio ustawiłeś- to jest za dużo i mniej się zrobi. Ktoś kto ten filter wymyślił miał jakieś logiczne podstawy by stawiać tam wartości na suwakach- rozpracujmy o co mu chodziło i jak to się ma do 2 razy więcej pikseli żeby było dobrze.


sprawdźmy highpass na suwakiem jeden i na dwa
 

pe72  Dołączył: 13 Paź 2010
A może by tak wyostrzyć jeden kanał np K po konwersji do CMYK albo R w RGB. Tyle że "mocną" ręką by było to widoczne...
 

citipunk  Dołączył: 18 Lip 2009


na tym ćwiczymy. tu jest lepszy obiektyw (RIP obiektywie- znaliśmy się tylko 2 miesiące ale zrobiłeś nojdraższe zdjęcie w mojej karierze :) )
lewy górny róg tego kropa rządzi i efekt końcowy na nim ;)

 

citipunk  Dołączył: 18 Lip 2009
pe72 napisał/a:
A może by tak wyostrzyć jeden kanał np K po konwersji do CMYK albo R w RGB. Tyle że "mocną" ręką by było to widoczne...


zrób tak i pokaż efekt. z tego co się znam to dobrze gadasz- dać mu wódki.
 

pe72  Dołączył: 13 Paź 2010
citipunk napisał/a:
zrób tak i pokaż efekt


hmm nie zrobię bo nie mam w tej chwili PSa... ale wyostrzenie K powinno sprawdzić się bo podkreśli włosy oczy a pominie detale skóry, zresztą obejrzyj kanał K zdjęcia to bedziesz wiedział o co chodzi. Siłę ustaw na maksa i dobieraj promień (siłę można w końcu zmniejszyc albo krycie warstwy).
Czerwony w RGB nie wiem jak się sprawdzi, ale popróbować można.
I ogladaj na 100% efekty a nie na 300.
Jeszcze jedno jesli wyostrzasz tzw Inteligentnym wyostrzaniem (głupia nazwa:-) to rozdziel sobie jasne i ciemne (menu zaawansowane) i ustawiaj niezależnie, jeśli wychodza Ci zbyt jasne obszary
 

Michu  Dołączył: 18 Kwi 2006
Przeskakiwanie między przestrzeniami RGB-CMYK dla zdjęć docelowo pozostających w RGB nie ma sensu - nazbyt wiele tracimy. Już chyba lepiej byłoby wyostrzyć kanał L w przestrzeni Lab.
 

pe72  Dołączył: 13 Paź 2010
Michu, Ma sens właśnie żeby ostrzyć K. A to czy tracimy zależy od kolorów na zdjęciu, czyli ile barw jest poza CMYK. Wyostrzenie L nie daje tego co w K, aczkolwiek tyż dobre. Chociaż wycieczka do LAB tylko po to żeby wyostrzyć moim zdaniem nie ma sensu. Zbliżony efekt osiagnie się w RGB na warstwie w trybie jasność
 

Michu  Dołączył: 18 Kwi 2006
No właśnie nie. Ostrzenie kanału czarnego ma sens tylko i wyłącznie w przypadku pliku bezpośrednio przygotowanego do druku offsetowego. Wówczas - jak najbardziej. Rzadko kiedy obraz RGB ma mniejszą przestrzeń niż CMYK - zobacz co się dzieje chociażby z powyższym plikiem (głębia czerwieni włosów). Do CMYKa wbijamy się tylko i wyłącznie docelowo - każdy powrót z tej przestrzeni to zubożenie zdjęcia, co zresztą najlepiej widać w poszczególnych kanałach.
Poza tym przy zdjęciu Highkey lub zwyczajnie jasnym kanał czarny praktycznie nie istnieje z wiadomych względów.
Kiedyś wymyśliłem sobie sposób, by za pomocą filtra Szukanie krawędzi znaleźć krawędzie zdjęcia (osobna warstwa), dodać kontrastu celem zniwelowania paprochów, następnie wczytania zaznaczenia poprzez kanał i na tej masce wyostrzać albo unsharp mask, albo filtrem górno przepustowym właściwy obraz. Zaletą jest to, że pracujemy tylko i wyłącznie na krawędziach, które są odpowiedzialne za wrażenie ostrości, w związku z czym nie podbijamy szumu ani innych artefaktów.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach