McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
  Matówka z rastrem do manualnego ostrzenia

Taki widok zobaczymy po udanej operacji :mrgreen:

Można oczywiście kupić od chińczyka za ok 100 PLN lub z 2 lub 3 ręki na allegro za ok 130 PLN ale przy odrobinie wusiłku i koszcie ok 30 PLN można zrobić własnoręcznie .
1. Potrzebny jest stary potczciwy ZENIT cena OK 30 PLN ( jak dobrze się trafi to wraz z Heliosem :mrgreen: )
2. Narzędzia : płaskie wkrętaki (małe) , penseta (dentystyczna ), papier ścierny , pilniczek do paznokci.
3. Prujemy Zenita . Naszym celem jest zdjęcie górnej części obudowy tak by dobrać się do kloca odlanego z metalu z zamontowanym pryzmatem i matówką. Ja rozwaliłem Zenita ET odkręcając wszystkie możliwe śrubki, od spodu,po bokach, wewnątrz i na zewnątrz, na koniec i tak użyłem brutalnej siły :roll:
4. Obie matówki , oryginalna i ta zenitoska są zbliżonej grubości (nie mam sówmiarki) jednak w kasetce jest mniejsza , tak więc musimy ją sobie dopasować . Jak? Szlifując brzegi na papierze ściernym i wykańczając pilnikiem .
Matówki zrobione są z twardego tworzywa żywicznego do szlifowania wprost idealne :-D . Przed przystąpieniem należy przygotować sobie na kartce papieru szablon z zarysem matówki i UWAGA centralnym punktem odniesienia który bynajmniej nie leży w centralnym punkcie matówki a jest nieco przesunięty w dół .
Rys.
Ja wykonałem taki zarys oryginalnej matówki na kartce , następnie położyłem na nim tę z zenita i w miejscach na rysunku zaznaczonych na czarno , ostrym nożem do papieru zrobiłem pasery do których zeszlifowałem materiał ( tego cycuszka :lol: olać szlifujemu na prosto).
Ważne jest by podczas całej tej operacji trzymać matówkę za jej krawędzie , nie powierzchnie , gdyż jest ona dość podatna na rysy u zatarcia .



Ten rysunek precyzyjnie pokazuje gdzie znajduje się punkt automatyki ostrości względem osi symetrii. To te przerywane linie .

PS: Będę uzupełniał ten temat o szczegółowe instrukcje i czyhające wpadki które zaliczyłem ;-)

 

bEEf  Dołączył: 28 Gru 2006
McGregor, bardzo ciekawe. Mam popsutego zenita akurat :-) No, w sumie mam też matówkę z klinem za 100zł, o której piszesz, ale nieważne :evilsmile:
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Wiem czytałem o akcji i pozazdrościłem wam tej modernizacji . A do Zenita miałem sentyment . W kasetce czegoś mi brakowało na Heliosie . Teraz mam Chybrydę i wypasioną wersję Zenita cyfrowego :lol:
 

MORKO  Dołączył: 25 Mar 2007
McGregor, a jak tam z jasnością tego wynalazku? Wizjer Zenka za jasny to nie jest - czy po przeszczepie jest tak samo, czy jednak trochę lepiej?
 

michal5150  Dołączył: 17 Sie 2007
Z Zenita są trochę ciemne. Jaśniejsze są z modelu 122, i dodatkowo oprócz mikrorastra mają klin. Po próbach z matówką z zenka, dopasowałem sobie matówkę z ME-super i jest ... super ;-)
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Fakt nie zaprzeczalny że matówka w Zenicie nie jest tak jasna jak oryginał ale różnica jest nieznaczna . I z pewnością są takie które na głowę biją nawet te od zenita lub od chińczyka pozostaje tylko taką odnaleźć chodzi o to by poszukiwać rozwiązań nie zawsze w 100% lepszych ale wnoszących coś nowego i skłaniających do eksperymentowania . Na bank można dopasować własnoręcznie każdą matówkę i to było celem eksperymentu . Możemy przełożyć swój ulubiony wzór - z rastrem , z klinem , w paski lub grochy czy szkocką kratkę. I może to zrobić każdy bezboleśnie . Grunt to to że mamy wolny wybór .
Na pewno kiedyś pokuszę się o inną zmianę matówki , na pewno nie rzucę w kont tej oryginalnej (jest ciut "czystsza" i jaśniejsza) jednak teraz mam w czym wybierać :mrgreen:

Jestem ciekaw jak wygląda widok i na czym polega ostrzenie na matówce z klinem (nie znam się na tym zbyt dobrze. Bo na tej mojej (dla tych co nie wiedzą a wstydzą się pytać) obraz z podwójnego zmienia się w nakrapiany by się całkiem wygładzić przy właściwie nastawionej ostrości ) ma wadę taką że na ciemnym obiektywie np KIT 3.5/5 cały ten proces bierze w łeb, obraz stale jest w kropki.
 

michal5150  Dołączył: 17 Sie 2007
Hmm, dla mnie różnica jest widoczna od razu (mam na myśli jasność). Do mojego aparatu dociąłem trzy matówki z analogów: z Zenita, Yashicy, i Pentaxa ME-S. Na stałe została ta ostatnia. Zdecydowanie jaśniejsza od pozostałych i ma klin. A jeśli pytasz o matówkę z klinem - oprócz mikrorastra ma wewnątrz pierścienia poziomą (albo ukośną) linię, która w przyspadku nieostrości dzieli obraz na dwie połówki. Ostrzenie polega na tym, żeby złączyć obie w jedną całość. Mikroraster pomaga w sytuacjach gdy klin nie daje rady.
 

Michał K  Dołączył: 22 Lut 2007
a jak z pomiarem światła i wskazaniem punktu AF ? wszystko działa ?:)
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Dzięki Michale za wyjaśnienie i podpowiedzi :-) , dość mało aparatów przemieliłem w swoim krótkim życiu i nie mam takiego porównania .

Co się zaś tyczy pomiaru ostrości i tych zapalających się lampek to wszystko jest jak dawniej tu nic się nie zmieniło ( ja żadnej zmiany nie zauważyłem ) . Błąd jaki popełniłem to ten właściwym położeniem centrum tej wielkiej kropki w celowniku ( patrz rysunek ) ale przy następnych próbach naniosę poprawkę . Co jeszcze zauważyłem to to że w odległościach (warunki domowe) do 1-1,5 m , trafiam z ostrością w stosunku do potwierdzenia z aparatu na 99% , powyżej ok 1,5m już częściej się mylę i kręcę za małą odległość :roll: . No ale aparat zawsze mi powie czy to co on widzi jest ostre czy nie.
 
Grizley  Dołączył: 30 Sie 2007
McGregor napisał/a:
Błąd jaki popełniłem to ten właściwym położeniem centrum tej wielkiej kropki w celowniku ( patrz rysunek ) ale przy następnych próbach naniosę poprawkę .

czyli co ? źle ustawiłeś nie równo , czy te kropki nie mają być centralnie .? :->
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Po prostu robocza część matówki pentaxa nie jest centralnie w osi symetriii ( patrz rys) podczas piłowania trzeba to robić tak by raster był lekko u dołu ( nie wiem z 1mm) względem osi symetrii.
W wizjerze podczas trybu manualnego potwierdzenie ostrości brane jest z centralnego punktu , jak złapie ostrość to zaświeca małą czerwoną kropkę (kwadracik w zasadzie) tak. I ta kropka mi trochę uciekła w dół :roll: bo źle wyznaczyłem środek i tyle . :mrgreen:
....ale mała korekta pilnikiem sprawę załatwi ;-)
 
Grizley  Dołączył: 30 Sie 2007
mam jeszcze jedno pytanie czy jakieś podkładki stosujesz do zamocowania matówki ?
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Tylko tej oryginalnej - no właśnie na nią też trzeba uważać podczas wymiany - żeby jej gdzieś nie zapodziać albo nie zagiąć. Zakładam że o mikrony cieńsza zniwelowała by niedokładności przy większych odległościach. No ale to już zegarmistrzowska robota i dobór metodą prób i błędów. Sprawdzałem co się stanie bez podkładki , po prostu przesunął się punkt ostrzenia. Właśnie sprawdzałem na allegro Pentaksy ME S , Koszt ok 70 zł więc nie wiem czy warto ?
Chciarz nie warto - to w końcu wyzwanie :mrgreen: no nie ?
 
Grizley  Dołączył: 30 Sie 2007
dla zenka nie będę miał litości , ale mesa bym się nie odważył szkoda by było :mrgreen: :-P
 

michal5150  Dołączył: 17 Sie 2007
Grizley napisał/a:
dla zenka nie będę miał litości , ale mesa bym się nie odważył szkoda by było :mrgreen: :-P


Ja kupiłem na allegro jako uszkodzony za 30zł (nie działał spust migawki). Po wyjęciu matówki i poskładaniu z powrotem w całość ... ożył :-) Ale wtedy było już za późno - matówka była już docięta :-( I taka ciekawostka - wszędzie czytając o me-super piszą że ma całkowicie metalowy korpus. Podczas rozbiórki przyjrzałem się dokładnie górnej pokrywie - jest z tworzywa udającego aluminium ;-)
 
rychu  Dołączył: 08 Paź 2006
To może ja się podepnę:
Przeczytałem wyżej, że klin mają matówki z Zenita 122. Czy toto będzie pasowałe do MZ5n? (lub po doszlifowaniu?)
 

PiotrR  Dołączył: 03 Maj 2006
McGregor napisał/a:
Jestem ciekaw jak wygląda widok i na czym polega ostrzenie na matówce z klinem

McGregor, specjalnie dla Ciebie sfilmowałem (za pomocą Optio S5n) widok w wizjerze MeSuper podczas ostrzenia z klinem. Jakość taka sobie, wszystko się trzęsie, no bo trochę trudno trzymać kompakta przy wizjerze umieszczonej na statywie lustrzanki i równocześnie kręcić obiektywem tejże. Ale widać, jak to wygląda. Aha, widok nie jest całością widoku w wizjerze. Trochę przybliżyłem, żeby klin był większy, bo przy widoku pełnym to już nic nie było na tych filmikach widać.
Wynik doświadczenia do pobrania STĄD

PS. Pierwszy fragment z obiektywem 50mm, więc praktycznie ostrzenie i tak na nieskończoność, drugi 200mm i tu już można w obie strony nie trafić, co jest pokazane.
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Wielkie dzięki :-D PiotrR . Jakość filmu jest super , a efekt z klinem uchwycony REWELACYJNIE :-D . Widzę że warto poszukać takiej matówki . Wielkie dzięki za ten pokaz. Wierzę że nie tylko moją ciekawość zaspokojono ;-) .

Podejrzewam że tak jak ta z Zenka , Matówka z ME super jest większa od tej w cyfrze , I klin będzie wypełniał połowę wizjera czy dobrze myślę ? Jak tak to byłby świetny widok he he .
 
ryve  Dołączył: 14 Wrz 2006
rychu: nie ma szans - te z zenka są mniejsze niż te z mz5. znacznie mniejsze.
 

michal5150  Dołączył: 17 Sie 2007
Potencjalny dawca matówki (ew. do naprawy:):

http://www.allegro.pl/ite...kt_zobacz_.html

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach