KristoVeeR  Dołączył: 01 Lip 2009
Obniżanie napięcia na stopce (stara lampa -> nowy aparat)
Mam lampę z takiego starocia jak tu: http://www.swistak.pl/a36...-blyskowa.html#

Złożyłem sobie układzik
http://olympus.dementia.o...ighVoltTrig.pdf

Wygląda to tak:


(najmniejsze płytki uniwersalne w elektronicznym były jak 5 tych co stanowi układ samej lampy, postanowiłem zlutować tak jak widać)

Przy czym po poprawnym (sprawdzalem 3 razy) podłączeniu ten układzik nie wyzwala błysku :-/ napięcia się zgadzają: wyjście lampy 230V, na stopce koło 5-6V. Jedyne co wyzwala to mechaniczne zwarcie po stronie 230V. Czy to wina tej lampy? Układzik z optotriakiem MOC 3020 też już wypróbowałem z takim samym skutkiem...

PS. Myślę też nad najgłupszą rzeczą - przekaźnikiem - będzie za wolny?
 

adriano210  Dołączył: 13 Kwi 2009
zrobienie tego kosztowała więcej niż nowa lampa, przecież ten canonmatic to padaczka
znalazłem takiego w sklepie z p***** obejrzałem i i się zaśmiałem,
chyba lepsza już by była lampa wymontowana z aparatu jednorazowego
no ale pomysł zły nie jest gdyby to podpiąć do lampy canona jakiejś lepszej z możliwością regulacji mocy błysku to może coś by z tego było
 

KristoVeeR  Dołączył: 01 Lip 2009
Układzik sobie zostawie, może na przyszłość się przyda...
A lampa... Cóż - lipa :-/
 

pannonia  Dołączył: 20 Lis 2008
Re: Obniżanie napięcia na stopce (stara lampa -> nowy apa
Poszukaj innego schematu bo ten na mój gust jest błędny. Ja nie badzo widzę w jaki sposób tyrystor dostanie napiecie wyzwalające na bramkę.
 

pawelek-79  Dołączył: 06 Wrz 2006
KristoVeeR napisał/a:
wyjście lampy 230V

Łał! I mój Fuji S602 przetrwał niejednokrotne wyzwolenie takiej lampki ze stopki :mrgreen:
 

Yeti  Dołączył: 04 Lip 2007
Układ jest chyba teoretycznie dobry, bramka tyrystora wprawdzie nie dostaje "plusa" w momencie synchronizacji, ale za to wygląda na to że katoda dostaje "głębszego" minusa co teoretycznie powinno odblokować tyrystor. Ale to może być bardzo kapryśny układ, o tyle korzystny że nie wymaga odrębnego zasilania.
Jednak z mojego doświadczenia najpewniejszy jest prosty człon pośredniczący, czyli tyrystor, bateryjka np. 6V (lub 12 od pilotów) podająca plus na bramkę przez gniazdo sychronizacji aparatu.
 

andrusz  Dołączył: 28 Lip 2007
Dziwny ten schemat - w każdym razie niestandardowy :-/ Nie za bardzo widzę, skąd miałoby się wziąć napięcie na bramce tyrystora, żeby go odblokować? Obniżenie napięcia na katodzie tego raczej nie spowoduje.

Najlepiej zrobić tak, jak pisze Yeti z dodatkowym zasilaniem.

[ Dodano: 2009-10-19, 14:54 ]
Znalazłem ciekawy artykuł i proste schematy:

http://www.scribd.com/doc...Pawe-Spychalski
 

KristoVeeR  Dołączył: 01 Lip 2009
andrusz dokładnie z tego linku co podałeś też próbówałem (z tym MOC3020) i też nic. Dałem sobie spokój, uzbieram kiedyś to kupię systemową lampę, jak narazie korzystam z "kitowej".
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Rozejrzyjcie się trochę po forum zamiast wyważać otwarte drzwi.
 
ucho  Dołączył: 19 Wrz 2007
Może spróbuj tego http://www.cyberfoto.pl/r...-lampe-zeby.htm
Przerabiałem hanimexa tz*2 , wykorzystałem drugi schemat na pierwszym lampa się wieszała tzn. odpalała tylko raz i trzeba było ją wylączyć, aby zadziałała ponownie.
Po przeróbce napięcie na stopce przy zasilaniu z akumulatorów 4,25V po użyciu baterii R6 5,25-35 V, ale elektronikiem nie jestem więc ograniczę się do zasilania lampy z aku.
Pozdrawiam
 
Rysiek_Kraków  Dołączył: 22 Cze 2011
działa
Ja robiłem na tym samym optotriaku i działa. Niestety trzeba jeszcze w obwód baterii zastosować mikrowyłącznik bo inaczej lampa będzie błyskać 1 raz. Aparat nie widzi spadku napięcia na stopce i rozpoznaje jakoby lampa nie błysnęła i nie podaje kolejnego zwarcia na błysk. Po błysku wystarczy wtedy nacisnąć mikrowyłącznik i lampa ponownie się ładuje i błyska. Tak zrobiłem i działa mi to z powodzeniem od 4 miesięcy.
 

SMIS  Dołączył: 08 Sty 2009
Rysiek_Kraków napisał/a:
Po błysku wystarczy wtedy nacisnąć mikrowyłącznik i lampa ponownie się ładuje i błyska
A co gdy chcemy zrobić zdjęcia seryjne :-/ ?
 
Rysiek_Kraków  Dołączył: 22 Cze 2011
SMIS napisał/a:
Rysiek_Kraków napisał/a:
Po błysku wystarczy wtedy nacisnąć mikrowyłącznik i lampa ponownie się ładuje i błyska
A co gdy chcemy zrobić zdjęcia seryjne :-/ ?


Ta lampa ładuje sie ok.3 sekund więc przy zdjeciach seryjnych nie bardzo... Naciśnięcie mikrowyłącznika to mniej niż sekunda...

Coś za coś. Albo niskie koszty ( przystosowanie starej lampy to ok.9zł) albo kupno pełnowartościowej lampy za sporą kasę. Ja używam sprzętu hobbystycznie więc koszty minimalizuję. Ktoś kto zajmuje się poważniej fotografią nie będzie się bawił w stare lampy i "uzdatniacze". Każdy wybiera właściwą dla sibi "drogę". Chyba się z tym ze mną zgodzicie?
 
barylek  Dołączył: 11 Paź 2009
Re: Obniżanie napięcia na stopce (stara lampa -> nowy apa
Przerarabiałem kiedyś wg tego schematu.
klikać

Smiga aż miło.
 
MPolak  Dołączył: 04 Wrz 2010
Re: Obniżanie napięcia na stopce (stara lampa -> nowy apa
barylek napisał/a:
Przerarabiałem kiedyś wg tego schematu.
klikać

Śmiga aż miło.


A czy lampa ma własną automatykę? Ja na tym i modyfikowanym układzie przerabiałem HANIMEX TZ2 i o ile w trybie błysku manualnego działało bez problemu, to z użyciem automatyki niestety się wieszała, im słabszy błysk tym częściej następowała zawiecha i konieczność wyłączenia napięcia.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach