Jurek napisał/a:nie umiesz, nie bierz się za to
YM124G, MX, Mz-5n, K-5II, K-3II
I Feel like a solider, but I look like a thief.
Cytat"Naczynie ustawia się na szklanej szybie A na drewnianych kołkach lub na jakichkolwiek innych podporach. Jako tło umieszcza się z tyłu prostopadłą szybę B ze szkła obustronnie zmatowanego.
Światło reflektora o dużej średnicy powinno padać od tyłu przez zmatowaną szybę i prześwietlić przedmiot. Aparat fotograficzny, umieszczony od przodu, musi być skierowany na eksponat i tło. Reflektor powinien być tak duży i ustawiony w takiej odległości, aby oświetlał równomiernie całą matowąszybę.
Uzyska się w ten sposób obraz wszystkich szczegółów, które mogą interesować w tego rodzaju zdjęciu technicznym, a więc formę przedmiotu, pojęcie o materiale (przejrzystość), grubość ścianek itd. Przy oświetleniu innym, np. bocznym, obraz będzie może efektowniejszy, ale jako katalogowy - gorszy. [i tutaj przykładowe zdjęcia - ten z oświetleniem z tyłu przez matową szybę rzeczywiście najbardziej "przemawia", nie ma refleksów, widać wyraźnie kształt i nawet grubość ścianek kieliszka - przedmiot sfotografowany lekko z dołu - przyp. mój]
[... tutaj fragment o fotografowaniu kryształów, że często robi się na ciemnym tle i w taki sposób, aby wydobyć bogactwo refleksów, ale że to jest błędny sposób ... ]
Od obrazu przeznaczonego do katalogu (również strony internetowej - przyp. sołtys) wymaga się przede wszystkim uwidocznienia kształtu kryształu jego grubości i bardzo dokładnego odtworzenia rysunku szlifu, a wszelkie efekty świetlne trzeba stosować bardzo ostrożnie, aby nie przeszkodziły one w osiągnięciu celu. Nie można w tym przypadku ustalić żadnego schematu na światła, lecz trzeba je stosować indywidualnie, zależnie od kształtu, barwy i szlifu kryształu. Często trzeba stosować tylko światło górne, a nawet padające nieco od tyłu.
Kryształy można fotografować nie tylko na ciemnym tle, ale czasem trzeba stosować właśnie jasne. Na tło ciemne najlepiej nadaje się ciemny aksamit, a wtedy najkorzystniejsze bęzie światło "płaskie" od reflektora ustawionego blisko kamery, tj. blisko osi optycznej obiektywu.
Nie trzeba teżzapomnieć, że w przezroczystym krysztale można równocześnie widzieć oraz fotografować szlif znajdujący się na przedniej i tylnej ścianie. W wyniku otrzymuje się obraz dwóch szlifów nałożonych na siebie, o zagmatwanym i nieczytelnym rysunku. Jedyna na to rada - unikać obiektywów o dużej głębi ostrości, ustalić ostrość na przednią ścianę przedmiotu i nie diafragmować obiektywu [ciekawe określenie. Nie wiedziałem, że tak powinno mówić się "wyostrzanie" obiektywu przez przymykanie przysłony - przyp. mój], tak aby obraz szlifu dalej leżącego był nieostry, a nawet rozmazany i przez to niewidoczny.
Wszystkie przedmioty muszą być indywidualnie potraktowane, a niepodobieństwem byłoby omówić je wszystkie."
"Living is easy with eyes closed"
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme created by opiszon, powered with Bootstrap and VanillaJS.
Strona używa plików cookie. Jeśli nie zgadzasz się na to, zablokuj możliwość korzystania z cookie w swojej przeglądarce.
my.pentax.org.pl