matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
Nie, działanie ABS'u ma umożliwić panowanie nad awaryjnie hamującym pojazdem. Skutkiem ubocznym jest wydłużenie drogi hamowania. W skrajnych sytuacjach nie da się zahamować wcale, ale te na szczęście w zasadzie nie występują. Samochód bez ABS'u na suchym asfalcie smażąc 4 kapcie zatrzyma się szybciej ;-) Nie bez powodu w żadnym sporcie nie używa się tego systemu, ale w sporcie jeżdżą ludzie, którzy potrafią świadomie panować nad autem lepiej niż przeciętny kierowca. Wszystkie systemy pomagające kierować są projektowane z myślą o słabych kierowcach, którzy aut używają tylko do przemieszczania się z pkt. A do B. Gdyby prawka dostawali tylko ludzie potrafiący hamować pulsacyjnie lewą nogą w ciasnych winklach na śniegu nie sprzedawałoby się tyle aut ;-)

 

Jarek Dabrowski  Dołączył: 20 Kwi 2006
matth napisał/a:
Nie bez powodu w żadnym sporcie nie używa się tego systemu.
W skokach narciarskich też nie?
 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
Jarek Dabrowski, :-P
 

tatsuo_ki  Dołączył: 01 Mar 2009
matth napisał/a:
Samochód bez ABS'u na suchym asfalcie smażąc 4 kapcie zatrzyma się szybciej

http://pl.wikipedia.org/wiki/ABS_%28motoryzacja%29 - akapit: Korzysci ze stosowania ABS
no wlasnie chodzi o to, ze kierowca musialby byc mega rajdowcem, zeby na suchej, prostej drodze wyhamowac szybciej niz ABS. szanse wyrownuja sie przy nawierzchni pokrytej mokrymi liscmi, warstwa sniegu, piaskiem, blotem itp. wtedy ABS kosztem wydluzenia drogi hamowania zwieksza szanse na utrzymanie statecznosci jazdy.
 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
tatsuo_ki, wierz wiki :-) ja wierze fizyce i swoim doświadczeniom :-)

Serio nigdy nie czułeś stając na hamulcu w awaryjnej sytuacji, że w pewnej chwili "przestaje hamować"? Zawsze zbiega się to z terkotaniem pod prawą nogą :evil:
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
matth, jakie terkotanie? Współczesne samochody w powietrzu nie hamują ale nie towarzyszą temu żadne odczucia na pedale gazu a żeby przełączanie układu usłyszeć to też musi być nie za głośno.
 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
plwk, zawsze czuję na pedale działanie abs'u. Nie ważne czy to nowy Superb czy stare 206. Chociaż w nowych autach czuć mniej. Po mojemu czuje właśnie terkotanie ;-)
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
W jaki sposób na elektronicznym pedale gazu możesz to czuć? To tylko złudzenie wynikające ze starych doświadczeń lub opowieści.
 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
plwk, a to tylko pedał ma kopać? Jak zaczyna pracować ABS to czuję to, a że najmocniej wciskam prawą nogą to na niej czuję najlepiej odpuszczanie ciśnienia. Może coś jest ze mną nie tak, ale cóż pocznę :-)
 

mygosia  Dołączyła: 19 Kwi 2006
W momencie jak golf wlacza ABS, to pod prawa noga czuje silne drgania. Jest to na tyle nieprzyjemne, ze na poczatku nie potrafilam sie do tego przyzwyczaic i puszczalam hamulec ;-)
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Odczuwa się jedynie zmienne drgania układu napędowego i zawieszenia.
 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
plwk, terkotanie się odczuwa :-> A swoją drogą to w Superbie w układzie hamulcowym na pewno elektryczne jest wspomaganie i rozdział siły hamowanie, ale pedał wydaje się być ultra klasycznie hydrauliczny. Normalnie twardnieje jak się go pompuje na sucho i wpada po odpaleniu silnika. Tak czy siak, nie zdarzyło mi się jechać czymkolwiek gdzie nie czułbym pracy abs'u gdy się włączy, a jeżdżę masą różnych aut.
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Hamulec oczywiście jest hydrauliczny, niemniej wspomaganie tłumi na tyle, że w Fabii nie odczuwam na hamulcu działania ABS-u.
 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
plwk, fajno masz.. Ja czuje zawsze, w Fabii też szczególnie 1.4 16V albo 1.9tdi - dość często się włącza ;-)
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Ja jeżdżę normalnie :mrgreen:
 

mygosia  Dołączyła: 19 Kwi 2006
plwk, jak bedzie okazja, to Ci pokaze todziwne laskotanie w srodtopie ;-)
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
To może jak będę sam :-P
 
Przemekbelch  Dołączył: 05 Lut 2008
matth, skraca. Skraca i to znacznie, właśnie na suchym, mokrym itd.
Wydłużyć może tylko i wyłącznie na śniegu/lodzie, liściach i tym podobnym, gdzie bez abs opony "przebiją" się do asfaltu.

 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
Przemekbelch, nie skraca. Serio..
 
Przemekbelch  Dołączył: 05 Lut 2008
matth, kurde, mam auto z ABS i sam robiłem na suchym testy z wyjętym bezpiecznikiem. Wiem co mówię ;-)
Za to na luźnym podłożu może wydłużyć...

[ Dodano: 2009-09-05, 19:51 ]
Prawdą jest jednak, że na niektórych rodzajach nawierzchni, nowoczesne systemy abs (w większości produkowane przez firmę Bosch) zatrzymają auto szybciej niż nawet rajdowy czy wyścigowy kierowca w aucie bez abs. Poniższa tabelka przedstawia porównanie drogi hamowania Volkswagena Golfa V z systemem abs oraz tego samego auto z wyłączonym systemem podczas hamowania na zablokowanych kołach. (źródło: fiński magazyn Tekniikan Maailma)

zablokowane koła abs
suchy asfalt 45 m 32 m
śnieg 53 m 64 m
lód 255 m 404 m


Jak widać, jedynie na asfalcie ABS skraca drogę hamowania.
Źródło: http://www.technikajazdy..../hamowanie-abs/

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach