zorzyk  Dołączył: 21 Kwi 2006
PilowBox, wygląda OK. Mała blaszka z boku (słabo widoczna zlewej strony na zdjęciu) nie pozwala wykrecić sie samoczynnie z bagnetu przejściówce z nakręconym obiektywem. Żeby wyjąć tę przejściówkę z bagnetu, dodawany jest kluczyk, który dociska blaszkę i pozwala przekręcić sie przejściówce w bagnecie - to wszystko wygląda na zagmatwane, ale w użyciu jest prostsze ;-) Czasem ludzie pisza o wypadającej śrubce, którą jest przykręcona ta blaszka z boku przejsciówki, ale to raczej nie jest zasadą w dobrze wykonanych przejściówkach.

Zwieranie styków - chodzi o to, aby obiektyw dochodził do płaszczyzny styków. Jeśli jest malowany, trzeba farbe zdrapać. Jeśli odległość od "dupki" obiektywu jest na tyle duża, że jest odstęp od bagnetu/przejściówki, to można tam wsadzić kawałek folii metalowej.
 

Ryszard  Dołączył: 04 Paź 2006
zorzyk napisał/a:
Czasem ludzie pisza o wypadającej śrubce, którą jest przykręcona ta blaszka z boku przejsciówki, ale to raczej nie jest zasadą w dobrze wykonanych przejściówkach.

W razie wątpliwości można w taką śrubkę kapnąć "Kropelką". Oczywiście klej musi wyschnąć przed założeniem przejściówki w bagnet... ;-)
 

jojoko  Dołączył: 29 Mar 2007
bEEf literówa poprawiona :oops:

Co do ustawiania przysłony na obiektywie i w aparacie to jakoś święcie byłem przekonany że ma to wpływ na pomiar światła (przyznaję nie sprawdzałem tego)
 

PilowBox  Dołączył: 09 Lut 2007
Dzięki za odpowiedzi - no to zamawiam.

Ryszard napisał/a:
W razie wątpliwości można w taką śrubkę kapnąć "Kropelką". Oczywiście klej musi wyschnąć przed założeniem przejściówki w bagnet... ;-)


no co ty nie wiedziałem :-D :-D :-D :-D
 
kierdel  Dołączył: 20 Lip 2007
A propos zwierania stykow.

Kumpel ma nikona d70. Wlasnie zrobilismy amatorski test na roznice w naszych body, postawilismy statyw, zaaranzowalismy mala scenke. Focilismy tym samym obiektywem - 50mm od zenita.

No wiec probuje focic. Przyslona 5.6, czas na gornym wyswietlaczu 1/60, a w wizjerze 1/45 :shock: przestawiam ekspozycje +/- i za kazdym razem jest rozjazd miedzy tym z gornego wyswietlacza a tym w wizjerze. Troche zglupialem.

Potem podpialem swoje 50mm z praktiki i czasy ok. Na tym z praktiki mam naklejone zlotkko i zwiera styki. Wiec moze prostym sposobem na sprawdzenie czy pomiar z naszym obiektywem M42 jest ok, to porownanie czasow na gornym wyswietlaczu i tym w wizjerze :?: Nie wiem dlaczego wychodza rozne z obiektywem z izolowana dupka, ale wychodza, sprawdzone empirycznie. Wczesniej na to nie zwrocilem uwagi.
 
gilby  Dołączył: 28 Lut 2007
Cześć.

Ze stykami w obiektywach SMC-A jest tak – styk który jest w body wklęsły jest do tego, aby poinformować body, że obiektyw ma włączoną opcję A, czyli że można sterować przysłoną z body. Pozostałe styki mówią o tym jaka jest minimalna i maksymalna przysłona.
Styki te nie mają żadnej elektroniki, one tylko zwierają się lub izolują od masy aparatu.
Jeśli zewrzemy wszystkie styki, łącznie z tym wklęsłym aparat pomyśli że mamy aparat z obiektywem SMC-A o przysłonach od f1,2 do do f22, czyli bardzo jasny obiektyw.
Zróbcie taki eksperyment – weźcie obiektyw 50mm z przysłoną do 22 z metalowym bagnetem, taki który zewrze wszystkie styki. We wklęsły styk body włóżcie kawałek foli aluminiowej i załóżcie tak obiektyw do body. Teraz pierścień przysłony na Maksa i możecie sterować przysłoną z body, byle nie schodzić niżej niż maksymalny otwór waszego obiektywu (body myśli że to 1,2 a realnie może to być 1,4 czy 1,7).
I to cała filozofia. Body będzie pracować we wszystkich trybach.

Mam nadzieje że czegoś nie pokręciłem.

Gilby

ps. na stronie
http://www.bdimitrov.de/kmp/ można odszukać tabelę, co i kiedy ma być zwarte dla innych obiektywów.
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
 
kierdel  Dołączył: 20 Lip 2007
Strasznie to zakrecone. Dobrze by bylo miec kilka roznych manuali i moc potestowac jak sie z nimi pracuje. Ja dysponuje tylko obiektywem z M42 i dlatego odpada przyjemnosc fotografowania z pozycja "A". Zetkniecie stykow (bez tego schowanego) powoduje trafniejszy pomiar swiatla przy pracy z robocza przyslona.

Mam jeszcze pytanko: Jezeli mialbym obiektyw manualny Ka, ze stykiem i chcialbym ustawiac przyslone z body.
1. To wtedy nie ustawiam Use Aperture Ring na ON?
2. Jezeli wybiore w body zadana przyslone to w chwili robienia zdjecia body przymknie przyslone do zadanej wartosci?
3. Skad body wie jaka jest minimalna/maksymalna do ustawienia, obiektyw wysyla mu informacje przez styki?
4. Jak ustawiam z body przyslone to wysyla jakis sygnal do obiektywu i potem przy robieniu zdjecia obiektyw wie do ilu przymknac przyslone?

No i jeszcze kolejne watpliwosci: Czesto jest mowa o uzywaniu jakiegos przycisku (zielonego chyba w K10) do przymykania przyslony i dobierania czasu. W GX-10 czas dobierany jest dynamicznie. Czyli z obiektywem Ka pracowalbym tak jak z kitowym, z ta roznica, ze ustawialbym ostrosc tylko manualnie, ale zadnego domykania przyslony na przycisk etc. Zgadza sie?
 
gilby  Dołączył: 28 Lut 2007
Cytat
Mam jeszcze pytanko: Jezeli mialbym obiektyw manualny Ka, ze stykiem i chcialbym ustawiac przyslone z body.
1. To wtedy nie ustawiam Use Aperture Ring na ON?


Nie mam żadnego obiektywu KA, ale na mój rozum zawsze możesz mieć ustawione na ON i będzie ok.

Cytat
2. Jezeli wybiore w body zadana przyslone to w chwili robienia zdjecia body przymknie przyslone do zadanej wartosci?


tak

Cytat
3. Skad body wie jaka jest minimalna/maksymalna do ustawienia, obiektyw wysyla mu informacje przez styki?


Ze styków body odczytuje jaka jest maksymalna i minimalna przysłona dla danego szkła.

Cytat
4. Jak ustawiam z body przyslone to wysyla jakis sygnal do obiektywu i potem przy robieniu zdjecia obiektyw wie do ilu przymknac przyslone?


Tu nie jestem pewien, ale wg mnie body oblicza ile musi otworzyć przysłonę w stosunku do ustawionej na obiektywie maksymalnej żeby była ta nastawiona w body. Obiektyw nic sam nie robi.

Z obiektywami KA pracujesz jak z "kitowym" oprócz ostrości - to wiadomo. Jeśli będziesz miał szkło K - bez styków - będziesz musiał przyciskiem zmierzyć ekspozycję przed wykonaniem zdjęcia.

gilby

gilby
 

PiotruśP  Dołączył: 09 Sty 2007
gilby, sprawdziłem ten patent i rzeczywiście działa. Po zwarciu tego schowanego styku można ustawić przysłonę na body. Niestey nie udało mi się przekręcić obiektywu do końca (pazłotko wsuwa się w otwór od blokady obiektywu) więc nie mogę potwierdzić czy body rzeczywiście domyka przysłonę do zadanej wartości. Za to sprawdziłem działanie lampy wbudowanej - działa poprawnie.


kierdel, jeżeli masz obiektyw ze stykiem (czyli seria A) to:
1. Nie ma znaczenia.
2. Tak.
3. Tak.
4. Tak.

Zielonego przycisku używa się w K10 (GX10), a w aparatach serii D (DS, DL itd.) i K100/K110 wciska się przycisk AE-L. Przycisk ten służy do pomiaru światła, gdy używasz obiektywów z serii K lub M. Poczytaj ten temat - LINK - to wszystko się wyjaśni. Jeżeli używasz obiektywu z serii A to nic nie musisz wciskać, musisz tylko ustawić ostrość.
 
kierdel  Dołączył: 20 Lip 2007
PiotruśP napisał/a:
Zielonego przycisku używa się w K10 (GX10), a w aparatach serii D (DS, DL itd.) i K100/K110 wciska się przycisk AE-L. Przycisk ten służy do pomiaru światła, gdy używasz obiektywów z serii K lub M.

OK, tylko, ze w moim modelu przycisk AE-L blokuje ekspozycje (rozszyfrowuje skrot jako Automatic Exposure Lock). Wcisniecie zielonego nie daje zadnego efektu. Czas migawki dobierany jest dynamicznie, to znaczy ze jezeli skieruje obiektyw w inne miejsce to czas migawki sie automatycznie zmienia. Dlatego ciagle draze ten temat, bo w moim przypadku:
1. AE-L ani zielony przycisk nie sluzy do pomiaru swiatla
2. Do pomiaru swiatla sluzy co najwyzej przestawienie wlacznika ON/OFF w pozycje z obrazkiem przyslony. Wtedy jednak slychac tylko takie "szzzz", bo body stara sie domknac przyslone, ale, ze uzywam obiektywu M42, to nie ma tego mechanizmu, wiec to nic nie daje.
3. Czas jest dobierany automatycznie, ciagle sie zmienia, tancuje, harcuje, jezeli przymykam przyslone to wydluza sie czas, bo body ciagle jakkos automatycznie mierzy wpadajace swiatlo. Ciagle dopytuje, poniewaz (mimo zwarcia stykow) mam ciut niedokladny pomiar, to znaczy ustawia troche przydlugie czasy migawki przy wiekszych przyslonach roboczych, i mam nadzieje, ze moze mozna wylaczyc jakos opcje dynamicznego dobierania migawki, uzywac wtedy przelacznika ON/OFF (albo zielonego) do pomiaru swiatla i moze wtedy bedzie troche dokladniejszy.

 
gilby  Dołączył: 28 Lut 2007
Ja chce zrobić taki patent:

1. Wklęsły styk w bagnecie zewrzeć na stałe
2. Na bagnecie obiektywu zamalować lakierem miejsca które się nie maja zwierać - dla różnych obiektywów oczywiście różne.

I w ten sposób body zawsze będzie myślało, że ma obiektyw ze stykami a obiektyw będzie zwierał te styki które mówią o jego przysłonie.

Jedynej rzeczy której nie wiem jak zrobić to jak zewrzeć na stałe wklęsły styk w body.
Musi być to tak zrobione, żeby nie zblokować obiektywu który ma styki. jakieś pomysły?

gilby

ps. kombinuje tak, bo mam dwa szkła bez styków a które szalenie mi odpowiadają - SMC50/1,7 i tamrona 105/2,5
 
kierdel  Dołączył: 20 Lip 2007
gilby napisał/a:
Musi być to tak zrobione, żeby nie zblokować obiektywu który ma styki. jakieś pomysły?

Jako ze jestem zagozalym zwolennikiem uzywania tasmy dwustronnej i zlotka proponuje nastepujacy myk:
Wycinasz kwadracik z tasmy dwustronnej i na chwile zaklejasz obie strony. Robisz mini otworek na srodku kwadracika. Na pasku zlotka robisz mini kuleczke z jednej strony. Naklejasz kwadracik na styk, tak zeby otworek zgadzal sie ze stykiem. Zdzierasz gorna warstwe na tasmie. Pasek zlotka wkladasz kuleczka w otworek a wystajaca czescia zaklejasz gorna warstwe tasmy. Jak nakrecisz obiektyw z metalowa dupka powinno zewrzec.

Dobrze kombinuje czy o cos innego chodzi ?
 
gilby  Dołączył: 28 Lut 2007
kierdel, z tego co wiem, Ty masz szkło m42 z przejściówką - czy tak?
Są dwie sytuacje:
1. Szkło M42 z przejściówką - body mierzy światło bez naciskania czegokolwiek, ale pracujesz na roboczej przysłonie. Jeśli ją domykasz to body dostaje mniej światła i koryguje ekspozycje

2. Jeśli masz szkło z bagnetem K bez styków nie możesz domknąć przysłony - nie da się. Więc jak zmierzysz ekspozycję na przysłonie np. 11? Musisz aparat ustawić na tryb M, w menu włączyć Use Aperture Ring na ON i odpowiednim przyciskiem zmierzyć ekspozycje. Wtedy body na chwilę domknie przysłonę, zmierzy światło i ustawi czas. Ten przycisk to zielony w GX10 i K10D albo AE-L w pozostałych jeśli się nie mylę.

Przycisk ON/OFF pozwala domknąć przysłonę aby zobaczyć głębie ostrości, ale nie mierzy ekspozycji.

gilby
 

PiotruśP  Dołączył: 09 Sty 2007
PiotruśP napisał/a:
Przycisk ten służy do pomiaru światła, gdy używasz obiektywów z serii K lub M.


Ty używasz ...
kierdel napisał/a:
obiektywu M42
... więc zawsze pracujesz w priorytecie przysłony, bo Twoje szkło nie ma dzydzla przysłony. Kup obiektyw na bagnet, a przekonasz się co jest od czego.
 
gilby  Dołączył: 28 Lut 2007
Cytat
Jak nakrecisz obiektyw z metalowa dupka powinno zewrzec.
Dobrze kombinuje czy o cos innego chodzi ?


Oj, skomplikowane. tak naprawdę wystarczy ten styk zewrzeć do bagnetu aparatu. Z tą taśmą muszę pomyśleć, ale myślałem o czymś bardziej trwałym. Jakiś mini pierścionek metalowy wklejony, albo klej przewodzący. Sam nie wiem.
 

rafalf  Dołączył: 09 Cze 2007
gilby napisał/a:
Ja chce zrobić taki patent:

1. Wklęsły styk w bagnecie zewrzeć na stałe
2. Na bagnecie obiektywu zamalować lakierem miejsca które się nie maja zwierać - dla różnych obiektywów oczywiście różne.

I w ten sposób body zawsze będzie myślało, że ma obiektyw ze stykami a obiektyw będzie zwierał te styki które mówią o jego przysłonie.


Cześć,
Też o tym myślałem, ale po przeczytaniu tego opisu:
plwk napisał/a:
Tabelka jest na stronie http://www.bdimitrov.de/k...K-mount/Ka.html


dowiedziałem się że jest jednak różnica w domykaniu przysłon przez obiektywy K i KA...
Z tego co tam jest napisane wynika że w obiektywach K ruch dźwigienki domykającej przysłonę jest proporcjonalny do średnicy przysłony, natomiast w obiektywach KA ruch tej dźwigienki jest proporcjonalny do pola powierzchni przysłoniętego otworu...
Z opisu wynika że dla obiektywów KA ruch dźwigienki jest liniowo zależny od pola pow. natomiast w K nie jest.

Czyli zwarcie odpowiednich styków i zasymulowanie obiektywu z bagnetem KA da owszem możliwość korzystania z wszystkich funkcji body, ale zakłóci pomiar światła bo przysłona obiektywu będzie domykana w rzeczywistości inaczej niż zostało to przeliczone w body.

Jeżeli coś źle zrozumiałem, to niech mnie ktoś poprawi :)

Rafał
 
subby  Dołączył: 26 Sie 2007
witam :) sposób z przyklejaniem folii aluminiowej wydał się nieco kiepski (szczególnie ze nie potrafiłem przykręcić obiektywu bez jej zrywania). Jednocześnie nie mogłem piłować, szlifować ani w żaden sposób fizycznie modyfikować obiektywu ponieważ nie jest on mój. Korzystam teraz z takiego rozwiązania:


-

-
materiał: puszka po pepsi
czas wykonania ~5min.

pierścień wyznaczony za pomocą wewnętrznej średnicy redukcji (trzeba ciąć tak z pół milimetra na zewnątrz) oraz zaślepki do korpusu (tam tniemy po linii). Wycięte wcięcie na blokadę (tak zeby się nie przemieszczał). powierzchnia styku przeszlifowana papierem, ponieważ puszka od wewnątrz jest czymś powleczona - trzeba to zedrzeć. Jeśli będziecie potrzebować zewrzeć tylko niektóre styki, zamalować odpowiednie miejsca lakierem do paznokci, albo zwyczajnie zeszlifować lakier z puszki tylko tam gdzie potrzeba.
 
kierdel  Dołączył: 20 Lip 2007
slubby,

ostrzy Ci to na nieskonczonosc?, bo jak ostrzy to moze od razu tak:LINK
 
subby  Dołączył: 26 Sie 2007
ostrzy bez problemów, ta blacha ma moze 0,1 mm, tyle co kartka bloku technicznego moze, takze nie wprowadza zadnych istotnych zmian w ukladzie optycznym :) (oczywiscie moim skromnym zdaniem)

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach