sołtys  Dołączył: 19 Kwi 2006
olgierd napisał/a:
Ja mam po prostu predylekcję do zdjęć nieostrych

ii super, bo jak widać miodnie Ci to wychodzi. Takie zdjęcia dobrze ugotowane i przyprawione są rewelacyjne. Po prostu się zastanawiam czy tylko i wyłącznie ten sposób jest jedynie słuszny i właściwy :roll:
 

olgierd  Dołączył: 06 Cze 2007
No nie, jedynie słuszny i właściwy to nie.
Chociaż jak to piszę to mam przed oczyma zdjęcie Capy z D-Day. W każdym serwisie w rodzaju Plfoto admin by wymoderował ;-)
 
esc_art  Dołączył: 10 Gru 2008
Uch. Ale ten temat zastygł. (Tak przy okazji witam wszystkich) Zwłaszcza, że bardzo mnie zainteresował, ze względu, iż zamierzam w znacznej mierze skoncentrować się na fotografii koncertowej (wybaczcie, jeżeli gdzieś jest bardziej aktualny temat, ale jestem jeszcze w trakcie przeszukiwania forum).

Ze swego skromnego doświadczenia mogę napisać, że:

Zgadzam się - nie ma reguły na to czy koncertowe powinny być idealnie ostre czy "troszku" rozmazane, zależy co chcemy oddać na zdjęciu i tyle.

Co do zalecanego ISO, to ostatnio miałem "przyjemność" wojować w warunkach, gdzie iso 3200 w miarę starczało (ledwo wyciskałem 1/20 - 1/30s), muzycy byli bardzo energiczni, pomimo ograniczonego pola ruchu ze względu na rozmiar sceny. Szumy naturalnie były daleko poza granicą akceptowalności, ale wspomniana wcześniej konwersja na b&w załatwiła sprawę i dodała charakteru zdjęciom. Poza iso800 nie chciałbym wychodzić, choć to jest nieuniknione często.

W kwestii RAW. To owszem, ale nie kiedy muzycy dużo się ruszają (chociaż też nie uważam tego za regułę, ale warunki świetlne niejednokrotnie zmuszały mnie do strzelania seriami, a w RAW idzie to odrobinę za wolno). Czekając na zapis RAW-a na karcie możemy przegapić dobre zdjęcie.

To tyle ode mnie. Pozdrawiam
 

sołtys  Dołączył: 19 Kwi 2006
esc_art napisał/a:
W kwestii RAW [...] Czekając na zapis RAW-a na karcie możemy przegapić dobre zdjęcie.

True! True!
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
esc_art, czy zapis RAW-a blokuje Ci możliwość wykonania następnego zdjęcia ;-)
 
esc_art  Dołączył: 10 Gru 2008
plwk napisał/a:
esc_art, czy zapis RAW-a blokuje Ci możliwość wykonania następnego zdjęcia ;-)


No jasne, że nie blokuje :mrgreen: Może trochę źle się wyraziłem. Pisząc "przegapić" miałem na myśli, że zamiast powiedzmy 6-ciu ujęć, mamy w tym samym czasie 2-3 i niekoniecznie te 2-3 będą takie jak chcieliśmy, bo aparat wolniej "strzela" i może "przegapić" to co chciałem złapać :-P . A jak wspomniałem, kiedy mamy do czynienia z nadpobudliwymi muzykami i słabym oświetleniem, to mimo wszystko preferuję mieć możliwość wyboru spośród większej ilości zdjęć. Może sytuacja się zmieni kiedy kluby dokupią więcej lamp :-P
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
esc_art, w Twoim przypadku musisz pogodzić się z tym co masz albo kupić coś znacznie szybszego.
 

CobrAM  Dołączył: 13 Lis 2008
A teraz coś z zupełnie innej beczki ...
... BALANS BIELI na koncertach
fotografuje dużo, umieszczam na http://www.mmsilesia.pl/user/853/news

ale w czym problem, z kolorami, zwłaszcza nienawidze czerwonego,
lub może intensywnych jednokolorowych oświetleń, moja KAdyszKA radzi sobie średnio - tragicznie, wtedy robie czarno białą.
Jak ustawiacie balans, bo brakło mi pomysłów. Wiadomo RAW i w domu "majzel i motek"(dłuto i młotek).

Co do ostrości to całkowicie nieporuszone zdjęcia są żadsze, widać detale i tylko takie staram sie robić. Jak ktoś z moich znajomych ma ciemne szkła, lub brak stabilizacji) to mówi że woli efekt dynamiki. Jasne ... tylko sie uśmiecham prezentując pentaxa i patrząc mu w oczka.

np. Rawa Blues 2008:
http://cobram.neostrada.pl/rawablues/index.html

ostre są najlepsze, unikam nieostrych.
Niektóre koncertowe oświetlenie łapie mi na 10000K (rawa blues i inne profesjonalne koncerty - kolory żyleta, kontrast i nasycenie obniżyć w aparacie), reszta - niewiadomo jak ustawić.
 

papcio  Dołączył: 20 Kwi 2006
esc_art napisał/a:
Czekając na zapis RAW-a na karcie możemy przegapić dobre zdjęcie.


To oczywiście tylko kwestia sprzętu. w Kxx problemu raczej nie ma.

Czasem przyda się monopod bardziej od statywu, zazwyczaj jest kłopot z miejscem i to niezależnie od tego, czy fotografuje się "prywatnie", czy jest akredytacaja.
 

malyglod  Dołączył: 11 Lip 2007
papcio napisał/a:
Czasem przyda się monopod


Hmm, nie wiem, może mało jeszcze w życiu widziałem, ale nie spotkałem się nigdy z widokiem fotografa z monopodem/statywem w trakcie koncertu. A nawet jeśli ktoś by się odważył, to po co? Jaka jest szansa, że obiekt pozostanie przez ruchu nawet, jeśli uda nam się utrzymać aparat na 1/5 sekundy?
 
Blesso  Dołączył: 24 Wrz 2007
Monopod jest jak najbardziej przydatny podczas koncertowego fotografowania- szczegolnie wtedy gdy dostep do sceny jest utrudniony i trzeba "wydluzyc" ogniskowa.
CobraM - fotki z Rawy niezle ale dla mnie za ... jasne ;)
Z kolorem czerwonym ciezko walczyc- szczegolnie na twarzach -wiec moze maly doswietajacy blysk lampy?
 

peterkki  Dołączył: 08 Lip 2008
malyglod napisał/a:
papcio napisał/a:
Czasem przyda się monopod


Hmm, nie wiem, może mało jeszcze w życiu widziałem, ale nie spotkałem się nigdy z widokiem fotografa z monopodem/statywem w trakcie koncertu. A nawet jeśli ktoś by się odważył, to po co? Jaka jest szansa, że obiekt pozostanie przez ruchu nawet, jeśli uda nam się utrzymać aparat na 1/5 sekundy?



Ja również nie widuje na koncertach fotografujących z monopodami i sam nie używam, dla przykładu: http://picasaweb.google.p...dRQlGi3BGXcQpXQ strzelone z ręki i to kitem z kasetką
 
esc_art  Dołączył: 10 Gru 2008
CobrAM napisał/a:
A teraz coś z zupełnie innej beczki ...
... BALANS BIELI na koncertach
fotografuje dużo, umieszczam na http://www.mmsilesia.pl/user/853/news

ale w czym problem, z kolorami, zwłaszcza nienawidze czerwonego,
lub może intensywnych jednokolorowych oświetleń, moja KAdyszKA radzi sobie średnio - tragicznie, wtedy robie czarno białą.
Jak ustawiacie balans, bo brakło mi pomysłów. Wiadomo RAW i w domu "majzel i motek"(dłuto i młotek).

Co do ostrości to całkowicie nieporuszone zdjęcia są żadsze, widać detale i tylko takie staram sie robić. Jak ktoś z moich znajomych ma ciemne szkła, lub brak stabilizacji) to mówi że woli efekt dynamiki. Jasne ... tylko sie uśmiecham prezentując pentaxa i patrząc mu w oczka.

np. Rawa Blues 2008:
http://cobram.neostrada.pl/rawablues/index.html

ostre są najlepsze, unikam nieostrych.
Niektóre koncertowe oświetlenie łapie mi na 10000K (rawa blues i inne profesjonalne koncerty - kolory żyleta, kontrast i nasycenie obniżyć w aparacie), reszta - niewiadomo jak ustawić.


W moim Iście brakuje stabilizacji, więc póki co częściej robię "dynamiczne" zdjęcia :-P A tak na serio, odnośnie do balansu bieli w przypadku światła jednokolorowego, to ostatnio miałem do czynienia z czerwonym - można dostać białej gorączki, ustawiłem WB na tungsten i w miarę dawało radę, przy czym i tak musiałem przerobić na b&w, bo robiłem na iso3200 i nijak nie wyglądały przy takim szumie w kolorze, zwłaszcza miejsca gdzie mocno odbiło się światło.
 
infidel78
[Usunięty]
LAMPA a KOLORY
Chcę zabrać lampę na koncert. Będzie bardzo ciemno. Jak to zrobić, aby użyć lampę, ale nie stracić kolorów na scenie. Jednym słowem doświetlić muzyków, ale nie utracić zastanego światła ??
 

opiszon  Dołączył: 29 Sty 2008
infidel78, najlepiej chyba tryb manualny, dobierasz czas taki żeby się naświetliło bez lampy, no a błysk na drugą kurtynę i masz wtedy naświetlenie jak bez lampy + błysk lampy
 
infidel78
[Usunięty]
opiszon napisał/a:
infidel78, najlepiej chyba tryb manualny, dobierasz czas taki żeby się naświetliło bez lampy, no a błysk na drugą kurtynę i masz wtedy naświetlenie jak bez lampy + błysk lampy


Czy mogę prosić jaśniej?? :-D
Zwłaszcza z tym błyskiem na drugą kurtynę??
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
infidel78 napisał/a:
Jak to zrobić, aby użyć lampę, ale nie stracić kolorów na scenie.
Moim zdaniem, nie da rady. Na scenie masz swiatlo punktowe. Dopalajac lampe zawsze je stracisz. Mozesz probowac lekko liznac lampa, ale nie oczekuj rewelacji. Jak jest ciemno, to zrob tak, zeby zdjecia byly ciemne i tyle. Jaki to bedzie koncert? Jakie oswietlenie? Bedziesz robil cala scene, czy zblizenia? Jaki masz obiektyw? Pamietaj tez, ze lampa na koncercie jest strasznie irytujaca. Ja robie dosc specyficzna fotografie koncertowa, ale brak swiatla wymagradzam sobie jasnymi szklami i doswiadczeniem. Tu masz pare koncertow, na jednych bylo naprawde niewiele swiatla, na innych wiecej. Smoliste cienie? I co z tego, w koncu takie byly.

http://jarekorlowski.art.pl/janek/
http://jarekorlowski.art.pl/outoftune/
http://jarekorlowski.art.pl/georgedornscreams/
 

mygosia  Dołączyła: 19 Kwi 2006
dzerry napisał/a:
Smoliste cienie? I co z tego, w koncu takie byly.

Właśnie!

Dopalając lampą łatwo można utracić charakter koncertu, spłaszczyć zdjęcia.
Spróbuj wykorzystać to co jest.

Tutaj mała próbka moich zdjęć:
http://picasaweb.google.c...8CzeslawSpiewa#

Zauważyłam, że kolorowe światło b. często oszukuje światłomierz - te zdjęcia niedoświetlone były o ok 1,5 do nawet 2,5 działek - szczególnie wredne okazało się światło czerwone.
Powyższe zdjęcia wykonywane DLem, bez lampy, SMC 50/1,7 i Vivitarem 135/2,8 - zazwyczaj przymknięte do ok 4 pozwalały na czasy 1/60-1/90 sek.

Mając podgląd na pewno sobie poradzisz. Wyzwanie to zdjęcia na slajdzie :-D
 
infidel78
[Usunięty]
mygosia napisał/a:
Mając podgląd na pewno sobie poradzisz.

Właśnie o to chodzi, że byłem pierwszy raz na koncercie i sobie nie poradziłem. Foty są za ciemne. Jestem niezadowolony :(
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
mygosia napisał/a:
Zauważyłam, że kolorowe światło b. często oszukuje światłomierz - te zdjęcia niedoświetlone były o ok 1,5 do nawet 2,5 działek - szczególnie wredne okazało się światło czerwone.
Dlatego trzeba olac swiatlomierz na koncercie. Najlepiej zdjac pomiar z podlogi albo czegos ciemnego, neutralnego, gdy jest oswietlone podstawowym bialem swiatlem. Odjac do tego ze dwie dzialki, to znaczy niedoswietlic o dwie dzialki ten pomiar, i juz nie zmieniac przez caly koncert. No chyba, ze jakies dramatyczne zmiany oswietlenia zachodza. Wszystkie moje zdjecia z linkow powyzej robione byly na 1/30 na 2 i 2.8

[ Dodano: 2009-03-06, 12:43 ]
mygosia napisał/a:
Mając podgląd na pewno sobie poradzisz. Wyzwanie to zdjęcia na slajdzie :-D
E tam. Jak znajde chwile to zeskanuje koncertowki na Provii 400 z Hajmatika E. Na kocnercie jest naprawde latwo, bo nie ma uniwersalnego odnosnika. Nigdy nie wiesz jak to naprawde bylo w kolorach. Dlatego ja wole mimo wszystko cz-b koncertowki.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach