piotreksu  Dołączył: 07 Paź 2007
Pavlos - przy najbliższej okazji wypróbuje twoja teorię. Musze zacząć pstrykać fotki w Raw a nie jpg. Uff myślałem, że to obsługa analoga jest trudniejsza...
 

zorzyk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Zdano napisał/a:
piotreksu, zdjęcie całkiem fajne
No, no :mrgreen:

[ Dodano: 2007-10-07, 20:21 ]
Zdano napisał/a:
potrzebny jest Pan Profesor (...)
:oops: ...też się ciągle uczę, więc mnie nie przeceniaj...

Na Forum są prawdziwi szpece od postprocesu :-)
 

cypis  Dołączył: 18 Gru 2006
nie polecałbym w takim przypadku metody pavlosa - zaowocuje wypalonym niebem, które ciężko będzie uratować w kompie. W trudniejszych sytuacjach nie ma wyjścia - trzeba pyknąć RAWa (choć i z jpgiem da się powalczyć, co udowodnili powyżej koledzy) i czarować. Przy niższych ISO super sprawdza się darmowy RAW Therapee (przy wyższych jest gorzej, bo odszumianie w tym programie jest dość nędzne), gdzie można uniknąć mozolnego gięcia krzywej zadając mu suwaczkami kompensację przepaleń i niedoświetleń. Z dwojga złego zawsze lepiej niedoświetlić niż prześwietlić (no chyba, że to zamierzone działanie).
 

pavlos  Dołączył: 05 Wrz 2007
A ja z kolei nie polecałbym walczenia z JPGami w kompie - to kompresja stratna, a więc każde otwarcie i ponowne zapisanie pliku skutkuje utratą jakości. Jeśli zakładasz, że będziesz obrabiał zdjęcia, masz do wyboru tylko jeden format - RAW.
 
piotreksu  Dołączył: 07 Paź 2007
Mam jeszcze jeden mały problem - gdy wybiorę zapis w RAW, pliki mają rozszerzenie PEF, Photoshop nie chce takiego pliku otworzyć...da się zrobić by pliki były przez aparat zapisywane w *.raw?
 

argawen  Dołączył: 19 Kwi 2006
piotreksu napisał/a:
Mam jeszcze jeden mały problem - gdy wybiorę zapis w RAW, pliki mają rozszerzenie PEF, Photoshop nie chce takiego pliku otworzyć...da się zrobić by pliki były przez aparat zapisywane w *.raw?
To jest właśnie RAW. Tylko każda firma stosuje swoja nazwę. Najwyraźniej twój PS jest starą wersją i nie obsługuje jeszcze plików z K100D.
 

Zdano  Dołączył: 23 Paź 2006
piotreksu, musisz ściągnąć aktualizację do Photoshopa i po sprawie.
 

argawen  Dołączył: 19 Kwi 2006
Zdano napisał/a:
musisz ściągnąć aktualizację do Photoshopa i po sprawie.
Najlepiej sam Camera Raw, stosownie do swojej wersji PS-a.
 

briho  Dołączył: 28 Sie 2007
Photoshop CS3 z wtyczką Adobe Camera RAW pef-y otwiera bezproblemowo. A co do opisywanego problemu, to ja w takich sytuacjach radzę sobie na parę sposóbów. Pierwszy to używanie pomiaru innego niż matrycowy i mierzenie światła mniej więcej w połowie kadru, ale nieco poniżej dolnej, "ciemnej" połowy. Drugi sposób to blokada ekpozycji, jak już wcześniej było powiedziane. No i trzeci sposób to użycie szarej połówki. Oczywiście gdy niebo jest całkowicie "mleczne", to i filtr nie pomoże, no ale w wielu przypadkach u mnie się sprawdza.
I jeszcze jedno. Jeśli ktoś używa PS-a, to polecam ten sposób na równoważenie ekspozycji:
http://www.cdrom.pl/index...nych_ekspozycji
To jest taki pseudo HDR. Na dole arytkułu jest do ściągnięcia gotowa akcja do użycia w PS-ie. Sposób jest w miarę skuteczny i szybko pozwala korygować zepsute zdjęcia.
 

PiotruśP  Dołączył: 09 Sty 2007
pavlos napisał/a:
... a ja bym kombinował inaczej: ...
Kierując aparat na ciemny fragment kadru, mierząc ekspozycję i blokując ją, robisz dokładnie to samo co można uzyskać poprzez podniesienie ekspozycji np. o + 1 EV. Mówiąc po ludzku wydłużasz czas. W jednym i drugim przypadku niebo wyjdzie przepalone ... a dlaczego, bo tak i już ... bo takie są ograniczenia matrycy - wspominana wcześniej rozpiętość tonalna.

Tego typu kontrastowe kadry trzeba później poprawić w programie graficznym. RAW w takich przypadkach znacznie ułatwia sprawę.
 

argawen  Dołączył: 19 Kwi 2006
PiotruśP napisał/a:
Tego typu kontrastowe kadry trzeba później poprawić w programie graficznym
Albo starym sposobem zastosować filtr szarą połówkę. Osobiście wolę ten sposób. Tylko nie zawsze chce się filtr wyciągać z torby :-P .
 

PiotruśP  Dołączył: 09 Sty 2007
argawen napisał/a:
nie zawsze chce się filtr wyciągać z torby
Właśnie dlatego jeszcze nie kupiłem takiego filtra :-P .

... ale co racja to racja - taki filtr rozwiązuje problem w wielu widoczkowych przypadkach.
 

Marooned  Dołączył: 14 Paź 2006
Gorzej, jeśli horyzont nie jest linią, tylko np. wyrasta nam góra - to chyba z filtrem ciężko? [jako laik tylko się domyślam].
Przy nieruchomej scenie chyba najlepiej bracketing + raw i potem zabawa - no ale to wersja najżmudniejsza dająca chyba maksymalną władzę nad efektem końcowym.
 

briho  Dołączył: 28 Sie 2007
Marooned napisał/a:
Gorzej, jeśli horyzont nie jest linią, tylko np. wyrasta nam góra - to chyba z filtrem ciężko? [jako laik tylko się domyślam].


No wtedy gorzej, ale i tak lepsze to niż totalne prześwietlenie nieba.
 

mumonzan  Dołączył: 23 Kwi 2007
Może to jakoś przerobić i przenieść do FAQ?
To jest dokładnie to, o co pytałem po moich pierwszych kontaktach z K100, ale tu jest to wyjaśnione w świetny sposób.
 

Gwiazdor  Dołączył: 05 Mar 2007
argawen napisał/a:
Albo starym sposobem zastosować filtr szarą połówkę. Osobiście wolę ten sposób.
Tylko gdzie dostać filtr, który ma przejście w kształci szczytu góry, człowieka albo kota? :-P ;-)
Tutaj na pewno dobrze sprawdzi się HDR.
 

piotr_luk  Dołączył: 14 Kwi 2007
Gwiazdor napisał/a:
Tylko gdzie dostać filtr, który ma przejście w kształci szczytu góry, człowieka albo kota?
a od czego farbki :mrgreen:
 

wiktor33  Dołączył: 19 Kwi 2006
Statyw, 2 zdjęcia na różnych EV, ręczny HDR (gumka na warstwie).
 

argawen  Dołączył: 19 Kwi 2006
Gwiazdor napisał/a:
Tylko gdzie dostać filtr, który ma przejście w kształci szczytu góry, człowieka albo kota?
Tutaj na pewno dobrze sprawdzi się HDR.
Kiedys to dawali sobie jakoś rade bez HDR.
 
jpserwis  Dołączył: 12 Wrz 2006
wiktor33 napisał/a:
Statyw, 2 zdjęcia na różnych EV, ręczny HDR (gumka na warstwie).

a nie lepiej miękkim pędzlem po masce?

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach