PiotrK.  Dołączył: 30 Maj 2017
rychu, a co polecasz i jeżeli wolno zapytać dlaczego to a nie cos innego?
np o filtrach ND Haida profesjonaliści mówią dobrze, czy w takim razie CPL są wyjątkiem?
 
rychu  Dołączył: 08 Paź 2006
PiotrK., na firum o filtrach polaryzacyjnych napisano juz chyba wszystko. Nie da sie ukryć, że wraz z jakością rośnie cena. Poszukaj w rankingach, ja nie podam konkretnego modelu bo lata temu zrobilem dobry zakup filtra B+W (używany w cenie nowego, "topowego" sklepowego) i nie orientuję się w nowych modelach. Zwróć uwagę z jakiego jest szkła, czy ma siatkę, czy folię, jakie powloki ochronne, transmisję światła. Trudny temat :mrgreen:
 

Misztu  Dołączył: 19 Mar 2007
PiotrK., poczytaj testy na optyczne.pl. Były chyba ze dwa dotyczące polarów.
 
PiotrK.  Dołączył: 30 Maj 2017
Czytałem, na przestrzeni lat były chyba 3 takie testy, ostatni bodaj w 2016. Najlepiej wypadł w nim produkt Hoya za nieco ponad 200PLN, przed wieloma znacznie droższymi.
Tu pytałem o Wasze doświadczenia i subiektywne opinie, bo uważam że dane techniczne to jedno, a estetyka tego co uzyskujemy sprzętem to drugie.
 

Misztu  Dołączył: 19 Mar 2007
PiotrK. napisał/a:
Czytałem, na przestrzeni lat były chyba 3 takie testy, ostatni bodaj w 2016. Najlepiej wypadł w nim produkt Hoya za nieco ponad 200PLN, przed wieloma znacznie droższymi.


W takim razie swojego Marumi wybrałem na podstawie innego testu: https://www.optyczne.pl/7...dsumowanie.html ;-)
Wedle tego zestawienia Hoya jest spoko, ale nie czołówka.

 
rychu  Dołączył: 08 Paź 2006
PiotrK., jak pisalem uzywam (do filmu) B+W MRC. Jest bardzo dobry, świetnie się czyści, nie widać oznak rozwarstwienia. Mialem filtry Hoya CPL oddałem bo się prawdopodobnie rozkleił, super HMC sky czyszczenie to mordęga.
 
ducol888  Dołączył: 05 Cze 2019
Witam. Czy warto brać stare pentaxowe filtry kolorowe do fotografii czarno białej czy lepiej jakieś nowe współczesne ? Co byście polecili ?
 

Kerebron  Dołączył: 10 Mar 2016
Filtry kolorowe nie mają praktycznego sensu, jeśli są używane z matrycą RGB. Chyba że dla samej przyjemności z manualnej zabawy - proszę bardzo. :-) Jeżeli masz aparat z monochromatyczną matrycą (np. Leica Monochrom), wtedy używanie kolorowych filtrów jest jak najbardziej zasadne, chcąc uzyskać odpowiednie efekty.
Przy kolorowych RAW-ach najlepiej uzyskać efekt użycia f.k. w obróbce cyfrowej i to bez dodatkowego ryzyka pogorszenia jakości obrazu przez jeszcze jeden kawałek szkła na obiektywie. :-)
 
ducol888  Dołączył: 05 Cze 2019
Chodzi mi o fotografię analogową .
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
ducol888 napisał/a:
Czy warto brać stare pentaxowe filtry kolorowe do fotografii czarno białej czy lepiej jakieś nowe współczesne ?
ducol888 napisał/a:
Chodzi mi o fotografię analogową .

Obojętne.
 
rychu  Dołączył: 08 Paź 2006
ducol888 napisał/a:
Czy warto brać stare pentaxowe filtry kolorowe do fotografii czarno białej

Do czarno białej jak najbardziej. Jeżeli wiesz jak je użyć, a skoro pytasz, to chyba tak. Nie bierz przypadkiem kolorowych do koloru, bo to zupełnie inna i już zapomniana bajka.
 

powalos  Dołączył: 20 Kwi 2006
ducol888, na anologu z filmem B&W mam niemal na stałe założony żółtozielony lub żółty. Bardzo dobre były swego czasu Panchromary z dawnego DDR. Ale używałem też innych producentów. Zwróć uwagę aby były to filtry szklane barwione w masie. Pentax'owe pewnie takie są. :-)
 
ducol888  Dołączył: 05 Cze 2019
Coś takiego się nadaje https://www.cyfrowe.pl/ap...mu-cokin-p.html ? Bo akurat mam ten system.
 

powalos  Dołączył: 20 Kwi 2006
ducol888, jak najbardziej.
 
PiotrK.  Dołączył: 30 Maj 2017
jakie wartości filtrów szarych Szanowne Koleżanki i Koledzy uważają za najbardziej użyteczne?
przeznaczenie:
1.krajobraz (chmury, woda)
2.wytłumienie zbyt dużej ilości światła w słoneczne dni i dużym otworze przysłony

nie chcę kupować całej kolekcji, raczej 2, max 3 filtry dobrej jakości i to raczej nie na raz (wiadomo: koszty) - dlatego chciałbym zacząć od najprzydatniejszego, czyli w moim przypadku, do krajobrazu
 

powalos  Dołączył: 20 Kwi 2006
PiotrK., wartości Tobie nie podam, ale do krajobrazu to raczej połówkowe o płynnych przejściach. Myślę, że tu wystarczy o krotności "2". Aby można było regulować położenie "przejścia" to powinny być prostokątne jakiegoś systemu, np. Cokin.
 
krzyc sur  Dołączył: 10 Paź 2018
PiotrK. napisał/a:
jakie wartości filtrów szarych Szanowne Koleżanki i Koledzy uważają za najbardziej użyteczne?
przeznaczenie:
1.krajobraz (chmury, woda)
2.wytłumienie zbyt dużej ilości światła w słoneczne dni i dużym otworze przysłony

nie chcę kupować całej kolekcji, raczej 2, max 3 filtry dobrej jakości i to raczej nie na raz (wiadomo: koszty) - dlatego chciałbym zacząć od najprzydatniejszego, czyli w moim przypadku, do krajobrazu


Pytanie zbyt ogólne moim skromnym zdaniem...nie ma najbardziej użytecznych filtrów, wszytko zależy co chcesz uzyskać, do krajobrazu (tak jak napisał przedmówca) to raczej połówki 2,4,8 ND etc. z miękkim przejściem (ale wszystko zależy co chcesz zrobić), twarde wychodzą dobrze z mocno zarysowanym horyzontem (np. morze)..temat rzeka..sam używam Cokin na Samyanga 14, na Sigmę 10-20 Irixy ND 1000, Polary i inne, jeżeli ma być to fotografia krajobrazowa(tu zależy jaki obiektyw) to chyba najlepsze będą systemy filtrów wymiennych LEE, Cokin (najlepsza szklana seria NUANCES), Irix,NISI etc..etc
 
PiotrK.  Dołączył: 30 Maj 2017
Dziękuję za odzew, zbyt ogólnie opisałem o co mi chodzi i wywołałam nieporozumienie:

Wiem do czego służą filtry połówkowe i zacząłem ich używać, ale nie o nie chodzi.
Pisząc miałem na myśli filtry jednolicie szare na całej powierzchni którymi możemy wydłużyć czas naświetlania o n EV. Np po to, by fotografując płynący strumień lub morskie fale uzyskać efekt 'mgły' .

Albo inaczej: czy używacie filtrów szarych ND8, 32, 64, 1000 itd: w jakich okolicznościach, do czego?
 
krzyc sur  Dołączył: 10 Paź 2018
PiotrK. napisał/a:
Dziękuję za odzew, zbyt ogólnie opisałem o co mi chodzi i wywołałam nieporozumienie:

Wiem do czego służą filtry połówkowe i zacząłem ich używać, ale nie o nie chodzi.
Pisząc miałem na myśli filtry jednolicie szare na całej powierzchni którymi możemy wydłużyć czas naświetlania o n EV. Np po to, by fotografując płynący strumień lub morskie fale uzyskać efekt 'mgły' .

Albo inaczej: czy używacie filtrów szarych ND8, 32, 64, 1000 itd: w jakich okolicznościach, do czego?


Po części sam sobie odpowiedziałeś, ale chyba nikt nie da ci gotowego "przepisu" na zdjęcie z wydłużoną ekspozycją, wszystko zależy (nie jestem zawodowcem więc nie będę się mądrzył) od jak sam wiesz wielu czynników: czy jest jasno, czy ciemno, czy jest szarówka, jaki efekt chcesz uzyskać, jak długo chcesz scenę naświetlać, z jaką przysłana, jak bardzo chcesz "rozmyć" wodę,czy chmury, obiekty..(tutoriali na necie jest cała masa a i tak samemu najlepiej spróbować) chyba najlepiej jest kupić zestaw od ND 2 do 64 i kombinować, albo jakiiś dobry szary ze zmienną gęstością i po kłopocie, sam np.: używam ND 1000+Polar i nie zawsze mi wychodzi co bym chciał :))) Pozdr.
 

powalos  Dołączył: 20 Kwi 2006
Do uzyskania efektu mlecznej wody, rozmycia obłoków itp., to ND 100. PiotrK., wpisz w szukajkę forumową "filtr szary nd1000" i znajdzie się trochę na temat.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach