M.K  Dołączył: 26 Sie 2007
Amator i profesjonalista oraz inne koszmarki językowe
Z pewna nieśmiałością chciałbym poruszyć dyskusje na temat rożnych słów w dziedzinie fotografii. Język jest żywy i sie zmienia, zmieniają sie tez znaczenia słów.
Na pierwszy ogień niech pójdzie słowo amator. Nierozerwalnie w umysłach naszych powiązane z innym słowem, wywodzącym sie z niego, z jego trzonem, mianowicie amatorszczyzna. Słowo to o zabarwieniu negatywnym siedzi w naszych umysłach. Jestem amator, robie dobre fotki, a nazwa mnie predysponuje do partaczy - niejeden z nas tak sobie pomyśli. Czy to sprawiedliwe? Nie. To krzywdzące. Mało tego, pojawienie sie kogoś, kto okresla się profesjonalistą od razu buduje dystans. Nawet wtedy, gdy profesjonaliście na tym nie zależy. Wydaje mi sie, ze powinnismy starać sie używać zwrotów zaawansowany fotograf lub początkujący fotograf, lub średniozaawansowany fotograf( lub fotografka ;))i nie określać czy z tej fotografii czerpiemy zyski. To jest nieistotne. Takie sformułowania sprawia, ze nikt nie bedzie sie czuł sie poniżany, nikt nie bedzie sie w żaden sposob wywyższać - chcąc czy tez nie chcąc. Poza tym rozwiązują one wiele problemów. Np...ktos zadaje pytanie: jaki monitor dla amatora? I ja nic nie wiem. Kompletnie nic. Czy ten amator zjadł zeby na kliszy i matrycach, czy dopiero zaczyna przygodę z fotografia. Gdyby zadać je w taki sposob: jaki monitor dla początkującego fotografa, ale ambitnego? To pytanie niesie ze sobą dużo informacji. I tak jest i bedzie ze wszystkim.
Zdaje sobie sprawę, ze zanim cokolwiek sie zmieni upłynie dużo wody. Pytanie czy sa chętni do takich zmian?
Fajnie byłoby, zeby trafiały tutaj rożne propozycje poprawnych określeń. Ja np nienawidzę, jak mówi sie: obrabiam zdjęcie. A moze sa jakieś słowa, które Was drażnią? Kolumna? ;) pozdrawiam serdecznie wszystkich użytkowników forum Pentax.pl i zapraszam do wymiany zdań.
 
Mirek  Dołączył: 12 Cze 2006
M.K napisał/a:
Ja np nienawidzę, jak mówi sie: obrabiam zdjęcie.