piotreksu  Dołączył: 07 Paź 2007
[K100D] Niedoświetlanie zdjęć - prosze o mały tutorial...
Witam!
Od kilku dni jestem posiadaczem Pentaxa K100d, wcześniej używałem analogowego canona EOS 300V. Mój problem wygląda następująco:

Czas naświetlania był zgodny ze wskazaniami światłomierza, korekcja o 0,5 a nawet 1 EV nie pomagała za dużo - chmury odwzorowane są tak jak w rzeczywistości wyglądały natomiast ziemia jest o wieeele za ciemna. Pomijam fakt, że praktycznie każde zdjęcie tym aparatem trzeba korygować o ok 0,5ev - proszę o pomoc - co dokładnie robie nie tak, że zdjęcie (sama ziemia - niebo jest ok) jest tak mocno niedoświetlone. Gdy doświetle znacznie dłużej niż pokazuje światłomierz, niebo wychodzi całkowicie białe.
 

Michu  Dołączył: 18 Kwi 2006
Cyfra nie ma po prostu takiej rozpiętości toanlnej jak negatyw. Jedyne, co możesz zrobić, to HDR w postprocesie.
 
piotreksu  Dołączył: 07 Paź 2007
Czyli mam rozumieć, że ten aparat nadaje sie wyłącznie do zdjęć przy ładnej pogodzie?
 

mygosia  Dołączyła: 19 Kwi 2006
Wręcz przeciwnie.
 

Michu  Dołączył: 18 Kwi 2006
Wiesz co? Prześlij ten plik do Jarka Dąbrowskigo na Raw Chellenge (mam nadzieję, że to jest RAW) i wówczas zobaczysz, co można z tego wycisnąć.
Poza tym w chwili obecnej matryca żadnego aparatu nie da Ci takiej rozpiętości, jak negatyw.

 
piotreksu  Dołączył: 07 Paź 2007
"mygosia" - a coś więcej na ten temat...? Wciąż nie rozumiem dlaczego zdjęcie jest tak fatalnie naświetlone mimo wskazań światłomierza oraz co mam poprawić aby uniknąć takich właśnie zdjęć. Jak na pierwszych kilka dni żałuję wydania ponad 2 tys na ten aparat... troszkę sie po prostu zawiodłem i jest rozgoryczony.
 

Zdano  Dołączył: 23 Paź 2006
piotreksu, zdjęcie całkiem fajne
 

mygosia  Dołączyła: 19 Kwi 2006
piotreksu, ŻADEN materiał nie przeniesie Ci dużych kontrastów.
Poczytaj co to jest rozpiętość tonalna - porównaj r.t. filmu, slajdu, matrycy itp.
 

Zdano  Dołączył: 23 Paź 2006
to tak na szybko, z RAWa można więcej wyciągnąć.
 

mygosia  Dołączyła: 19 Kwi 2006
O!
Albo postprocessing jak Zdano pokazał - weź udział w kilku Raw chellenge, aby to poćwiczyć.
 

Michu  Dołączył: 18 Kwi 2006
Piotreksu, ponieważ zapewne używasz pomiaru matrycowego, a on naświetla ostrożnie, tak, by zachować światła. Jeżeli chcesz miećwpływ na preawidłowe naświetlanie, po prostu przejdź na pomiar CW lub punktowy - o ile oczywiście świadom jesteś ich użycia.
Cyfra ma to do siebie, że to na Ciebie spada proces obróbki pliku - to, co przy analogu robił LAB. W związku z czym, masz większy wpływ na całość procesu i to od Ciebie zależy plik wynikowy.
Zauważ zresztą, co z Twojego pliku (i to JPG!) zrobił Zdano. Mając RAWa można z tego wyciągnąć o wiele więcej.
 
piotreksu  Dołączył: 07 Paź 2007
Zdano - tak to zdjęcie właśnie mniej więcej miało wyglądać :) Tylko nie bardzo wiem jak zrobić by tak właśnie je przerobić:) Proszę bardzo o małe Faq na priv jak naprawiłeś to zdjęcie:)
 

perl  Dołączył: 24 Wrz 2006
może jednak nie na prv, tylko tutaj?
 

Misiek  Dołączył: 05 Lip 2007
Zdano, w imieniu początkujących bardzo proszę o faq tu na forum :-)
 

Marooned  Dołączył: 14 Paź 2006


Około 30s obróbki, więc nic specjalnego. "tone curve"/"krzywa tonalna" + małe wyostrzenie na koniec "unsharp mask". Nie wiem jak to jest w Photoshopie, bo nie znoszę - ale pewnie jakoś podobnie.
Do każdej fotki musisz pobawić się tą krzywą - nie ma uniwersalnej opcji ;-)

Do tego czasem [znów - zależnie od fotki] można popracować nad kontrastem czy nasyceniem barw.

RAW Chellenge to ciekawa inicjatywa - za cienki w uszach jednak na to nadal jestem :)

 

Zdano  Dołączył: 23 Paź 2006
piotreksu, to nie tajemnica. w CS wystarczyło kliknąć "Adjustments", a później "Shadow/Highlight" i potwierdzić "Ok". Photoshop zrobił właściwie to sam.
Ten sam efekt uzyskasz też w innych programach, np. Raw Therapee.
 

MiQ27  Dołączył: 17 Wrz 2007
piotreksu, film negatywowy potrafi w sprzyjających warunkach "zmieścić" rozpiętość tonalną rzędu 10 EV. Matryca naszej kasetki przenosi około 6-8 EV, zależnie od czułości - mniej więcej tyle co slajd. I co ciekawe - ludzkie oko oko ma jeszcze mniejszą "dynamikę" - ale oko ma akomodację i się dostosowuje na bieżąco do poziomu oświetlenia w otoczeniu, dlatego wydaje nam się, że widzimy szczegóły i w słońcu i w cieniu a na zdjęciu kiszka... Ale oglądając slajd/odbitkę/ekran oko ma znacznie mniejsze pole działania.
Jeżeli scena ma dużą rozpiętość tonalną, to cudów nie ma, coś pójdzie "w białe" a co innego "w czarne". Żeby zmieścić się w zakresie oka, trzeba tę dynamikę skompresować.
Do tego - jeszcze za czasów kliszy - wymyślono np. filtry połówkowe do aparatów i maskowanie części papieru przy robieniu odbitek. W cyfrze od tego jest obróbka na komputerze czy HDRI.
Jak już mygosia wspomniała, nie ma co narzekać na aparat - żaden aparat tego nie przeskoczy.

 

Zdano  Dołączył: 23 Paź 2006
Misiek napisał/a:
w imieniu początkujących

No ja za bardzo doświadczony nie jestem, tu potrzebny jest Pan Profesor Zorzyk. :roll:
 

argawen  Dołączył: 19 Kwi 2006
MiQ27 napisał/a:
Do tego - jeszcze za czasów kliszy - wymyślono np. filtry połówkowe do aparatów i maskowanie części papieru przy robieniu odbitek. W cyfrze od tego jest obróbka na komputerze czy HDRI.
Można nadal stosować filtry połówkowe z DSLR.
 

pavlos  Dołączył: 05 Wrz 2007
Piotreksu, a ja bym kombinował inaczej:
Problemem w tym przypadku jest nierównomierne oświetlenie, a konkretnie bardzo jasny fragment nieba w centrum kadru. Automatyka tak ustawiła ekspozycję, żeby to właśnie to niebo naświetlić prawidłowo. Ja spróbowałbym skierować aparat w ten fragment kadru, który ma być dobrze naświetlony (bez nieba w kadrze), zablokowałbym pomiar ekspozycji (klawisz AE-L), przekadrowałbym, ustawiłbym ostrość, ew. jeszcze raz przekadrowałbym i zrobiłbym zdjęcie.
Z korekcją ekspozycji bym się raczej nie bawił to jak dla mnie to na razie taka "zgaduj-zgadula" trochę :)

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach