kubica  Dołączył: 30.11.2011
Filtr szary Cytuj
Na początek "zabawy" jaki sprawić sobie filtr szary.Regulowane trochę drogie jak na początek.
Więc zwykły szary. Oznaczenia, a trochę ich jest i tu się gubię. Potrzebny by był załóżmy dla amatora+. Ogólnie to trochę poeksperymentować może coś się uda uchwycić,wypad nad morze, góry itp.
Ps. nie chcę naświetlać w słoneczny dzień na czasach 10 i więcej minut a wieczorami jeszcze dłużej, chodzi mi o czasy do kilku minut w zależności od pory dnia ale też aby nie korzystając ze statywu wychodziły efekty z użyciem filtra.
 

krzychu1979  Dołączył: 17.09.2011
Cytuj
Ostatniego zdania nie rozumiem. O jakie to efekty chodzi, które bez statywu chcesz uzyskać?
 

kubica  Dołączył: 30.11.2011
Cytuj
Może źle napisałem ale w słoneczny dzień na 1\30 czy 1\15 też idzie zrobić zdjęcie bez statywu. Może jeszcze inaczej, od jakich czasów idzie uzyskać pożądany efekt ?
Ps. Nie używałem szarych filtrów chociaż ostatni trochę czytałem
 
tomek_j  Dołączył: 04.11.2010
Cytuj
kubica napisał/a:
Może jeszcze inaczej, od jakich czasów idzie uzyskać pożądany efekt ?

A jaki pożądany efekt chcesz uzyskać? Patrzyłem w swoją szklaną kulę ale nie widać.
Kup sobie ND2 i np ND4 załóż na obiektyw, weź statyw , idź po jakąś fontannę, lub nad strumyk i popróbuj.
 

olejx  Dołączył: 25.09.2013
Cytuj
Może poczytaj jeszcze trochę ?
Zerknij na youtube tam powinieneś znaleźć dużo informacji.
 
Grzenio  Dołączył: 02.04.2015
Cytuj
Kubica, trochę niejasno napisałeś jaki efekt chcesz uzyskać ale jeśli chcesz żeby woda wyglądała jak wata to czasy naświetlania powinny być raczej około 1 minuty a nie 1/15 sekundy. Tego bez statywu nie uzyskasz. Filtr ND2 czy ND4 będą raczej za słabe, chyba że będziesz robił zdjęcia w lesie po zmroku. W dzień w pełnym słońcu to raczej ND1000 jest potrzebny. Zresztą możesz zrobić zdjęcia bez filtra i zobaczyć jakie będą czasy naświetlania a później obliczyć ile razy trzeba je wydłużyć żeby była 1 minuta. Oczywiście inaczej będzie w słoneczny dzień na otwartej przestrzeni a inaczej w pochmurny a do tego w lesie. Najlepiej byłoby mieć zestaw wszystkich filtrów ale to już robi się bardzo kosztowna zabawa. Gdzieś czytałem opinię jednego fotografa, że zestaw ND16 i ND500 pokrywa już dość spore spektrum przypadków.
 

kubica  Dołączył: 30.11.2011
Cytuj
Grzenio, dzięki. Jak najbardziej rozjaśniłeś mój filtr szary w głowie
 

kerad  Dołączył: 02.08.2006
Cytuj
Kadrowanie lustrzanką z założonym ND1000 w warunkach: ISO 100, f9, czasy > 1 min. jest praktycznie nie możliwe. A jak do tego dołożyć jeszcze szary-połówkowy - jest ciemność :-/

Ciekaw jestem jak tutaj sprawują się aparaty z elektronicznym wizjerem :?: Druga sprawa czy potrafią wyświetlić "poprawny" histogram w wizjerze - oczywiście mam na myśli histogram przed zrobieniem zdjęcia? Zakładam że nie ze względu na bulb ...ale ...może :roll:
 

plwk  Dołączył: 21.04.2006
Cytuj
Poza zakresem światłomierza nie należy oczekiwać poprawnej reakcji od jakiejkolwiek automatyki, związanej z pomiarem.
 
Grzenio  Dołączył: 02.04.2015
Cytuj
Kerad, kadrowanie odbywa się na pełnej dziurze więc będzie trochę jaśniej niż dla F/9. Z drugiej strony w dzień źrenice są zwężone więc oczy nie mają takiej czułości jak w nocy. Tak czy inaczej AF raczej nie zadziała. Zresztą do takich zdjęć i tak pewnie będzie się korzystało z manualnego ostrzenia. Aby pomiar światła był prawidłowy to trzeba zaślepić dodatkowo wizjer. Podczas naświetlania wizjer również musi być zaślepiony żeby nie wpadało fałszywe światło.
 

irek83  Dołączył: 10.10.2014
Cytuj
Da 15mm z filtrem nd pro hoya 1000 używając wizjera af ostrzy dobrze.
 
Grzenio  Dołączył: 02.04.2015
Cytuj
To jeszcze zależy od korpusu. K-50 ma jednak trochę mniejszą czułość czujników AF niż K-5IIs czy K-3.

[ Dodano: 2016-07-26, 14:13 ]
Tutaj jest fajna ściągawka jaka jest mniej więcej wartość ekspozycji dla przykładowych sytuacji: http://fotografiadlacieka...-ekspozycji-ev/

Rzeczywiście w dzień nawet z nakręconym filtrem ND1000 czujniki AF i światłomierz powinny jeszcze pracować. Gorzej będzie w gęstym lesie albo w pochmurny dzień.
 

Sid Gotama  Dołączył: 10.10.2013
Cytuj
Korzystając z okazji.
Znacie może jakiś sklep wysyłkowy (a może macie na zbyciu) w którym można kupić cokin ND 32, 64..., może być chińszczyzna a nawet lepiej jak by była.
 
mdfan  Dołączył: 09.11.2008
Cytuj
Grzenio napisał/a:
jeśli chcesz żeby woda wyglądała jak wata to czasy naświetlania powinny być raczej około 1 minuty


Nie przesadzajmy. Filtr ND1000. Naświetlanie dużo poniżej 1 minuty (ok. 20 sekund, gdzieś mi EXIFy wciągnęło w czasie obróbki, a oryginał mam na innym kompie). Zdjęcie przerobione tylko na b&w. Jeszcze trzeba stempla poużywać, aby pozbyć się plam na niebie. Oczywiście zależy jeszcze jaka to woda. Bo jak raczej stojąca (czytaj: nie płynąca zbyt prędko), to czasy oczywiście będą dłuższe.


Grzenio napisał/a:
Filtr ND2 czy ND4 będą raczej za słabe,

W słoneczny dzień nie dadzą praktycznie nic. Ja dopiero przy ND1000 dostałem to o co mi chodziło.
 
Grzenio  Dołączył: 02.04.2015
Cytuj
Pewnie, że przy 20 sek. efekt rozmycia wody będzie już dobry ale przy 1 minucie będzie lepszy. Za to do efektu "pędzących" chmur to nawet trzeba większych czasów niż 1 minuta. Zresztą w słoneczny dzień ND1000 i tak nie zapewni czasów rzędu 60 sek.

Filtry ND2 i ND4 jak najbardziej są przydatne właśnie w słoneczny dzień. Tylko, że nie do rozmywania wody ale do robienia zdjęć z małą głębią ostrości kiedy szeroko otwarta przesłona powoduje, że zdjęcia przy najkrótszym możliwym czasie migawki są przepalone. Mogą się również przydać w słoneczny dzień do pracy z lampą błyskową bez HSS.
 
RPM  Dołączył: 28.07.2010
Cytuj
Jak również do rozmywania śmigieł samolotów w słoneczny dzień żeby przysłony za mocno nie przymykać a tylko troszkę.
 

kubica  Dołączył: 30.11.2011
Cytuj
Grzenio napisał/a:
Kubica, trochę niejasno napisałeś jaki efekt chcesz uzyskać ale jeśli chcesz żeby woda wyglądała jak wata to czasy naświetlania powinny być raczej około 1 minuty....

Pożyczyłem od znajomego filtr na próbę ND2-400( użył może raz dla próby). Ale jak określić stopień( podziałka)gdyż jest min i max a pośrodku kreseczki. Więc jak ta skala ma się do gradacji filtra, gdy była skala cyferkowa nie było by problemu z mnożnikiem czasu naświetlania a tak...
 

powalos  Dołączył: 20.04.2006
Cytuj
kubica napisał/a:
Pożyczyłem od znajomego filtr na próbę ND2-400( użył może raz dla próby). Ale jak określić stopień( podziałka)gdyż jest min i max a pośrodku kreseczki. Więc jak ta skala ma się do gradacji filtra, gdy była skala cyferkowa nie było by problemu z mnożnikiem czasu naświetlania a tak...


No, niestety te filtry nie mają stałego współczynnika. Jego działanie jest zależne od zastosowanego otworu przysłony. Do filtra powinna być dołączona tabela. Pzdr.
 

kubica  Dołączył: 30.11.2011
Cytuj
Cytat
powalos napisał/a:
No, niestety te filtry nie mają stałego współczynnika. Jego działanie jest zależne od zastosowanego otworu przysłony. Do filtra powinna być dołączona tabela. Pzdr.

A na jakiej orientacyjnie przysłonie najlepiej robić ? i ISO ?
 

powalos  Dołączył: 20.04.2006
Cytuj
Raczej-ze względu na degradację obrazu-nie przymykałbym bardziej niż do 8, a czułość ustawiałem też raczej niską. I tak czasy są długie. Ja ze swoich prób nie byłem zadowolony, ale też się zbytnio do nich nie przykładałem. Chcę jeszcze do tego wrócić, ale to pieśń przyszłości. Pzdr.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach