M.K  Dołączył: 26.08.2007
Żarówki na Led R10W Cytuj
Chciałem wymienić żarówki 12V typu R10W na ledy odpowiedniki w przyczepie kempingowej. Kupiłem tanie - sztuka za 1,5. Same w sobie działają - nie mają elementów, które mapują je w autach i nie dają błędów w postaci spalonej żarówki. I sytuacja jest taka - podłączam w miejscu, gdzie jest oprawka na jedną szt - led świeci. Podłączam w miejscu gdzie są 3 lub 4 w oprawie. Nie świecą. Pytanie: czy powodem jest sposób łącznia między punktami w lampie np: szeregowy czy może powodem jest odwrotna biegunowość podłączenia lampki. Przy prądzie stałym ma to znaczenie. Dodam, że nie ma znaczenia czy jest podłączona jedna w oprawie czy wszystkie - nie świeci żadna. A może spadek napięcia występuje - ale powtórzę - nawet przy podłączeniu jednego leda nie świeci. Oczywiście po zainstalowaniu żarówki czy to jednej czy kompletu - świecą. Gdzie tkwi problem??
 
radek_m  Dołączył: 21.11.2007
Cytuj
pojedyncza w oprawie wielożarówkowej też świeci ?
Jeśli tak to wykluczam połączenie szeregowe i stawiam na zamianę biegunów w oprawce. Śrubokręt w dłoń i lampka do rozebrania, a potem miernikiem badasz biegunowość połąćzeń i i poprawiasz gdzie trzeba.

 

M.K  Dołączył: 26.08.2007
Cytuj
No właśnie nie świeci żadna LED w oprawie wielożarówkowej. Nawet jeśli siedzi tylko jedna, a reszta gniazd pusta.

 

bakulik  Dołączył: 20.04.2013
Cytuj
Też stawiam na odwrócone bieguny. Wyjmij lampkę i zobacz, może wystarczy odwrotnie podłączyć wtyczkę.
 

M.K  Dołączył: 26.08.2007
Cytuj
Dobra, tak zrobię dzisiaj wieczorem. Pytałem, bo czasu do wyjazdu mało i odkręcanie, montowanie zabiera mi cenne minuty. A tak wiedząc, że szanse na powodzenie mam większe to zaryzykuję. Dziwi mnie tylko, że "Niemcy" jako producenci przyczepy sobie pozwolili na takie błędy. Wiem, że 12v nie niesie za sobą zagrożeń, ale jest to - jakby nie patrzeć - niedociągnięcie.

 

plwk  Dołączył: 21.04.2006
Cytuj
Przyczepa pewnie z czasów kiedy nie było ledów, lub nie były jeszcze popularne, a ponieważ pewnie nie jest metalowa, do każdego punktu muszą być doprowadzone dwa przewody.
 
radek_m  Dołączył: 21.11.2007
Cytuj
No i ktoś już mógł coś "naprawiać:. A że działało, to biegunowość dla działania nie miała znaczenia...
 

M.K  Dołączył: 26.08.2007
Cytuj
Przyczepa z 89 więc stareńka, ale daje radę niesamowicie pod każdym względem. Czy było "naprawiane" to raczej wątpię. Musiałaby w grę wchodzić zamiana kabli, bo np się upaliły. Na tym napięciu i obciążeniu, i z tymi przekrojami to niemożliwe. Bardziej to zwykłe lenistwo montera i jego przeświadczenie, że żarówki i tak będą działały, a złe połączenie nie wyrządzi nikomu krzywdy.
Są dwa przewody, bo większość przyczep, nawet najnowsze są z drewna sosnowego najczęściej, obłożone panelami aluminiowymi z wypełnieniem styropianowym w konstrukcji ścianki.
 

Gwiazdor  Dołączył: 05.03.2007
Cytuj
Skoro żarówki świecą to i ledy muszą.
Pierwsze to polaryzacja: żarówkom bez różnicy, ledom już nie.
Drugie to może styki są jakoś nietypowo w oprawie umieszczone? Żarówki maja więcej metalu, ledy zwykle cienkie paski albo druciki.
 

M.K  Dołączył: 26.08.2007
Cytuj
Przed rozebraniem lamp sprawdzę blaszki - może to być właściwy trop, choć wczoraj kręciłem, ruszałem i nic, ani huhu.
 

Rivelv  Dołączył: 17.08.2008
Cytuj
no pozostaje sprawdzić czy w oprawkach jest "prund" czy nie (prosty miernik powie ci co i jak i jaka jest biegunowość)
i spróbuj sprawdzić żarówki w innym miejscu. najlepiej tam gdzie na pewno jest odpowiednie napięcie (np. akumulator w samochodzie)

wielokrotnie miałem przypadki nie działania tych ledowych żarówek szczególnie tych najtańszych. albo przepalania się gdy podłączysz odwrotnie
 

Marooned  Dołączył: 14.10.2006
Cytuj
PS, miód na moje uszy (i oczy) widząc rozróżnianie żarówek, lamp i opraw :-B
(piszę o M.K, bo Rivelv już pomieszał :P)

 

Rivelv  Dołączył: 17.08.2008
Cytuj
Marooned - ale że co? to tak jak Gwiazdor pisał - żarówkom w lampach nie robi biegunowość żarówkom ledowym już tak.
a serio muszę powiedzieć ze produkcje ledowych "żarówek" to mają różne jakości i nie zawsze świecą

blaszki w lampie to oczywiście jest plus i minus - (no chyba o 12V DC mówimy) ale nie zawsze wszystkie są tak samo. a jeszcze lepiej jak by ktoś podpiął wszystko szeregowo - jak kiedyś lampki na choince :)

poproszę o lekcje jak coś źle myślę
 

M.K  Dołączył: 26.08.2007
Cytuj
Dzisiaj mecz - nie mam wyboru, najpierw mecz, potem ogarnianie prądów w przyczepie. W piątek wyjazd nad morze.
 

M.K  Dołączył: 26.08.2007
Cytuj
Pomierzylem prądy. Na lampkach wielopunktowych jest napięcie poniżej 10 V. Na jednopunktowej powyżej 10. Bieguny się zgadzają. Wina niskiego napięcia. Musiałbym dać do regeneracji transformator przyczepy.
 

Rivelv  Dołączył: 17.08.2008
Cytuj
a może sprawdź jakie napięcie wychodzi z transformatora najpierw.
 

powalos  Dołączył: 20.04.2006
Cytuj
M.K, tak jak radzi Rivelv. Za trafo musi być jakiś układ prostujący z kondensatorem elektrolitycznym i w nim bym upatrywał winę. Prawdopodobnie stracił pojemność (wysechł) i nadmiernie obciąża trafo.
 

M.K  Dołączył: 26.08.2007
Cytuj
Może tak być, bo jak wlaczam na minikorytarzu lampkę 4*10w to w salonce mi przygasa jedna żarówka 20w/12v. Ewidentnie widać brak wydajności. Ale powiem szczerze, że ja tego i tak nie ograne. Muszę po wakacjach wymontować i dać mojemu elektronikowi żeby mi to postawił na nogi.

 

Marooned  Dołączył: 14.10.2006
Cytuj
Rivelv napisał/a:
Marooned - ale że co?
Ale że to, że nie ma czegoś takiego jak "żarówki ledowe". Wszak LEDy nie mają żarników. "Lampy LED" bądź samo "LED" to jedyna poprawna forma.

Tak, wiem, grammar nazi 8-)
Peace

 

Rivelv  Dołączył: 17.08.2008
Cytuj
niech będzie :) będę się posługiwał terminem "źródło światła LEDowego" :)

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach