masterblaster  Dołączył: 04 Cze 2007
No tak..
Dodam, że rozważałem użycie połówki szarej (mam takową 0,6 Hitech) ale rozwalił mnie spadek ostrości w kombinacji z polarem, nie wiem czy ów spadek ostrości to normalka w ogóle przy połówce czy tylko przy mojej - skądinąd nie takiej znowu byle jakiej...
 

Ijon  Dołączył: 27 Paź 2006
masterblaster napisał/a:
Dodam, że rozważałem użycie połówki szarej (mam takową 0,6 Hitech)
Znaczy się do systemu Cokin, tak? Też mam podróbki filtrów do Cokina i przy połączeniu polar + połówka szara + połówka niebieska widziałem duży spadek ostrości.
 
masterblaster  Dołączył: 04 Cze 2007
Ijon napisał/a:
masterblaster napisał/a:
Dodam, że rozważałem użycie połówki szarej (mam takową 0,6 Hitech)
Znaczy się do systemu Cokin, tak? Też mam podróbki filtrów do Cokina i przy połączeniu polar + połówka szara + połówka niebieska widziałem duży spadek ostrości.


No nie wiem..... czy Hitech to taka podróbka ??
W każdym razie w systemie Cokin z szarą połówką, poprzedzonym polarem Marumi spadek ostrości występuje.
 

hijac3k  Dołączył: 12 Maj 2007
a próbowałeś zdjęcia tylko szarą połówką? nie wystarczy zamiast polaryzacyjnego?
 
masterblaster  Dołączył: 04 Cze 2007
hijac3k napisał/a:
a próbowałeś zdjęcia tylko szarą połówką? nie wystarczy zamiast polaryzacyjnego?


No nie wiem, nieba to nie wyciągnie, tylko zmniejszy rozpiętość tonalną. Poza tym ktoś pisał, że w górach czy nad morzem polar niezbędny.
Pozostaje pytanie - czy istnieje połówka szara do Cokina tak dobrej jakości, że spadek ostrości jest niezauważalny?
 

hijac3k  Dołączył: 12 Maj 2007
masterblaster napisał/a:
No nie wiem, nieba to nie wyciągnie, tylko zmniejszy rozpiętość tonalną.

Ale czy nie o to właśnie nam chodzi? Czy filtra polaryzacyjnego nie stosujemy w przypadku fotografii krajobrazu właśnie w tym celu: czyli, żeby je przyciemnić w stosunku do naturalnej barwy?

może to głupie 8-) pytanie, ale wybaczcie bo dopiero się uczę
 
masterblaster  Dołączył: 04 Cze 2007
hijac3k napisał/a:
masterblaster napisał/a:
No nie wiem, nieba to nie wyciągnie, tylko zmniejszy rozpiętość tonalną.

Ale czy nie o to właśnie nam chodzi? Czy filtra polaryzacyjnego nie stosujemy w przypadku fotografii krajobrazu właśnie w tym celu: czyli, żeby je przyciemnić w stosunku do naturalnej barwy?

może to głupie 8-) pytanie, ale wybaczcie bo dopiero się uczę


Pytanie głupie nie jest. Polara używamy do likwidacji refleksów na powierzchni np. liści i traw (po deszczu), do "wyciągania" błękitu z nieba i zieleni z traw i koron drzew, do zwiększania kontrastu pomiędzy chmurami a niebem, w końcu do usuwania tłustych plam z twarzy
 

hijac3k  Dołączył: 12 Maj 2007
masterblaster napisał/a:
"wyciągania" błękitu z nieba


rozumiem, ze np stosując polaryzacyjny bedziesz mial na niebie także widoczne chmury (zwiększenie kontrastu poprzez przyciemnienie nieba? - czyli przyciemnianie "selektywne" :-P ), a stosując połówkowy szary przyciemniasz i chmury i niebo?
 
masterblaster  Dołączył: 04 Cze 2007
hijac3k napisał/a:
masterblaster napisał/a:
"wyciągania" błękitu z nieba


rozumiem, ze np stosując polaryzacyjny bedziesz mial na niebie także widoczne chmury (zwiększenie kontrastu poprzez przyciemnienie nieba? - czyli przyciemnianie "selektywne" :-P ), a stosując połówkowy szary przyciemniasz i chmury i niebo?


inaczej - połówka szara służy do zmniejszenia różnicy w rozpiętości tonalnej pomiędzy jasnym (z reguły) niebem a ciemnym dołem, jak odnieść do tego działanie polara to za bardzo nie wiem
 
Markus  Dołączył: 21 Mar 2007
Auto levels w większości wypadków wystarczy...
Wystarczy poziomy skorygować i jest dużo lepiej...



 

Lenin  Dołączył: 08 Lut 2007
hijac3k napisał/a:
masterblaster napisał/a:
"wyciągania" błękitu z nieba


rozumiem, ze np stosując polaryzacyjny bedziesz mial na niebie także widoczne chmury (zwiększenie kontrastu poprzez przyciemnienie nieba? - czyli przyciemnianie "selektywne"


Dokładnie tak.
 

Adam Sławomir  Dołączył: 07 Maj 2007
Ja przy pierwszym jeszcze zwrocilbym uwage na to, ze zdjecie bylo chyba lekko pod slonce. Tez mi czasem takie niedopaly wychodza i wlasnie przy fotach pod slonce jak oslona nie starczy. Nie znam sie, ale wydaje mi sie, ze jak slonce swieci bezposrednio po filtrze, ktory pewnie ma gorsze powloki od obiektywu, to moze jednak wplywac na naswietlenie sceny.
Pozatym tak jak koledzy mowia, robic w RAW i spokojnie z takich zdjec mozna zrobic wszystko..

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach